2023-08-04, 17:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Eller hur, det råder ingen tvekan om det.

"Hellman uppgav att hon under stora delar av tiden för de misstänkta gärningarna varit påtagligt berusad. Hon kunde dock detaljrikt redogöra för upplevelser, känslor och händelseförlopp under motsvarande tid."

"MAJA Hellman är en 18-arig, tidigare ostraffad, kvinna som i aktuellt brottmål är häktad på sannolika skal misstänkt för människorov och därutöver delgiven misstanke om mord och brott mot griftefriden den 16 oktober 2022."

"Vid undersökningen förnekade Hellman egen inblandning i de misstänkta
gärningarna
."
M framstår som en väldresserad papegoja som i tid och otid upprepar den inlärda story matte lärt henne.
Citera
2023-08-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, Clea fick sin vilja igenom denna gång också. Inte helt oväntat ändå.

Shame on rättsliga rådet för att vara så saktfärdiga.

Och nu ökar risken att Maja får sitta häktad längre än det straff hon kan tänkas komma att dömas till. Inte bra.

Några av Maja-hatarna i tråden väntar visst på någon inlaga från Gillberg att släppa Maja. Jag har ju nämnt det tidigare också. Kanske kan vara dags nu. Det blir ju lite pest eller kolera för vissa - Antingen släpps Maja nu, eller så får hon skadestånd sen.

Det var nog väntat ändå att rättegången blev uppskjuten. HR villl nog inte ha några tveksamheter utan att alla parter haft tid att förbereda sig. Men surt att det dröjer.

Gillberg hade väl förhinder i september. Han har ju fler klienter. Hans fru (olika efternamn) är förresten också advokat men liksom sin man så började hon sin karriär som åklagare (10 år). Gillberg har även under ett år varit ledamot i hovrätten (dock ett tag sedan nu) För att lära gissar jag. Det måste vara en tillgång i arbetet att ha sett alla sidor av domstolsprocessen.

Cleas bakgrund känner jag inte till. Men det var bra gjort av Js pappa att byta försvarare. Även om ens barn har gjort ett fruktansvärt brott så är det viktigt att hen får en rättvis rättegång med kompetent försvar.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-04 kl. 18:01.
Citera
2023-08-04, 18:15
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja har blivit dömd en gång men hon fortsätter att ljuga om vad hon gjort. Om det nu är så pass dumt att ljuga när man riskerar ett hårt straff, varför fortsätter Maja att ljuga?

Du praktiskt taget pekar ut Maja som skyldig.

Och nej, jag ifrågasätter inte bevisningen mot Schyrrer. Jag bara påpekar att med dina argument för att Majas lögner ska hålla i domstol, så borde även Schyrrer ha frikänts. Majas lögner ska också skicka henne i fängelse .

Tycker det verkar (hittills) som att Maja ljuger av gammal vana (vanelögnare) för att skydda sig mot kritik. Typ föräldrarnas frågor och likväl nu i rätten. Tvättar skam och skuld genom lögner. Helt snedvridet. Gissar att det sitter hårt och väl förankrat i henne.

Men mytoman är hon troligtvis inte, för såna ljuger om precis allt, men för att bravera. Skryta - och då handlar det om sånt som aldrig har inträffat.

Gissar på livstid för Johanna och några få år för Maja, där bl.a likgiltighetsuppsåtet kommer avhandlas.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-04 kl. 18:50.
Citera
2023-08-04, 18:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var nog väntat ändå att rättegången blev uppskjuten. HR villl nog inte ha några tveksamheter utan att alla parter haft tid att förbereda sig. Men surt att det dröjer.

Gillberg hade väl förhinder i september. Han har ju fler klienter. Hans fru (olika efternamn) är förresten också advokat men liksom sin man så började hon sin karriär som åklagare (10 år). Gillberg har även under ett år varit ledamot i hovrätten (dock ett tag sedan nu) För att lära gissar jag. Det måste vara en tillgång i arbetet att ha sett alla sidor av domstolsprocessen.

Cleas bakgrund känner jag inte till. Men det var bra gjort av Js pappa att byta försvarare. Även om ens barn har gjort ett fruktansvärt brott så är det viktigt att hen får en rättvis rättegång med kompetent försvar.

Ja, det är bra att inget hastas fram nu och att alla är väl förberedda.

Ingen vill ha en dom som inte känns gedigen denna gång.
Citera
2023-08-04, 18:28
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tycker det verkar (hittills) som att Maja ljuger av gammal vana (vanelögnare) för att skydda sig mot kritik. Typ föräldrarnas frågor och likväl nu i rätten. Tvättar skam och skuld.

Men mytoman är hon troligtvis inte, för såna ljuger om precis allt, men för att bravera. Skryta - och då handlar det om sånt som aldrig har inträffat.

Gissar på livstid för Johanna och några få år för Maja, där bl.a likgiltighetsuppsåtet kommer avhandlas.

Tror du Maja ljuger av gammal vana när det gäller ett lik?

Fyfan vad jag hoppas att Toves anhöriga inte läser den här tråden någonsin.
Citera
2023-08-04, 18:39
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94

Det samma hoppas jag, anhöriga till Tove bör inte läsa i tråden.
Främst då Maja görs till offret och ingen empati visas för Tove.
Det tycks så synd om Maja som ”råkat” hamna mitt i ett mord och inte har verktygen för att hantera detta.
Man mår illa av dessa Maja-försvarare!
Citera
2023-08-04, 18:47
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94

Inte "bara" när det gäller en död kropp - jag tror, efter allt jag har läst om Maja, att hon använder lögner som ett skydd och att det spelar ingen roll hur många bevis hon får emot sig. Hon bara ÄR sån. Inpräntat sen barnsben. Det är vad jag tror.

Det är definitivt inget försvar för hennes gärningar!
Citera
2023-08-04, 19:31
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M framstår som en väldresserad papegoja som i tid och otid upprepar den inlärda story matte lärt henne.
Det är ju inte den inlärda storyn som Papegojan upprepar hela tiden, hon mopsar ju upp sig mot matte Johanna och kraxar fram allt hemskt som matten har ägnat sig åt.
Maja är ingen rädd liten fågel som undergivet upprepar sig, hon tar sig ton.
Citera
2023-08-04, 19:43
Medlem
E-Mac.s avatar
Ganska konstigt att mördarna överklagar domen på livstid. Det var ju ett avsiktligt mord där de senare försökte gömma undan bevis genom att destruera kroppen.
Citera
2023-08-04, 20:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det är ju inte den inlärda storyn som Papegojan upprepar hela tiden, hon mopsar ju upp sig mot matte Johanna och kraxar fram allt hemskt som matten har ägnat sig åt.
Maja är ingen rädd liten fågel som undergivet upprepar sig, hon tar sig ton.
Hon svarar på FLs frågor, ja.
Tror du att hon ljuger, att det är påhittade historier för att sätta J i dålig dager?
Senast redigerad av sybel 2023-08-04 kl. 20:41. Anledning: korrigering
Citera
2023-08-04, 20:49
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon svarar på FLs frågor, ja.
Tror du att hon ljuger, att det är påhittade historier för att sätta J i dålig dager?
Den rädslan som påpekas kan jag inte se.
Maja ljuger inte om kriminella aktioner som Johanna har ägnat sig åt, hon sjunger ut om det mesta.
Vad hon själv har varit delaktig i förminskar hon, hon har ”bett till Gud” och hoppats på att det ska regna vid mordbränningarna, det ser jag som att hon sätter sig själv i bättre dager.
Citera
2023-08-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Inte "bara" när det gäller en död kropp - jag tror, efter allt jag har läst om Maja, att hon använder lögner som ett skydd och att det spelar ingen roll hur många bevis hon får emot sig. Hon bara ÄR sån. Inpräntat sen barnsben. Det är vad jag tror.

Det är definitivt inget försvar för hennes gärningar!

Jag tror att en del av Ms 'vita lögner' som hennes mamma nämner om har handlat om att inte göra sina föräldrar besvikna när det gäller frågor som t ex alkohol och sexuella relationer. Även om hennes pappa verkar 'open-minded' i förhör så är de ju ändå sas 'kodade' tror jag av sitt sammanhang i pingst där hennes pappa också tidigare var pastor.

Som barn läser man också av sina föräldrar.
Jag har själv frikyrkobakgrund. Även om det var ett förhållandevis fritänkande hem så hände det ju ändå att jag höll tyst om en del saker och ibland någon lögn får jag erkänna. Och jag kunde märka besvikelsen hos mina föräldrar ibland när jag gjorde andra val än de hade kanske önskat.

M kände sig inte hemma i församlingen som hennes föräldrar är engagerade i. Det kan ju bero på flera saker t ex att diagnoserna försvårat det sociala samspelet för henne, synen på HBTQ som ofta har mer att önska eller att hon inte delar det budskapet som predikas. Eller att hon helt enkelt inte fick några kompisar. Eller något helt annat.

Att hon ljög de första sex veckorna under häktningen handlar väl om att hon höll sig till storyn som J gått igenom med henne. Vilket förstås var väldigt dumt gjort. Varför M gjorde det har spekulerats mycket kring i tråden av Sybel m fl så jag tar inte upp det i detta inlägg.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-04 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in