2023-08-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja det måste han ha gjort uppenbarligen. Vilket jag tycker att mitt inlägg klart visar på.
Precis som du säger så är det ju mer eller mindre direkt. Han tecknar senare ned tiden och, det som gör det lite märkligt, stämmer av tiden med Windén som bekräftar tiden.
SE's utstämplingstid visar väl också att Söderströms tid är fel. (Att SE nämner andra utstämplingstider över tid ser jag ingen direkt koppling till ovan "tidsproblematik")

Många har påpekat att Göstas tid är fel men vid midnatt 1 mars 1986 var man väl tvungen att gå på Göstas tid
SE blir hårt kritiserad för sina utstämplingstider men det är väl minst lika allvarligt att polisen hade fel tider från början.

Är det någon som vet när Göstas tid blev korrigerad och backade Gösta från sin tidsangivelse?
Citera
2023-08-06, 10:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Angående SE:s egna "korrigeringar" av utstämplingstiden.

Den gängse förklaringen till att GM-SE flyttar fram tiden och samtidigt stryker samtalet med väktarna är att han har för avsikt att placera sig på exakt rätt position på Sveavägen för att kunna "spegla" GM och bli förväxlad, men samtidigt inte kunna vara GM (eller något liknande det).

Om man antar detta och hoppar till de uppgifter han lämnar i rättegångarna senare, så tolkas det som mycket besvärande för SE att han här flyttar fram tiden ytterligare. Han ger sig själv starkare alibi.

Han står vid rättegångarna dock fast vid den närhet till mordplatsen som skyddar honom mot utpekanden. Men hans lyckade plan havererar ju av att han flyttar tillbaka utstämplingen så långt att han kom ut på Sveavägen flera minuter efter mordet? Vilket är hans försvar då om han blir utpekad? Han befann sig enligt det han nu uppger på två ställen samtidigt, både intill mordplatsen och på väg ut från sitt kontorsrum?

Varför raserar han sin plan när den har lyckats och det i en rättegång mot en annan person?

Bra skrivet och jag delar dina "frågetecken". Har diskuterat denna fråga tidigare här, men har inte blivit klokare på argumenten som framförts ur perspektivet att SE var GM och skulle av någon anledning chansa och ljuga mot en tid som är registrerad av ett system för att skaffa sig ett alibi i ett läge där han inte borde ha något att oroa sig för alls.
Citera
2023-08-06, 11:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det här diskuteras i något poddavsnitt av Filtergänget (Filterpodden). Kommer inte ihåg vilket av dem dock.

De verkar iaf förklara det med att Engström är dålig på att ljuga.
Man hänvisar till ett samtal mellan TP och UG (Glaser) där båda landar i att Engström inte ljuger ändamålsenligt. UG pratar om att Engströms "slirande med sanningen" privat ofta var ogenomtänkt och inte följde någon trovärdig struktur.

Ibland (för det mesta) verkar han vilja placera sig själv så nära mordet som möjligt.
Men när det kommer till utstämplingstiden blir det ofta snurrigt.
Jag är inte ens övertygad om att han ljuger där (i TR). Känns bara som att han snurrar till det.

Jag håller med där. Oavsett SE:s roll så tror jag att han ”snurrar till det” med tiderna i rättegångarna. För det håller inte ihop, tidsjusteringen kan rimligen inte ingå i någon listig och förekommande plan.

Ändå anförs den återkommande som synnerligen bestickande för SE. Men jag vill nog mena att den snarare är bestickande för GM-SE -saken än för honom själv, om för någon.

Det du refererar om SE:s person och andra liknande uppgifter indikerar att det nog kunde bli lite hursomhelst när han berättade något och fick ”känsla”. Det är dock aningen svårt att förena med GM-SE:s initiala agerande som beskrivs som imponerande precist och ändamålsenligt. Och till det hans tendens att med tiden expandera sin påhittade vittneshistoria och listiga räddningsplanka så att den omöjliggörs.

Hittar man en sammanhållen person i det här?

Filterpodden har jag aldrig lyssnat på, bör man det?

(Jag snurrade på ett ställe till det i mitt inlägg gällande åt vilket håll SE flyttade utstämplingstiden. Hoppas det var begripligt ändå.)
Citera
2023-08-06, 11:55
Medlem
Om SE inte brytt sig om att ringa om sin utstämplingstid och inte tagit upp ämnet alls, hade han varit mindre trolig som gm då?
Citera
2023-08-06, 12:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag håller med där. Oavsett SE:s roll så tror jag att han ”snurrar till det” med tiderna i rättegångarna. För det håller inte ihop, tidsjusteringen kan rimligen inte ingå i någon listig och förekommande plan.

Ändå anförs den återkommande som synnerligen bestickande för SE. Men jag vill nog mena att den snarare är bestickande för GM-SE -saken än för honom själv, om för någon.

Det du refererar om SE:s person och andra liknande uppgifter indikerar att det nog kunde bli lite hursomhelst när han berättade något och fick ”känsla”. Det är dock aningen svårt att förena med GM-SE:s initiala agerande som beskrivs som imponerande precist och ändamålsenligt. Och till det hans tendens att med tiden expandera sin påhittade vittneshistoria och listiga räddningsplanka så att den omöjliggörs.

Hittar man en sammanhållen person i det här?

Frågar du TP (som jag antar är den främsta som debatterar för SE som GM) anser han inte det vara precist och imponerande lögner. Han verka uppleva dem som lite "panikartade", "reaktiva" och framför allt genomskinliga.

Huvudplanen (ändamålet) verkar ju vara att placera sig själv precis bakom LOP+GM. Både när det gäller plats och tid. Han adderar sedan några detaljer som "speglar" hur GM ska ha rört sig. Gå längst ut på trottoaren för att snedda in till Götabanken, blir stående en stund över LOP och rundar av det med en språngmarsch in i gränden.

Dock verkar det ju samtidigt bli lite snurrigt ibland. Tex med tiderna.

Så även om han är GM anser inte jag att han alltid ljuger "bra" direkt.
I förhör (och till media) verkar det finnas ett huvudspår, men på detaljnivå (och framför allt till vänner och kollegor) blir det ju ofta rätt snurrigt.
Och jag håller med TP att ofta känns det konstruerat och genomskinligt. Jag menar - Finns det verkligen någon som köper "klocktittandet" och supervittnet?
Citat:
Filterpodden har jag aldrig lyssnat på, bör man det?

Är man intresserad av MOP och Engström anser iaf jag att det finns ett värde att lyssna på de 2? avsnitt som rör ämnet.
Citera
2023-08-06, 15:27
Medlem
Citat:
Det är svårt att ha några tydliga uppfattningar om sakerna då det är okänt hur det här gick till. Man får nöja sig med det som finns och jämföra med GM-SE och vittnet SE.

Vi vet inte om och vem i sådana fall som tycker att utstämplingen är irrelevant. Det som inte trycks och inte protokollförs är ju okänt.

Om utomstående visat intresse för tiden, så torde det vara så att SE presenterat möjligheten och fått ett svar likt "ja, det kan kanske vara intressant, kolla det du".

Vad GM-SE ska med tiden till för sig själv begriper jag inte. Han vet ju redan att han stämplat ut i exakt rätt tid för att utföra dådet. Vad ska han göra med den informationen? Han ska väcka den björn som sover för att, som det formulerats, "ta kontroll" över utstämplingstiden? Låter konstruerat och hur kunde han rimligen tänka sig att det skulle gå till om han blev misstänkt i det här skedet.

Då är väl ett rimligare GM-förfarande att agera utifrån att den giftiga utstämplingstiden finns, men inte peta i den? En möjlighet här är att betona längden på väktarsamtalet istället för att stryka det.

Jag kan inte riktigt se den här "ivern", men vore sådan konstig i den här situationen om den var fallet. Vem hade inte som vittne tyckt att det här var spännande?

Jag begriper bara inte varför Engström som vittne då klyddar till det...

Vad är det för fel på den verklighet och tid han kommer ut ?

Han ser ju LP...hjälper med livräddning..Pratar med Lisbeth..Springer i gränsen..

Han har ju mkt att berätta för media och polis ändå..

Vad spelar 20-25sek för roll..?

Finns det en önskan som Vittnet-SE att vara lite närmare mordet och att känna sig förväxlad med GM ?
Citera
2023-08-06, 15:31
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja det måste han ha gjort uppenbarligen. Vilket jag tycker att mitt inlägg klart visar på.
Precis som du säger så är det ju mer eller mindre direkt. Han tecknar senare ned tiden och, det som gör det lite märkligt, stämmer av tiden med Windén som bekräftar tiden.
SE's utstämplingstid visar väl också att Söderströms tid är fel. (Att SE nämner andra utstämplingstider över tid ser jag ingen direkt koppling till ovan "tidsproblematik")

Läste lite i "Inuti Labyrinten"

Söderströms klocka gick 1,5 minuter för sent gentemot Windéns när dessa båda herrar jämförde sina klockorna kl 04:00 mordnatten (mot TV-klockan).

GS sa att han plockade upp larmet 23:28 (kollade klockan)och Windén att de kom fram till mordplatsen 23:30 (kollade sin klocka) .

Om inte Windén påverkats hårt av GS får jag inte riktigt ihop detta , det låter ju faktiskt som att de är relativt samstämmiga ...

Sen bankomatklockan som drog fel åt andra hållet och visade 23:18 när skotten föll ...

Man kan ju bli både konspiratorisk & yr i huvudet för mindre ...

Men vittnen säger väl att polisen var på plats relativt snart, ska slå upp det vid tillfälle i vittnesmålen.
(samt om det fanns oberoende tidsangivelser oavsett LAC som Järfälla Taxi, sjukhus o.s.v som har egna tidsangivelser )

PS bra det du tidigare skrev till mig om den relativa tiden angående mördaren gentemot YN/LJ/polisen men hade varit skönt att förankra faktiska tider eller åtminstone hitta/lista alla källor till tidsangivelser så att den biten med tiderna blir lite tydligare.
Citera
2023-08-06, 16:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Frågar du TP (som jag antar är den främsta som debatterar för SE som GM) anser han inte det vara precist och imponerande lögner. Han verka uppleva dem som lite "panikartade", "reaktiva" och framför allt genomskinliga.

Huvudplanen (ändamålet) verkar ju vara att placera sig själv precis bakom LOP+GM. Både när det gäller plats och tid. Han adderar sedan några detaljer som "speglar" hur GM ska ha rört sig. Gå längst ut på trottoaren för att snedda in till Götabanken, blir stående en stund över LOP och rundar av det med en språngmarsch in i gränden.

I förhör (och till media) verkar det finnas ett huvudspår, men på detaljnivå (och framför allt till vänner och kollegor) blir det ju ofta rätt snurrigt.
Och jag håller med TP att ofta känns det konstruerat och genomskinligt. Jag menar - Finns det verkligen någon som köper "klocktittandet" och supervittnet?

Är man intresserad av MOP och Engström anser iaf jag att det finns ett värde att lyssna på de 2? avsnitt som rör ämnet.

Citat:

Ja varför ska man inte lyssna på landets främsta SE-kännare, det hade ju uppenbarligen KP och hans medhjälpare gjort utan att KP riktigt ville medge det vid pressträffen den 10 juni 2020.

Det finns fyra avsnitt som behandlar ämnet:
1=Skandiamannen och Palmemordet
https://magasinetfilter.se/filterpodden/1-skandiamannen-och-palmemordet/

9=Palmemordet: Efterspelet
https://magasinetfilter.se/filterpodden/9-palmemordet-efterspelet/

24=Den osannolika mördarens metod
https://magasinetfilter.se/filterpodden/23-den-sannolika-mordarens-metod/

40=TV-special: Den osannolika mördaren
https://magasinetfilter.se/filterpodden/40-tv-special-den-osannolika-mordaren/
Citera
2023-08-06, 16:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

GM-SE:s samlade upplägg är i mina ögon oerhört avancerat, intrikat och precist och än mer så om det är en panikinsats. Så där är jag oense med TP.

Likaså gällande anledningen till hela det här panikagerandet som åtminstone Filter menar är att SE pekas ut av signalementen i SvD. Vilket helt enkelt inte stämmer. Och även om vi inte kan veta vad som förevar i hans huvud så verkar han ju inte tappat verklighetskontakten.

Mot detta brukar invändas att SE tydligen anser sig utpekad, han uttalar ju det. Kepsen och rocken. Ja, men det är ju en del i hans upplägg, en del av den plan som sjösätts 1/3.

Edit:

Klocktittandet är en sak för sig. Jättemärkligt i relation till GM-SE, men fullt begripligt i relation till ett vittne som placerat sig närmare händelsen än han i själva verket var.
Senast redigerad av Roerlig 2023-08-06 kl. 16:35.
Citera
2023-08-06, 16:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om SE inte brytt sig om att ringa om sin utstämplingstid och inte tagit upp ämnet alls, hade han varit mindre trolig som gm då?

Att ett mordplatsvittne skulle kolla upp detta framstår som helt rimligt. Att GM skulle göra det är ej särskilt rimligt.

Argumentet är väl dock att SE använder informationen han får om tiden endast för eget bruk. Och det kan svårligen tolkas som ett vittnesagerande.

Vi känner dock inte till alla turer gällande SE och utstämplingstiden.
Citera
2023-08-06, 16:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Söderströms klocka gick 1,5 minuter för sent gentemot Windéns när dessa båda herrar jämförde sina klockorna kl 04:00 mordnatten (mot TV-klockan).

GS sa att han plockade upp larmet 23:28 (kollade klockan)och Windén att de kom fram till mordplatsen 23:30 (kollade sin klocka) .

Om inte Windén påverkats hårt av GS får jag inte riktigt ihop detta , det låter ju faktiskt som att de är relativt samstämmiga ...

Sen bankomatklockan som drog fel åt andra hållet och visade 23:18 när skotten föll ...

Men vittnen säger väl att polisen var på plats relativt snart, ska slå upp det vid tillfälle i vittnesmålen.
(samt om det fanns oberoende tidsangivelser oavsett LAC som Järfälla Taxi, sjukhus o.s.v som har egna tidsangivelser )

PS bra det du tidigare skrev till mig om den relativa tiden angående mördaren gentemot YN/LJ/polisen men hade varit skönt att förankra faktiska tider eller åtminstone hitta/lista alla källor till tidsangivelser så att den biten med tiderna blir lite tydligare.

Ja, det är just det som gör det lite märkligt. Att både Windén och Söderström är relativt överens om den sena tiden. Det är väl också av den anledningen som Söderström stod på sig och fortsatt var övertygad.

Gällande det relativa tidschemat var mest för att förenkla. Samtidigt är klockslaget för mordet inte exakt utan 23:21:20, +/- 10 sekunder om jag minns rätt?

Men säger vi att mordet skedde 23:21:30 så var kl. ca 23:22:30 när GM lämnar trappkrönet.
Straxt därefter tar LJ upp jakten, så även om nu YN (mot förmodan?) skulle ha sett en helt annan springande man, så är det ändå ett faktum att hon och AZ möter LJ ovanför trappen och sedan poliserna nere på Tunnelgatan. D.v.s. poliserna kommer i linje med vad vittnena uppfattat.

Man kan inte säga att Söderströms tid är korrekt om man samtidigt vill påstå att YN sett GM och att mordet utfördes 23:21:30. (Eller om YN såg en annan springande man, att LJ stod och väntade i 4-5 minuter innan han tog upp jakten. LJ är konskvent än idag på att han tog upp jakten, ganska så snabbt efter att GM lämnat trappkrönet.)

Tillägg: Sedan har vi en del Youtubers och andra som vill mena att mordet skedde ännu tidigare än 23:21 och då blir denna problematik än värre. Vid påpekande så verkar man inte förstå felen.
Senast är väl även vittnet Leif L. som i sin bok och även till Gjutarnäfve börjat påstå att mordtiden var 23:18?
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-08-06 kl. 16:41.
Citera
2023-08-06, 16:32
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Ja, att GS och IW verkar samstämmiga har jag också reagerat för. Det går dock inte ihop med vittnesmålen som vittnar om att polisen kom efter ca 3 min. I och med att LJ möter YN långt upp i trappen måste han i så fall ha stannat en bra stund innan han gav sig iväg och det tror jag inte stämmer. Det motsägs indirekt av utstämplingen av SE. Märkligt onekligen, men GS måste ha fel här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in