2023-08-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det får finnas gränser. Om jag säljer min gamla elgitarr med tillbehör för 15,000kr tänker jag inte betala skatt på den inkomsten.

Om jag säljer alla mina musikprylar vilket har tagit tid att få i hop är ett billigt pris 60,000kr.
Det tänker jag givetvis inte göra men om jag gör det är det ju sjukt om jag ska betala skatt på dessa pengar.

Det stämmer! Säljer man grejer man haft i sin ägo en längre tid ska man inte skatta. Däremot om man regelbundet köper in saker för att sälja vidare med vinst (kraftigt förenklat).
Citera
2023-08-07, 15:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag köper och säljer också en hel del via Tradera men även utanför Tradera. Du kan nog vara lugn, du köper väl varor redan har beskattats tidigare så jag kan inte se att de ska beskattas ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det är banken som kommer höra av sig om deras system automatiskt flaggar för vad de tycker är märkliga transaktioner.

Du får tjäna 50.000 kr om året på hobbyverksamhet utan att skatta för det, till exempel sälja din beg barnvagn på blocket eller porslinskatter på tradera.

Skriv inte om sådant som ni inte begriper er på!

Sluta vilseleda människor!
Citera
2023-08-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daylight
Reglerna är ganska tydlliga. Frågan är hur omfattande dett ska vara innan Skatteverket ev. upptäcker det?

https://swedishreseller.se/beskattni...ar-pa-tradera/

Det finns självklart inte någon magisk gräns innan skatteverket upptäcker det. Och upptäcker de att du handlat brottsligt så finns inte någon pardon bara för att du det inte är så omfattande - det enda du har till din fördel där är att straff för små skattebrott är mindre än för stora skattebrott.
Citera
2023-08-07, 15:42
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Det stämmer! Säljer man grejer man haft i sin ägo en längre tid ska man inte skatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det får finnas gränser. Om jag säljer min gamla elgitarr med tillbehör för 15,000kr tänker jag inte betala skatt på den inkomsten.

Om jag säljer alla mina musikprylar vilket har tagit tid att få i hop är ett billigt pris 60,000kr.
Det tänker jag givetvis inte göra men om jag gör det är det ju sjukt om jag ska betala skatt på dessa pengar.

Det är ovanligt att man går plus på att sälja använda prylar, speciellt om man köpt dem nya själv. Det är skatt på VINSTEN över 50k ej på omsättningen. Så har du köpt in saker för personligt bruk som musikprylar för 60k och sedan säljer för 50k så har du EJ gjort en vinst på 50k du har gjort en förlust på 10k och haft en omsättning på 50k. Hade du däremot sålt dem för 200k så hade du gjort en vinst på 140k och ska skatta på all vinst över 50k så skatt på 90k av vinsten på 30%. Så i detta exemplet skulle det bli 30k skatt på en försäljning på 200k om anskaffningsvärdet var 60k.

Allt detta går ju självklart att undkomma, då det är frivillig inrapportering, vilket majoriteten gör.
Citera
2023-08-07, 15:52
Medlem
Tro inte sv lägger så mycket tid på små-förförsäljningar. Är det runt 150.000kr per år. Då kan dom börja lyfta på ögonbrynen och kollar läget.
Citera
2023-08-07, 16:11
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Det är banken som kommer höra av sig om deras system automatiskt flaggar för vad de tycker är märkliga transaktioner.

Du får tjäna 50.000 kr om året utan att skatta för det, till exempel sälja din beg barnvagn på blocket eller porslinskatter på tradera.

Stämmer inte det?
Citera
2023-08-07, 16:34
Medlem
😂😂😂

Jag spelade i ett hobbyband på privata fester.
Det var som sagt på hobbynivå och vi hade inte en 15 ton tung turnébuss och utrustning för enorma belopp.

Vi var amatörer. Vi fick betalt. Kontant. Det varierade 500-1000kr var/ vi var 4 musiker i bandet.

Vi gjorde mest för att det var kul. Ofta fick vi även en flaska sprit per person/ibland några flak öl.

Vi spelade inte särskilt ofta, någon gång i månaden. Med tanke på bensin och andra kostnader blev det inga stora pengar. Vi delade gaget i 5 delar. 1/5 gick till verksamheten. Nya strängar bensin gemensam utrustning.

Förmodligen var det s.k svarta pengar. Men rika blev vi INTE. Vi hade bara väldigt kul och fick några slantar över till nöjen.

Jag tänker på hur gatumusikanter gör. De kan ju också dra in en hel del pengar.

Det vi gjorde kan väl liknas vid det, eller.
Citera
2023-08-07, 16:37
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Äh håll käften på dig, sysslat med köp och sälj i ca 15 år och har aldrig haft problem med skattmasen.
Citera
2023-08-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Äh håll käften på dig, sysslat med köp och sälj i ca 15 år och har aldrig haft problem med skattmasen.
Vilket inte på något sätt innebär att det skett på lagligt vis.
Citera
2023-08-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Du får tjäna 50.000 kr om året utan att skatta för det, till exempel sälja din beg barnvagn på blocket eller porslinskatter på tradera.

Stämmer inte det?

Då handlar det om sådant du köpt och använt och sedan sålt. Även där gäller skatt om vinsten (notera vinsten) överstiger summan ifråga.

För den som gör som ts, köper in saker som i syfte att sälja vidare, är vinsten skattepliktig från första kronan enär det klassas som näringsverksamhet.
Citera
2023-08-07, 17:19
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då handlar det om sådant du köpt och använt och sedan sålt. Även där gäller skatt om vinsten (notera vinsten) överstiger summan ifråga.

För den som gör som ts, köper in saker som i syfte att sälja vidare, är vinsten skattepliktig från första kronan enär det klassas som näringsverksamhet.

Vi är 100% överens!
Citera
2023-08-07, 17:28
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daylight
Oh no, nu är masen efter mig

Det är de facto en hobby, som visat sig vara lönsam. Jag förstår att Skatteverket inte ser det på det viset dock.

Jag skulle iofs kunna sälja dem vidare för självkostnadspris, och inte göra någon förtjänst. Men, det vill jag inte göra.

Sen är det vanligt att tro att skatt och moms skiljer sig mellan näringsverksamhet och hobby vilket det inte gör. Däremot gäller inte bokföringslagen för hobbyverksamhet så man slipper löpande bokföring och årsbokslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in