2023-12-07, 09:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Det är rätt vanligt att man fuskar med mätarställingen i tyskland, kostar ca 200 euro att få hjälp att ändra mätarställningen. Det går inte att lita på tyska bilförsäljare dom är riktiga skojare framförallt om det är Turkar och araber. Hamburg och Berlin är värst! Många så kallade FD mercedes taxi bilar har olje läckage eller andra dolda fel samt rullat 80 000 mil men säljs med betydligt lägre mätarställning. Har sj råkat ut för det en gång

Det händer precis samma skit I Sverige.
Citera
2023-12-13, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Hej jag har köpt en tysk bil som är importerad för 15 år sedan och vill gärna kolla om mätarställningen stämmer!
Går det att kolla via nån tysk (trafiksäkerhetsverk)?

Vad är det för bil?
Hur ser lädersäten ut, specielt förarsätet ? bromspedal? mkt gummi eller slitet?
hur ser ratten ut?

Sett importerade tyska bilar med 7tusen mil på mätaren, de har varit hål i lädersätet, helt slitet läder i ratten, knappt pedalgummi kvar på bromspedalen.
Så de har rullat minst 30-40tusen mil då.
En bil med ärliga 7tusen mil ser helt ny inuti ut ännu, pedaler, ratt, stolar, allt som nytt efter en lätt
rekond.

Ta bra bilder på förarsätet, förarbältet, bromspedalen, och ratten så kan jag avslöja mycket
Citera
2023-12-13, 22:33
Bannlyst
Det andra stora problemet med tyska bilar är att dom körs ofta hårt på Autobahn.
Tänk er att dom ligger i 200-250blås. Vet ni hur mkt motoroljan och växellådsoljan tar stryk.

Man bör då byta motorolja var 500a mil.
Automatlådans olja och filter var 5000mil högst.
Vilka gör det?
Citera
2023-12-13, 23:06
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekomannensliv
Det andra stora problemet med tyska bilar är att dom körs ofta hårt på Autobahn.
Tänk er att dom ligger i 200-250blås. Vet ni hur mkt motoroljan och växellådsoljan tar stryk.

Vilka gör det?

Tyska bilar är byggda för att köras fort i Tyskland. Tyska bilar brukar vara finare än svenska.
I Sverige är vintern och användandet av vägsalt mer omfattande.

Ett tips är att skita i att köpa bilar av turkar eller araber på gamla bensinmackar i slitna städer i Ruhr-området.
Citera
2023-12-14, 00:13
Bannlyst
Ja bilarna tål. Men inga oljor tål köra så fort fulla mil.
Man måste förstå att det blir dubbelt så täta byten om man kör så fort ofta.

Sen är det ju inga problem alls.
Bara smörjningen till motorn och lådan är jämt tip top med täta byten.

En bekant är ganska gasglad med sin C63 AMG men han tar hand om servicen noga.
Olje byte motor var 500a mil, lådan 5000mil max, nya filter, även nya motorfilter luftfilter.
Han kommer därför kunna gasa på hårt till 25-30tusen mil utan större problem.
Han har egen verkstad med. Bara tyska bilar. Audi. MB. Porsche.

De som kör hårt på Autobahn 1500mil med samma olja har jag sett på verkstäder i sverige
där nya ägaren fått uppleva brända, sotiga motorer.
svarta inuti och måste renoveras.
Så det är täta byten som gäller.
Samma med Växellådsoljebyten. Det rinner svart sörja om man inte bytt tätt.
På bilar exempelvis 12tusen mil har det varit svart vatten med lite klumpar som kommit ut ur lådan.
Inte alls bra
Citera
2023-12-14, 08:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Vilka gör det?

Det kanske gällde på gamla tiders bilar.
Många moderna bilar varvar inte speciellt mycket i 200 km/h.
Min egen 2½ år gamla bensinbil varvar exakt 3000 rpm i 200 km/h.
Motorn är ganska hårt trimmad från 310hk original till 530hk.
Jag byter olja varje 1500 mil och åker ganska ofta långa sträckor på autobahn i 200.
Citera
2023-12-14, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det kanske gällde på gamla tiders bilar.
Många moderna bilar varvar inte speciellt mycket i 200 km/h.
Min egen 2½ år gamla bensinbil varvar exakt 3000 rpm i 200 km/h.
Motorn är ganska hårt trimmad från 310hk original till 530hk.
Jag byter olja varje 1500 mil och åker ganska ofta långa sträckor på autobahn i 200.

nja. vissa var 2009-2011 dom jag såg för några år sen

vilken bil varvar endast 3000 i 200blås, hur har du lyckats trimma nästan dubbelt och få
axlar och låda mm hålla? Vad är bytt i bilen, hur många växlar har lådan?

synd att du kör så länge med samma olja. dumt snåleri, kostar inte mkt byta olja.
Om bilen nu har 500hk+ och du kör hårt, Då hade jag bytt var 500-600 mil
Citera
2023-12-14, 15:40
Medlem
Citat:

vilken bil varvar endast 3000 i 200blås, hur har du lyckats trimma nästan dubbelt och få

synd att du kör så länge med samma olja. dumt snåleri, kostar inte mkt byta olja.

Min jänkebil har den utväxling, och 460hk så inga problem att ligga i den hastigheten utan att motorn får slita nämnvärt .

Att motorer skulle sota igen för att man kör dem lite fortare är jag ytterst tveksam till, om man däremot kör mycket bankörning med massor med kraftiga accelerationer kan det vara lämpligt att byta olja lite oftare, men inte gör att man ligger och marshar på autobahn (förutsatt att det inte är bilar som ligger på maxvarv)
Citera
2023-12-14, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Min jänkebil har den utväxling, och 460hk så inga problem att ligga i den hastigheten utan att motorn får slita nämnvärt .

Att motorer skulle sota igen för att man kör dem lite fortare är jag ytterst tveksam till, om man däremot kör mycket bankörning med massor med kraftiga accelerationer kan det vara lämpligt att byta olja lite oftare, men inte gör att man ligger och marshar på autobahn (förutsatt att det inte är bilar som ligger på maxvarv)

Jodå, sett med egna ögon allt.

Köpte själv massa år sen en beg Corvette C5 , den hade nog haft gasglad ägare.
Oljan var inte bytt på 1200mil, så bytte direkt, det kom svart vatten bara.
Nya oljan blev mörk redan efter 200mil, så bytte igen nytt.
Sen höll den glansen fint , nästan som ny olja var 500-600e mil bytte jag. Gasade lite jag med.

Motorstarka bilar, med gasglada förare bör byta var 500-600mil, högst 700-800mil, det är på gränsen
det kommer vara svart då.

Kör man som en galning på autobahn får man räkna med ras innan 15000mil om man byter så sällan som 1500mil, då är ju oljan helt bränd.

Kollade RS audis, AMG Mercedes och M BMWs på nätet idag vilka rekommendationer de har på oljebyte, samtliga rekommenderades max 1000mil oljebyte.
Kör man extra hårt så bör man byta tätare 500-600mil

1500mil är typ vanlig toyota, vanlig 170hk volvo
Citera
2023-12-14, 19:05
Medlem
Citat:
Jodå, sett med egna ögon allt.

Köpte själv massa år sen en beg Corvette C5 , den hade nog haft gasglad ägare.
Oljan var inte bytt på 1200mil, så bytte direkt, det kom svart vatten bara.
Nya oljan blev mörk redan efter 200mil, så bytte igen nytt.
Sen höll den glansen fint , nästan som ny olja var 500-600e mil bytte jag. Gasade lite jag med.

Motorstarka bilar, med gasglada förare bör byta var 500-600mil, högst 700-800mil, det är på gränsen
det kommer vara svart då.

Kör man som en galning på autobahn får man räkna med ras innan 15000mil om man byter så sällan som 1500mil, då är ju oljan helt bränd.

Kollade RS audis, AMG Mercedes och M BMWs på nätet idag vilka rekommendationer de har på oljebyte, samtliga rekommenderades max 1000mil oljebyte.
Kör man extra hårt så bör man byta tätare 500-600mil

1500mil är typ vanlig toyota, vanlig 170hk volvo

Att oljan är svart betyder inte att den är bränd....
Citera
2023-12-14, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Att oljan är svart betyder inte att den är bränd....

Om den är helt total svart och som rinnande vatten så är den slut.

När man hält ut oljan ser det svart ut, men när du doppar finget i den så ska det vara mörkguldigt
och lite tjockt ännu. Då är det ok. Precis på gränsen.
Är det helt mörksvart och som vatten, då är den slut.

Vid mina byten är den lätt svart och lite guldig, och tjock ännu, täta byten. Pedant skött service. Motorn håller då evigheter.

De som kör rally, eller drifting byter efter varje körning. 2-3timmar bara.

Har du varmgarage och slipper kallstarter , då håller oljan 100-200mil extra.

Men sköt era oljebyten som ni vill.
Själv är jag pedant och noga. Det är inga jättesummor. Enligt service var 1000e mil, den tar jag på verkstad för stämpeln, mellan bytet vid 500mil gör jag själv, köper 20liters dunk värsting olja
Castrol Edge Titan, sen ett OEM filter, Byte går på 15minuter i gör det själv hall.

Har man en toyota corolla med 1.8liters fyra, eller en 170hästars basic volvo, då går det köra 1500mil
på bra oljor, om man kör som folk.
Lycka till alla
Citera
2023-12-14, 20:34
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:

De tyska bilmärkena är gjorda för att köras fort på Autobahn.
Serviceintervallerna är utformade för att motorerna ska hålla.
Eller tror du att du fattar bättre än de tyska ingenjörerna som har byggt bilarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in