• 1
  • 2
2023-07-28, 00:11
Medlem
mjps avatar
Hej jag har köpt en tysk bil som är importerad för 15 år sedan och vill gärna kolla om mätarställningen stämmer!
Går det att kolla via nån tysk (trafiksäkerhetsverk)?
Citera
2023-07-28, 00:26
Medlem
laughingducks avatar
Prövat carfax ?

https://www.carfax.eu/sv?gclid=EAIaI...SAAEgI5YvD_BwE
Citera
2023-07-28, 08:39
Medlem
ormbitens avatar
Carfax ger oftast löjligt lite information på äldre tysklandsimporterade bilar.

Om den kom till Sverige för 15 år sedan så kan det bli riktigt svårt att få fram uppgift på sista mätarställning i Tyskland.

I Sverige kan man ju tex se ganska många år bakåt i tiden på tex Car.info men sannolikt inga mätarställningar från den tiden.
Mig veterligen finns inget liknande i Tyskland.

Om den är servad på märkesverkstad i Tyskland så kan det gå att kontakta en märkesverkstad i Tyskland för att med hjälp av chassinummer få fram servicetillfälle och mätarställning.

Vet att jag för typ 18-19 år sedan kontaktade svensk bilprovning och bad att få en kopia på ett tyskt registreringsbevis på en importbil och i det regbeviset fanns namn och adress på senaste tyska ägare och på så sätt kunde man snoka reda på ägaren genom telefon eller brev. Krångligt? Ja!
Inte alls säker på att det funkar idag.
Citera
2023-08-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Hej jag har köpt en tysk bil som är importerad för 15 år sedan och vill gärna kolla om mätarställningen stämmer!

Be att få en kopia/bild på serviceboken. Ring verkstäderna för att få bekräftat att bilen verkligen servats där vid den mätarställningen.
Alt tidigare ägare, men de är svårare att hitta än verkstäder.
Mycket mer är svårt att göra.
Citera
2023-08-07, 16:04
Medlem
Citat:
Varför kan det vara intressant att veta om mätarställningen är rätt på en bil som importerades för 15 år sedan, och som redan då kanske var 15 år gammal.
Är det en "klenod" som Mercedes 300 SL(om den tillverkades då?).
Citera
2023-08-09, 02:56
Medlem
Citat:

Det är rätt vanligt att man fuskar med mätarställingen i tyskland, kostar ca 200 euro att få hjälp att ändra mätarställningen. Det går inte att lita på tyska bilförsäljare dom är riktiga skojare framförallt om det är Turkar och araber. Hamburg och Berlin är värst! Många så kallade FD mercedes taxi bilar har olje läckage eller andra dolda fel samt rullat 80 000 mil men säljs med betydligt lägre mätarställning. Har sj råkat ut för det en gång
Citera
2023-08-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Det är rätt vanligt att man fuskar med mätarställingen i tyskland, kostar ca 200 euro att få hjälp att ändra mätarställningen. Det går inte att lita på tyska bilförsäljare dom är riktiga skojare framförallt om det är Turkar och araber. Hamburg och Berlin är värst! Många så kallade FD mercedes taxi bilar har olje läckage eller andra dolda fel samt rullat 80 000 mil men säljs med betydligt lägre mätarställning. Har sj råkat ut för det en gång
Köper man en s k "jahreswagen" så risken för mätarmanipulation praktiskt taget noll!
Citera
2023-11-28, 12:29
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Varför kan det vara intressant att veta om mätarställningen är rätt på en bil som importerades för 15 år sedan, och som redan då kanske var 15 år gammal.
Är det en "klenod" som Mercedes 300 SL(om den tillverkades då?).
Ja bilen är värd 500k
Citera
2023-11-28, 12:38
Medlem
sliskets avatar
https://www.carvertical.com/

Bästa tjänst just nu för EU bilar
Citera
2023-11-28, 22:10
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ja bilen är värd 500k
Bara nyfiken i största allmänhet eftersom jag själv tagit hem många MB och Porsche från Tyskland under flera årtionden på 1900-talet. Vad är det för märke, modell, årsmodell och vägmätarställning på bilen? Är det något som talar för att inte uppgifterna stämmer?

Glöm inte bort att det än idag finns väldigt många bilar som är minutiöst totalrenoverade och som är värde betydligt mer än vad bilen en gång i tiden var som ny.
Citera
2023-11-28, 22:18
Medlem
Mullrets avatar
GDPR gör att mycket information enbart utlämnas till ägaren vid den tidpunkten som bilen servats.

Så, be att få servicekopior funkar inte i DE längre.
Citera
2023-12-06, 18:25
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Bara nyfiken i största allmänhet eftersom jag själv tagit hem många MB och Porsche från Tyskland under flera årtionden på 1900-talet. Vad är det för märke, modell, årsmodell och vägmätarställning på bilen? Är det något som talar för att inte uppgifterna stämmer?

Glöm inte bort att det än idag finns väldigt många bilar som är minutiöst totalrenoverade och som är värde betydligt mer än vad bilen en gång i tiden var som ny.
Jag gissar att ursprungliga tyv papperna är värda i mitt fall 100k , det är omöjlig att se om motorn gått 10000 eller 30000 mil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in