Citat:
Ursprungligen postat av
Mirko.Kostelic
Det stämmer! Säljer man grejer man haft i sin ägo en längre tid ska man inte skatta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ellestrandh
Det får finnas gränser. Om jag säljer min gamla elgitarr med tillbehör för 15,000kr tänker jag inte betala skatt på den inkomsten.
Om jag säljer alla mina musikprylar vilket har tagit tid att få i hop är ett billigt pris 60,000kr.
Det tänker jag givetvis inte göra men om jag gör det är det ju sjukt om jag ska betala skatt på dessa pengar.
Det är ovanligt att man går plus på att sälja använda prylar, speciellt om man köpt dem nya själv. Det är skatt på VINSTEN över 50k ej på omsättningen. Så har du köpt in saker för personligt bruk som musikprylar för 60k och sedan säljer för 50k så har du EJ gjort en vinst på 50k du har gjort en förlust på 10k och haft en omsättning på 50k. Hade du däremot sålt dem för 200k så hade du gjort en vinst på 140k och ska skatta på all vinst över 50k så skatt på 90k av vinsten på 30%. Så i detta exemplet skulle det bli 30k skatt på en försäljning på 200k om anskaffningsvärdet var 60k.
Allt detta går ju självklart att undkomma, då det är frivillig inrapportering, vilket majoriteten gör.