Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Man kan väl tänka att den 17:e, då kanske det ännu inte var solklart att det var ett mord man hade på handen, men redan här har ju flera varninglampor börjat lysa, med att Johannas version inte stämmer med grannens och att det hade varit bråk på Nöjet.
Då kanske man ändå hade någon slags förhoppning om att Tove skulle hittas levande, och tjejerna, ja det verkar inte vara de typiska mördarna.
Visst, men jag menar ju att ett misstänkt människorov måste ha, om möjligt, högre utredningsprioritet än ett mord. Då finns nämligen chansen/förhoppningen om att hitta offret vid liv och då är tidsfaktorn extremt viktig. Att dokumentera utredningsåtgärderna är självklart av yttersta vikt vid ett människorov. Skulle det senare visa sig att människorovet omrubriceras till mord, vilket så klart måste finnas med i beräkningen, så blir det ju inte precis mindre viktigt att ha dokumenterat vidtagna åtgärder.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Därav kanske fotografering uteblev i det stadiet. Men ganska snart började det torna upp sig till något allvarligt, det sa ju Rullman. Redan när han på månfagen fick det på sitt bord fattade han allvaret.
För mig är det helt oacceptabelt att en kriminaltekniker vidtar en sådan åtgärd i ett mycket tidigt skede vid ett misstänkt människorov utan att fotodokumentera. Det är så enkelt i dag att ta några foton. För sjutton, poliser springer ju omkring med kroppskameror. Men en kriminaltekniker kan inte ens ta några foton vid en eventuell brottsplats. Det duger inte IMO.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
I det läget hade nog Rullman mycket att tänka på, och ett redan kollat vindsförråd stod säkert inte högst på listan av vad som borde göras.
Eftersom kroppen kunde misstänkas ligga där, så borde det ha varit en av de högst prioriterade åtgärderna att kolla upp, och det skedde också den 17e. Man struntade bara fullständigt i att dokumentera åtgärden.
Den stora frågan är egentligen varför man åker tillbaka dit en andra gång, man har ju redan kollat platsen, och när man åker dit en andra gång, och varför man åker dit en andra gång och ännu en gång underlåter sig att dokumentera och rapportera åtgärden.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
En invändning jag har mot vinsförrådet är att Johanna själv har inte sagt något om att hon drgit in kroppen där. Vad skulle hon kunna ha för anledning att utelämna detta?
Johanna borde väl vara ganska orolig över att hon hört påringningarna, och tänk om någon ringt till polisen? Det skulle även kunna vara så att Maja tyckte det var läskigt att vara ensam i lgh med Tove och därför ville Johanna dra undan kroppen medan hon hade sina göromål med cykeln och mobilen.
Allt enligt Johannas perspektiv då, med Maja som medspelare. Så varför skulle Johanna då hålla vindsförrådet hemligt för utredningen?
Framförallt är jag övertygad om att Johanna inte säger ett ord mer än nödvändigt. Hon har väl inte berättat en enda sak som inte redan var känd, annat än lögner för att ställa henne i bättre dager eller de hon vill hämnas i sämre dager.
Johanna var sådan att hon gjorde sig ovän med alla, den som gjort henne minsta oförätt skulle knuffas ner för en balkong, eller eldas upp levande i sitt eget hem, eller strypas till döds inne på sin toalett.
Gissa om Johanna tycker att Maja gjort henne en oförätt genom att berätta sanningen om mordnatten. Skulle Johanna få chansen att bränna Maja levande på bål så skulle hon helt säkert ta den. Johanna gör nog allt hon kan för att ställa Maja i så dålig dager som möjligt. Utan att för den skulle ställa sig själv i sämre dager.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ska vara då om Maja inte är med vid mordet, och Johanna gömmer kroppen där när hon ska iväg av den anledningen också. Att hon är orolig att Maja ska gå upp, att grannarna ringer på på nytt osv och kroppen ligger mitt vid dören. Och Johanna har den ondsinta tanken att Maja ska åka dit, och då siter Maja hemma med en död Tove, eftersom hon "tyvärr var med i badrummet" och visste allt.
Ja, man blir inte klokare av det här.
Det känns som du blandar ihop de olika scenariorna att Maja var med och att Maja inte var med, i ett och samma ovan.
Jag är övertygad om att Johanna ljuger, och därför säger hon absolut minsta möjliga, för att undvika att snurra in sig i sina egna lögner. Hon berättar ingenting om hon inte ser någon form av vinning för sig själv med det. Tror jag.