Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Det är intressant att se hur dagspressen hanterar läget på bostadsmarknaden nu. Mönstret är klassiskt. Det blir många utsagor av typen - det blir ingen KRASCH, inga KRAFTIGA PRISFALL i höst, KATASTROFEN uteblir, ingen TSUNAMI väntar.
Det man försöker göra är att lugna. Men konsekvensen blir det motsatta. För vem har talat om krasch, katastrof, kraftiga prisfall eller tsunami? Det är ju de själva som ser dessa scenarier.
Jag såg en gång en intervju med en ekonomiprofessor som forskade på 30-talskraschen på Wall Street. Han berättade att det man såg i pressen månaderna innan det smällde var just en stor mängd artiklar som på olika sätt förklarade att det inte var någon krasch på väg. Och det är ju begripligt. Om det inte finns några signaler på att det är illa så finns det ju inget behov av att lugna människor.
Jag har också märkt det här. Är som att media projicerar. Sina egna tankar om läget. De babblar om att det inte blir en kris, om att man undviket en tsunami, att man undviker en krasch. Samtidigt har de aldrig hävdat motsatsen. Projicerar de sin undermedvetna oro eller hänvisar massmedia direkt till den här flashbacktråden och försöker adressera argumenten som förs fram.
Något av dessa två är det.
I övrigt håller jag med dig. Dominoeffekten som väntar kommer inte bli nådig.