2023-08-04, 23:37
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vänta lite grann. Om inte Maja var med på mordet varför ska då Johanna diktera vad Maja ska säga i förhör? Om nu Maja sov igenom hela mordet så behövs väl knappast någon efterhandskonstruktion från varken Johanna eller Maja, sov Maja så sovev hon inget mer med det, Så varför diktera ihop en osannolik historia när Maja sitter på sanningen som dessutom är guld värd för henne.
Det går inte ihop, men vill man blunda för det uppenbara så spelar det nog ingen roll vad någon av oss påpekar..
Har Maja sovit så behövs det inget eftersnack.
Citera
2023-08-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om du försöker sätta dig in i tanken att Maja inte var med när Tove ströps, hur ska hon då kunna återge vad som hände?
Maja har berättat vad Johanna sagt åt henne att säga. Johanna är väldigt beräknande och manipulativ.
Jag skulle inte bli förvånad om Clea kräver att Johanna ska genomgå en RPU, för att dömas till RPV med särskild utskrivningsprövning, för att på så sätt få sin klient att undslippa livstidsstraff.
Döms hon till RPV, kan hon genom prövning vara ute om ett-två år...
Många har försökt gå den vägen.

Jag tror inte Clea försöker den vägen. Johanna kanske får sitta längre då! Vem vet. Livstid kan ju tidsbestämmas efter hand i synnerhet om hon sköter sig. I fallet med Anna Linds mördare blev det fel när han fick fängelse och sedan dödade en vakt. Nu sitter han väl på rättspsyk vilket han borde blivit dömd till från början. Där kan du bli påtvingad mediciner. Det hade nog aldrig J med sitt kontrollbehov acceptera

RuthLeo fick luftpermissioner väldigt snabbt efter sin livstidsdom, fyra timmar för att gå och köpa glass och besöka en kyrka. Det är typ det som händer i Tidaholm! Kriminalvården ansåg att det inte förelåg några säkerhetsrisker alls.
I Johannas fall kan jag dock tänka mig att det dröjer betydligt längre innan det blir fråga om luftpermissar.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-05 kl. 00:05.
Citera
2023-08-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om du försöker sätta dig in i tanken att Maja inte var med när Tove ströps, hur ska hon då kunna återge vad som hände?
Maja har berättat vad Johanna sagt åt henne att säga. Johanna är väldigt beräknande och manipulativ.
Jag skulle inte bli förvånad om Clea kräver att Johanna ska genomgå en RPU, för att dömas till RPV med särskild utskrivningsprövning, för att på så sätt få sin klient att undslippa livstidsstraff.
Döms hon till RPV, kan hon genom prövning vara ute om ett-två år...
Många har försökt gå den vägen.

(Eventuell) Psykopati el antisocial personlighetsstörning är inte rätt kriterier för RPV, det är inte botbart.

Hade JLJ varit psykotisk eller misstänkt psykotisk vid mordtillfället hade de behövt göra en stor RPU, efter första genomförda.

Jag betvivlar att JLJ kommer undkomma något.
Cleas trolleritricks är inte för JLJ skull, det är för framtida klienter, det är pr.
Clea vet att Johanna är körd och det har hon vetat hela tiden.
Citera
2023-08-04, 23:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att Maja kan ha vetat om att Tove var död i samband med McD resan och sms:et som Johanna sönder till Maja är ett litet lugnande sms.

Det skulle kunna vara för tungt för Maja att erkänna att hon inget gjort för att påkalla hjälp, trots att hon varit helt ensam utan det direkta inflytandet av Johanna.

Jag har inte uteslutit att Toves kropp varit undanskuffad någonstans. I en sådan situation kan Maja ha hört bråk ( kollar på mobilen) men går inte upp direkt då. När hon senare går upp och möter Johanna frågar hon efter Tove såsom hon berättar.
Svårt veta vilken betydelse sms: et har i sammanhanget, beroende på om M vet om att hon är ensam med en kropp eller om J har gömt undan kroppen. Om M inte har varit med på mordet men ändå visste att det låg en död kropp i lägenheten, är sannolikheten låg för att hon skulle ha godtagit att sitta och vänta på en hamburgare, då hade hon nog smitit ut istället.

Alternativet är att M har hört en massa oljud men väljer att blunda, stoppa fingrarna i öronen och tro på J:s förklaring att A*bin hämtat henne.
Citat:
Jag har tidigare visat på att jag tycker nästan att Maja försäger sig, då hon avbryter sig. Maja säger i rätten ungefär ; har Tove eller vad händ… har Tove gått?
Uppmärksamt av dig att notera detta! - M säger att hon frågar J på em/kväll vad som hände; tänk om det var så att hon ställer frågan redan i lägenheten, J svarar då att de började bråka igen men att A*bin har hämtat henne. M vill inte veta mera och eventuellt är badrumsdörren låst. M förstår men vill inte veta, därför lägger hon sig igen efter burgaren och vaknar av en inrullad kropp i ett lakan.
Citat:
Maja kan också av chocken blandat ihop allt vad gäller tider och kronologi.
Chocken och stressen kan absolut ha ställt till ordningsföljden.
Citat:
Jag har enormt svårt att tro att HR ska kunna fälla Maja för mord.

Hennes förmodligen aktiva rörande vid mobilen 02:33, varken ger henne alibi eller fäller henne.

Det troliga är väl att hon hör något och av den anledningen tar i sin mobil.

Det är kanske det som händer grannen under också, att han vaknar till lite av något ljud.
Hon är sanningsenlig enligt mobildata när hon berättar att hon stiger upp; en gång innan mordet, en andra gång efter mordet. Ingen användning av mobilen, endast stegregistrering.

Kl 02:25-02:26: tjejerna sitter kvar i köket och samtalar. Hon får beskriva hur de sitter också i förhållande till varandra.
M går förbi dem och åter till sängen. Börjar de gräla i köket strax därpå och försvinner in i badrummet borde hon mest sannolikt ha registrerat att något var på gång. Hon kunde givetvis inte veta vad som hände eller hur det skulle sluta, utan att själv vara närvarande.
Citera
2023-08-04, 23:56
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det går inte ihop, men vill man blunda för det uppenbara så spelar det nog ingen roll vad någon av oss påpekar..
Har Maja sovit så behövs det inget eftersnack.

Exakt varför hitta på en historia om hon nu sov?, Det blir som att gå över ån för att hämta vatten.
Citera
2023-08-05, 00:05
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Svårt veta vilken betydelse sms: et har i sammanhanget, beroende på om M vet om att hon är ensam med en kropp eller om J har gömt undan kroppen. Om M inte har varit med på mordet men ändå visste att det låg en död kropp i lägenheten, är sannolikheten låg för att hon skulle ha godtagit att sitta och vänta på en hamburgare, då hade hon nog smitit ut istället.

Alternativet är att M har hört en massa oljud men väljer att blunda, stoppa fingrarna i öronen och tro på J:s förklaring att A*bin hämtat henne.
Uppmärksamt av dig att notera detta! - M säger att hon frågar J på em/kväll vad som hände; tänk om det var så att hon ställer frågan redan i lägenheten, J svarar då att de började bråka igen men att A*bin har hämtat henne. M vill inte veta mera och eventuellt är badrumsdörren låst. M förstår men vill inte veta, därför lägger hon sig igen efter burgaren och vaknar av en inrullad kropp i ett lakan.
Chocken och stressen kan absolut ha ställt till ordningsföljden.
Hon är sanningsenlig enligt mobildata när hon berättar att hon stiger upp; en gång innan mordet, en andra gång efter mordet. Ingen användning av mobilen, endast stegregistrering.

Kl 02:25-02:26: tjejerna sitter kvar i köket och samtalar. Hon får beskriva hur de sitter också i förhållande till varandra.
M går förbi dem och åter till sängen. Börjar de gräla i köket strax därpå och försvinner in i badrummet borde hon mest sannolikt ha registrerat att något var på gång. Hon kunde givetvis inte veta vad som hände eller hur det skulle sluta, utan att själv vara närvarande.

Ställer samma fråga till dej, varför ljuga ihop en historia som J dikterar om nu M sov? Finns liksom ingen anledning att fabricera ihop en story om du inte vet vad som hände inne i badrummet, M har sanningen rätt fram för sej allt annat blir bara obotligt korkat.
Citera
2023-08-05, 00:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är bra att inget hastas fram nu och att alla är väl förberedda.

Ingen vill ha en dom som inte känns gedigen denna gång.
Vill gärna ha din synpunkt på denna skada: "en ytlig sårskada högt upp till höger på ryggen uppkommen i näraliggande tidpunkt till döden alternativt efter döden..."

Tänker man sig att J följde upp sin tanke om att hon ju inte kunde ha en död människa i sitt badrum, så borde kroppen ha avlägsnats därifrån illa kvickt, dvs direkt och omgående efter mordet.

Ligger T en hel timme på badrumsgolvet (enligt den egna storyn 1 1/2 timme) så borde ingen sårskada ha kunnat uppkomma efteråt.

Men om kroppen dras över trösklar direkt efter att T avlidit så kan ryggen ha tillfogats ett sår i samband med den vårdslösa hanteringen - hur ser du på den skadans uppkomst?
Citera
2023-08-05, 00:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi kan jämföra ett par delar av J och M s erkännande.

Johanna säger att tanken att slå Tove växte fram efter att hon fick nobben av polisen, och hon kände ilska. När hon gick och pratade med Maja så tänkte hon att dom skulle fråga Tove om hon ville följa med hem och prata, och dom då skulle slå henne på vägen. Hon säger att ingen är särskilt full.

Är det en logisk reaktion att vilja göra en polisanmälan för att T kläckt ur sig något kränkande i fyllan och villan? Slagsmål har ingen sett.

Citat:
Maja säger att dom bara skulle prata för att reda ut allt, och ställer krav på J och T, att hon enbart följer med så länge det inte blir bråk. Hon säger att hon är väldigt berusad.

Är det logiskt att M som ändå är lite van att inta alkohol är väldigt berusad av det hon druckit?

Citat:
Här stöds J s story av ca 5 vittnen som säger att ingen var påtagligt berusade. M har sett gå in och ut från Nöjet för att leta efter T och sett arg ut.
Ta bort M från ekvationen, och låtsas att det bara är J. Alla som tror att J själv utfört mordet hade givetvis sagt att J lurade med T för att slå eller mörda henne. Men bara för att M påstår att dom bara skulle prata så kan det mycket väl stämma.

Är det logiskt att skicka in M för att kolla var T är?
Är det logiskt att tänka tanken att slå, och än värre mörda, T för att hon sagt något oöverlagt?

Citat:
Här förefaller J s version stämma. Dels med tanke på vad dom gjort innan och vad som hände efteråt.

Är det logiskt att berätta i förhör att hon tänker slå T, när det kommit fram att T är försvunnen och mördad?

Citat:
Johanna säger att M höll i händerna men kan inte säga exakt hur eller hur länge. Efteråt sitter dom bredvid T för att kolla om hon levde. Dom pratar inte särskilt mycket, kanske dom nämnde att det var blött på golvet, och är båda chockade. Hon säger att dom fick byta strumpor. Hon säger också att hon hörde ringklockan. Hon ursäktar M s beteende och säger att hon verkar chockad och äter på mekanisk instinkt. Dom trär även på platspåsar för att det är otäckt att se kroppen, och då framför allt M.

Är det logiskt att J ursäktar Ms beteende?
Är det logiskt att framställa M som känslig och illa berörd?

Citat:
Maja säger att hon sov och varken hörde duns eller ringklocka. Men hennes telefon visar två stegserier runt tiden för mordet och att hon 02:33 (ett par min innan mordet) aktivt tänt upp sin telefon. Hon säger att hon blir väckt och ombedd att hjälpa till att bära kroppen. Hon ställer inga frågor och säger att plastpåsarna först träddes på i bilen.

Är det logiskt att M inte hört duns eller ringklocka?
Är det logiskt att M inte ställer några frågor?

Citat:
Som vi nu diskuterat fram och tillbaks så kan vi iaf säga att det är väldigt ovanligt att en kvinna lyckas strypa en annan kvinna utan att själv få en enda skråma.

Är det logiskt att J inte fått en skråma?

Citat:
Så även här verkar Johannas story ligga närmare sanningen.

Är det logiskt att framställa sig själv i dålig dager?

Citat:
Johanna är detaljerad i sin redogörelse i hur dumpningen gick till. Hon beskriver hur dom trär på plastsäckarna och varför. Att det blir immigt i bilen så dom får veva ner en ruta och hon får motorstopp. Hon säger att hon tog av sog jackan när hon kastade ut telefonen eftersom hon var varm efter bärandet av T.

Är det logiskt att berätta helt ovidkommande petitesser?

Citat:
Maja ändrar sig och lägger till flera saker och använder sig av minneslappar flera gånger, även efter ”erkännandet”. Som t.ex att hon spyr som hon tar tillbaks, att hon inte vet vad som hände med T s mobil och nycklar. Hon säger först att J bar T och lös med lampan samtidigt på nåt sätt.

Är det logiskt att hatta fram och tillbaka och blanda ihop allt och det mesta?

Citat:
Johannas erkännande är detaljerat och konsekvent till skillnad från Majas som behöver ändra sig flera gånger och lägger till uppgifter allt eftersom.

Är det logiskt att ändra och lägga till när man berättar vad man varit med om?

Citat:
Ett ex där M verkar försäga sig under sitt ”erkännande” är när hon får frågan om hon vet om Tove är död eller levande när hon får se henne i lakanet. M svarar, Hon är, jag tror hon är död.
Är det logiskt att säga att man är osäker på om någon som är invirad I ett lakan är död?

Båda är fullt friska, men i mina ögon agerar ingen av dem logiskt, varför jag heller inte anser att man kan tolka handlingarna enligt logikens lagar.
Citera
2023-08-05, 00:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J var väl lite av en risktagare redan innan. Jag tänker på att hon t ex berättade för sitt ex F att hon anlagt en brand utanför sin förra kille. Han berättade därefter för en kompis E och när J fick veta det sa F att hon började gråta i bilen. Då tog han aldrig upp händelsen igen. Men J kanske inte förstår själv allvaret i att starta en brand eller litade hon blint på att F skulle vara lojal.
Det är förstås lätt att vara efterklok och han var bunden till J känslomässigt men tänk om han pratat med några vuxna om det som J berättade då.
Ett sätt att kontrollera honom; sköt dig, annars kanske något händer dig med. Samtidigt har hon dålig koll på vad som är rätt/fel och hur hon uppfattas av andra.

Hon visste kanske inte att det skulle vara otillräckligt med tändkuber och vad hon nu hade med sig, men viljan att ta död på dessa personer fanns där likafullt.

Gråten som känslomässig utpressning.
Citera
2023-08-05, 00:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Är det en logisk reaktion att vilja göra en polisanmälan för att T kläckt ur sig något kränkande i fyllan och villan? Slagsmål har ingen sett.

Är det logiskt att M som ändå är lite van att inta alkohol är väldigt berusad av det hon druckit?

Är det logiskt att skicka in M för att kolla var T är?
Är det logiskt att tänka tanken att slå, och än värre mörda, T för att hon sagt något oöverlagt?

Är det logiskt att berätta i förhör att hon tänker slå T, när det kommit fram att T är försvunnen och mördad?

Är det logiskt att J ursäktar Ms beteende?
Är det logiskt att framställa M som känslig och illa berörd?

Är det logiskt att M inte hört duns eller ringklocka?
Är det logiskt att M inte ställer några frågor?

Är det logiskt att J inte fått en skråma?

Är det logiskt att framställa sig själv i dålig dager?

Är det logiskt att berätta helt ovidkommande petitesser?

Är det logiskt att hatta fram och tillbaka och blanda ihop allt och det mesta?

Är det logiskt att ändra och lägga till när man berättar vad man varit med om?

Är det logiskt att säga att man är osäker på om någon som är invirad I ett lakan är död?

Båda är fullt friska, men i mina ögon agerar ingen av dem logiskt, varför jag heller inte anser att man kan tolka handlingarna enligt logikens lagar.

Helvete vad jag längtar efter att HR ska starta, och eftersom HR startar i oktober och Maja inte blivit släppt än så tyder det på en fällande dom med långt fängelse straff som följd.
Citera
2023-08-05, 00:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Helvete vad jag längtar efter att HR ska starta, och eftersom HR startar i oktober och Maja inte blivit släppt än så tyder det på en fällande dom med långt fängelse straff som följd.
Du längtar. - Säg, vad är det som gör att det känns så förväntansfullt med att få invänta och hoppas på ett långt straff för denna 18-åriga tjej som faktiskt kan vara oskyldig till att ha medverkat till mordet genom att hålla T:s händer som J påstår?
Citera
2023-08-05, 00:53
Medlem
Alonens avatar
Tänker just nu på Johanna…

Har i min profession suttit med på mängder av ronder på rättspsyk.

Många ärenden är svåra, ja tom tvärsvåra.

Är det fråga om om ”kryssning” frågar man ju sig ”är denna människa ansvarig för sina egna handlingar”

Beleve me or not, men även på rättspsyk finns en stor kärlek att få in folk på rätt spår.

Svårt, oerhört svårt att ”diktera” någon annans liv..-

Säger som Einstein ”jag bekymrar inte så mycket om framtiden, den kommer vare sig jag vill eller inte”
Senast redigerad av Alonen 2023-08-05 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in