2023-07-28, 11:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja det är nog en mycket bra strategi om man vill göra 10% på någon eller några månader med förhållandevis låg risk.

Hade den strategin själv för delar av innehavet dom två senaste rapporterna men sen tog girigheten över och påminde återigen om att man ska hålla sig till ursprungsstrategin.

Att det dyker upp skadeglada efter en rapportmiss som får sin näring och livsenergi genom andras "misslyckanden" är ju ingen nyhet men du tar nog priset.

Jag tror bara jag sett dig sia om framtiden och själv bidra med konstruktiva framtidsprognoser vid ett enda tillfälle och det var när du hade någon idé om ett vattentätt sätt att att tjäna pengar genom att öka på huslånet och köpa teliaaktier för runt 50:- för att procentsatsen för utdelningen var högre än procentsatsen för räntan och aktien alltid skulle stå i runt 50. Ett halvår senare var kursen halverad. Och jag såg att du valde att hänga med ända ner dit och sälja på botten. Varför sålde du inte vid 45, 40. 35 eller 30? Hur gick det med strategin, har du hela kåken belånad nu pga att telia åkte rakt ner i källaren?

Vi som är kvar i aktien är naturligtvis det för att vi tror att den förr eller senare kommer in i en stigande trend. Att äga aktier är en tålamodsprövande övning och fram till dess får vi hyfsad utdelning, förhoppningsvis en begränsad nedsida här ifrån men potential till dubbling av dagens kurs inom något år.

EN raportmiss? I just detta fall har ju bolaget varit på dekis i åratal!
Citera
2023-07-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
DI misstänker att det kommer fler surdegar framöver. Även Nokia har ju skrivit ned sina prognoser för försäljning av nätverk och utvecklingen av 6G verkar divergera mellan USA och Kina med var sin standard varvid Ericsson och Nokia måste utveckla flera nätverk istället för ett. Huawei satsar kanske 250 miljarder på forskning medan Ericsson kör kanske 30-40. Eriksson klarar inte att satsa på allt varvid fientligheten mellan USA och Kina gör att Ericsson och Nokia måste satsa på Europa och USA medan Kina sprider sina nätverk över Indien, Sydöstasien och Afrika då de är billigare. Eriksson och Nokia är säkrare vilket gör att affärsmän är villigare att betala ett premium för att slippa risken med statligt spionerande Kina.
Citera
2023-07-28, 13:38
Medlem
Citat:

Ja och det är väl få i tråden som hävdat något annat. Tvärtom, jag skrev själv nedanstående och dom flesta i tråden har väl samma syn på läget.

Citat:
Men det blir väl säkert som vanligt, tror det är femte eller sjätte rapporten i rad i så fall som blir en besvikelse.

Jag förstår inte alls poängen med ditt ständigt återkommande olyckskraxande i alla aktietrådar där rapporter eller aktiekurser för stunden varit en besvikelse.

Tror du att vi tror att alla rapporter och alla våra innehav alltid i alla lägen ska gå som tåget spikrakt uppåt och att allt annat är ett nederlag och misslyckande?
Citera
2023-07-29, 10:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja och det är väl få i tråden som hävdat något annat. Tvärtom, jag skrev själv nedanstående och dom flesta i tråden har väl samma syn på läget.

Jag förstår inte alls poängen med ditt ständigt återkommande olyckskraxande i alla aktietrådar där rapporter eller aktiekurser för stunden varit en besvikelse.

Tror du att vi tror att alla rapporter och alla våra innehav alltid i alla lägen ska gå som tåget spikrakt uppåt och att allt annat är ett nederlag och misslyckande?

Det är inte "för stunden" kursen är dålig, det är bra att någon baissar så inte de skamlösa haussarna förleder aningslösa att satsa sina pengar på fel häst. Det gäller även Anoto, Terranet och Diamyd som hausas skamlöst av folk som gift sig med aktien och där varje ifrågasättande av derras desperata drömmar möts med hårda ord.
Citera
2023-07-31, 00:22
Medlem
Citat:
Det är inte "för stunden" kursen är dålig, det är bra att någon baissar så inte de skamlösa haussarna förleder aningslösa att satsa sina pengar på fel häst. Det gäller även Anoto, Terranet och Diamyd som hausas skamlöst av folk som gift sig med aktien och där varje ifrågasättande av derras desperata drömmar möts med hårda ord.

Det är nog ganska svårt att hausa upp ericsson via aktieforum mer än att det har en högst marginell effekt.

Dessutom finns det väl varken så mycket hårda ord eller skamlöst hausande här i tråden.

Om det nu är dina ambitioner, vilket iofs är hedervärt om det skulle vara så, varför kommer i princip alltid dina inlägg i efterhand när skadan redan är skedd och varför är dom så ofta mest inriktade på person och inramade med skadeglädje?

I det här fallet fick det ju dessutom motsatt effekt, att du i så fall skrämde småsparare från att göra en bra affär, eftersom man i princip har kunnat "ställa klockan efter" hur aktien återhämtar sig efter en rapportmiss senaste åren.

Om du nu har ambitionen att hjälpa folk är det väl i så fall bättre att du ger lite prognoser framåt och berättar vad aktien står i för kurs om ett år eller så och vad du motiverar det med.

Så vad sätter du för riktkurs för ericsson 2024-08-01?
Citera
2023-08-07, 16:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är nog ganska svårt att hausa upp ericsson via aktieforum mer än att det har en högst marginell effekt.

Dessutom finns det väl varken så mycket hårda ord eller skamlöst hausande här i tråden.

Om det nu är dina ambitioner, vilket iofs är hedervärt om det skulle vara så, varför kommer i princip alltid dina inlägg i efterhand när skadan redan är skedd och varför är dom så ofta mest inriktade på person och inramade med skadeglädje?

I det här fallet fick det ju dessutom motsatt effekt, att du i så fall skrämde småsparare från att göra en bra affär, eftersom man i princip har kunnat "ställa klockan efter" hur aktien återhämtar sig efter en rapportmiss senaste åren.

Om du nu har ambitionen att hjälpa folk är det väl i så fall bättre att du ger lite prognoser framåt och berättar vad aktien står i för kurs om ett år eller så och vad du motiverar det med.

Så vad sätter du för riktkurs för ericsson 2024-08-01?

Kursen är idag för all del ner någon procent sedan jag 28 juli skrev inlägget du dissade.

Sedan mitt första inlägg här i tråden 2021-10-19 där jag rekomenderade SÄLJ så är kursen ner 49%

Det var i samma veva som du skrev följande:

"Redan köpt och sålt och köpt och sålt och köpt. Vet inte hur många gånger den där aktien har studsat omkring i intervallet 97-104 senaste månaden.

Men nu tror jag att jag lutar mig tillbaka och sitter still och förhoppningsvis njuter av en behaglig uppgång fram till rapporten som sen avslutas med +10% mitt på rapportdagen där man kan skicka i väg allt för 120:- och köpa tillbaka innan stängningen när det börjar dala ner mot +3%

Extremt lågt p/e nu för att vara Ericsson så det behövs inte mycket för ett ryck."

Så nog fan var min säljrek värd mer än dina gissningar och drömmar.

Kursen är 53.18 kr nu.
Senast redigerad av Ringhals3 2023-08-07 kl. 16:50.
Citera
2023-08-12, 18:07
Medlem
Oj då! Nu öppnar tydligen Kina och Vietnam upp en utredning om mutor som sedan tidigare ska ha varit nedlagd. Men det blev inget ras på aktien av den nyheten. Kanske någon som är lite mer insatt i Ericsson kan förklara lite vad det kan innebära och gärna lite tankar om framtiden. Själv äger jag endast Ericsson via Investor men jag har lite svårt att greppa caset.
Tacksam för svar!
Citera
2023-08-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Oj då! Nu öppnar tydligen Kina och Vietnam upp en utredning om mutor som sedan tidigare ska ha varit nedlagd. Men det blev inget ras på aktien av den nyheten. Kanske någon som är lite mer insatt i Ericsson kan förklara lite vad det kan innebära och gärna lite tankar om framtiden. Själv äger jag endast Ericsson via Investor men jag har lite svårt att greppa caset.
Tacksam för svar!

Marknaden är kanske luttrad?

Tror det är en sak mellan nationer snarare, och att Huweis möjligheter att sälja ligger i korten?

Men jag vet faktiskt inte heller!
Citera
2023-08-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Marknaden är kanske luttrad?

Tror det är en sak mellan nationer snarare, och att Huweis möjligheter att sälja ligger i korten?

Men jag vet faktiskt inte heller!
Okej Zigge och tack för ditt svar! Det kanske är en strategiskt anledning eller politisk vem vet?
Citera
2023-08-13, 11:35
Bannlyst
Surdegen Ericsson är på samma nivå som 94-95, men somliga fattar inte att det är kört.
Citera
2023-08-13, 19:43
Medlem
Ericsson-aktien har gått ner sig, precis som många andra teknologi-aktier i Sverige. Jag tror det beror på vår lågkonjunktur främst, och sekundärt på grund av att de har en naturligt cyklisk ekonomi: Ungefär var tionde år lanseras en ny generation telefonteknik, och i gappet förlorar Ericsson pengar. De har försökt diversifiera företaget genom att köpa andra mjukvaruföretag, men för sent. (Diversifieringen kanske dämpar nästa övergång dock, från 5G till 6G.)

Ganska många telekomoperatörer har valt Ericsson som sin leverantör av 5G-utrustning. Deras avtal med telekomföretagen innebär oftast, om jag förstått det rätt, att de framför allt tjänar pengar per användare när utrustningen används, inte att de sålt utrustningen. När 5G-användningen kommer igång på allvar så blir det en inkomstkälla.

Fram tills dess kommer Ericsson att blöda pengar och kämpa med att få rätsida på sin EBITA.

Det är också ett problem att styrelsen är uppenbart korrupt. De har en kultur av att muta alla de möter. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om nästan alla inom den här branschen mutar varandra, och att Ericsson bara åkt fast på grund av sin svenska kultur.

Jag tror Ericsson-aktien går ner till 40 och att den sedan vänder uppåt igen. Eller nåt liknande.
Man kan ha i åtanke att om Ericsson kånkar så slutar strax mobilnäten att fungera i ganska många länder. Om plötsligt flera operatörer slutar använda Ericsson och lite halvt panikartat försöker byta till t.ex. Cisco eller nåt, så kan det vara ett tecken på att de snart kånkar dock. Men det ser vi inte. Jag tror inte vi kommer se det heller, om man tittar på Ericssons ekonomi. De tjänar ju fortfarande pengar, bara inte expansivt så som marknaden vill.
Senast redigerad av FullOnRetard 2023-08-13 kl. 20:02.
Citera
2023-09-01, 14:59
Medlem
KJosefs avatar
Ericsson bästa pappret i OMXS-30 under Augusti. Alla bäsarna blev maximalt negativa på botten, som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in