2023-08-07, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Anders har aldrig varit hotfull. Det blir ett arbetsmiljöproblem om det under 10 års tid kommer in en person till butiken och småskäl, vad är det ni inte förstår?

Spännande om Anders skulle frias. Jag vet många som i så fall skulle fylla sina kassar med oscannad oxfilé längst ner och sen några scannade potatisar längst upp.
Jag är 110% säker på ett en "vanlig" människa skulle uppfatta en översittare som AÖ som hotfull.
Citera
2023-08-07, 15:53
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Vad hade terroristens advokat, som kan nu lägga till i CV:n köttjuvens advokat att säga i rätten?
Ingenting i princip. Han verkade gilla väktaren Rudolf mer än sin långfingrade klient..
Citera
2023-08-07, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grodmannens
Jag lyssnade på hela rättegången, och måste säga att jag tror på Anders.
Det han berättar är trovärdigt och logiskt.

Väktarens berättelse är rörig och svår att följa, och han verkar inte själv veta riktigt vad han såg.
Något han är helt säker på är dock att Anders aldrig gjorde något som helst försök att dölja det han gjorde, han kollade inte heller runt omkring sig efter personal, och det stod en Ica-klädd kvinna bredvid honom och plockade upp varor, som han borde sett.

Jag tror han helt enkelt var väldigt stressad.
Stressad redan när han gick in, massor av folk, jäkla krångelprocedur med köttet osv.

Han köpte ändå tillräckligt många varor för att "listan" i scannern skulle vara full, så han hade nog inte kunnat se att det var för få varor utan att aktivt kontrollera det, vilket han inte gjorde pga stress.

Samma sak i kassan när han ska betala. Det är ett tresiffrigt belopp på ett antal hundra kronor.
Jag förstår att han bara blippade kortet utan att kontrollera summan så noga.

Han har tidigare haft kontroller där han både råkat scanna för mycket, och för lite.

Jag är lite förvånad över domen faktiskt, men jag misstänker att man lagt 0 hänsyn till några av vittnena, utan bara kört på "kött inte betalat det stöld BÖTER" istället.
hahaha, nu var du rolig
Citera
2023-08-07, 15:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Kan knappast vara första gången han stjäl. Butiken slapp högst troligen en storsnattare. Man börjar liksom inte med tre dyra köttbitar. Det roliga är att så hade han förmodligen själv resonerat om någon annan stod åtalad för samma brott. ”Jag får inte ihop, jag får bara inte ihop det” typ så hade han sagt på sitt ”arga-snickare-manér”.

Människan är uppenbart narcissist, och tänkte väl den dagen jag åker dit ska jag nog allt kunna lirka mig ur det hela genom att jag känd och typ varför skulle jag Arga snickaren med hela folket stjäla. Men den gubben gick inte. Dock är det inget han lider av värst ekonomiskt, i alla fall inte nu. Få kommer vilja anlita en människa som tycker sig stå över moral och lag.

Det var väl så att butikschefen hade lagt märke till AÖ tidigare och trodde att han snattat flera gånger, av vad som framkom i butikschefens vittnesmål. Han vittnade också om att AÖ tidigare hade lyckats springa ifrån kontrollanten utanför affären, om jag minns rätt.

Nej det här var nog inte first time catch.
Har nog varit många lyckade snatterier tidigare utan att AÖ åkt fast.
Butiken har kostnader för snattade varor, därför får vi andra betala högre priser. Trist kille, AÖ.

"I förhör berättade den civila butikskontrollanten att han var mitt uppe i ett efterföljande av en misstänkt tjuv när butikschefen kom fram och bad honom att istället följa efter en manlig kund. Enligt butikschefen skulle kunden se ut precis som den kände TV-profilen. Butikschefen uppmanade honom att ”punktmarkera” mannen eftersom butiken tidigare haft problem med honom."

Ur "Dagens Juridik" från idag. Går tyvärr inte att länka fn.
Senast redigerad av coli 2023-08-07 kl. 16:06.
Citera
2023-08-07, 15:58
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Jag är 110% säker på ett en "vanlig" människa skulle uppfatta en översittare som AÖ som hotfull.
Benjamin Ingrosso sa att han var jätterädd för gaphalsen. En narcissist som den arge är ser ner på alla i sin omgivning och höjer sig själv till skyarna. Därför endast dom finaste köttbitarna dög. Tror att han även är mytoman då lögnerna strömmar ur den stora käften. Patetiskt att tro sig kunna vinna det här målet och skaffa sig en av dom bästa advokerna. Nu kan han nog inte sjunka djupare ner dyn.
Citera
2023-08-07, 16:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Anders Öfvergård döms för ringa stöld.
Dagsböter 1000 kr (tot 40 000kr)
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/2BlK04/anders-ofvergard-doms-for-ringa-stold

Det blev fällande dom som jag, och många andra här med mig, lutade åt.

Men klar missbedömning av de i tråden som trodde (eller hoppades) på friande dom.
Citera
2023-08-07, 16:02
Medlem
Köttet var från Köttkultur alltså.

Fint ska de va'.

Köttkulturs biffar kostar visserligen typ en 800-1000 spänn kilot men nivån på dagsböterna skvallrar om att han har en månadsinkomst på en 100 papp eller mer.

Det är något sjukt över rikt folk som snattar. Han är inte den första och inte den sista i den kategorin.

.
Edit: det kanske "bara" kostar en 400-500 per kilo för den typen av bitar han snodde men det gör bara saken än sorgligare.
Senast redigerad av byggare bob 2023-08-07 kl. 16:07.
Citera
2023-08-07, 16:06
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnupmels
På tomtkartan ser det inte ut att vara sjötomt. Tror vi att bryggan är ett svartbygge?🧐
Kanske dags att upprepa ”Folkets bad”. Är ju rätt varmt i vattnet.

Det har ju bedömts som det av bygg- och miljöavdelningen iaf.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1806323
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1806348
Citera
2023-08-07, 16:09
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Det har ju bedömts som det av bygg- och miljöavdelningen iaf.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1806323
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1806348
Vad hände med detta efter alla överklagningar? Någon som vet?
Citera
2023-08-07, 16:11
Medlem
Anktalares avatar
Vem scannar saker i påsen, han säger att han gjorde det för att han inte kunde hålla allt på en gång, men samtidigt så la han allt åt sidan vid kyldisken.

Nu får ICA Maxi i Nacka se upp antar jag, för det är väl närmsta efter Värmdö.
Citera
2023-08-07, 16:13
Medlem
ziggarillens avatar
Det är verkligen nåt fel på karln. Nu har han skickat SMS till Expressen och påtalat att han är hederligheten själv och att det var fel på blippen. Obegripligt att han ens vill göra sig påmind efter detta fiasko. Undrar var han ska köpa sina fina köttbitar framöver? Borde vara enormt pinsamt då det inte har undgått någon vilken simpel tjyv han är. Sånt här minne hos folk försvinner aldrig och han kommer alltid förknippas med fina köttbitar som stulits i en plastpåse på ICA. Nu är det nog champagne igen hemma hos ICA-handlaren.

Läste nu att han skickat samma sms till Aftonbladet om hur besviken och förvånad han är. Den karln ger sig aldrig och förmodligen har han ringt upp och skällt ut försvarsadvoken också. Typiskt gaphalsen. Finaste köttråvarorna och ansedda toppadvokaten. Endast det bästa är gottt nog åt tjuven.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-07 kl. 16:22.
Citera
2023-08-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Vad hände med detta efter alla överklagningar? Någon som vet?
Ärendet var från 2015 och bryggorna är kvar på flygfoto från 2022 så han lär ju ha vunnit när han överklagat kommunens beslut.

https://www.framtidensbygg.se/article/view/223897/arga_snickaren_overklagar_bryggbrak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in