2023-08-07, 17:32
Medlem
daylights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Sen är det vanligt att tro att skatt och moms skiljer sig mellan näringsverksamhet och hobby vilket det inte gör. Däremot gäller inte bokföringslagen för hobbyverksamhet så man slipper löpande bokföring och årsbokslut.
Bra att veta. Tack.
Citera
2023-08-07, 18:53
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daylight
Hej

Jag är en privatperson som köper och säljer fysiska prylar. Ofta med vinst, och ofta med betalning via Swish.

Borde jag vara orolig för att Skatteverket kommer att upptäcka detta? Finns det någon gräns för när ett konto "flaggas" eller liknande?

Jag känner till reglerna för detta, dvs att man ska skatta om man köper saker i syfte att sälja vidare med vinst.

Alla dina försäljningar på Tradera registreras och kommer synas i deklarationen. Rapportering sker enligt DAC7.

Tycker Skatteverket du har sålt för mycket lär du få skatta. Retroaktivt.
Senast redigerad av Moksha 2023-08-07 kl. 18:58.
Citera
2023-08-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Skriv inte om sådant som ni inte begriper er på!

Sluta vilseleda människor!

Ovanstående ska upprepas tills det går in I huvudet alla trögjävlar som frekventerar dessa forum.

Köper du prylar med syftet, observera att du inte behöver, tjäna slant på dem så är du näringsidkare och ska skatta från första vinstkronan,ha firma,bokföring och allt annat som hör till.
Du få då också givervis alla förmåner som ett företag kan dra nytta av.

Privatperson som säljer gammalt bös man haft för eget bruk får göra max 50K/år I vinst.
Vinst är försäljningspris-inköpspris så alla barn förstår.
Blir det en negativ summa så har ingen vinst uppstått utan en förlust.
Man skattar inte på förluster eller omsättning.

Vad man själv och mamma tycker man är spelar ingen roll.
Reglerna är glasklara.

Banken skiter I om du skattar eller ej.
De tar dig,om de tar dig för vad de bryr sig om och lämnar vidare till ekobrott om de anser det nödvändigt.
RSV har tio år plus innevarande att knacka på och fråga vad du pysslade med.
Så fulade du sommaren 2013 kan du inte sova lugnt ännu.....
Citera
2023-08-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det är banken som kommer höra av sig om deras system automatiskt flaggar för vad de tycker är märkliga transaktioner.

Du får tjäna 50.000 kr om året på hobbyverksamhet utan att skatta för det, till exempel sälja din beg barnvagn på blocket eller porslinskatter på tradera.

Inte hobbyverksamhet, finns inget som heter det. Däremot får du sälja saker du har ägt och använt upp till 50k per år.

Enligt din tes får jag alltså tex städa och tjäna 50k svart helt lagligt.
Citera
2023-08-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Inte hobbyverksamhet, finns inget som heter det. Däremot får du sälja saker du har ägt och använt upp till 50k per år.

Igen en idiot som inte förstår skillnad på omsättning(försäljningskronor) och vinst.

Jag kan sälja personligt lösöre för 1.000.000.000kr och mer dessutom, utan att behöva,skatta en enda krona.
Sålänge mitt inköpspris var maximalt 50 000kr mindre än mitt försäljningspris

Däremot har du helt rätt I att H9bbyverksamhet också är skattepliktig.
Citera
2023-08-07, 22:56
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Kanske är det relevant att jag läggar tid 3-5h per föremål på att fixa till det innan jag säljer det vidare med vinst? Det kanske går under "konstnärlig verksamhet" och gör att jag inte enbart köper i syfte att sälja vidare med vinst. Vilket faktiskt är sant i mitt fall, jag började med min "verksamhet" som en hobby, en typ av terapi att ha något att göra, men det har även visat sig vara inkomstbringande.

"Efter samtal med Skatteupplysningen fick vi berättat för oss att om man sysslar med reselling så är det inte att betrakta som hobbyverksamhet. Hobbyverksamhet är när man själv skapar någonting och säljer vidare, så som konst, honung via biodling, hemslöjdade föremål etc."

Enklast är kanske att ringa och höra med skatteverket? Annars får du nog utveckla lite mer vad det är du har för "hobby" om du ska få hjälp i tråden

Citat:
Ja, kanske det. Frågan är hur välutvecklade de automatiska flaggningarna är hos banker och Skatteverket. Dvs hur finmaskigt deras nät är.

Det låter som att det kan vara en idé att titta på enskild firma?

Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Det stämmer! Säljer man grejer man haft i sin ägo en längre tid ska man inte skatta. Däremot om man regelbundet köper in saker för att sälja vidare med vinst (kraftigt förenklat).

Det är där jag tycker att det är lite luddigt. Det står att det blir näringsverksamhet om det inte är "enstaka försäljningar". Samtidigt står det om man trycker sig vidare till "Loppmarknader" står det att man får sälja "vid enstaka tillfällen". Tolkar det som att man under dessa tillfällen får sälja av? För det är ju sällan att man säljer 1 pryl om man har en loppis.. Så om man ibland på Tradera under året lägger ut ett sjok grejor så borde det ju nästan klassas som loppistillfällen. Samtidigt står det under "e-handel" just enstaka försäljningar

Om man tex ärvt otroligt mycket lösöre av en nära släkting som man vill sälja av och summan in är under 50 000 så är frågan om det klassas som näringsverksamhet eller inte? För då är det ju inte "enstaka försäljningar". Men säg att man ärvt 20 bilar istället och säljer till priset av 49 000 och säljer 1 av dessa per år. Ska det då plötsligt inte klassas som näringsverksamhet trots att summorna är samma?

Ska man verkligen behöva starta företag och ha sig bara för att man på sin fritid gillar att lägga ut enstaka objekt av ett arv där man totalt sålt för under 50 000 per år, men samtidigt inte behöva göra det om man lägger ut alla objekt i en klump och får in samma summa? Hur ska man resonera här?

Citat:
Det är banken som kommer höra av sig om deras system automatiskt flaggar för vad de tycker är märkliga transaktioner.

Du får tjäna 50.000 kr om året utan att skatta för det, till exempel sälja din beg barnvagn på blocket eller porslinskatter på tradera.

Stämmer inte det?

Barnvagnen är en sak. Det är ju en enstaka försäljning. Men om man har haft 20 000 porslinskatter i 20 år och plötsligt vill sälja alla styckvis, får man då tjäna 50 000? Det är ju inte "enskilda försäljningar"? Eller klassas det som näringsverksamhet och att man måste man starta enskild firma osv?
Citera
2023-08-07, 22:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Äh håll käften på dig, sysslat med köp och sälj i ca 15 år och har aldrig haft problem med skattmasen.

Tattartur

När jag ser ditt språkbruk förstår jag att du är en lågutbildad tattare, en skitmänniska.
Att du inte har haft problem med Skatteverket beror på slumpen, såkallad "tattartur".

Såhär skriver du i tråden:

"Du kan nog vara lugn, du köper väl varor redan har beskattats tidigare så jag kan inte se att de ska beskattas ytterligare"

Det är ren idioti, sluta vilseleda människor!
Senast redigerad av trottwell 2023-08-07 kl. 23:06.
Citera
2023-08-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Tattartur

När jag ser ditt språkbruk förstår jag att du är en lågutbildad tattare, en skitmänniska.
Att du inte har haft problem med Skatteverket beror på slumpen, såkallad "tattartur".

Såhär skriver du i tråden:

"Du kan nog vara lugn, du köper väl varor redan har beskattats tidigare så jag kan inte se att de ska beskattas ytterligare"

Det är ren idioti, sluta vilseleda människor!

Det klassiska som uppstår i allehanda trådar, ett antal som svarar hellre än rätt. Vet inte om vissa gissar friskt eller om de har svårt att hålla isär begreppen.
Citera
2023-08-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Enklast är kanske att ringa och höra med skatteverket? Annars får du nog utveckla lite mer vad det är du har för "hobby" om du ska få hjälp i tråden

Det låter som att det kan vara en idé att titta på enskild firma?

Det är där jag tycker att det är lite luddigt. Det står att det blir näringsverksamhet om det inte är "enstaka försäljningar". Samtidigt står det om man trycker sig vidare till "Loppmarknader" står det att man får sälja "vid enstaka tillfällen". Tolkar det som att man under dessa tillfällen får sälja av? För det är ju sällan att man säljer 1 pryl om man har en loppis.. Så om man ibland på Tradera under året lägger ut ett sjok grejor så borde det ju nästan klassas som loppistillfällen. Samtidigt står det under "e-handel" just enstaka försäljningar

Om man tex ärvt otroligt mycket lösöre av en nära släkting som man vill sälja av och summan in är under 50 000 så är frågan om det klassas som näringsverksamhet eller inte? För då är det ju inte "enstaka försäljningar". Men säg att man ärvt 20 bilar istället och säljer till priset av 49 000 och säljer 1 av dessa per år. Ska det då plötsligt inte klassas som näringsverksamhet trots att summorna är samma?

Ska man verkligen behöva starta företag och ha sig bara för att man på sin fritid gillar att lägga ut enstaka objekt av ett arv där man totalt sålt för under 50 000 per år, men samtidigt inte behöva göra det om man lägger ut alla objekt i en klump och får in samma summa? Hur ska man resonera här?

Barnvagnen är en sak. Det är ju en enstaka försäljning. Men om man har haft 20 000 porslinskatter i 20 år och plötsligt vill sälja alla styckvis, får man då tjäna 50 000? Det är ju inte "enskilda försäljningar"? Eller klassas det som näringsverksamhet och att man måste man starta enskild firma osv?

Trodde du fått en förklaring redan men okej....

Om du köper prylar MED AVSIKT att sälja dessa med vinst,om du sedan tjänar eller förlorar pengar är ovesäntligt,det är AVSIKTEN som räknas,är du näringsidkare med allt vad det innebär I lagens mening.

Om du säljer skit du ägt och brukat (inköpt utan tanke på ev vinst när du en dag ska sälja )I åratal dagligen så är det helt okej SÅLÄNGE du inte tjänar mer än 50K/år.
Att du kan få förfrågan,brev etc från RSV är möjligt.
Det gör dig vaken till näringsidkare eller skatteskyldig.

Nu har normala människor annat att göra än sälja av sina beg prylar dagen lång,så oftast gör de detta " enstaka gånger".

Vid arvegods övertar du dödsboets inköpspris.
Är det okänt använd schablonmetoden.

Regler enl ovan.
Citera
2023-08-08, 08:17
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Stryk "hobbyverkdamhet" så stämmer mitt inlägg.

Men visst finns uttrycket "hobbyverksamhet" hos skatteverket, såhär skriver de:

"Kravet på vinstsyfte är det som i första hand avgränsar näringsverksamhet från hobbyverksamhet. Saknas det ett egentligt vinstsyfte ska verksamheten beskattas som hobby."

Så där hade du fel om du nu vågar erkänna det?
Senast redigerad av Atamon 2023-08-08 kl. 08:19.
Citera
2023-08-09, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Igen en idiot som inte förstår skillnad på omsättning(försäljningskronor) och vinst.

Jag kan sälja personligt lösöre för 1.000.000.000kr och mer dessutom, utan att behöva,skatta en enda krona.
Sålänge mitt inköpspris var maximalt 50 000kr mindre än mitt försäljningspris

Däremot har du helt rätt I att H9bbyverksamhet också är skattepliktig.

Det där stämmer ju helt enkelt inte.

Citat:
Stryk "hobbyverkdamhet" så stämmer mitt inlägg.

Men visst finns uttrycket "hobbyverksamhet" hos skatteverket, såhär skriver de:

"Kravet på vinstsyfte är det som i första hand avgränsar näringsverksamhet från hobbyverksamhet. Saknas det ett egentligt vinstsyfte ska verksamheten beskattas som hobby."

Så där hade du fel om du nu vågar erkänna det?

Ja, din idiot, hobbyverksamhet finns såklart som ORD men du kan inte säga till Skatteverket att du bara tex städar eller ger juridiska råd som HOBBY och därför inte ska skatta på vinsten.
Citera
2023-08-09, 11:13
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Det där stämmer ju helt enkelt inte.

Ja, din idiot, hobbyverksamhet finns såklart som ORD men du kan inte säga till Skatteverket att du bara tex städar eller ger juridiska råd som HOBBY och därför inte ska skatta på vinsten.

Som ord? Det är en term som skatteverket använder och som det finns särsklllda skatteregler för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in