2023-08-04, 10:35
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Börjar bli jobbigare och jobbigare att vara ryss

Citat:
In occupied Mariupol, Ukrainian partisans infiltrated the catering and poisoned the food with cyanide and pesticides for a party for about 20 Russian officers. 2 died immediately and 15 were hospitalized.

https://twitter.com/igorsushko/status/1687337545980620801?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Citera
2023-08-04, 10:35
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ett bra exempel, du kunde tex också skrivit Danmark. Men endå..

Allt Schweiz producerar kunde västvärlden bojkottat. Även en korkskalle som du måste vel fatta att ryssen har en fördel med sina råvaror? Är ni galna här inne?
För att uttrycka mig diplomatiskt: Du har otur när du tänker. Det har visat sig ganska lätt att bojkotta ryssens råvaror. Det som däremot skulle bli väldigt problematiskt är att bojkotta Kinas förädling av nämnda råvaror. Europa har flyttat mycket av förädlingen till Kina för det är en rätt smutsig process och nu har Kina mer eller mindre monopol på förädling av vissa bergartsmineraler.

Citera
2023-08-04, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är du imponerad av Ukraina som bara har en tredjedels BNP per capita av Rysslands?
Jag är trött på alla idioter i forumet som inte har en aning om skillnader i ekonomi m.m. mellan Ryssland och Ukraina.
F'låt att jag går in i ert meningsutbyte din dj-vla gubbfan! Jag är förvånad över att Ukraina har en så pass bnp/capita när skitryzzen har bombat sönder så mycket infrastruktur, industri och drivit miljoner på flykt, som ni skryter om. Många är trötta på er idioter oxå kan jag lugnt säga.

Idiotjävel.
Citera
2023-08-04, 10:42
Medlem
Är anledningen att Sverige skickar CV90 till Ukraina att det är för odugliga
i ett modernt krig? och ska bytas ut?

https://www.rt.com/russia/580812-swedish-cv90-unimpressive-russia/

“The vehicle was stopped with the tool of our grandfathers,”
Citera
2023-08-04, 10:43
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Detta tycks faktiskt vara dugliga soldater och inga panikinkallade uralfyllon.
Sägs ju vara toppförbanden som kastas in i nordöst.
Mycket möjligt men dessa VDV är bara skräp och deras tredje pansarkår blev nästan utraderad i ukrainas offensiv i September förra året...
Citera
2023-08-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukraina tar km för km varje dag, det har vi hört i snart 3 månader nu.
Då borde dom vara framme vid Azowsjön vid det här laget.
Det är ca 100 km dit från dom ryska linjerna.
Eller är det bara skitsnack i vanlig ordning?

De tar såklart inte kilometer för kilometer över hela fronten samtidigt.

Men, de tuggar på, Ryssland kommer ingenstans.
Citera
2023-08-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det var verkligen en härlig start på dagen. Hoppas på många fina attacker där borta vid bron och hamnen i Novorossyisk. Inte så mycket ovanför vattenytan nu haha.

https://twitter.com/markito0171/status/1687373278984163328

https://twitter.com/clashreport/status/1687372189522169856

Då jag inte innehar sociala medier så kan jag dessvärre bara se 1/3 av twitterlänkarna.
Ukraina har hittills varit duktiga på att bara attackera militära mål.
Jag skulle gärna se att Ukraina får medel att plocka bort Kertsbron och öser på med sina ytdrönare.
Kul också att de matar på någon drönare i veckan mot kontorskomplexet i Moskva.
Verkar kunna köra relativt ostört gång på gång på gång 😆
Citera
2023-08-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
För det första vet inte en korkskalle som du vad ryssen får för sin olja. Det ryktas om rätt höga summor.

Har du en karta som visar dessa framgångar? Fint om du länkar.

Bara att kolla deepstatemap, så ser du att Ukraina sakta tar sig framåt.

Det har funnits massor med artiklar angående oljepriset. Indien köpte väl rabatterat har jag läst, bara att googla.

Ryssland är fattigt, bnp per capita på en fjärdedel av ett normalt västland.
Citera
2023-08-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
F'låt att jag går in i ert meningsutbyte din dj-vla gubbfan! Jag är förvånad över att Ukraina har en så pass bnp/capita när skitryzzen har bombat sönder så mycket infrastruktur, industri och drivit miljoner på flykt, som ni skryter om. Många är trötta på er idioter oxå kan jag lugnt säga.

Idiotjävel.

Man måste förstå den farbrorn.

Enligt egen utsaga jobbade han tidigare för sovjetstaten, så det är klart att han vill ha tillbaka den igen.
Citera
2023-08-04, 10:54
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har inte läst artikeln, men i USA gäller yttrandefrihet. Du kan hitta olika åsikter i USA. Länkade du inte själv till tre amerikaner nyss som skulle ge dina argument stöd? Sen har du amerikanerna Ritter, Macgregor och Mearsheimer. Invändningen att amerikanska källor har bias enbart beroende på att de är amerikanska, kan ju alltså inte gälla.

Eller hur?

Det gäller iofs alla sidor i en konflikt, ifall en sida uppfattas att vara väldigt agendastyrd så kan ändå det som uttalat går emot tänkta agendan anses ha betydligt högre tillförlitlighet än det andra.
På motsvarande sätt har ju ryska källor extra låg trovärdighet då det är statskontrollerat, men i de fall det ändå rapporteras om stora ryska förluster är det mer sannolikt att det kan finnas någon sanning i det.

Med det sagt handlar ju inte bara trovärdighet om vilken agenda man förväntas ha, utan även track-record, och om jag inte har fel så har dessa amerikanska herrar hittils uppvisat en usel track-record vad gäller analys och förutsägelser i kriget.

Det innebär ju inte att de måste ha fel i allt, men de kan nog inte förväntas bli tagen på samma allvar som de som i regel lyckats med sina förutsägelser.
Citera
2023-08-04, 10:54
Medlem
Taggads avatar
När Ryssland dränerats på kanonmat så snärjs fattiga Kazacker till Putins vansinniga krig med 5000 $
Citat:
Ryska armén försöker värva soldater i Kazakstan
Ryssland har börjat vända sig till medborgare i grannlandet Kazakstan för att rekrytera soldater till invasionskriget i Ukraina, skriver Reuters. Den senaste tiden har annonser dykt upp på nätet som erbjuder en omedelbar betalning på över 5 000 dollar till den som tar värvning i den ryska armén.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Fan tro't att dom får några dollar.
Citera
2023-08-04, 10:58
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
När Ryssland dränerats på kanonmat så snärjs fattiga Kazacker till Putins vansinniga krig med 5000 $
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Fan tro't att dom får några dollar.
Jadu, så håller poopin på.
Synd att de aldrig får sina pengar:

https://twitter.com/wartranslated/status/1687062392440532992
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in