2023-08-07, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Badrummet är inte bara litet, det är också ett snedtak där. Har för mig att det är längst in.

Ja precis!
Citera
2023-08-07, 02:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Kan man inte göra en rekonstruktion efteråt om de nu av någon outgrundlig anledning inte gjort det tidigare? Det kan ju inte vara så svårt?
Jo, visst borde det vara rimligt, men det är väl åklagaren som beslutar om det ska göras och han vrkar inte vara så sugen på det, eftersom det skulle visa bristen och felaktigheten i att ens åtala Maja för mordet och fortsätta hävda det.
Hela hyreshuset var till försöljning, hur det gått vet jag inte.
Men det borde verkligen göras en rekonstruktion och brottsplatsutredning, i förrådet och lägenheten, nerför trappen ut till bilen...
Clea är nog inte heller intresserad av en rekonstruktion och Majas nya advokat kanske känner sig så pass påläst och inte anser att det behövs, utan han litar till sin sakframställan, att kunna förklara orimligheten i Johannas påstående, särskilt med det minsta rimliga tvivlet utraderat, med dom förtydligade rättsläkarförfarandet.

Majas tidigare advokat ifrågasatte i tingsrätten om Toves skadot kunde uppkommit av Johannas påstående gällande Majas inblandning.
Svaret var mindre troligt.
Inga följdfrågor utan det släpptes bara.

Förrådsteorin var han inne på, men det känns tyvärr som om Majas advokat var lite ryggradslös. Varför vet jag inte, Cleas uppenbarelse kanske?
Citera
2023-08-07, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Angående lakanet - hade hon hunnit tvätta? För i ett av de första förhören lät det så här:

J: För att jag inte sover där. Jag tycker inte alls det är konstigt. När de skulle börja renovera så la jag lakanen i tvätten och jag har inte bäddat rent, för det har varit för mycket damm."

När hon långt senare berättar om invirande av kroppen och får frågan var lakanen ligger så svarar hon att hon hämtar det ur lådan under sängen.

Egentligen ingen aning, en tanke kan vara att hon tog med sig tvättkorgen till sin mamma där hon tillbringade sin tid under renoveringen (passade på att fixa sin tvätt där).

Samtidigt borde hon ha lagt ut plast över säng/möbler kan jag tänka, kanske inte tänkt så när jag var 20... vet ej.
Citera
2023-08-07, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
När J lämnar lgh kl 02:46:22 för att gå till bilen, registreras 71 steg; jämför med M:s 75 steg 01:52. - Fast då borde väl J:s app ha registrerat detsamma?

Fått klarhet nu i att 01:52 är starttid - tack!
Någon form av aktivitet sker och vi får hoppas på att dina djupanalyser ska kunna bringa klarhet i hur hon använder mobilen under dessa 7 respektive 5 minuter.
Stegserien kan alltså ha pågått fram tills kl 02:03.
Ja, hennes redogörelse är överensstämmande med att hälsoappen aktiveras vid två tillfällen.
Tänkte närmast på om några av de registrerade stegen kan vara ett resultat av lite viftande?

I ett av de allra första förhören säger M att hon stiger upp efter ca 20 min och går till badrummet (02:19) för att passera köket innan hon går till sängen igen. Kl 02:26 då stegserien avslutas, sitter tjejerna fortfarande i köket och diskuterar.
Det borde också betyda att tidsfönstret för överfallet kan snävas in med hjälp av de nya uppgifterna.

Jag tycker att det låter trovärdigt att hon möter en påklädd J i hallen kl 02:43 som nyss har kommit upp efter ett samtal med grannen. J säger kanske att hon var på väg till Donken för att köpa en burgare till M, men mötte grannen som erbjöd henne skjuts.
M ser att J lämnar sin bilnyckel och en annan nyckel på köksbordet innan hon lämnar lgh kl 02:46.

Nu har jag inte alla tider i huvudet (vad gäller JJ/MH.s telefoner i förhållande till varandra).

Min nuvarande fundering vad gäller vindsförrådet, då det framkommit att det finns fotsteg där (inte släpmärken efter ett lik).

Kan det vara MH som gick ut till förrådet och uppehöll sig där under tiden som JJ åkte till Donken?
Skyldig eller ej... ville inte sitta ensam med ett lik under tiden som JJ var borta.
JJ lämnade nycklar när hon kom upp efter att ha mött grannen (nyckel till lgh/förråd?), MH inser att hon inte vill vara kvar i lgh under så lång tid det skulle ta att åka och handla mat (tanken från början var att flytta cykel/hämta bilen, vilket nog hade tagit betydligt mindre tid i anspråk).

MH kanske stått där, nervös och viftat med mobilen till/från.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-07 kl. 07:16.
Citera
2023-08-07, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipstips2
Det är två saker jag funderar på.

Varför åker J ensam ut och ”tar hand” om kroppen dagen efter? Vet inte om jag missat nånting med att Maja eventuellt hållt sig borta från att åka med eller liknande men är det inte otroligt märkligt att Johanna åker ut ensam för att senare den dagen möta upp Maja och åka iväg med bilen för att prata om saken och göra en plan.
Nu handlar väl kanske alla mördare olika men och J kanske var mer handlingskraftig men i mina ögon är det som att hon som ansvarig för mordet löser probelmet också. Och vill dubbelkolla kroppen.

Den andra saken jag undrar över, lika här är jag inte hundra insatt i alla detaljer. Kan ha missat något.
Men om det säga att Maja hållit i toves händer och hjälpt till vid mordet, att Tove har skadar på armbågarna som kan visa på att hennes armbågar tryckt hårt ner i golvet. Om Johanna sitter gränsle över Tove vid buken, så behöver hon förmodligen luta sig lite framåt för att få grep om toves hals. Hur i hela friden kan Maja ha kommit åt att låsa båda toves händer? Johanna borde ju ha varit ivägen för att nå över kroppen och kunna komma åt för att trycka ner båda armarna, samma om Maja sitter bakom
Toves huvud - i mitt huvud finns det fortfarande inte space för Maja att nå till båda armarna och kunna hålla ner dom sånt hårt tryck? Johanna sitter ju över kroppen. Om Maja nått armarna för att hålla ner dom så hårt borde Johanna och Maja i stort sätt skallat varandra. Har Maja suttit bakom toves huvud och dragit bak toves armar över huvudet så är det ett väldigt konstigt drag och ställning att ta någons armar i, och armbågarna kan väl omöjligt ha skadas i en ställning där armarna hålla över huvudet?

Vet vi att toadörren var stängd? Om den var öppen kan Tove ha varit halvvägs utdragen i hallen, innebärande att även Maja får plats bakom Toves huvud.
Sparkarna som hördes kan ha varit mot öppen toadörr (kanske finns en byrå bakom som tog emot dörren?)
Citera
2023-08-07, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipstips2
Det är två saker jag funderar på.

Varför åker J ensam ut och ”tar hand” om kroppen dagen efter? Vet inte om jag missat nånting med att Maja eventuellt hållt sig borta från att åka med eller liknande men är det inte otroligt märkligt att Johanna åker ut ensam för att senare den dagen möta upp Maja och åka iväg med bilen för att prata om saken och göra en plan.
Nu handlar väl kanske alla mördare olika men och J kanske var mer handlingskraftig men i mina ögon är det som att hon som ansvarig för mordet löser probelmet också. Och vill dubbelkolla kroppen.

Den andra saken jag undrar över, lika här är jag inte hundra insatt i alla detaljer. Kan ha missat något.
Men om det säga att Maja hållit i toves händer och hjälpt till vid mordet, att Tove har skadar på armbågarna som kan visa på att hennes armbågar tryckt hårt ner i golvet. Om Johanna sitter gränsle över Tove vid buken, så behöver hon förmodligen luta sig lite framåt för att få grep om toves hals. Hur i hela friden kan Maja ha kommit åt att låsa båda toves händer? Johanna borde ju ha varit ivägen för att nå över kroppen och kunna komma åt för att trycka ner båda armarna, samma om Maja sitter bakom
Toves huvud - i mitt huvud finns det fortfarande inte space för Maja att nå till båda armarna och kunna hålla ner dom sånt hårt tryck? Johanna sitter ju över kroppen. Om Maja nått armarna för att hålla ner dom så hårt borde Johanna och Maja i stort sätt skallat varandra. Har Maja suttit bakom toves huvud och dragit bak toves armar över huvudet så är det ett väldigt konstigt drag och ställning att ta någons armar i, och armbågarna kan väl omöjligt ha skadas i en ställning där armarna hålla över huvudet?

Vad JJ säger ska du inte ta på för stort allvar.

Armbågsskadorna behöver inte ha tillkommit vid samma tillfälle (fasthållning av TTs armar båda två samtidigt).

En armbåge kan fått sig en riktig smäll när TT föll i golvet, den andra armbågen när TT försökte ta sig loss (spjärntag/vridning mot golvet).
M (om hon hjälpte till) lyckades kanske bara få tag i en arm under tiden TT slogs för sitt liv.

Tillägg: TT låg i närheten av JJ.s pappas gård. JJ var där och tog hand om hästarna (körde), varför skulle M följa med dit? Hon var hemma hos sina föräldrar under dagen, på seneftermiddagen ringde J och M följde med (för div samspråk i bilen ett par timmar).
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-07 kl. 08:27.
Citera
2023-08-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vindsförrådet har aldrig varit otänkbart, det har alltid varit en möjlighet, jag har tvivlat på det bara.

Men nu noterar jag att det är lite väl många pusselbitar som passar lite väl bra ihop vilket gör att det förefaller mycket sannolikt.

Att polisen som skriver sitt pm ett halvår senare inte vill erkänna att det gjort ett halvdålig jobb eller till och med missat att notera och uppmärksamma något är kanske inte så konstigt. Inte snyggt för dem om det uppdagas att de suttit på sådana information och inget sagt. Ett sådant PM som skrivs ett halvår i efterhand på begäran har väldigt litet värde och saknar trovärdighet.

Om Tove låg i vindsförrådet så förklarar inte det bara en sak, utan flera saker. Det är många pusselbitar som faller på plats i denna historia. Så det var nog så det var.

Vad har du för bevis på att PM från polisen är skrivet ett halvår senare?

Vet du att det från början inte fanns med i slasken?

Det fanns, enl polisen bara en massa damm och fotspår.

Tror du att JJ lyckats ställa en död TT på fötter i förrådet?

Kan du tänkta dig att M gått in i förrådet under tiden JJ åkte med grannen till Donken? För att slippa vara i lgh med ett lik under tiden?
Citera
2023-08-07, 10:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan

Kan du tänkta dig att M gått in i förrådet under tiden JJ åkte med grannen till Donken? För att slippa vara i lgh med ett lik under tiden?

För att det är daterat i maj i år så klart.
Citera
2023-08-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är mycket märkligt att en rekonstruktion inte gjorts.
Det faller nämligen på sin egna orimlighet, att det skulle vara möjligt, med tanke på platsutrymmet. Mycket kroppar och ben på en liren yta..

Tråden fortsätter reproducera en felaktig bild av vad en reskonstruktion är till för ser jag.

En rekonstruktion är till för att visa något som är svårt att beskriva med ord. JJ har mycket tydligt beskrivit hur mordet gått till, det finns inga sätt att tolka detta som skulle förändras av en rekonstruktion, varvid det finns en stor risk att en sådan bara skulle göra saken otydligare för rätten (rekonstruktioner är sällan särskilt objektiva i sig).

Om rätten tycker att JJs beskrivning av mordet inte kan stämma överens med verkligheten så kommer dom att ta detta i beaktning. Och det är naturligtvis försvarets ansvar att ifrågasätta om det är möjligt att det kan ha gått till så som JJ beskriver det. Själv förstår jag, fortfarande efter tusentals inlägg här, inte alls varför det inte skulle gå att få plats 3 personer på det sätt JJ beskrivit. Möjligt att det skulle vara trångt, men och?
Citera
2023-08-07, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan

Allt är möjligt, det handlar om att ta reda på vad som är möjligt, trots orimligheten i det.
J kan ha svept in krpppen och "ställt den" i förrådet, det var en panikartad situation, grannars nyfikenhet gjorde det omöjligt att få ner kroppen direkt, därav spring och dörrar som öppnas, osv.
Jag tror att Johanna hade tänkt och trott att hon skulle fått ner kroppen till bilen snabbt och smidigt..
Kört bort den och sen gjort sig av med Toves tillhörigheter.
Kriminalteknikerna/poliserna har inte överarbetat direkt. Minsta möjliga snarare. Tid är pengar.
Det ligger på åklagaren att utredningen haltat så här.
Citera
2023-08-07, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tråden fortsätter reproducera en felaktig bild av vad en reskonstruktion är till för ser jag.

En rekonstruktion är till för att visa något som är svårt att beskriva med ord. JJ har mycket tydligt beskrivit hur mordet gått till, det finns inga sätt att tolka detta som skulle förändras av en rekonstruktion, varvid det finns en stor risk att en sådan bara skulle göra saken otydligare för rätten (rekonstruktioner är sällan särskilt objektiva i sig).

Om rätten tycker att JJs beskrivning av mordet inte kan stämma överens med verkligheten så kommer dom att ta detta i beaktning. Och det är naturligtvis försvarets ansvar att ifrågasätta om det är möjligt att det kan ha gått till så som JJ beskriver det. Själv förstår jag, fortfarande efter tusentals inlägg här, inte alls varför det inte skulle gå att få plats 3 personer på det sätt JJ beskrivit. Möjligt att det skulle vara trångt, men och?
Jag förstår heller inte varför det är så svårt att tro att det får plats 3 pers i badrummet. Utrymmet för mordet valdes säkert för att det är trångt, för att Tove inte skulle kunna komma undan. De ville inte att hon skulle kunna komma lös i lägenheten och springa runt och skrika och t o m ta sig ut i trapphuset. Det var bara en fördel för Maja och Johanna att det var trångt. Det var lättare att övermanna Tove då.

Ingen tror väl på att Tove sa nåt negativt om badrummet och att Johanna fällde henne av den anledningen. Jag tror att Johanna och Maja hade ett taktiksnack, endera när Tove pratade med pojkvännen utanför porten eller om Tove gick på toa under tiden i Johannas lägenhet. Planen var att Johanna skulle försöka fälla Tove baklänges och sen skulle de kasta sig över Tove båda två. Maja skulle ta tag i Toves händer och Johanna skulle slå/strypa henne. Badrummet var ett perfekt utrymme, trångt och svårt för Tove att få svängrum att komma undan när de bägge två kastade sig över henne.
Citera
2023-08-07, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur skulle en död kropp kunnat stå upprätt i förrådet?
Finns det någon bild eller undersökning av förrådet, från när polisen undersökte utrymmena?
Initialt sökte man en kropp, människorov.
Dom slängde om ens ett getöga in i förrådet, nope- tomt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in