2023-08-03, 19:56
Medlem
Har inte testat själv men är intresserad av vad det finns för olika dieter så har kollat upp en del och har bekanta som kör carnivore.

Personligen tror jag den funkar bäst om man använder den som elimineringsdiet (finns t ex AIP också - Autoimmun Paleo) under en begränsad tid men tid nog för kroppen att läka från eventuella biverkningar av mat den inte riktigt tål, eftersom man skär bort väldigt många saker som man kan vara känslig emot utan att det är så uppenbart att man får allergichock eller synliga/kännbara reaktioner direkt, utan mer lurigt under en längre tid. Problem med magen, hudproblem, inflammtioner (högt CRP), indirekt förvärra autoimmuna sjukdomstillstånd osv. Men poängen tänker jag då är att man systematiskt testar hur man svarar på att återintroducera en slags mat i taget när kroppen haft den där tiden på sig att läka, för att hitta en bredare diet igen på längre sikt.

Främsta kritiken att käka det på lång sikt är att vi vet att mikrofloran i magen kommer bli mycket mer begränsad och vi vet inte hur vi kommer bli påverkade av det i längden. Sen är det såklart alltid risk att man råkar skapa obalans i näringsintaget om man kör på en ganska extrem och enformig diet, även om det nog inte är dietens fel i sig isåfall utan utövandet.
Citera
2023-08-03, 20:03
Medlem
DailyDrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
100% säker på att det inte är placebo. Träffade en tjej under denna period som sa att min pitt blev betydligt hårdare och jag blev mer uthållig och kåtare under sexet också. Det är väl de enda konkreta beviset jag kan ta som exempel. Annars så känner jag att spottet blir tunnare, vilket annars kan vara lite tjockare och man måste harkla sig ibland. Blir så mycket bättre i allting. Men tror i mitt fall som sagt det handlar om födoämnesallergi som jag inte riktigt lyckas identifiera.

Saker från havet brukar väl också avrådas pga tungmetaller. Men nog kan du äta det under carnivore. Helst ko, lamm eller älg. De äter en artanpassad föda för det mesta så deras kött är inte avvikande i som t ex linolsyra.

Ja den höll inte länge, gjort en månad som längst, kan göra någon vecka ibland. Även fast jag mår förbannat bra på carnivore så är jag beroende av kolhydrater. Är vältränad men vintermånaderna blir väldigt tråkiga, då blir det att man köper något skit på fredag/lördag.

Haha, jadu mer bevis än så behövs nog inte! Suveränt! Älgkött och annat viltkött hade man tillgång till i yngre dar då min morfar var jägare, viltkött i affären är dock dyrt, men visst något man kan unna sig en helg. Det skulle inte förvåna mig ett dugg att det är under vintermånaderna det är som tuffast att hålla sig till en viss diet...
Citera
2023-08-03, 20:03
Medlem
Kroppen går in i ketos när man äter mindre än 50 gr kolhydrater om dan i flera dagar i rad och det är detta vad som händer under karnivore..
Ta ett par smörgåsar och några frukt på en dag så avbryts ketosis...därför äter man bara fett kött under en lång tid...
Ni som inte tror detta...varför prövar ni inte själva?Jag har kört dieten kött med smörstekta ägg flera gånger under dom senaste 15 åren och som mest tappat 40kg...slutade när 6 packen kom fram och då var jag 45 bast..
Citera
2023-08-03, 20:27
Avslutad
Carnivore här sedan några år. Äter väl lite ägg och lever ibland. Steker i smör. Mår bäst av feta röda köttstycken. Typ entrecote, tomahawk osv. Annas bara Salt och vatten. That’s it.

Helt överlägset. Allt är bättre. Humör, fysik, energi, hud/hår, sömn, immunförsvar, libido osv och inga som helst åkommor eller värkar. T.o.m. tandhälsan har blivit bättre.
Senast redigerad av redlineoffside 2023-08-03 kl. 20:30.
Citera
2023-08-03, 20:36
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DailyDriver
Haha, jadu mer bevis än så behövs nog inte! Suveränt! Älgkött och annat viltkött hade man tillgång till i yngre dar då min morfar var jägare, viltkött i affären är dock dyrt, men visst något man kan unna sig en helg. Det skulle inte förvåna mig ett dugg att det är under vintermånaderna det är som tuffast att hålla sig till en viss diet...

Ja synd man inte har tillgång till en hel älg. Köttet är så förbannat dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Carnivore här sedan några år. Äter väl lite ägg och lever ibland. Steker i smör. Mår bäst av feta röda köttstycken. Typ entrecote, tomahawk osv. Annas bara Salt och vatten. That’s it.

Helt överlägset. Allt är bättre. Humör, fysik, energi, hud/hår, sömn, immunförsvar, libido osv och inga som helst åkommor eller värkar. T.o.m. tandhälsan har blivit bättre.

Vart köper du köttet? På mataffärerna är det ju förbaskat dyrt.
Citera
2023-08-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Kroppen går in i ketos när man äter mindre än 50 gr kolhydrater om dan i flera dagar i rad och det är detta vad som händer under karnivore..
Ta ett par smörgåsar och några frukt på en dag så avbryts ketosis...därför äter man bara fett kött under en lång tid...
Ni som inte tror detta...varför prövar ni inte själva?Jag har kört dieten kött med smörstekta ägg flera gånger under dom senaste 15 åren och som mest tappat 40kg...slutade när 6 packen kom fram och då var jag 45 bast..

Ketos i sig räcker inte för att tappa vikt. Förutom vattenvikt då. Handlar fortfarande om att man ska göra av med mer energi än man stoppar i sig, man är bara närmare till hand att faktiskt förbränna fett istället för kolhydraterna man tryckt i sig på sistone. På lågkolhydratdiet ökar man ju fettintaget så man får fortfarande kompensera med att antingen vara väldigt tung eller av andra skäl ha hög förbränning, träna mycket, medvetet hålla ner på fettet också eller köra IF samtidigt.

Har aldrig varit jättetung själv så några 40kg har liksom aldrig varit aktuellt, men gick ner ca 12kg på 3 månader med keto/IF (startade med 10kg övervikt enligt BMI), fast då var viktnedgången i proportion till antalet fastedagar per vecka. När jag blev mentalt less på att fasta men fortsatte några månader till på keto hände inte ett jota på vågen förutom uppåt om man råkat fuska med några öl nån gång, men jag mådde ju bra iallafall (bortsett från den hemska kroppsodören som aldrig gav med sig). Bästa är ju att man i princip aldrig får några dippar och att skallen känns väldigt klar.

Tyvärr känns det rätt opraktiskt i längden att hålla om man inte redan är mentalt ok med livsstilen att man inte drar ut på krogen för att ta en öl eller drar på resor där det är svårt att hitta bra mat, att man alltid planerar och lagar mat själv osv, eller att man vill träna explosivt så det blir svårt i ketos. Planeringen blir säkert mycket lättare på carnivore eller i allmänhet om man begränsar sig mycket, men själv är jag skeptisk till att magen och aptiten (att man vill ha variation) skulle funka med det i längden. Det var lockande med tanke på att det är lättare att planera och laga när det är väldigt få ingredienser jämfört med när man ska få ihop ett helt jäkla mål flera gånger om dagen med rätt sorts grönsaker protein och fett, som man snabbt blir less på att antigen käka eller laga flera dagar i sträck.
Citera
2023-08-03, 22:44
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
varför måste man vara så jävla extrem? Antingen dör folk av att äta bara frukt Eller så mular de i sig endast kött. Allt får de från social media. Varför inte bara äta kött och frukt och grönsaker. Som en normal människa.

Skippa frukten bara så blir det perfekt
Citera
2023-08-03, 22:45
Medlem
Också intresserad av denna diet pga magproblem och allergier men fattar inte hur folk har råd?

Säg 1kg rött kött per dag för att bli mätt - det är typ 300kr vilket ger 9k/månad. Svindyr diet…
Citera
2023-08-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DailyDriver
Ja varför inte? Tror det handlar mer om att försöka hitta något som man kan hålla sig till som även funkar, när jag äter frukt så får jag sug efter chips & godis.

Många vill nog bara hitta något som gör att de blir kvitt sina fysiska eller psykiska problem.

Som jag uppfattat det så är det bara kött på tallriken. De dricker såklart vatten och mjölk? (tror jag).

Kött, fett, ägg, mejerier etc. Hur strikt man vill vara beror på ens bakgrund.
Citera
2023-08-03, 23:14
Medlem
slemhogs avatar
Ät kycklingwok, stek vanligt kött, släng på en hög riktiga grönsaker och några potatisar eller lite ris.
Drick vatten oftast. Undvik godis, läsk, juicer, chips och annat crap 6 av 7 dagar i veckan och rör ditt fläskarsle någon gång ibland, och då menar jag inte mellan soffan och kylskåpet.
Svårare än så är det inte att hålla sig fit, frisk och stark på samma nivå som man var i mellan 20-25.

Jäkla dietnötter.
Senast redigerad av slemhog 2023-08-03 kl. 23:21.
Citera
2023-08-04, 06:57
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Intressant.
Har själv kört keto-diet med fasta 72 tim då och då sedan några år men inte strikt 365dgr/år.
Skall pröva Carnivore så småningom.

Skall först dra ned helt på öl drickandet
Citera
2023-08-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad är en ”normal varierad kost”, kan du definiera det är du snäll.

Din fråga är befogad och har inget självklart svar. Men jag tänker vanlig jäkla svensk husmanskost. Tror knappast man blir deprimerad av att käka fläsklägg med rotmos, kokt torsk med potatis och äggsås. Spaghetti med köttfärssås, kanske nån pizza ibland. Nån finare köttbit med något så pass extremt som en potatisgratäng eller pommes med en god bea.
En helt jäkla vanlig korvstroganoff, en fläskpannkaka, pitepalt you namn it.

Så länge man ser till att röra på sig någorlunda. är jag övertygad om att man både kommer må bra och se bra ut. Av etiska skäl käkade jag under 20års tid bara vegetariskt så kan absolut rekommendera en god linsgryta då och då. Hade inga insjunkna ögon, blek hy eller någon av de åkommor många på Flashback tycks tro att vegetariskt kost medför. Jag trivdes bra och har väl alltid legat på 85kg fördelat på 178cm.

Specialkost ur ett hälsoperspektiv köper jag inte, visst är man överviktig av fett eller ett BMI på 14 kanske man ska tänka till några ggr. Men de flesta är ju normala, tror inte problemet ligger i kosten utan isåfall mer på att folk rör på sig för lite. För de allra flesta tror jag det är där man ska börja sin livsförändring istället för att slaviskt följa alla jäkla trender avseende dieter.

Förstår inte riktigt hur man kan må bra av att gå på extremdieter som typ den tråden handlar om. Fasen, man lär ju bli begränsad i precis allt. Hur fan hittar man en partner som ställer upp liksom? Eller ska man käka olika rätter när man käkar middag? Eller käkar man inte middag ihop längre? Bara det måste ju tära på en psykiskt.

Men som sagt, har man hälsoproblem från början kan det givetvis vara en idé att se över sin kost. Man bör dock göra det med sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in