Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Vad är en ”normal varierad kost”, kan du definiera det är du snäll.
Din fråga är befogad och har inget självklart svar. Men jag tänker vanlig jäkla svensk husmanskost. Tror knappast man blir deprimerad av att käka fläsklägg med rotmos, kokt torsk med potatis och äggsås. Spaghetti med köttfärssås, kanske nån pizza ibland. Nån finare köttbit med något så pass extremt som en potatisgratäng eller pommes med en god bea.
En helt jäkla vanlig korvstroganoff, en fläskpannkaka, pitepalt you namn it.
Så länge man ser till att röra på sig någorlunda. är jag övertygad om att man både kommer må bra och se bra ut. Av etiska skäl käkade jag under 20års tid bara vegetariskt så kan absolut rekommendera en god linsgryta då och då. Hade inga insjunkna ögon, blek hy eller någon av de åkommor många på Flashback tycks tro att vegetariskt kost medför. Jag trivdes bra och har väl alltid legat på 85kg fördelat på 178cm.
Specialkost ur ett hälsoperspektiv köper jag inte, visst är man överviktig av fett eller ett BMI på 14 kanske man ska tänka till några ggr. Men de flesta är ju normala, tror inte problemet ligger i kosten utan isåfall mer på att folk rör på sig för lite. För de allra flesta tror jag det är där man ska börja sin livsförändring istället för att slaviskt följa alla jäkla trender avseende dieter.
Förstår inte riktigt hur man kan må bra av att gå på extremdieter som typ den tråden handlar om. Fasen, man lär ju bli begränsad i precis allt. Hur fan hittar man en partner som ställer upp liksom? Eller ska man käka olika rätter när man käkar middag? Eller käkar man inte middag ihop längre? Bara det måste ju tära på en psykiskt.
Men som sagt, har man hälsoproblem från början kan det givetvis vara en idé att se över sin kost. Man bör dock göra det med sunt förnuft.