2023-08-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, AÖ äger tydligen en icke-sjötomt som når fram till en allmänning. Allmänningen går utmed och täcker strandkanten.
2007 köpte AÖ sin fastigheten utan sjötomt, men hade därefter byggt en hel del på allmänningen ner mot strandkanten nedanför sin egen tomt.
1. en stor bastu, 2. en stor brygga, 3. ett stort bryggdäck med utemöbler och 4.ett 150 cm högt plank som insynsskydd. Allt byggt på allmänningen! Dessutom hade han anlagt båtramper.

2014 anmälde en person detta. Utredning av kommunen kom fram att det vara otillåtna byggen på allmän mark. Åtalsanmälan skedde och AÖ uppmanades att med hot om vite riva alltihop.

Vet ej vad slutresultatet av detta blev - AÖ fick väl antagligen riva. Dock fanns det ett servitut från 1940 talet att det kunde finnas en liten brygga där, men inte som AÖ byggt.

Men man ska onekligen vara lite "gränslös" för komma på idén att bygga så mycket på allmänningen utanför sin egen tomt.
Nej.

Utredningen kring bryggan finns länkad. Det finns ett servitutsavtal mellan fastighetsägaren och kommunen för en brygga till det hus AÖ äger och det fanns redan en gammal brygga som AÖ byggde vidare på.

Sedan blir allt tolkningar och givet att bryggan är kvar, oförändrad, så har nog AÖ vunnit sitt överklagande av kommunens beslut om rivning.
Citera
2023-08-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Själv hade jag köpt en snara och hängt upp i taket om jag vore den misslyckade idioten.
Majoriteten av Sveriges befolkning är tjuvar - bara ge dem chansen så ska du se att de tar chansen. För övrigt är AÖ mångmiljonär och lever gott och kommer att göra det tills han dör. Jajamän.
Citera
2023-08-07, 16:59
Medlem
”Jag anser att domen är välmotiverad och har i övrigt inga kommentarer”, skriver kammaråklagare Kajsa Hultqvist till Aftonbladet.
Aftonbladet söker Anders Öfvergårds försvarsadvokat för en kommentar.

Terroristens och nu köttjuvens advokat verkar inte vilja uttala sig.
Citera
2023-08-07, 17:01
Medlem
Roliga när man lyssnade på rättegången o han sa detta blippandet inte hörs eller iallafall hörs väldigt lite när man scannar.
Scannade på ICA igår o tror t.o.m. en halv döv hade hört ljudet. Det piper ju konstant i affären när folk scannar som man hör ..
Citera
2023-08-07, 17:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Men nu är det för sent och han borde ha sagt det då när han var i rätten.
Men det är ju faktiskt klart att tjuven är psykiskt störd. Kronisk lögnhals som skiter i både lagar och regler. Där ger jag dig helt rätt och tror aldrig att fanskapet kommer sluta stjäla.
Citera
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Undrar om inte AÖ har en "gränslös" personlighet där han passerar normala juridiska och mellanmänskliga gränser - men inte riktigt bryr sig. Som om gränserna inte riktigt gällde just honom.

Bygglovstrassen men en njugg kommun kan alla drabbas av. Men här handlar det ju om stora byggen som han uppfört på mark som inte ens var hans. Samtidigt dessa vittnesmål om upprepade snatterier, nu dömd för ringa stöld, tidigare tjafs om fyllkörning mm mm.

Gränslös!
Jo, han har liksom inte någon aning om hur mycket han skämmer ut sig. Går på som en robot, helt okänsligt.

Och snatteri, av en vuxen man stadd vid kassa, djävulen vad pinsamt!
Citera
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Majoriteten av Sveriges befolkning är tjuvar - bara ge dem chansen så ska du se att de tar chansen. För övrigt är AÖ mångmiljonär och lever gott och kommer att göra det tills han dör. Jajamän.

Så du menar att det är ett typsikt svenskt karaktärsdrag?

Vet inte om jag kan hålla med dig där.
Citera
2023-08-07, 17:07
Medlem
40K i böter + 1K till brottsofferjouren.

Det hade varit billigare att betala för köttet.
Citera
2023-08-07, 17:08
Avslutad
Något som vet om några nämndemän röstade för friande? Eller var alla eniga?
Citera
2023-08-07, 17:09
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
I din fantasi. Om han nu har miljoner så får han hålla hårt i dom för karriären är över och få vill nog förknippas med den ilskne. Frågan är om frun är likadan eller om hon kommer lämna honom nu? Han kan inte visa sig på stan eller bland grannar utan att folk kommer titta snett och jag kan inte se något positivt i hans sfär. Jag har gott ställt men inte fan skulle jag må bra om jag hamnat ens i närheten av hans situation då människan är helt körd i botten. Inga pengar i världen hjälper då man sänker sig själv till avgrunden.
Citera
2023-08-07, 17:09
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
40K i böter + 1K till brottsofferjouren.

Det hade varit billigare att betala för köttet.

Ja men inte lika spännande
Citera
2023-08-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Ja men inte lika spännande

Han får börja snatta mkt mer nu om han ska gå vinnande ut det här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in