2023-08-06, 02:41
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det där är olika från person till person.
Själv har jag ADHD och det är olika från dag till dag med min sömn.

En sak kan jag lova dig att vare sig man har ADD eller ADHD så är man inte utvecklingsstörd eller efterbliven, det är en neurologisk sjukdom.

Jag lovar att ingen av ovanstående diagnoser somnar direkt sådär efter ett mord och bärande på lik som man sist men inte minst försöker bränna upp i skogen!

Viktigt!

Jag vågar lova att Mick Jagger har ngn bokstavs-sjukdon.

Jag är oxå rätt övertygad att Albert Einstein var autistisk.

I bägge fallen har det ju blivit väldigt bra, bägge dessa har ju gett oss ”vanliga” någonting… 😎
Senast redigerad av Alonen 2023-08-06 kl. 02:50.
Citera
2023-08-06, 03:21
Medlem
Citat:

En sak kan jag lova dig att vare sig man har ADD eller ADHD så är man inte utvecklingsstörd eller efterbliven, det är en neurologisk sjukdom.

Jag lovar att ingen av ovanstående diagnoser somnar direkt sådär efter ett mord och bärande på lik som man sist men inte minst försöker bränna upp i skogen!

Kan det vara svårare att sova ibland när man har ADHD? Själv har jag svårt att sova i perioder har GAD.
Citera
2023-08-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja så kan man ju se det
Jag tänkte mer på vad som händer vid fermentering och förutsättningarna för att få igång en sådan. Kalljäsning är en metod jag tillämpar frekvent. 😱😄

Jamen för sjutton, det där har du ju helt rätt i. Här har vi ett helt gäng pusselbitar som helt plötsligt passar ihop precis.

Kyla motverkar förruttning.
Ingen förruttnelsevätska upptäckt av hundar.
Tove var kall.
Vindsförrådet är kallt.

Jag har tidigare tvivlat på teorin om att Johanna släpat ut Tove till vindsförrådet. Jag har också varit förundrad av Majas kommentar om att Tove var kall. Så snabbt kallnar inte en kropp, inte rumstemperatur. Men på ett kallt betonggolv i ett kallt vindsförråd kan hon ju ganska snabbt fått en kall hudtemperatur.

Det var som fasiken. Maja är nyckeln till ännu en insikt om hur det sannolikt gick till.

Jag får nog omvärdera de funderingarna. Det är lite för många saker här som passar ihop för att detta skall kunna förbises.
Det är som GW säger, sådana slumpmässiga sammanträffanden får nackhåren att resa sig.

Tove låg i vindsförrådet. Så var det, trots allt, sannolikt.

Var det Maja som först nämnde vindsförrådet som möjligt gömställe av Toves kropp? I så fall hade hon nog en föraning som inte var alls fel.

I mina tankar har inte vindsförrådet varit otänkbart från början, pga att dessa MGM ville ha ut TT från lgh efter att det ringt på dörren. Någon kan ha kommit och ringt på under tiden JJ skulle (som tanken var från början) göra sig av med cykeln mm och hämtat bilen.

Nu får vi väl tro på polisens undersökningar, i lgh/källaren och att de öppnat dörren som var bara någon meter från JJ.s dörr. När polisen var där vid första besöket, letade de, kan man förmoda efter en levande TT.

Om det skulle vara så som M vill göra gällande har alltså JJ själv släpat ut TT i vindsförrådet (som du nu helt plötsligt kommer på kan vara med sanningen överensstämmande).
Åkt och handlat med grannen, M käkat mat, gått och lagt sig under tiden som JJ släpade tillbaka TT till lgh, hämtat ett lakan som låg under sängen (där M säger sig sova). M upptäcker ett lik i hallen som är inlindat (som hon tror är TT).
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-06 kl. 09:08.
Citera
2023-08-06, 09:05
Medlem
sybels avatar
Citat:

ADHD är ingen sjukdom!

INGEN har påstått att kriterierna för ADHD innefattar utvecklingsstörning eller efterblivenhet. Det är en illvillig feltolkning. Ms kognitiva svårigheter förklaras inte av ADHD.

Men det är inte ovanligt med samsjuklighet, d v s att man förutom ADHD även k a n ha andra svårigheter, vilket M uppvisar med dyskalkyli och ojämn kognitiv profil.
Citera
2023-08-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hör här; A 153, s 24: Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den återupptas vid kl. 02:49. Med användaraktivitet menas att en person aktivt interagerar med olika applikationer eller funktioner i telefonen. Ett rimligt antagande är således att telefonerna är igång och aktiva då annan data registreras men att ingen aktiv användning sker vid tidpunkten. I annat fall hade detta påvisats genom registrerade enhetshändelser och datauppkopplingar mot olika applikationer.
Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.

- Vilka slutsatser kan dras av ovanstående angående bådas mobilanvändning?

Bägges användaraktivitet avslutas samtidigt 01:50 efter att de anlänt till lgh. Däremot registreras rörelser via Hälsa applikationen i M:s mobil kl 01:52.

- Kan det i praktiken innebära att J hänger av sig sin jacka i hallen med mobilen i jackfickan varvid mobilen upphör att registrera rörelser, medan M tar med sig sin mobil till vardagsrummet eftersom mobilen registrerar rörelser fram tills 01:52?

De borde ha redovisat en sluttid för MH:s steg 01:52 med tanke på vad JJ säger om lägenhetsvisning m.m. Nån som hittar någon sådan i protokollen?

Som vi ser i protokoll som nu presenterats så kan de här stegserierna pågå en bra bit längre än fem minuter även om bara 30-50 steg registreras.

11:52:58 registreras 75 steg i MH:s mobil.
Var tas dessa steg då kan man undra?

01:45 startar inspelning rådjur vid korsningen Storgatan/Klockaregränd, alltså nere vid Circle K.

01:50 positionerar MH:s mobil VID Storgatan 71. Framgår inte någon mer data där som källa men finns kanske nånstans om nån läser mer noggrannt.

Sen då 01:52:58 så tas 75 steg och det har de ingen sluttid på. Någon som hittar någon våningsförflyttning 01:52, så långt har jag inte hunnit kolla?

Alltså sker de 75 stegen 01:52:58 på väg upp i lgh eller inne i lgh?

01:42:59 så påbörjar MH 808 steg och är således under gång när hon filmar rådjuret 01:45. Blir alltså inget avbrott i stegserien där pga filmningen.

01:48 menar dock Google att Toves mobil anländer till Storgatan 71 (även om en annan adress registreras tillfälligt men det har jag redan skrivit om varför)

01:49:08 inkommer samtal från pojkvännen till Tove som pågår 1min 3s. Det samtalet tas emot utomhus troligen då det tar 4-5 min att gå sträckan (enligt Google Maps) där rådjursfilmen tas runt 01:45?

Så de 808 stegen kan vara ända upp i lgh och att de blir stående kanske när JJ ska låsa upp lägenhetsdörren och därefter så tar MH ytterligare 75 steg 01:52;58 och frågan är ju då om de pågår i nån dryg minut eller sju minuter.

Längre än så har jag inte kollat, men en första bedömning och slutsats är att de borde redovisat sluttiden för de 75 stegen 01:52 då de kan ha pågått ett tag.

När jag har lite tid så knapprar jag på min egen stegräkningsapp FlashFitness som loggar såna här stegserier där det är väldigt få steg per minut m.m.

Jag har lagt in en del avancerade metoder för att kika på det av ren nyfikenhet. Bl.a en algoritm som bryter ner stegserien i sina beståndsdelar. Typ som att man tar en musiklåt och bryter ner den i noter eller toner.

Aceelerometerns och gyroskopens sensorers axel-värden visas i realtid på skärmen. Så snart jag har nåt att visa så kommer det några skärmbilder här. Jag har skrivit om den helt från bild jag visat tidigare.

Annars har jag väl identifierat några andra metoder polisen borde testa för att få fram mer användardata om den finns. Det positiva med att förhandlingen nu dröjer får väl vara att det finns tid att grotta lite mer i detta.
Senast redigerad av Avel 2023-08-06 kl. 09:30.
Citera
2023-08-06, 10:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
I mina tankar har inte vindsförrådet varit otänkbart från början, pga att dessa MGM ville ha ut TT från lgh efter att det ringt på dörren. Någon kan ha kommit och ringt på under tiden JJ skulle (som tanken var från början) göra sig av med cykeln mm och hämtat bilen.

Nu får vi väl tro på polisens undersökningar, i lgh/källaren och att de öppnat dörren som var bara någon meter från JJ.s dörr. När polisen var där vid första besöket, letade de, kan man förmoda efter en levande TT.

Om det skulle vara så som M vill göra gällande har alltså JJ själv släpat ut TT i vindsförrådet (som du nu helt plötsligt kommer på kan vara med sanningen överensstämmande).
Åkt och handlat med grannen, M käkat mat, gått och lagt sig under tiden som JJ släpade tillbaka TT till lgh, hämtat ett lakan som låg under sängen (där M säger sig sova). M upptäcker ett lik i hallen som är inlindat (som hon tror är TT).

Vindsförrådet har aldrig varit otänkbart, det har alltid varit en möjlighet, jag har tvivlat på det bara.

Men nu noterar jag att det är lite väl många pusselbitar som passar lite väl bra ihop vilket gör att det förefaller mycket sannolikt.

Att polisen som skriver sitt pm ett halvår senare inte vill erkänna att det gjort ett halvdålig jobb eller till och med missat att notera och uppmärksamma något är kanske inte så konstigt. Inte snyggt för dem om det uppdagas att de suttit på sådana information och inget sagt. Ett sådant PM som skrivs ett halvår i efterhand på begäran har väldigt litet värde och saknar trovärdighet.

Om Tove låg i vindsförrådet så förklarar inte det bara en sak, utan flera saker. Det är många pusselbitar som faller på plats i denna historia. Så det var nog så det var.
Citera
2023-08-06, 10:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Hon har snurrat in sig i så många lögner gång på gång att det inte går att utreda.
Men är ju så iskalla mördare gör. Noll samvete

Faktum är att Maja har inte snurrat in sig alls, inte med något av det hon sagt sedan mitten december.

Inget av det hon sagt har kunnat motbevisas. Ingen gång har hon försagt sig eller sagt emot sig själv eller inte kunnat förklara det hon sagt. Det mesta tyder på att det Maja säger faktiskt är sant, inklusive att Johanna gömde Tove i vindsförrådet.

Det är nog så att Maja talar sanning och något mord har hon inte varit med på. Hon är sannolikt oskyldigt anklagad för mordet på Tove.
Citera
2023-08-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Hon har snurrat in sig i så många lögner gång på gång att det inte går att utreda.
Men är ju så iskalla mördare gör. Noll samvete

Som tur är för Maja, har hon ett gäng försvarare här på flashback som med sina kreativa idéer försöker hitta lösningar som hon själv inte kommit på än. Tyvärr så talar tekniken, biologin, bevis och allt logiskt tänkande emot.

Att en gm flyttar en kropp temporärt från sin egen lägenhet där den har full kontroll, till ett gemensamt utrymme där grannarna minuter innan visat närvaro görs inte.

En kropp känns inte kall 45 min efter döden inträffat https://kriminalteknikern.wordpress.com/dodstecken/.

Om inte detta räcker, så har polisen i ett pm deklarerat att ingen kropp kan ha legat där då det var ett tjockt lager damm.

Nu förklaras stegserien med att hon kan suttit och svept med telefonen höger till vänster i luften eller nickat till ett par gången, när hon satt 20 min inne på toan.

Det här liknar mer och mer konspirationsteorier där poliser, vittnen, nämndemän och Majas egen försvarare jobbar emot henne. Och nu har hon även tekniken och biologin mot sig.
Senast redigerad av Heretic77 2023-08-06 kl. 10:41.
Citera
2023-08-06, 10:28
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Tycker att det är ofattbart och ledsamt att en domstol kan döma en 18-åring på så svaga grunder och där tonåringen i fråga står under stark påverkan av jämnårig, lever med kognitiva svårigheter och inte når upp till normal intelligensnivå.
För den som gärna vill jämföra med organiserad brottslighet så är det skillnad på brott och brott där det i det senare fallet handlar om helt andra drivkrafter bakom brotten.

Ingen vill kunna dömas oskyldig, ingen önskar heller att någon familjemedlem döms till livstids fängelsestraff på oklara grunder.
Därför bör man ur etisk synvinkel, vara försiktig med att gå ut på ett offentligt forum och med emfas hävda att en viss person har gjort sig skyldig till mord.
Tingsrätten ansåg att indiciekedjan och alla omständigheter räckte för att döma Maja till livstid.
Du skriver att M var under stark påverkan av J, det uppfattar jag som att du har tolkat det på det viset men det är ingenting som tyder på det. Vänskapen var jämnlik.
Det kryllar av lågintelligenta i landets fängelser, exempelvis Engla-mördaren A.E.
Skulle rättsväsendet börja ta hänsyn till begåvningsgrad så skulle många mördare gå ute i det fria.

Sedan ser jag att du vill begränsa oss skribenter ifrån att skriva om Maja som en mördare, trots att hon redan är dömd för mord i första instansen. Detta är ett offentligt forum där vi diskuterar misstänka och dömda gärningspersoner.
Citera
2023-08-06, 10:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som tur är för Maja, har hon ett gäng försvarare här på flashback som med sina kreativa idéer försöker hitta lösningar som hon själv inte kommit på än. Tyvärr så talar tekniken, biologin, bevis och allt logiskt tänkande emot.

Att en gm flyttar en kropp temporärt från sin egen lägenhet där den har full kontroll, till ett gemensamt utrymme där grannarna minuter innan visat närvaro görs inte.

En kropp känns inte kall 45 min efter döden inträffat https://kriminalteknikern.wordpress.com/dodstecken/.

Om inte detta räcker, så har polisen i ett pm deklarerat att ingen kropp kan ha legat där då det var ett tjockt lager damm.

Nu förklaras stegserien med att hon kan suttit och svept med telefonen höger till vänster i luften eller nickat till ett par gången, när hon satt 20 min inne på toan.

Det här liknar mer och mer konspirationsteorier där poliser, nämndemän och Majas egen försvarare jobbar emot henne. Och nu har hon även även tekniken och biologin mot sig.

Konspirationsteorier?

Är det sådana där nån tok plötsligt påstår att grannarna "visat närvaro" i vindsförrådet?

Eller är det bara ännu en ren lögn?

Polisen glömde visst notera hur tjockt det där lagret damm var. Det glömde visst fota. De glömde visst skriva rapport. Men sex månader senare mindes de plötsligt allt till punkt och pricka. Säkert.

Det intressanta är att vi som verkligen vill veta sanningen har många olika möjliga alternativ till hur den märkliga stegserien kan ha uppstått.
Ni Majahatare har inget annat än rena lögner och alltför långtgående påhittade slutsatser utan belägg.
Citera
2023-08-06, 10:47
Medlem
L.Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De borde ha redovisat en sluttid för MH:s steg 01:52 med tanke på vad JJ säger om lägenhetsvisning m.m. Nån som hittar någon sådan i protokollen?

Som vi ser i protokoll som nu presenterats så kan de här stegserierna pågå en bra bit längre än fem minuter även om bara 30-50 steg registreras.

11:52:58 registreras 75 steg i MH:s mobil.
Var tas dessa steg då kan man undra?

01:45 startar inspelning rådjur vid korsningen Storgatan/Klockaregränd, alltså nere vid Circle K.

01:50 positionerar MH:s mobil VID Storgatan 71. Framgår inte någon mer data där som källa men finns kanske nånstans om nån läser mer noggrannt.

Sen då 01:52:58 så tas 75 steg och det har de ingen sluttid på. Någon som hittar någon våningsförflyttning 01:52, så långt har jag inte hunnit kolla?

Alltså sker de 75 stegen 01:52:58 på väg upp i lgh eller inne i lgh?

01:42:59 så påbörjar MH 808 steg och är således under gång när hon filmar rådjuret 01:45. Blir alltså inget avbrott i stegserien där pga filmningen.

01:48 menar dock Google att Toves mobil anländer till Storgatan 71 (även om en annan adress registreras tillfälligt men det har jag redan skrivit om varför)

01:49:08 inkommer samtal från pojkvännen till Tove som pågår 1min 3s. Det samtalet tas emot utomhus troligen då det tar 4-5 min att gå sträckan (enligt Google Maps) där rådjursfilmen tas runt 01:45?

Så de 808 stegen kan vara ända upp i lgh och att de blir stående kanske när JJ ska låsa upp lägenhetsdörren och därefter så tar MH ytterligare 75 steg 01:52;58 och frågan är ju då om de pågår i nån dryg minut eller sju minuter.

Längre än så har jag inte kollat, men en första bedömning och slutsats är att de borde redovisat sluttiden för de 75 stegen 01:52 då de kan ha pågått ett tag.

När jag har lite tid så knapprar jag på min egen stegräkningsapp FlashFitness som loggar såna här stegserier där det är väldigt få steg per minut m.m.

Jag har lagt in en del avancerade metoder för att kika på det av ren nyfikenhet. Bl.a en algoritm som bryter ner stegserien i sina beståndsdelar. Typ som att man tar en musiklåt och bryter ner den i noter eller toner.

Aceelerometerns och gyroskopens sensorers axel-värden visas i realtid på skärmen. Så snart jag har nåt att visa så kommer det några skärmbilder här. Jag har skrivit om den helt från bild jag visat tidigare.

Annars har jag väl identifierat några andra metoder polisen borde testa för att få fram mer användardata om den finns. Det positiva med att förhandlingen nu dröjer får väl vara att det finns tid att grotta lite mer i detta.

Jag tycker det skulle vara intressant att veta om de märkliga utdragna stegserierna från M:s telefon kan förklaras genom att hon haft luren i en s.k. becknaväska framme på bröstet?
Citera
2023-08-06, 10:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Tingsrätten ansåg att indiciekedjan och alla omständigheter räckte för att döma Maja till livstid.
Du skriver att M var under stark påverkan av J, det uppfattar jag som att du har tolkat det på det viset men det är ingenting som tyder på det. Vänskapen var jämnlik.
Det kryllar av lågintelligenta i landets fängelser, exempelvis Engla-mördaren A.E.
Skulle rättsväsendet börja ta hänsyn till begåvningsgrad så skulle många mördare gå ute i det fria.

Sedan ser jag att du vill begränsa oss skribenter ifrån att skriva om Maja som en mördare, trots att hon redan är dömd för mord i första instansen. Detta är ett offentligt forum där vi diskuterar misstänka och dömda gärningspersoner.

Tvärtom faktiskt. Eftersom bevisen mot Maja inte räckte, så hittade tingsrätten på lite eget "för att få ihop det hela", som den ökände Handmark själv uttryckte det hela. Där kan vi snacka konspirationsteorier, det är vad tingsrätten ägnat sig åt.

Tingsrätten har avkunnat en dom. Men Maja är inte dömd. Rättsprocessen pågår och det troliga är att när den avslutas så är Maja friad från alla misstankar och inte dömd för mord. Alla som då utpekat henne som mördare har inte bara haft fel, de har dessutom begått ett brott. Det är en intressant kontrast det där, hur alla som påstår sig värna Toves anhörigas känslor samtidigt inte drar sig en sekund för att själva begå allvarliga grova förtalsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in