Citat:
Ursprungligen postat av
Flashbackreg
Själv mår jag psykiskt dåligt när jag ser han men jag har absolut inte dessa trauman. Så jag kan bara inbilla mig hur det är. Bra(!) att du är på en bättre plats i livet idag och personligen hoppas jag att Alex snart sitter på kåken igen så han inte kan förstöra fler liv. För det kommer han tyvärr.
Ja tyvärr så är det så.. Personer med dessa störningar kan inte bli fri sin störning. En människa som saknar förmåga till känslor som är viktiga för att kunna fungera som individ relation till andra människor, kommer alltid att göra skada för eget syfte. En person som Alex är inkapabel till känslor som skuld, skam, samvete, empati etc. Och de är alla en viktig del i hur vi behandlar omgivningen.
Min förälder var expert på att spegla människor för att tjäna sitt syfte. Genom att snabbt läsa av hur du är som person så kunde h*n läsa in vad du hade för livsåskådning och vad som var viktigt för dig. När du berättat för h*n om dig själv så gör du det för att du tror att du träffat en person som är så intresserad av dig och visar intresse för att han gillar dig och vill veta allt om dig.. Då har du gett manus för vad h*n ska göra för drag här näst för att trolla dig ännu mer.. Dom är bra på att säga det man vill höra. Bra på att läsa av hur du rör dig och för dig när du uttrycker en viss känsla... Allt för att lära sig att om man känner skam så ska man se ut på detta sätt och om man känner ditt&datt så för man sig såhär.. Och helt plötsligt så tror du att människan du sitter framför är precis som du och förstår dig så bra. Men det enda som sker är att h*n knarkar på de egenskaperna ich känslorna som du har men h*n saknar. De egenskaper som h*n behlver lära sig uttrycka på ditt sätt/som du känner dom, för att i ett senare skede kunna få dig att vilja finnas där för h*n när han ger sken av att uppleva det.. När du är tänkt att tjäna h*n
Det går fort att fastna i det..
Personer med mycket empati, omtanke, låg självkänsla och med närhet till känslor av otillräcklighet eller skam: det är för personer som Alex den absolut "godaste måltiden". Han lever för beundran, medans den andra lever för att beundra i strävan att bli sedd.
Det är också lätt med bara ett kroppsspråk, en blick eller en ynka liten mening att få personer som har nära till skam att känna sig äcklad av sig själv.. Vilket gör dom ännu lättare att skapa ett trauma-bonding med. När man känner skam så vill man få det att försvinna. Och då hamnar man lätt i beroendeställning till den som fick oss att känna skammen för att deras manipulativa förmåga får oss att tro att det är vad som är enda rätta..
Hade kunnat prata om detta i evigheter. För människor som sitter och skrattar åt hur korkad till exempel alva är... Dom fattar inte ett skit av hur det är att vara i den positionen.
Dysfunktionella relationer är som att leva under bombhot varje dag. Det är lätt att hamna i "spela död" läget för att inte dö då. Att leva i det är så sinnessjukt mycket värre än vad andra som inte gjort det förstår. Man kan ofta till och med på magnetröntgen se på hjärnan att personer som levt i relation till narcissistister och psykopater har synliga plaq -fläckar på hjärnan som uppstår av att stressen och påslagen av alla känslor, tankar och sinnen skapar inflammation i hjärnan. Vid långvarig sådan stress kan man alltså få synliga skador av traumat för att signalerna mellan känslor och kropp etc. hamnar ur balans.
Jag har synliga sådana som små strössel på flera platser i hjärnan. Så jag blir äcklad när personer sitter och förminskar dom som inte "bara lämnar". För dom får "skylla sig själv".