Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-08, 07:09
Bannlyst
När man var liten var det lite mysigt när morfar slog på radion för att lyssna på nyheterna och sjörapporten. Mellan 10 och 18 tittade man själv mycket på ishockey och en del tennis, på dåtidens nyhetssändningar som var ofantligt mycket bättre än de är idag, de var långt mindre propagandistiskt plågsamma att titta på. TV-serierna var av högsta klass och sändes ett par dagar i veckan (jag antar att Dallas och Falcon Crest och Dynastin sändes på olika dagar). Allt detta gäller 1980-talet. Något började gå åt helvete tror jag iochmed Expedition Robinson 1997. Svensk underhållnings-TV hade varit roligare dessförinnan.

TV började bli outhärdligt när det bara började handla om invandrare och klimat-propaganda eller när TV4 och SVT började amerikanisera sig till formatet. Det senare kom igång ganska sent och för bara några år sedan, 2019. Men rent fysiskt åkte min TV ut för mer än 10 år sedan tillbaka ändå. TV hade slutat att locka. Netflix och skit har jag hört talas om men skulle ju aldrig konsumera.

Nu sitter de som fortfarande tittar och matas av den varje kväll. På jobbet tycker jag mig se att TVn inte är påslagen lika ofta som förr. Telefonerna har tagit över istället. Å andra sidan är det naturligtvis ganska så socialt efterblivet det också.
Citera
2023-08-08, 07:21
Medlem
Är väl jätteskönt om hon gillar att titta på tv? Då har man ju tid till sina egna hobbys och hon kan underhålla sig själv vid dumburken.
Citera
2023-08-08, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Är väl jätteskönt om hon gillar att titta på tv? Då har man ju tid till sina egna hobbys och hon kan underhålla sig själv vid dumburken.

Problemet är att de blir hjärntvättade och som sådana regimlojala robotar. De blir klimat-muppar, totalitärt lagda vaccin-pundare, rysshatande NATO-hjon och Trump-hatare. Fast mannen kan såklart vara likadan och då är ni väl harmoniska. Men barnen i familjen åker på ångest. Det värsta är det där när de ändå kräver att du ska sitta med för annars "är du inte social", du "lär dig ingenting" (sant! Jag har hört även det) och "du är så tråkig". Nej, en sådan kvinna ska ut ur huset.
Citera
2023-08-08, 07:43
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Vi kollar på tv kanske 1-1,5h på kvällen efter 21, barnen koller på morgonen när de är lediga och på eftermiddagen. Man kan lösa det genom att inte ha öppen planlösning, vi har tvn i ett vardagsrum med dörr som går att stänga, samt att man givetvis stänger av tvn om ingen sitter där.

Folk som kollar massor på tv har för lite att göra, med hus, barn, husdjur och hobbys finns det inte tid att ligga i soffan.
Citera
2023-08-08, 07:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jo om den TV-tittande har hörlurar på sig, hur ska man annars kunna njuta av sitt liv om man hör en reklamslinga och andra jobbiga bakgrundsljud varje sekund man är inuti sitt hem?

Går man utomhus så är man osocial istället.

Man köper sig ett större hus där en kan titta på tv och den andra göra något annat utan att höra eller störas av varandra.
Citera
2023-08-08, 08:41
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Funkade det?

Fan vet, men det kändes lite ohållbart att inte göra något ihop på vardagkvällarna - t.ex. titta på TV - istället för att jag ligger med min dator på mitt håll och hon med sin. Tar ju inte så värst många år innan den värsta brunsten har lagt sig och man dessutom inte har så mycket att snacka om längre. Nej, är helt övertygad om att TVn är räddningen i många förhållanden. Nu får man väl bannor av alla "jag är så speciell så jag håller på att skita på mig människor" kan jag tänka.
Citera
2023-08-08, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man köper sig ett större hus där en kan titta på tv och den andra göra något annat utan att höra eller störas av varandra.

Nuförtiden har det tillkommit ett problem. Jobbar bägge "hemma" kan det knappast vara bra för attraktionen. Det var en sak förr när bägge arbetade på gården. Man kunde vara åtskilda många stunder. När man och fru knappar på dator mitt emot varandra idag torde det vara erotik-dödaren. Det blir värre på kvällen när frun sätter sig framför TVn och börjar bli matad.
Citera
2023-08-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fan vet, men det kändes lite ohållbart att inte göra något ihop på vardagkvällarna - t.ex. titta på TV - istället för att jag ligger med min dator på mitt håll och hon med sin. Tar ju inte så värst många år innan den värsta brunsten har lagt sig och man dessutom inte har så mycket att snacka om längre. Nej, är helt övertygad om att TVn är räddningen i många förhållanden. Nu får man väl bannor av alla "jag är så speciell så jag håller på att skita på mig människor" kan jag tänka.
Verkar vara ett fungerande koncept
Citera
2023-08-08, 13:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nuförtiden har det tillkommit ett problem. Jobbar bägge "hemma" kan det knappast vara bra för attraktionen. Det var en sak förr när bägge arbetade på gården. Man kunde vara åtskilda många stunder. När man och fru knappar på dator mitt emot varandra idag torde det vara erotik-dödaren. Det blir värre på kvällen när frun sätter sig framför TVn och börjar bli matad.

Samma lösning där, köp ett större boende så ni kan ha era egna kontor men håller med om att det absolut inte är optimalt att vara två som jobbar hemifrån. Glad att min sambo måste gå till jobbet och jag har hemmakontor.
Citera
2023-08-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jo om den TV-tittande har hörlurar på sig, hur ska man annars kunna njuta av sitt liv om man hör en reklamslinga och andra jobbiga bakgrundsljud varje sekund man är inuti sitt hem?

Går man utomhus så är man osocial istället.

Du verkar sjuk.

Ingen normal människa sitter som dig och pratar och hörlurar och rädsla att höra en tv.

Så hur det funkar för "alla andra" är totalt irrelevant för dig.

Du är inte alls som alla andra på ett negativt sätt.

Börja där att jobba på dina mentala problem. Sen väljer du en partner som accepterar dig för den du är.
Citera
2023-08-08, 21:14
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Du verkar sjuk.

Ingen normal människa sitter som dig och pratar och hörlurar och rädsla att höra en tv.

Så hur det funkar för "alla andra" är totalt irrelevant för dig.

Du är inte alls som alla andra på ett negativt sätt.

Börja där att jobba på dina mentala problem. Sen väljer du en partner som accepterar dig för den du är.
Det är inte normalt att vilja höra bakgrundsljud konstant. Det är heller inte hälsosamt att somna till en TV eller att man är beroende av en TV för sömn. Studier har visat att man sover sämre om man somnar till TVn och det blå ljuset. Jag skulle vilja säga att jag är frisk och alla som är beroende av TV-apparater som dig är psykiskt sjuka.

Kan man inte sitta stilla och titta på den fina naturen utan en mobil eller TV så har man dopaminbrist. Jag har dopaminöverskott.
Citera
2023-08-08, 22:07
Medlem
Sommarvikingens avatar
Att stanna uppe sent på kvällen/natten är också ett tecken på psykopati, vilket betyder att majoriteten av TV-tittande människor är psykopater eftersom de flesta som är beroende av TVn stannar uppe sent och somnar till TVn. Dom har ingen empati för deras bättre hälft om dom inte kan stänga av TVn vid läggdags, mao runt 21-22 tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in