2023-08-04, 16:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Får man se dig ställa upp det tidschemat? Det hade varit intressant.

Jag gjorde det ju själv för ett tag sedan och hade problem med att få ihop det.

Det har redan skett ett antal gånger:

Ute på gatan ca 23:19:10. Stöter på LOP uppe vid Sari, ca 23:19:50. Skotten faller ca 23:21:30.

Rocken knäpps upp, och revolvern tas fram ur hölstret i höjd med Götabanken. Anledningen att GM-SE håller vänster ute på trottoaren fram till dess är att han då räknar med att inte bli sedd från receptionen?

GM, även om han var en amatör, måste på uppstuds ha planerat just den flyktvägen.

Vem kände till området så pass väl, tro?
Citera
2023-08-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Väktarsamtalets längd har aldrig kunnat säkerställas eller bekräftas. Men 45 sekunder är i a f dock mer rimligt än 2 minuter.

Det handlar enbart om materialevidensia och hur denna passar in med övriga faktiska omständigheter.
Inget annat,ingen åsikt eller något annat ovidkommande trams.
Tro kan man göra i kyrkan.
Utifrån ovanstående så har du naturligtvis rätt i att två hela minuter för väktarsamtal är en orimligt lång tidsrymd.
Att väktarsamtal dock inträffat kan knappast ifrågasättas utifrån idag känt material.
En samtalstid om ungefär en knapp minut förefaller därför rimlig sett från hur Henry O beskriver samtalet,och med hänsyn till övriga omständigheter såsom att Engström enligt uppgifter icke haft någon önskan till ett längre samtal givna tidpunkt.

Man måste få en hypotes att till slut passa ihop i en sammanhållen och rimlig helhetsbild.
Varje episod längs vägen måste på något rimligt logiskt sätt haka ihop med nästa länk i kedjan.
Den sannolika utstämplingstiden länkas till samtalets längd som i sin tur kan korreleras till rimlig position där Engström befinner sig när han hör skottet(Engström hör bara ett skott..inte två).
Finnes stödbevisning i form av att person strax norr om Engströms position,och att även denne hört just ett skott..ja,då kommer vi ju någonvart.

Det slår sannerligen personliga antaganden och privat hittepå utan stöd av materialevidensia.
Senast redigerad av Lookalike 2023-08-04 kl. 17:01.
Citera
2023-08-04, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Ute på gatan ca 23:19:10. Stöter på LOP uppe vid Sari, ca 23:19:50. Skotten faller ca 23:21:30.

Rocken knäpps upp, och revolvern tas fram ur hölstret i höjd med Götabanken. Anledningen att GM-SE håller vänster ute på trottoaren fram till dess är att han då räknar med att inte bli sedd från receptionen?

GM, även om han var en amatör, måste på uppstuds ha planerat just den flyktvägen.

Jag törs sätta en slant på att SE 1986 var en av de personer som arbetat längst på Skandia med sina (då) 18 år. SE mamma bodde sedan nästan lika många år omkring Regeringsgatan (om jag minns rätt), ett par stenkast ifrån Sveavägen. Under rättegångarna mot CP 1989 kallade han området för "mammas gata", vad syftade SE på, Moder Svea eller sin mor Ruth? Dessutom var ju SE lite av en hurtbulle, var gjuten i det svenska gamla frisksportar-undret, så han cyklade från Täby till Sveavägen under sommarhalvåret.
Citera
2023-08-04, 16:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här, fetstil, så tycker jag du har en riktigt bra poäng som säkert speglar de flesta uppgifter vi diskuterar.
När det kommer till SE så diskuterar vi uppgifter som inte har direkt med mordet att göra, utan iakttagelser om händelserna på mordplatsen efter skotten.

Vi är nog eniga om att polisen gjorde ett rätt uselt jobb med att reda ut detta och fokuserade allt för mycket på iakttagelserna av GM?
Man gjorde inte mycket för att få ihop en bild av mordplatsen efter skotten.
Vittnen har säkert uppgivit en hel del men som inte nedtecknats. Se på de korta spaningsuppslagen.

Bengt P. får alibi tack vare att han nämner den illamående Bäsén. Men i övrigt lägger ingen märke till honom vad det ser ut. Ingen hör honom påpeka att Palme kan kvävas....? Eller så har någon/några sett och hört, men det är just "för trivialt jämfört med allt annat".

En annan liknande sak är uppgifterna om hur många som är framme vid/med Lisbeth, men som inte får stöd från andra.
Ersson, Johansson och Leif L.
De två första ska försöka lugna Lisbeth, medan Leif L. säger sig hjälpa Söderström med att få in Lisbeth i polisbilen.
Inga andra uppgifter än de egna ger stöd för detta.

Ja, helt enig med dig. Utredningen misslyckades med att få en bra bild av mordplatsen efter skotten och hur vittnen förhöll sig till varandra etc. Risken är därför enormt stor att vi får sitta och älta mordet i all evighet. Vi är fast i träsket som du förtjänstfullt påpekade i ett inlägg.
Citera
2023-08-04, 16:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Ja, det går ju ihop. Förutsatt då att man får ut honom på gatan 23:19:10, vilket är en extremt osannolik tid utifrån det vi vet.

Då får man ju förutsätta att utstämplingstiden inte stämmer.

Och så har vi ju det lilla problemet med att LOP inte var vid Sarri 23:19:50. Det är en minut för tidigt. De är på andra sidan Sveavägen vid den tiden.

Jag vet inte vad du tänker att vi är heller. Det är Stockholms innerstad vi snackar om. Att känna till områdena kring Sveavägen är inte någon kunskap bara en liten skara människor sitter på.

Det finns heller inget som säger att planen måste ha tänkts ut på uppstuds heller. Det finns fullt med möjligheter att planera om man sett dom gå in på bion. På två timmar kan man lätt hitta ett gäng potentiella ställen att genomföra det beroende på vilken väg som tar.

Har man även potentiellt medhjälpare som spanar och har walkie talkies så går det snabbt att organisera sig.

Det är ju faktiskt lite av en slump att mordet utförs på ett så pass bra ställe ändå. Om man jämför med vad som fanns tillgängligt längs vägen dvs. En mörklagd gränd med få människor där man kan försvinna snabbt och där efterföljande med bil görs omöjlig.

Vi vet så lite att vad som helst är möjligt i princip. Vem vet om det bara var det första bra tillfället gm fick efter dagar eller veckor av försök.
Citera
2023-08-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, helt enig med dig. Utredningen misslyckades med att få en bra bild av mordplatsen efter skotten och hur vittnen förhöll sig till varandra etc. Risken är därför enormt stor att vi får sitta och älta mordet i all evighet. Vi är fast i träsket som du förtjänstfullt påpekade i ett inlägg.

Jag håller icke alls med om detta.
Materialet utkristalliserar klart och tydligt enskild individ som mera sannolik i rollen som Palmes mördare än någon annan idag känd person.
Denna person är alldeles uppenbart och naturligt självklart inte Stig Engström.
Citera
2023-08-04, 17:12
Medlem
Citat:
Synd att ljuset från dekorima också är på fel sida OP för att hjälpa i det här fallet.

Vinklar finns absolut. Men det är inga vinklar gm har tillgång till. Vinkeln är nämligen tillgänglig precis bredvid kroppen om man lutar sig fram.

1. Du tänker i 2 dimensioner. Finns minst 3

2. GM kan vara placerad vid fötterna inte nödvändigtvis i 90 graders vinkel.
Citera
2023-08-04, 17:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag törs sätta en slant på att SE 1986 var en av de personer som arbetat längst på Skandia med sina (då) 18 år. SE mamma bodde sedan nästan lika många år omkring Regeringsgatan (om jag minns rätt), ett par stenkast ifrån Sveavägen. Under rättegångarna mot CP 1989 kallade han området för "mammas gata", vad syftade SE på, Moder Svea eller sin mor Ruth? Dessutom var ju SE lite av en hurtbulle, var gjuten i det svenska gamla frisksportar-undret, så han cyklade från Täby till Sveavägen under sommarhalvåret.
SEs mor bodde på Riddargatan. Det är inte så långt bort, men inte så nära som Regeringsgatan.

(Eller har hon någon gång tidigare bott på Regeringsgatan?)

Och vägen dit från Skandia går ju faktiskt via Tunnelgatan. Men sedan är det inte säkert att SE för den sakens skull var uppe på åsen så ofta eller ens någon gång. För brunkebergstunneln går ju under åsen. Den stänger vid 22 varje dag om jag minns rätt, och det gällde nog även då. Så det är ju om SE jobbade över och gick hem till morsan mitt i natten vägen via åsen var aktuell. Det kan ju verkligen inte uteslutas. Men att han var där uppe och sonderade terrängen är inte så himla säkert som man kan tänka sig.

En sak gällande morsan och hennes boende är det ju faktiskt intressant att SE när han flydde inte begav sig dit. På förhand känns ju det som ett rimligt alternativ. Fast det kanske var låst och han var utan nyckel iofs.

Vet någon för övrigt om morsan någonsin har uttalat sig? Jag antar att hon borde varit i media några gånger i egenskap av vara Sveriges äldsta människa. Kanske finns det ledtrådar om man betar igenom det.
Citera
2023-08-04, 17:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

1. Du tänker i 2 dimensioner. Finns minst 3

2. GM kan vara placerad vid fötterna inte nödvändigtvis i 90 graders vinkel.

Höjd?🤔 Nu är jag av medellängd som tur är så jag utgick ifrån att jag hade ungefär samma vy som gm.
Det kan ju inte gm påverka utan en stege eller att hoppa heller.

Eller vilken dimension tänker du att jag missat? För om man står vid fötterna är det lite skitsamma hur man är roterad. Man ser ändå inte förbi huvud och axlar. Ens vy påverkas heller inte särskilt av hur man är roterad med kroppen, för man har som tur är möjlighet att röra på huvudet och ögonen.

Det är bättre att du istället testar genast. Bry dig inte om kameror och sådant. Jag lovar dig att det inte är så lätt som du tror.
Citera
2023-08-04, 17:26
Avslutad
Citat:
SEs mor bodde på Riddargatan. Det är inte så långt bort, men inte så nära som Regeringsgatan.

(Eller har hon någon gång tidigare bott på Regeringsgatan?)

Och vägen dit från Skandia går ju faktiskt via Tunnelgatan. Men sedan är det inte säkert att SE för den sakens skull var uppe på åsen så ofta eller ens någon gång. För brunkebergstunneln går ju under åsen. Den stänger vid 22 varje dag om jag minns rätt, och det gällde nog även då. Så det är ju om SE jobbade över och gick hem till morsan mitt i natten vägen via åsen var aktuell. Det kan ju verkligen inte uteslutas. Men att han var där uppe och sonderade terrängen är inte så himla säkert som man kan tänka sig.

En sak gällande morsan och hennes boende är det ju faktiskt intressant att SE när han flydde inte begav sig dit. På förhand känns ju det som ett rimligt alternativ. Fast det kanske var låst och han var utan nyckel iofs.

Vet någon för övrigt om morsan någonsin har uttalat sig? Jag antar att hon borde varit i media några gånger i egenskap av vara Sveriges äldsta människa. Kanske finns det ledtrådar om man betar igenom det.

Riddargatan var det ja, kändes fel med Regeringsgatan när jag skrev det.

Med 18 år på Skandia var han givetvis väl bekant med område och gator, att försöka stå emot det faktumet innebär nästan dumstrut.

Ruth uttalade sig inte om MOP i media, dock har hon pratat lite om åren i Indien för någon lokal blaska. Vill minnas att hon nämnde ormtjusaren, eller så vill jag bara att hon ska ha nämnt det.

Om SE var GM vet inte ett kvalster om hans "flyktväg".
Citera
2023-08-04, 17:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag håller icke alls med om detta.
Materialet utkristalliserar klart och tydligt enskild individ som mera sannolik i rollen som Palmes mördare än någon annan idag känd person.
Denna person är alldeles uppenbart och naturligt självklart inte Stig Engström.
Det gör iofs materialet. Men just vad som hände efter mordet vid mordplatsen är i högsta grad rörigt.

Fast det behöver man ju inte bry sig om särskilt då materialet som du korrekt påpekar faktiskt utkristalliserar en sannolik gm. Som inte var på plats efter mordet. Det är mer intressant.
Citera
2023-08-04, 17:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Riddargatan var det ja, kändes fel med Regeringsgatan när jag skrev det.

Med 18 år på Skandia var han givetvis väl bekant med område och gator, att försöka stå emot det faktumet innebär nästan dumstrut.

Ruth uttalade sig inte om MOP i media, dock har hon pratat lite om åren i Indien för någon lokal blaska. Vill minnas att hon nämnde ormtjusaren, eller så vill jag bara att hon ska ha nämnt det.

Om SE var GM vet inte ett kvalster om hans "flyktväg".
Det vet vi väl?

Vi vet ju var observationerna på åsen är gjorda och var slutdestination är. Vid vilken tid dessutom.

Vi har dessutom två vittnen som utesluter en flykt via Regeringsgatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in