Citat:
Ursprungligen postat av
TottemHorse
Du får nog prata om det i en tråd om prostitution för jag är inte insatt i de lagarna eller motiveringar. Ändå tycker jag saker om dem. Jag tycker absolut inte att de ska bli olagligt att sälja sig själv. Kan ligga mycket bakom ett sånt beslut. Hon lämnade också den marknaden. Kanske var det för att hon inte mådde bra av det hon gjorde. Kanske hon till och med försökte bli en bättre människa.
Tyvärr går de inte att pröva rättsligt för det finns ingen målsägande. Håller med om att det är skit samma. Håller också med om det med funktionsnedsättning. Är inte säker, men tror det finns ett lagskydd där.
Du får sälja, men inte köpa sex. Vilket är vad hon utnyttjade. Men huvudpoängen är att hon då som nu går ut i gränsmarkerna. Dumpen har tydligen Utgivningsbevis. Något som massmedium kan ansöka om för att värna yttrandefriheten.
Och det är det Dumpen använder för att kunna hänga ut folk. Om man tittar på klassisk massmedia är man ganska försiktig med namnpubliceringar. Och i fall där det inte finns en stark misstanke om brott eller fällande dom är namnpubliceringar ovanliga. Det finns dessutom inte bara rättigheter vid utgivningsbevis utan även en hel del skyldigheter.
Att Dumpen använder sig av denna metod är intressant. Men det kan även i värsta fall leda till att man gör en översyn av kraven för utgivningsbevis. Resultatet och ev. ändringar kan i så fall bara bli negativa, eller skärpningar om du så vill.