2023-08-04, 14:33
Avslutad
Har provat på Carnivore dieten januari - februari.

Lite back story. Jag har aldrig konsumerat alkohol eller droger i mitt liv. Hälsosam livsstil är nåt jag prioriterar. Dricker bara vatten inget annat.

Socker är rost för kroppen! Jag har alltid undvikit det. Vet ej varför jag gjorde det när jag var ung men jag bara gjorde det. Nu är jag tacksam för det.

Iallafall Carnivore dieten jag provade på strikt med bara kött ägg salt och talg som steksmör.

Hur kände jag mig då?

Jag har alltid haft en diet på 70% kött sen resten grönsaker. Inga onödig kolhydrater som potatis. Ris eller liknande.

Men nu när man gick på 100% kött kände jag hur alla min craving försvan. Hade redan inte så mkt men det lila jag fick kom från grönsaker.

Jag fick diarré dom första 2 veckorna men det kom aldrig tillbaka igen. Magsmärtor eller nåt liknande fick jag aldrig.

Utåt sätt såg jag bra ut. Av dom små finnar man kanske fick. Fick jag inget på dom här 2 månaderna.

Då kött och speciellt ägg är av högsta kvalitet av protein din kropp kan ta upp så blev det så klart en posetiv effekt på min styrketräning.

Om man tkr den här dieten är tråkig har man inte kollat upp alla knep man kan variera maten på.

Då kolhydrater får oss människor att vilja äta ofta och carnivore dieten innehåller 0%. Så blir det ibland att jag äter kanske 1 kg kött och några ägg sen inget mer den dagen.

Man äter när man är hungrig! Är du inte hungrig och försöker trycka i dig samma sak som igår kommer du garanterat inte vilja käka.
Tips: jobba up aptiten med träning .

Jag är faktiskt på min andra vecka igen och planerar att köra strikt kost till mitt Tyskland marathon jag springer om 2 månader. Ska bli intressant och se om man presterar bättre med denna diet.

Mvh

Ps: Kelly Hogan är en kvinna på sociala medier och youtube som varit på denna diet i 13år. Hon lyser up och hennes back story är otrolig. En idol för många som följer Carnivore diet.
Senast redigerad av LifeSuckz 2023-08-04 kl. 14:54.
Citera
2023-08-04, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Carnivore här sedan några år. Äter väl lite ägg och lever ibland. Steker i smör. Mår bäst av feta röda köttstycken. Typ entrecote, tomahawk osv. Annas bara Salt och vatten. That’s it.

Helt överlägset. Allt är bättre. Humör, fysik, energi, hud/hår, sömn, immunförsvar, libido osv och inga som helst åkommor eller värkar. T.o.m. tandhälsan har blivit bättre.

Jag håller med till 100% i allt du skrev.
Citera
2023-08-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Också intresserad av denna diet pga magproblem och allergier men fattar inte hur folk har råd?

Säg 1kg rött kött per dag för att bli mätt - det är typ 300kr vilket ger 9k/månad. Svindyr diet…

Nä du måste kompromissa med kvaliteten om det ska funka, eller köra nån sån kombination med ägg. Du kan ju åtminstone inte köpa stekar till varje mål, finns ju köttfärs också t ex. Men billigt blir det ju inte hursom med tanke på att man knappt får ägg för under 4kr/st nuförtiden.

MEN 1kg kött per dag låter jävligt extremt. Spontant låter det inte ens hälsosamt, tänker inte bara på 'max 500g rött kött i veckan' utan det blir ju jävligt tungsmält i magen och mycket protein. Kroppsbyggare gillar att lura folk att man behöver sjuka mängder protein men i själva verket blir det onödigt mycket 'avgaser' för njurarna att ta hand om och till slut blir ju överskottet ändå bara fläsk. Lär vara extremt ovanligt att man verkligen behöver så extrema mängder som 2g/kroppskilo per dag, 1g/kroppskilo och dag lär räcka för de flesta. Edit: iofs blir ju inte 1kg kött extremt mycket protein, men tänker man att portionerna ska vara lika stora som med annat än kött också på tallriken och att man käkar lika ofta så drar det fort iväg.

Fast då är det inte lika roligt helt plötsligt när det börjar blir som det var tänkt - en ganska strikt diet snarare än att svulla i sig kött hela dagarna.
Senast redigerad av iiiiih 2023-08-04 kl. 18:19.
Citera
2023-08-04, 18:40
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Ja synd man inte har tillgång till en hel älg. Köttet är så förbannat dyrt.

Vart köper du köttet? På mataffärerna är det ju förbaskat dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Också intresserad av denna diet pga magproblem och allergier men fattar inte hur folk har råd?

Säg 1kg rött kött per dag för att bli mätt - det är typ 300kr vilket ger 9k/månad. Svindyr diet…

Nej nej, oroa er inte för att kött är lite dyrare! Man sparar in så sjukt mycket på allt som man bara slutar handla (bröd, ris pasta, müsli och frukostgrejer, frukt, godis, nötter, snacks, läsk, alkohol, mm), att man kan äta dyrare kött än tidigare och ändå få ner den totala matbudgeten.

Plus du behöver absolut inte 1 kg kött om dagen, det räcker i tre-fyra dagar.

Jag äter ungefär samma saker varje dag, så det blir rätt lätt att få överblick. Ca 5 dL mjölk, 1 dL grädde, 6 äggulor, 25-50 g smör, 20 g MCT olja, 50-100 g skinka/ost/rostbiff, ca 250 g kött eller köttfärs. Nån klick dressing eller sås, hamburgerost, plus nån gurkskiva och paprikastrimla. Har inte räknat på ett tag men har för mig att jag landar på 2300 kcal/dag. (OBS! Jag säger inte att man ska äta ensidigt, jag tror det är bättre att variera egentligen.)

Har aldrig ätit så bra kvalitet på maten som nu, men budgeten är lägre än på studenttiden. Hur grymt som helst!

Men det bästa är måendet och hälsoeffekterna. Mina magproblem har minskat med 95% och jag har blivit som en ny människa. Depressionen är som bortblåst i jämförelse mot tidigare. Massvis med kilon lättare också. Har en känsla av att socker och kolhydrater sänker testosteronet också, vilket delvis verkar repa sig när man slutar.
Senast redigerad av busy-signal 2023-08-04 kl. 18:46.
Citera
2023-08-04, 18:51
Avslutad
Det finns många exempel på både män och kvinnor som ätit carnivore i 10, 20, 30 och t.o.m. över 40 år.

Det som slår en först, utan undantag, är hur mycket yngre de ser ut att vara än sin faktiska ålder och så hälsosamma. Det är verkligen påtagligt.

65 åring som seriöst ser 20 år yngre ut:

https://m.youtube.com/watch?v=DLFyyayG3mo

Hon snart 50 han 60+. Över 20 år av strikt carnivore:

https://www.allthingscarnivore.com/joe-and-charlene-andersons-carnivore-diet-experience/#google_vignette

Hon skulle seriöst kunna vara 28-29.

56 åring med Över 40 års Carnivore diet.
https://m.youtube.com/watch?v=5nGJUOawwN8

Sjukaste är ändå 82-åringen Som hållit på i över 65 år åringen och inte ser ut att vara en dag över 50:

https://twitter.com/SBakerMD/status/1642242865198952449?lang=en

Finns många fler exempel. Det råder inga tvivel om hur överlägsen dieten är. Kött är verkligen super Food.
Citera
2023-08-04, 20:25
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Nä du måste kompromissa med kvaliteten om det ska funka, eller köra nån sån kombination med ägg. Du kan ju åtminstone inte köpa stekar till varje mål, finns ju köttfärs också t ex. Men billigt blir det ju inte hursom med tanke på att man knappt får ägg för under 4kr/st nuförtiden.

MEN 1kg kött per dag låter jävligt extremt. Spontant låter det inte ens hälsosamt, tänker inte bara på 'max 500g rött kött i veckan' utan det blir ju jävligt tungsmält i magen och mycket protein. Kroppsbyggare gillar att lura folk att man behöver sjuka mängder protein men i själva verket blir det onödigt mycket 'avgaser' för njurarna att ta hand om och till slut blir ju överskottet ändå bara fläsk. Lär vara extremt ovanligt att man verkligen behöver så extrema mängder som 2g/kroppskilo per dag, 1g/kroppskilo och dag lär räcka för de flesta. Edit: iofs blir ju inte 1kg kött extremt mycket protein, men tänker man att portionerna ska vara lika stora som med annat än kött också på tallriken och att man käkar lika ofta så drar det fort iväg.

Fast då är det inte lika roligt helt plötsligt när det börjar blir som det var tänkt - en ganska strikt diet snarare än att svulla i sig kött hela dagarna.

Det är en missuppfattning, ett mycket högt proteinintag påverkar inte njuren när det gäller restprodukterna från omsättning av protein. Friska personer gör sig av med restprodukterna utan problem, det finns heller inget som bekräftar ditt påstående.
Citera
2023-08-04, 20:27
Medlem
Kiddieoxos avatar
Eller så äter man en normal jävla kost som folk varken köttskalledieten eller veganism är lämpligt i längden.
Varken veganism eller köttism är "naturligt"
Citera
2023-08-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej nej, oroa er inte för att kött är lite dyrare! Man sparar in så sjukt mycket på allt som man bara slutar handla (bröd, ris pasta, müsli och frukostgrejer, frukt, godis, nötter, snacks, läsk, alkohol, mm), att man kan äta dyrare kött än tidigare och ändå få ner den totala matbudgeten.

Plus du behöver absolut inte 1 kg kött om dagen, det räcker i tre-fyra dagar.

Jag äter ungefär samma saker varje dag, så det blir rätt lätt att få överblick. Ca 5 dL mjölk, 1 dL grädde, 6 äggulor, 25-50 g smör, 20 g MCT olja, 50-100 g skinka/ost/rostbiff, ca 250 g kött eller köttfärs. Nån klick dressing eller sås, hamburgerost, plus nån gurkskiva och paprikastrimla. Har inte räknat på ett tag men har för mig att jag landar på 2300 kcal/dag. (OBS! Jag säger inte att man ska äta ensidigt, jag tror det är bättre att variera egentligen.)

Har aldrig ätit så bra kvalitet på maten som nu, men budgeten är lägre än på studenttiden. Hur grymt som helst!

Men det bästa är måendet och hälsoeffekterna. Mina magproblem har minskat med 95% och jag har blivit som en ny människa. Depressionen är som bortblåst i jämförelse mot tidigare. Massvis med kilon lättare också. Har en känsla av att socker och kolhydrater sänker testosteronet också, vilket delvis verkar repa sig när man slutar.

250-300g kött per dag hade jag aldrig klarat av. När jag äter kött till middag är köttbiten ca 350-400g MED pommes, bea och sallad. Då saknar jag dessutom ett mål (lunch). Skulle definitivt behöva 1kg per dag för att vara mätt och glad. Det ger 9-10k i kostnad per månad vilket är helt galet.

Får man äta kyckling? Köttfärs? Var går gränsen? Isåfall går det ju att komma ner rejält i pris.
Citera
2023-08-05, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Det är en missuppfattning, ett mycket högt proteinintag påverkar inte njuren när det gäller restprodukterna från omsättning av protein. Friska personer gör sig av med restprodukterna utan problem, det finns heller inget som bekräftar ditt påstående.

Ja det är mycket möjligt att jag överdrev, det ber jag om ursäkt för. När jag skrev att 2g/kg kroppsvikt är så mycket att det skulle kunna bli skadligt. Inom den rekommenderade gränsen vet jag ärligt talat inte om några bevis för att det skulle kunna bli direkt skadligt.

Däremot känns det onödigt att slösa dom pengarna om man är ute efter viktnedgång om oddsen är bra att man lika gärna kan klara sig på mellan 1,2-1,5g/kg kroppsvikt. 110g protein per dag t ex jämfört med 150g kan göra stor skillnad både i plånkan och insulinpåslaget över en hel dag. Det känns ju intuitivt som att 50g protein per måltid (eller att käka 5 gånger per dag istället för 3 för den delen) löper större risk att påverka ketosen negativt än att käka ca 35g protein per mål 3 gånger om dagen. Jag misstänker att vissa också tar i ännu högre än så. 1kg kött rött kött är ju t ex ca 200g protein/dag, då ska man alltså väga 100kg i 'lean muscle mass' och träna hårt muskelnedbrytande.

Men det är ju fullt möjligt att jag tänker så för att jag personligen de facto skulle bli fattig, tjock och få väldigt ont i magen med dom volymerna i rent kött per dag. Men då är uppskattningen att jag personligen skulle klara mig väl på 60-75g/dag och inte bryr mig om att se biffig ut så länge musklerna inte tappar i styrka/funktion. Självklart är det en jätteskillnad om man bara får i sig 'lite för mycket' jämfört med över det dubbla än man egentligen behöver. Då snackar vi + motsvarande ett halvkilo extra fläsk i veckan och minst ett par tusen per månad i onödigt hög matbudget.
Citera
2023-08-05, 07:26
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DailyDriver
De som har provat karnivordieten hävdar att det i princip har helat deras kropp, att dom gått ner i vikt samt att det har botat diverse sjukdomar och mentala problem såsom depression och ångest. Här är en video på en karnivordietförespråkare "I ONLY ATE MEAT FOR 99 DAYS- Carnivore Diet UPDATE- The Biggest Lesson YOU Need to Learn": https://www.youtube.com/watch?v=q7rjHfYA0d8

Är det någon Flashbackare som provat denna diet? Frågor som dyker upp i skallen är mest "är det farligt att bara äta kött?" och "måste man inte ta regelbundna tester för att se att allt är som det ska?"
Ja den funkar utmärkt, precis som keto. Det är anti inflammatoriskt. Problemet med den typen av dieter (för mig) är att jag inte klarar hålla den för alltid. Men vill man ha en snabb effekt så är det en utmärkt booster. Den gör ju främst av med allt vattenöverskott, jag tror en lagrad kh lagrar två gram vatten. Så när du tömt dig på kh har du gått ner massor i vattenvikt.

Man bör gå och testa sig. Men ofta så blir värdena dåliga först, för att sen bli bättre. Sen rekommenderar jag att äta tillskott. Bland annat magnesium
Citera
2023-08-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl

Håller med. Äter jag för mycket kolhydrater eller tillagat animaliskt fett får jag ont i njurarna. Kött med låg fett mängd kan jag äta hur mycket som helst utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Eller så äter man en normal jävla kost som folk varken köttskalledieten eller veganism är lämpligt i längden.
Varken veganism eller köttism är "naturligt"
Säger du så till kor, hundar och katter också?

Du har aldrig varit sjuk så du vet inte vad du pratar om.
Citera
2023-08-05, 16:30
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Ja det är mycket möjligt att jag överdrev, det ber jag om ursäkt för. När jag skrev att 2g/kg kroppsvikt är så mycket att det skulle kunna bli skadligt. Inom den rekommenderade gränsen vet jag ärligt talat inte om några bevis för att det skulle kunna bli direkt skadligt.

Däremot känns det onödigt att slösa dom pengarna om man är ute efter viktnedgång om oddsen är bra att man lika gärna kan klara sig på mellan 1,2-1,5g/kg kroppsvikt. 110g protein per dag t ex jämfört med 150g kan göra stor skillnad både i plånkan och insulinpåslaget över en hel dag. Det känns ju intuitivt som att 50g protein per måltid (eller att käka 5 gånger per dag istället för 3 för den delen) löper större risk att påverka ketosen negativt än att käka ca 35g protein per mål 3 gånger om dagen. Jag misstänker att vissa också tar i ännu högre än så. 1kg kött rött kött är ju t ex ca 200g protein/dag, då ska man alltså väga 100kg i 'lean muscle mass' och träna hårt muskelnedbrytande.

Men det är ju fullt möjligt att jag tänker så för att jag personligen de facto skulle bli fattig, tjock och få väldigt ont i magen med dom volymerna i rent kött per dag. Men då är uppskattningen att jag personligen skulle klara mig väl på 60-75g/dag och inte bryr mig om att se biffig ut så länge musklerna inte tappar i styrka/funktion. Självklart är det en jätteskillnad om man bara får i sig 'lite för mycket' jämfört med över det dubbla än man egentligen behöver. Då snackar vi + motsvarande ett halvkilo extra fläsk i veckan och minst ett par tusen per månad i onödigt hög matbudget.

Då är vi eniga.

Den mängden protein är tillräckligt, för att musklerna ska tappa volym och styrka krävs att man under en längre tid inte får sig sig tillräckligt med protein, främst ifrån de essentiella aminosyrorna. Sköts inte detta kommer muskelfibrerna brytas ner lite grann varje dag, men kommer inte byggas upp igen på grund utav proteinbrist. Därför är en sådan kost som den nu avlidne personen hade mycket problematisk då många av kroppens enzymer och hormoner är uppbyda av protein.

Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Håller med. Äter jag för mycket kolhydrater eller tillagat animaliskt fett får jag ont i njurarna. Kött med låg fett mängd kan jag äta hur mycket som helst utan problem.

Misstror dig inte när du säger ont i njurarna, men smärtan som upplevs kommer ifrån själva urinledaren eller njurbäckenet då njurarna saknar känsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in