Citat:
Jag är öppen för att ha missuppfattat din ståndpunkt, men jag vet inte om jag förstår.
Min åsikt är att merparten av Engströms utsagor är fabricerade.
Jag tror inte han gick precis bakom LOP+GM och jag tror inte han stod vid Götabanken när det small.
Jag köper inte att han nästan snubblade över OP och blev stående en stund "över" dem.
Språngmarscherna (så som Engström berättar om dem) är också helt uteslutna för mig.
Vittnet SE för mig är någon som kommer hyfsat mycket senare till brottsplatsen.
Han höll sig troligtvis i bakgrunden och gav ingen anledning till att bli ihågkommen av någon.
Samtidigt har vi ju en utsaga av honom där huvudspåret över tid blir att han är klädd som GM och att han har ett snarlikt rörelsemönster på plats som GM (Går på samma sida av trottoaren, sneddar in till Götabanken, blir stående över LOP och rusar in i gränden).
Min poäng är att även som vittne är denna utsaga fabricerad.
Varför anser du att det är mer precist och oerhört avancerat om han är GM?
Den är ju fortfarande fabricerad, men incitamentet är det som skiljer.
Ja, hela grejen med SvD är lite knepig.
Enligt mig borde ingen "vettig" människa få för sig att man är förväxlad eller att signalementet gäller en själv. Samtidigt har vi ju ME som styrker att Engström iaf har uttryckt sig i de termerna på morgonen den 1/3. Hon hade väl till och med sagt något i stil med "Jag vill inte de ska ta några bilder på vårt hus och skriva: Här bor mördaren" när Stig ville ringa SvD. Så om hon nu inte tror att Stig är GM verkar hon iaf vara rädd för att andra ska tro det. Så Stig måste ju ha uttryckt sig på ett sätt som fick henne att tro att hans signalement möjligtvis stod i tidningen.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om hela SvD-grejen....
Som sagt. Jag ser ingen anledning till att han ska känna sig utpekad.
I egenskap som vittne framstår han ju som ganska knäpp här.
Som GM känns det dock lite mer "naturligt". Där kan det ju räcka med ordet "mörk rock" för att en oro ska uppstå. Eller tänker jag galet här?
Min åsikt är att merparten av Engströms utsagor är fabricerade.
Jag tror inte han gick precis bakom LOP+GM och jag tror inte han stod vid Götabanken när det small.
Jag köper inte att han nästan snubblade över OP och blev stående en stund "över" dem.
Språngmarscherna (så som Engström berättar om dem) är också helt uteslutna för mig.
Vittnet SE för mig är någon som kommer hyfsat mycket senare till brottsplatsen.
Han höll sig troligtvis i bakgrunden och gav ingen anledning till att bli ihågkommen av någon.
Samtidigt har vi ju en utsaga av honom där huvudspåret över tid blir att han är klädd som GM och att han har ett snarlikt rörelsemönster på plats som GM (Går på samma sida av trottoaren, sneddar in till Götabanken, blir stående över LOP och rusar in i gränden).
Min poäng är att även som vittne är denna utsaga fabricerad.
Varför anser du att det är mer precist och oerhört avancerat om han är GM?
Den är ju fortfarande fabricerad, men incitamentet är det som skiljer.
Ja, hela grejen med SvD är lite knepig.
Enligt mig borde ingen "vettig" människa få för sig att man är förväxlad eller att signalementet gäller en själv. Samtidigt har vi ju ME som styrker att Engström iaf har uttryckt sig i de termerna på morgonen den 1/3. Hon hade väl till och med sagt något i stil med "Jag vill inte de ska ta några bilder på vårt hus och skriva: Här bor mördaren" när Stig ville ringa SvD. Så om hon nu inte tror att Stig är GM verkar hon iaf vara rädd för att andra ska tro det. Så Stig måste ju ha uttryckt sig på ett sätt som fick henne att tro att hans signalement möjligtvis stod i tidningen.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om hela SvD-grejen....
Som sagt. Jag ser ingen anledning till att han ska känna sig utpekad.
I egenskap som vittne framstår han ju som ganska knäpp här.
Som GM känns det dock lite mer "naturligt". Där kan det ju räcka med ordet "mörk rock" för att en oro ska uppstå. Eller tänker jag galet här?
En annan sak som är lite förvånade...
Vittnet-SE är ju isåfall inte ute från Skandia innan skotten för vi har väl slagit fast att han inte står 15m och ser på klockan va ?
Det betyder att Engström kommer till brottsplatsen ca 45-55 sek efter skotten och det första han borde säga är : Vad har hänt ??
Någon svara : Han blev just skjuten av någon som sprang in i gränden ...Gruppen som Engström kommer fram till är väl ca 6-7 personer och någon håller just på med att larma och det råder lite panik..!
Hur kan Engström ens tänka tanken att han blivit förväxlad pga olika signalement som sprids under natten/morgonen ?
Känner Engström redan den 1 mars att övriga på brottsplatsen inte skulle ha lagt märke till honom och att en riktig förväxling borde vara absurd !!
Han måste väl istället tro att hela brottsplatsen vet vem "gubben" som kom till brottsplatsen var ?
Han pratar med Lisbeth..
Hjälper till med livräddning
Pekar till Gösta och poliserna vart GM sprang
Springer själv in i Gränden...
Försöker lämna signalement
Men lyssna på mina ord nu....
Engström misstänker att han inte är sedd eller ihågkommen redan 12h senare i Täby och att något vittne plötsligt skulle tro att han är möjligen GM !
Har du tänkt den tanken ?
Senast redigerad av Problem2020 2023-08-06 kl. 19:06.
Senast redigerad av Problem2020 2023-08-06 kl. 19:06.