Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Hör här; A 153, s 24: Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den återupptas vid kl. 02:49. Med användaraktivitet menas att en person aktivt interagerar med olika applikationer eller funktioner i telefonen. Ett rimligt antagande är således att telefonerna är igång och aktiva då annan data registreras men att ingen aktiv användning sker vid tidpunkten. I annat fall hade detta påvisats genom registrerade enhetshändelser och datauppkopplingar mot olika applikationer.
Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.
- Vilka slutsatser kan dras av ovanstående angående bådas mobilanvändning?
Bägges användaraktivitet avslutas samtidigt 01:50 efter att de anlänt till lgh. Däremot registreras rörelser via Hälsa applikationen i M:s mobil kl 01:52.
- Kan det i praktiken innebära att J hänger av sig sin jacka i hallen med mobilen i jackfickan varvid mobilen upphör att registrera rörelser, medan M tar med sig sin mobil till vardagsrummet eftersom mobilen registrerar rörelser fram tills 01:52?
De borde ha redovisat en sluttid för MH:s steg 01:52 med tanke på vad JJ säger om lägenhetsvisning m.m. Nån som hittar någon sådan i protokollen?
Som vi ser i protokoll som nu presenterats så kan de här stegserierna pågå en bra bit längre än fem minuter även om bara 30-50 steg registreras.
11:52:58 registreras 75 steg i MH:s mobil.
Var tas dessa steg då kan man undra?
01:45 startar inspelning rådjur vid korsningen Storgatan/Klockaregränd, alltså nere vid Circle K.
01:50 positionerar MH:s mobil VID Storgatan 71. Framgår inte någon mer data där som källa men finns kanske nånstans om nån läser mer noggrannt.
Sen då 01:52:58 så tas 75 steg och det har de ingen sluttid på. Någon som hittar någon våningsförflyttning 01:52, så långt har jag inte hunnit kolla?
Alltså sker de 75 stegen 01:52:58 på väg upp i lgh eller inne i lgh?
01:42:59 så påbörjar MH 808 steg och är således under gång när hon filmar rådjuret 01:45. Blir alltså inget avbrott i stegserien där pga filmningen.
01:48 menar dock Google att Toves mobil anländer till Storgatan 71 (även om en annan adress registreras tillfälligt men det har jag redan skrivit om varför)
01:49:08 inkommer samtal från pojkvännen till Tove som pågår 1min 3s. Det samtalet tas emot utomhus troligen då det tar 4-5 min att gå sträckan (enligt Google Maps) där rådjursfilmen tas runt 01:45?
Så de 808 stegen kan vara ända upp i lgh och att de blir stående kanske när JJ ska låsa upp lägenhetsdörren och därefter så tar MH ytterligare 75 steg 01:52;58 och frågan är ju då om de pågår i nån dryg minut eller sju minuter.
Längre än så har jag inte kollat, men en första bedömning och slutsats är att de borde redovisat sluttiden för de 75 stegen 01:52 då de kan ha pågått ett tag.
När jag har lite tid så knapprar jag på min egen stegräkningsapp FlashFitness som loggar såna här stegserier där det är väldigt få steg per minut m.m.
Jag har lagt in en del avancerade metoder för att kika på det av ren nyfikenhet. Bl.a en algoritm som bryter ner stegserien i sina beståndsdelar. Typ som att man tar en musiklåt och bryter ner den i noter eller toner.
Aceelerometerns och gyroskopens sensorers axel-värden visas i realtid på skärmen. Så snart jag har nåt att visa så kommer det några skärmbilder här. Jag har skrivit om den helt från bild jag visat tidigare.
Annars har jag väl identifierat några andra metoder polisen borde testa för att få fram mer användardata om den finns. Det positiva med att förhandlingen nu dröjer får väl vara att det finns tid att grotta lite mer i detta.