2023-08-06, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ukraina har precis attackerat ett civilt tankfartyg? varför? orsaka miljökatastrof?

https://www.theguardian.com/world/2023/aug/05/russian-oil-tanker-hit-by-ukrainian-sea-drone-off-occupied-crimea

Inte alls. Du är helt oinsatt, genuint okunnig, precis som vanligt.

Enligt ryssen, som var först på bollen, är nu alla ukrainska fartyg och hamnar legitima mål i konflikten.

Klart att Ukraina återgäldar den vänliga gesten.

Eller är du en sån där Dumfitta som kör med dubbla måttstockar? Att det bara är piss-ryzzarna som ska få bomba motståndarsidans (Ukrainas) fartyg?
Citera
2023-08-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ok tack.
Vi har nog lite olika syn på vad som krävs för att länka sabotag/cyber angrepp till en förövare. Information i länkarna anser jag ned stor sannolikhet är i en del i propaganda kriget som pågår. Med det sagt så ägnar sig Ryssland precis som många andra stater givetvis åt både sabotage och olika påverkansförsök som dom anser främja sina intressen

Du kan ju tillgodogöra dig säpos officiella information år efter år vilka länder som utgör största säkerhetshot.
Citera
2023-08-06, 12:27
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Donbas är numera en del av Ryssland så det är rimligt att Ukrainska pass inte är giltiga för att uppehålla sig i landet.
Här sitter du och spammar tråden med låtsas upprördhet över USAs påstådda ockupationer och så sitter du samtidigt och propagerar för Rysslands annekteringar och etnisk rensning. Kan det bli mer hål i huvudet än såhär?
Citera
2023-08-06, 12:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det pågår kontinuerligt. T90 är ingen dålig vagn, både Ukraina och Ryssland använder den.

Sverige ville också köpa den på 90-talet men fick bättre licenstillvetkningsavtal med leopard (industripolitik)

Nej, Sverige ville inte köpa t-90. I ett tidigt skede övervägdes att utprova T-80U men den höll inte måttet ens på papperet, innan man ens nått så långt som fälttester (vilket istället utfördes på tre vagnar från västländer).
Citera
2023-08-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Enligt seger-pressmeddelandet som Ryssland skickade ut av misstag drygt två dagar efter invasionen, så ville Ryssland ta över hela Ukraina och bygga ”ett nytt storryssland”.

Du måste vara både blind, döv och lite hjärnskadad om du menar att Ryssland fått Ukraina dit de ville.
Tycker snarare att Ukraina är på väg att Ryssland dit dom vill. Ukrainas regim har ju inte som mål att fira några segrar på ett hotell i Moskva utan är realister och förutom ett massivt militärt motstånd också ständigt utmanar Ryssland på ett mer förfinat sätt som sätter Putin i allt annat än bra dager. Och drönare för hav och luft verkar ju Ukraina producera för fullt och dom är inte att leka med.
Och tänk, 600 dagar har gått och inte ett endaste mål med kriget har ryssen uppnått. Pinsamheterna staplas på varandra för den ryske diktatorn. Och när sedan (för det kommer ju att ske) nya ryska oljetanker/fraktfartyg eller rentav marina skepp typ Moskva skadas eller dyker mot botten av svarta havet så kommer det utan tvivel skaka rejält på undre däck i Kreml.
Citera
2023-08-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ok tack.
Vi har nog lite olika syn på vad som krävs för att länka sabotag/cyber angrepp till en förövare. Information i länkarna anser jag ned stor sannolikhet är i en del i propaganda kriget som pågår. Med det sagt så ägnar sig Ryssland precis som många andra stater givetvis åt både sabotage och olika påverkansförsök som dom anser främja sina intressen

Jo och då är Sverige ändå i utkanten av det. Undrar hur dom ser på det i Estland, Lettland, Litauen, Finland, Polen, Georgien, Rumänien etc. Ryssland är ingen höjdargranne. Instabil stormakt är jobbigt att bo nära. Har inte ens påstått att USA är bättre. Bara råkar vara bättre för oss.
Senast redigerad av YBB641 2023-08-06 kl. 12:38.
Citera
2023-08-06, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ok har på egen hand hittat källa till svensk licenstillverkning, så glöm det.

Nu vill jag veta om Sverige ville köpa T90 på 90-talet.

Ja, svenska försvaret testade flera vagnar y90 och leopard mfl. Valet föll på leopard
Citera
2023-08-06, 12:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, svenska försvaret testade flera vagnar y90 och leopard mfl. Valet föll på leopard

Okej, men källa? Jag efterfrågar en källa.

Ser fö att du backat från att Sverige ’ville köpa’ till ’testade’.
Citera
2023-08-06, 12:35
Avslutad
Citat:
Nej jag vet inget av dina påståenden. Det är därför jag ber om källa.

Källa till att Sverige ville köpa ryska stridsvagnar på 90-talet och källa till att Sverige licenstillverkar Leopard.

Tacksam om du ordnar fram det

Varsågod, 91 st tillverkades i Sverige

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_122
Citera
2023-08-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Titta på den här korta videon från Ukrainas försvarsministerieum och ta dig en funderare på varför det är tyst om Leopard: https://youtu.be/5-CR9hDsWgM

Sedan kan du återkomma och omformulera din insinuanta fråga.
Varför finns det inga klipp när leoparderna dundrar fram i offensiven och skjuter bort ryska försvsvarsställningar?
Man brukar visa framgångar för att stärka moralen, och hålla käft när det går dåligt.
Citera
2023-08-06, 12:38
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det är inte sjukt, när fienden beter sig som svin så avhumaniserar man dem, sen är det lätt att dra av ett asgarv när de sprängs i bitar. Egentligen är det fruktansvärt, men det är så vår hjärna fungerar. Vi blir lite krigsskadade allihopa som tittar på de här filmerna. Humor är ett sätt att hantera det ohanterbara, hellre det än att bryta ihop som ett kolli. En död ryss är en ryss som inte kan sätta sin våldtäktsfot i Sverige, bra för mig och för alla dem av det andra könet. Trots att jag är en man så kan ju även jag bli våldtagen när det är ryssar i farten.

Ja, det är ju så det blir när man går i överlevnadsläge och då blir det svårt att behålla några större nyanser av humanism då det hindrar att effektivt slå mot fienden och överleva.
Det är ju ingen nyhet att soldater som i början har ambition att hålla på Genevekonventionen och annat, efter en tid blir så avtrubbade och krigskadade att det inte spelar så stor roll.

Skadeglädje från att personer som medvetet och kallsinnigt dödar oskyldiga råkar illa ut är sunt i den bemärkelsen att den utgår ifrån en beskyddarvilja där förövare får smaka sin egen medicin och inte kan skada mer, snarare än att man finner glädje i lidandet i sig.

Men krigskadade personer tappar till slut alla nyanser och dödar urskiljningslöst det som indirekt eller direkt uppfattas som fiender, de amerikanska solder som massakrerade civila i Vietnmn gjorde ju det inte första hand inte för att det var kul att jävlas med civila i all allmänhet, utan att de misstänktes vara Viet-Cong sympatisörer.

Så ifall man inte själv tvingas vara i en krigszon eller utsätts för de direkta konsekvenserna av det, kan jag nog se ett värde att försöka behålla så mycket av civiliserade människors nyanser så länge som bara går.

Helt oavsett civilisationstänk undrar jag dessutom också om det inte är kontraproduktivt att hellre fälla än fria vad gäller avhumanisering av fienden, någon i Ryssland född analytiker beskrev Rysslands befolkning som att utgöras av 20% för kriget, 20% mot och återstående majoritet 60% vara apolitiska som inte är intresserade av vad makten gör så länge de kan leva sina normala liv.

Man kan ju tycka att denna majoritet är feg och passiv, men det gör dem inte nödvändigtvis onda och att betrakta dem som det leder nog inte till att de dras mer till den goda än onda sidan senare.

Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Typiskt zeleynsky-får, ställer bara motfrågor och hävdar svävande att det går bra för Ukraina. Vid sällsynta tillfällen lyckas Ukraina ta tillbaka någon åker och ni firar då som att Ukraina skulle ha tagit sig hela vägen till den kinesiska gränsen.

Ukraina har fått:
Miljarder, Miljarder och återigen Miljarder
Vapen, utrustning, natoträning
Ryssland har fått:
Enorma Sanktioner.
Hela västvärlden emot sig
"Slut på ammunition" ett flertal ggr
De har en döende president mm. Mm.

Ändå kan inte Ukraina leverera

Naturligtvis behöver inte alla Pro-ryssar ha samma åsikter, men det slår mig att det verkar finnas flera inbördes inkonsekventa läger där.
Å ena sidan skall Zelensky vara en marionett som följer Washingtons minsta vink, som i sin tur bara ger lagom vapen och stöd så att Ukraina inte kan vinna utan bara dra ut på kriget så länge som går.
Å andra sidan skall Zelensky misslyckas totalt då han trots sådant massivt stöd från väst ändå inte lyckas leverera.

Lägg då till att västs sanktioner inte förväntas påverka Ryssland då det är så starkt och självförsörjande ändå, samtidigt som det lyfts fram som argument att "enorma sanktioner" försvårar för Ryssland så det borde gå bättre för Ukraina
...

Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag kommer inte att lägga fram mina anledningar till varför jag stöttar Ryssland, du lär inte acceptera mina anledningar och jag är inte intresserad av stt höra dina.

Citat:
Är Ryssland ett perfekt land? nej verkligen inte och de har en våldsam och brutal historia.

Däremot är USA värre på alla punkter
och en tumregel med USA är att inget stöd eller krig kommer på grund av humanistiska eller demokratiska grunder. De lyckas dock hyfsatt bra när det kommer till använda dessa grunder som kamouflage för sina handlingar, de lyckas tyvärr i alla fall lura tillräckligt många.

Frågan är om det då skulle bero på att USA/Väst har något inneboende ont i sig som gör att det tar mycket större intryck i världen, eller helt enkelt på att de råkat haft betydligt större möjligheter till att sprida en agenda globalt?

Personligen är jag pessimist och tror på det senare, då Ryssland och Kina inte är främmande att lägga sina slemmiga tentakler i övriga världen när möjlighet funnits, och jag tror inte länder skulle bli mer fria att följa sina egna öden om de hade motsvarande inflytande som USA/Väst.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
USA hjälpte Pol Pot. USA:s motivering för att inte betala krigsskadestånd till Vietnam var att Vietnam gick in i Kampuchea och avsatte Pol Pot och hans anhang. Två länder stödde Pol Pot: Kina och USA.

Det är ju ständigt återkommande att hänvisa till USAs fel och brister för att rättfärdiga att Rysslands invasion i jämförelse nog inte var så illa eller tom nödvändig. Just Pol Pot verkar ha rättfärdigats av ovanligt många, därav flertal svenska vänsterintellektuella.

Men det är väl typexempel på hur cynisk geopolitik kan vara som värst, där Kambodjas utveckling var proxykrig mellan Kinesisk stalinism, där Vietnam i sin tur hade sovjetstöd.
Kines-stödda Kambodja var fiende till Vietnam och därmed också Sovjet, men trots officiellt avståndstagande från Pol Pots terror fick Khmer Rouge senare ändå stöd från Sovjet.

Cyniskt så det förslår av USA att stödja Khmer Rouge trots illdåd, enbart utifrån uppfattade geopolitiskt intresse, men knappast något som Sovjet/Ryssland var främmande för heller.
Är tanken att cyniska proxy-konflikter i världen ska sluta äga rum om USA/Väst försvagas, eller att det åtminstone är dags för variation med proxy-konflikter där istället Ryssland/Kina dominerar?
Citera
2023-08-06, 12:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varsågod, 91 st tillverkades i Sverige

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_122

Jo. Det hade vi väl redan klarat av?

Citat:
Ok har på egen hand hittat källa till svensk licenstillverkning, så glöm det.

Nu vill jag veta om Sverige ville köpa T90 på 90-talet.

Nudå. En källa till att Sverige ville köpa T90 på 1990-talet? Kan du vara vänlig ocharmigt dig samman och visa på en källa nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in