2023-08-07, 22:26
Medlem
Jag har svårt att förlita mig på en stegräknare som ett bevis på att M inte sovit, utan deltagit i ett mord där brottsoffrets handleder och armar inte påvisar några märken av den dödskamp som ändock måste varit hård och utdragen.
M deltager knappt men ändå tvunget till att hjälpa till att flytta kropp från bostad till bil samt från bil -ett par meter genom sly och snår in i en tät skog för att sedan överlåta resten till J.

Jag är inte övertygad om M skuld till rent mord i samråd med J. Griftefridsbrott ja absolut.
Vilken bevisning ligger till grund för en livstidsdom avseende M@j@?
Citera
2023-08-07, 22:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
J vill inte att T ligger i den låsta lägenheten när hon kör fram bilen så hon riskerar upptäckt genom att släpa in T via trapphuset till ett olåst utrymme tillgängligt för vem som helst. Dessutom transporterar J tillbaks T till sin lägenhet och tar därmed en stor risk en andra gång.

Är det trovärdigt att J gjorde så?

Du måste då ställa det scenariot emot att Johanna låter Toves lik ligga kvar på toaletten eller i hallen. I en lägenhet där Maja finns som kanske inte vet vad som hänt, och där det nyss ringt på dörren. Samt att vindsförrådet, om det nu var olåst, är ett utrymme som någon mycket sällan besöker, särskilt inte vid tretiden en lördagsnatt. Risken för upptäckt var helt enkelt mycket större i lägenheten än i vindsförrådet.

"Shit, var ska jag gömma kroppen? - I vindsförrådet, där tittar ingen!".

Ja, det är nog en inte alls osannolik tanke i huvudet på Johanna minuterna efter att hon strypmördat Tove.

Citat:
Dessutom, har en GM väl fått bort BO från sin bostad är det väl osannolikt att GM återför BO till bostaden, låt vara att det handlar om endast 5 meter, J kunde skyllt på vem som helst om T hittas i förrådet, det var ju olåst.

Jag förstår inte flytten tillbaks till bostaden och hallgolvet.

Flytten tillbaks är väl möjligen det mindre meningsfulla. Å andra sidan, när Johanna nu har tagit reda på vem som ringde på dörren och sett till att de är "ute ur spelet", och Maja åter har somnat inne i sovalkoven, så känns återigen lägenheten som den mer trygga platsen att förbereda Toves kropp på för dumpningen.

Det är så klart lätt för oss att sitta här och vara efterkloka, men för Johanna kan det i "stridens hetta" ha förefallit som den säkrare lösningen.
Citera
2023-08-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det där är faktiskt lite smått komiskt. Johanna menar att Maja tyckte det var obehagligt att bära Toves döda kropp, men inte att vara med och strypa ihjäl Tove.

Ännu ett tydligt tecken på att Johanna ljuger om Majas delaktighet i mordet.

Johanna framställer också Maja som någon med moral/värderingar. T ex säger Johanna att frågor om invandring (pro) och HBTQ var viktiga för Maja. Det stämmer då det framgår både av hennes sociala medier och i förhör med hennes coach.

Vidate säger Johanna att Majas bror inte delade dessa värderingar (han har en fientlig inställning enligt J) och därför var de inte så tajta. Det vet vi dock inte. Han var ju kritisk till att Maja umgicks med Johanna enligt mamman. Så Johanna kanske passar på i förhör att ge honom en känga. Och att framställa sig själv i bättre dager. Men mord är ok?

(När M mådde som sämst vid 14 år flyttade brodern hemifrån för att gå idrottsgymnasium. Det kan ha påverkat relationen och att han var det 'lyckade' syskonet. I*ak flyttade hem igen förra sommaren efter fyra år)
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-07 kl. 22:41.
Citera
2023-08-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har svårt att förlita mig på en stegräknare som ett bevis på att M inte sovit, utan deltagit i ett mord där brottsoffrets handleder och armar inte påvisar några märken av den dödskamp som ändock måste varit hård och utdragen.
M deltager knappt men ändå tvunget till att hjälpa till att flytta kropp från bostad till bil samt från bil -ett par meter genom sly och snår in i en tät skog för att sedan överlåta resten till J.

Jag är inte övertygad om M skuld till rent mord i samråd med J. Griftefridsbrott ja absolut.
Vilken bevisning ligger till grund för en livstidsdom avseende M@j@?

Håller med!
Citera
2023-08-07, 22:36
Medlem
Citat:
J vill inte att T ligger i den låsta lägenheten när hon kör fram bilen så hon riskerar upptäckt genom att släpa in T via trapphuset till ett olåst utrymme tillgängligt för vem som helst. Dessutom transporterar J tillbaks T till sin lägenhet och tar därmed en stor risk en andra gång.

Är det trovärdigt att J gjorde så?

Dessutom, har en GM väl fått bort BO från sin bostad är det väl osannolikt att GM återför BO till bostaden, låt vara att det handlar om endast 5 meter, J kunde skyllt på vem som helst om T hittas i förrådet, det var ju olåst.

Jag förstår inte flytten tillbaks till bostaden och hallgolvet.

Det där med förrådet har inte hänt. Det är bara långsökta hittepå teorier.
Citera
2023-08-07, 22:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En fundering:
Skulle M ens kommit på idén om att vindsutrymmet fanns att gömma T i om hon aldrig varit där?
Hade hon kommit på det om hon bara kikat in där någon gång av ren nyfikenhet?

Jag vill inte misstänkliggöra polisen, men jag tycker att det är märkligt att de inte gjorde en noggrann fotodokumentation eftersom de åkte dit ens ärende för att dokumentera, för att klart visa att idén om vindsförrådet var utesluten. Nu känns det som en tvivelaktig efterkonstruktion, även om den är sann.

Maja säger redan i förhör i december att hon har varit i vindsförrådet, och som du säger så är frågan om hon överhuvudtaget skulle tänkt tanken, eller ens vetat vad som fanns bakom dörren, om hon aldrig varit där. Så hon har nog varit där.

I detta specifika fallet har jag noll förtroende för polisens PM som de upprättat efter behov ett halvår efter att de sket i att dokumentera sitt arbete så som de borde gjort.
Citera
2023-08-07, 22:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan väl tänka att den 17:e, då kanske det ännu inte var solklart att det var ett mord man hade på handen, men redan här har ju flera varninglampor börjat lysa, med att Johannas version inte stämmer med grannens och att det hade varit bråk på Nöjet.

Då kanske man ändå hade någon slags förhoppning om att Tove skulle hittas levande, och tjejerna, ja det verkar inte vara de typiska mördarna.

Därav kanske fotografering uteblev i det stadiet. Men ganska snart började det torna upp sig till något allvarligt, det sa ju Rullman. Redan när han på månfagen fick det på sitt bord fattade han allvaret.

I det läget hade nog Rullman mycket att tänka på, och ett redan kollat vindsförråd stod säkert inte högst på listan av vad som borde göras.

Men bättre sent än aldrig, och när nu vindsförrådet verkade komma upp på tpeten igen, kunde man väl gjort detta korta pm, och även kostat på sig någon bild.

En invändning jag har mot vinsförrådet är att Johanna själv har inte sagt något om att hon drgit in kroppen där. Vad skulle hon kunna ha för anledning att utelämna detta?

Johanna borde väl vara ganska orolig över att hon hört påringningarna, och tänk om någon ringt till polisen? Det skulle även kunna vara så att Maja tyckte det var läskigt att vara ensam i lgh med Tove och därför ville Johanna dra undan kroppen medan hon hade sina göromål med cykeln och mobilen.
Allt enligt Johannas perspektiv då, med Maja som medspelare. Så varför skulle Johanna då hålla vindsförrådet hemligt för utredningen?

Ska vara då om Maja inte är med vid mordet, och Johanna gömmer kroppen där när hon ska iväg av den anledningen också. Att hon är orolig att Maja ska gå upp, att grannarna ringer på på nytt osv och kroppen ligger mitt vid dören. Och Johanna har den ondsinta tanken att Maja ska åka dit, och då siter Maja hemma med en död Tove, eftersom hon "tyvärr var med i badrummet" och visste allt.

Ja, man blir inte klokare av det här.
Att J skulle ha släpat ut T till vindsförrådet ser jag som fullt möjligt, MEN att hon sedan skulle SLÄPAT IN henne i lgh igen, där M får syn på henne låter väldigt långsökt, tycker jag. T skulle ju transporteras därifrån, varför skulle hon då mellanlandas i lgh?
Citera
2023-08-07, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Förmodligen är det Majas fotspår i dammlagret som polisen la märket till. Min gissning är att hon tittat in där medans hon väntade på att nyktra till, så hon kunde ta sig hem. Har svårt att tro att hon skulle lägga sig där för att sova. Men det lär vi aldrig få veta. (Ovan stycke avser hasch incidenten ca 1 mån innan mordet).

Jag kan inte svara för polisen. Men jag tror ändå att förrådet enbart var av intresse tills dess att dom kunde utesluta att Tove låg där. Det händer liksom inte att en gm drar ut en kropp från sin lägenhet för att placera kroppen tillfälligt i ett olåst utrymme. Tryggheten för en gm är den egna lägenhet. Det är oerhört riskabelt att flytta en kropp, och det görs inte i onödan. I detta fall hade dessutom grannarna visat närvaro 5 min innan hon då skulle dragit kroppen. Glöm förrådet!

Om nån tänker att hon var rädd för att Maja skulle upptäcka kroppen hade hon väckt henne och bett henne gå hem. Eller kört hem henne.
Dessutom: Tove hade haft urinavgång i samband med mordet enligt Johanna. Det är svårt att tro att hon skulle hitta på en sån detalj, så det är med största sannolikhet sant. Det innebär att Toves kropp och kläder var blöta på undersidan. Om Johanna hade släpat in en kropp i blöta kläder i ett dammigt, smutsigt utrymme så hade det definitivt funnits smutsiga släpspår ut från förrådet när kroppen flyttats igen. Det hade synts i trapphuset. Garanterat.
Citera
2023-08-07, 22:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Förmodligen är det Majas fotspår i dammlagret som polisen la märket till. Min gissning är att hon tittat in där medans hon väntade på att nyktra till, så hon kunde ta sig hem. Har svårt att tro att hon skulle lägga sig där för att sova. Men det lär vi aldrig få veta. (Ovan stycke avser hasch incidenten ca 1 mån innan mordet).

Jag kan inte svara för polisen. Men jag tror ändå att förrådet enbart var av intresse tills dess att dom kunde utesluta att Tove låg där. Det händer liksom inte att en gm drar ut en kropp från sin lägenhet för att placera kroppen tillfälligt i ett olåst utrymme. Tryggheten för en gm är den egna lägenhet. Det är oerhört riskabelt att flytta en kropp, och det görs inte i onödan. I detta fall hade dessutom grannarna visat närvaro 5 min innan hon då skulle dragit kroppen. Glöm förrådet!

Om nån tänker att hon var rädd för att Maja skulle upptäcka kroppen hade hon väckt henne och bett henne gå hem. Eller kört hem henne.
Nu resonerar du så där logiskt igen.

Risken med att flytta T är jag helt övertygad om att J skulle ta om hon ansett det vara en bra idé. Eftersom J inte nämnt något om det, vet vi inte vad hon tyckte.

Jag håller förrådsidén öppen, men är tveksam.

Nej, J kunde inte skjutsat hem M, för brodern hennes hade fest och hon skulle sova hos J.

Edit: En ny tanke:
J kan ha tänkt att vindsförrådet var en klok idé medan hon var iväg med cykeln och inte hade koll. Om någon hittat T där, hade J varit helt ovetande.
Senast redigerad av sybel 2023-08-07 kl. 23:07. Anledning: Edit:
Citera
2023-08-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dessutom: Tove hade haft urinavgång i samband med mordet enligt Johanna. Det är svårt att tro att hon skulle hitta på en sån detalj, så det är med största sannolikhet sant. Det innebär att Toves kropp och kläder var blöta på undersidan. Om Johanna hade släpat in en kropp i blöta kläder i ett dammigt, smutsigt utrymme så hade det definitivt funnits smutsiga släpspår ut från förrådet när kroppen flyttats igen. Det hade synts i trapphuset. Garanterat.

Bra noterat! Att plastpåsarna träddes på innan transporten var troligen för att förhindra blöta spår i både trapphus och bil.
Citera
2023-08-07, 23:01
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja i källaren kan man se att alla har varsitt källarförråd.
Johanna har lgh 6, och därmed ett förråd i källaren där man markerar förrådet med ” lgh 6”.

Någon motsvarighet för vindsförråd syns inte i ritningarna.

Menar du att det inte finns någon ritning över vindsförrådet?
Citera
2023-08-07, 23:08
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag läste förhöret med vännen L*ura igen.

Här följer några citat.

'L*ura och Johanna träffades och fikade efter detta och reder ut detta bråk'.

'Johanna bjuder sedan Laura och hennes pojkvän J*sper på en fest vid Valborg. L*aura och hennes pojkvän tackar ja.'Sedan skriver Johanna till L*ura att det inte funkar då Johannas bror kommer vara med och L*ura vill ju inte festa med honom.'

'L*ura blev trött på Johanna, då det bråkat tidigare. L*ura skrev då till Johanna, vill du bråka får du söka någon annan att bråka med. Johanna blev jättearg och ringde till L*ura. Laura svarade inte. Johanna ringde minst 20 gånger till L*ura, samma dag. L*ura svarade inte. Johanna lämnade röstmeddelande och tillslut knackade Johanna på hos L*ura, allt detta skede på samma dag. L*ura öppnade och Johanna skällde ut henne. På frågan hur Johanna skällde ut henne svarar L*ura att Johanna inte skrek men hennes tonläge var högre och rösten var arg, men hennes kroppsspråk var avslappnat. L*ura berättar vidare att Johanna pratar väldigt mycket så det är inte så lätt att minnas att vad hon sagt. L*ura kommer inte ihåg exakt var Johanna sa vid detta tillfälle, hon pratade i 45 minuter."

"När Johanna var klar gick hon därifrån. Därefter skickade hon ett sms att de inte längre skulle vara vänner. L*ura skrev tillbaka att det höll hon med om."

Att Johanna tidigare pratat ut med både Tove och tidigare vänner som L*ura kan vara en anledning till att Tove följde med hem till Johanna. J*lius säger också i förhör att T inte hade så många nära tjejkompisar utan hängde med A*bin och hans grabbgäng där bland annat J*lius ingick. Tove gick med två av de till Nöjet den kvällen. Kanske det bidrog till att T ville reda ut osämjan att hon inte hade så många nära väninnor.

Det är intressant att L*ura säger i förhöret att Johanna kan prata mycket. I citatet ovan framgår att hon pratade ca 45 minuter och L*ura uppfattade inte allt. Utifrån det är det inte omöjligt att de faktiskt satt och samtalade i köket en halvtimma eller snarare kanske det var Johanna som pratade. Hon verkar ju inte skrika utan snarare prata med lite högre röst. Det kanske var därför som grannarna inte hörde något. Johanna kanske inte ens var upprörd då utan pratade på ett mer inställsamt sätt (manipulerande) då en plan börjat ta form i hennes huvud.

Jag citerade ju J*lius igår och hans analys om att J*hanna hamnar i bråk med alla verkar väldigt klarsynt. Kanske Maja hade varit näst på tur. De var ju ett bråk mellan de i september där Maja blev utelåst av Johanna Hennes pappa fick dagen efter ringa till en genensam vän och be henne medla för att Maja blev så orolig att förlora Johanna. Ett onormalt starkt känslomässigt band.

Fy så obehagligt. Huden knottrar sig. Johanna är en mycket farlig individ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in