2023-05-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Varför är det naivt? Aktien är en av de billigaste aktierna på Large Cap, det ska ske väldigt mycket dåliga grejer för att aktien inte ska leverera från dessa nivåer.

varför är den billigast då?

Du är ju ökänd för att köpa diverse skit så det är jag knappast förvånad över. Men bland alla tråkiga bolag med stabila utsikter är ericsson en av de absolut sämsta.

Läser man tillräckligt på Flashback så kan man se att truefighter ständigt dyker upp med samma innehållsfattiga inlägg och floskler.

att exekvera på en "dogs of dow" portfölj är otroligt svårt och sannolikheten att faktiskt lyckas ser jag som nästintill omöjligt för en småsparare.
Citera
2023-05-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
ja det stämmer. men att tro att ericsson ska ge någon avkastning framöver är så otroligt naivt.

"oslipad diamant", "fonder köper" konfimeringsbiasen är ju rätt uppenbar och att det rör sig mer om fördelning och att följa index.
Du får nog läsa på om vilka fonder som äger i Ericsson innan du tror att det bara är för att följa index.

Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Varför är det naivt? Aktien är en av de billigaste aktierna på Large Cap, det ska ske väldigt mycket dåliga grejer för att aktien inte ska leverera från dessa nivåer.
Bra talat och bra att någon säger som det är bland allt intetsägande och amatörmässigt!
Citera
2023-06-29, 11:31
Medlem
Ericsson upp över 4 % i skrivande stund. JP Morgan som har rekomendation övervikt för Ericsson tror på bättre tider och inte minst tack vare kostnadsbesparingar. Kan vi se en vändning upp för kursen nu?
Citera
2023-06-29, 12:39
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ericsson upp över 4 % i skrivande stund. JP Morgan som har rekomendation övervikt för Ericsson tror på bättre tider och inte minst tack vare kostnadsbesparingar. Kan vi se en vändning upp för kursen nu?

Vi får se. Deras positiva inställning bygger på antaganden om förbättring i andra halvåret för Ericsson. Om de får rätt tror jag att aktien har bottnat och kan klättra upp. Men, det kan också bli så att vändningen dröjer lite och då ska vi sannolikt ner till nya bottennivåer igen.

Jag är iaf lång med ett GAV på 56-57 något sånt.
Citera
2023-06-29, 16:52
Medlem
Citat:

Du är ju ökänd för att köpa diverse skit så det är jag knappast förvånad över. Men bland alla tråkiga bolag med stabila utsikter är ericsson en av de absolut sämsta.

Läser man tillräckligt på Flashback så kan man se att truefighter ständigt dyker upp med samma innehållsfattiga inlägg och floskler.

att exekvera på en "dogs of dow" portfölj är otroligt svårt och sannolikheten att faktiskt lyckas ser jag som nästintill omöjligt för en småsparare.
Samtidigt kunde du köpa HM för 99kr för mindre än ett år sedan, då var alla övertygad om att det är förlegat mög som redan förlorat mot näthandeln och att de skulle ner till 50 kr med. Nu ligger den på 186 kr ( plus nån utdelning senaste tiden).

Det är när stora large cap bolag som tjänar pengar är hatade på precis alla punkter och alla säger att de ska ner i avgrunden som man gör dom bästa köpen, och som andra var inne på, med relativt låg risk då dom ändå har utdelningarna som en krockkudde.

Hellre de än köpa typ Nvidia till PE 200 och hoppas festen fortsätter ett tag till…
Citera
2023-06-29, 21:17
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Du är ju ökänd för att köpa diverse skit så det är jag knappast förvånad över.

Jag köper skit därför att det är en vinnande strategi.

Se tillexempel

The Cross-Section of Expected Stock Returns av EUGENE F. FAMA, KENNETH R. FRENCH,
https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1992.tb04398.x

om du inte har någon aning om vad jag håller på med och varför.
Senast redigerad av KJosef 2023-06-29 kl. 21:21.
Citera
2023-06-30, 04:24
Medlem
Oavsett substansen i det som drev kursen i dag så säger den förhållandevis stora uppgången en hel del om vilket tryck det finns i aktien just nu vid possitiva nyheter.

Upp 4% enbart på lite mumbojumbo från JP morgan borde indikera upp +12% om rapporten tas emot väl i en i övrigt glad börs.

Nu kommer ju inte det hända eftersom ericsson går ner vid 9 av 10 rapporttillfällen. Men ändå

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Samtidigt kunde du köpa HM för 99kr för mindre än ett år sedan, då var alla övertygad om att det är förlegat mög som redan förlorat mot näthandeln och att de skulle ner till 50 kr med. Nu ligger den på 186 kr ( plus nån utdelning senaste tiden).

Det är när stora large cap bolag som tjänar pengar är hatade på precis alla punkter och alla säger att de ska ner i avgrunden som man gör dom bästa köpen, och som andra var inne på, med relativt låg risk då dom ändå har utdelningarna som en krockkudde.

Hellre de än köpa typ Nvidia till PE 200 och hoppas festen fortsätter ett tag till…

Exakt!
Citera
2023-06-30, 04:43
Medlem
Citat:

Svårigheten är väl att vara så insatt i företaget att man kan se trendbrotten.

Men håller man sig till svenska extremt publika företag så är det inte omöjligt att vädra den där morgonluften.

Erics förtroende är kört i botten plus att deras tjänstesida inte levererar. Finns det anledning att tro på en förändring?

Ja... förtroendet efter sådana skandaler som Erics brukar återställas efter några år, och där är vi nu. Nu vänder man blad på kungligt vis.

Och... Börje har initierat en sparplan på Erics sämre presterande divisioner, man har slutat bevaka sin marknadsandel (säljer inte till vilket pris som helst) och Gardell börjar ryta till om kostnadskontroll, kostnadskontroll och kostnadskontroll.

Det behöver inte vända detta kvartalet, men när det vänder är Eric på 80 kr och potentialen är absolut att kunna gå tillbaka till 120 och högre.

Nedsidan... ja, skall den sjunka mer måste resultaten försämras ytterligare. Det finns ingen tillväxt alls inprisat i dagens kurs.

Så... när de fina och moraliskt präktiga fonderna börjar köpa tillbaka och sparprogrammet bara ger en smula utdelning finns goda chanser till avkastning medan nedsidan är begränsad.
Citera
2023-07-12, 10:51
Medlem
I rapporten får vi hoppas på att bolaget bekräftar att h2 vänder den negativa trenden och att målet om att nå det långsiktiga lönsamhetsmålet redan nästa år, samt att redbeemedia säljs. Aktien förtjänar en rejäl uppgång utifrån mina estimat för framtida fria kassaflöden justerat för skuld. Skuldjusterat var värderingen nere på över en 15 procentig FCF yield, känner mig ganska säker på att det finns uppsida även om bolaget negativt avviker mina estimat. Reaktionerna på tidigare rapporter under de senaste två åren har varit katastrofala, dock verkar aktien gå bra mellan rapporterna. Vi vet att denna rapport kommer bli katastrofal, men marknaden är ju smartare än så.
Citera
2023-07-13, 11:59
Medlem
Samma dilemma som sist lite mindre vinst men dock en vinst som hade gått att plocka hem i dag.

La just en säljorder på 25% av innehavet på 59.70:-

Vågar inte sälja något mer/billigare.

Siffrorna kommer väl inte vara så lysande men det vore ju trevligt om Börje kunde ägna sig åt lite kursvård. Känns inte som att han behöver vara extremt överdrivet possitiv. Någorlunda bra resultat och lite possitiva tongångar bör väl kunna få kolossen att studdsa upp lite.

Aktien brukar väl dra i väg lite mer dagarna innan rapporten men det har vi ju inte sett så mycket av nu heller.

Men det blir väl säkert som vanligt, tror det är femte eller sjätte rapporten i rad i så fall som blir en besvikelse.

Men då får det bli så, aktien tycks ändå hitta tillbaka till runt 60:- efter en tid.

Blir dock en spännande dag i morgon. Jag sitter för närvarande mer än fulltankad i ericsson.
Citera
2023-07-14, 09:46
Medlem
KJosefs avatar
Aktien går tillbaka till nivåerna den låg på innan den där banken antog att det skulle komma en vändning 2023. Ericsson tror vändning i 2024 så aktien går ner.

Det är tufft för Nokia också så alla som tycker att Ericsson ska ha en superlåg värdering av idiosynkratiska skäl kanske får tänka om.
Citera
2023-07-14, 10:46
Medlem
Hela branschen har det tufft, även leverantörerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in