2023-08-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du är glad över att din smutsiga buk inte visades offentligt? Ok, om jag har ärliga avsikter så har jag inga problem att visa min buk i offentligheten, men du hade tydligen problem att visa din buk. Är jag förvånad?
Ja, alltså. Att dra en trettonårings sexuella uppvaknande och eventuella porrinnehav inför hela församlingen kan jag tycka är väl magstarkt. Men jag kommer å andra sidan aldrig bli så bra jehovas vittnen som du.
Citera
2023-08-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Ja, alltså. Att dra en trettonårings sexuella uppvaknande och eventuella porrinnehav inför hela församlingen kan jag tycka är väl magstarkt. Men jag kommer å andra sidan aldrig bli så bra jehovas vittnen som du.

Ok, intressant, du blev alltså utesluten på grund av otukt? Jag har många gånger sagt att den vanligaste orsaken till uteslutning är sexuell omoraliskhet, håller du med om detta?
Citera
2023-08-03, 21:08
Medlem
Citat:
Du är glad över att din smutsiga buk inte visades offentligt? Ok, om jag har ärliga avsikter så har jag inga problem att visa min buk i offentligheten, men du hade tydligen problem att visa din buk. Är jag förvånad?
(Byk.) Självklart så hade jag smutsig (byk) eftersom jag var en brådmogen och tidigt utvecklad ung man. Åtminstone i JV,s ögon. Resten av världen tycker onani, porr och att umgås med det motsatta könet för att utforska sexualitet är helt normalt. Min mage har dock ingenting med saken att göra.
Citera
2023-08-03, 21:10
Medlem
Citat:
(Byk.) Självklart så hade jag smutsig (byk) eftersom jag var en brådmogen och tidigt utvecklad ung man. Åtminstone i JV,s ögon. Resten av världen tycker onani, porr och att umgås med det motsatta könet för att utforska sexualitet är helt normalt. Min mage har dock ingenting med saken att göra.

Du blev utesluten för sexuell omoraliskhet , eller hur?
Citera
2023-08-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ok, intressant, du blev alltså utesluten på grund av otukt? Jag har många gånger sagt att den vanligaste orsaken till uteslutning är sexuell omoraliskhet, håller du med om detta?
Jag hann aldrig bli döpt. Men din spaning låter rimlig, att förvägras människor naturlig och skamlöst sexliv får många människor att sparka bakut. Det var bara en del av anledningarna till att jag lämnade sekten. Då förkastade vakttornet helt evolutionen, påstod att dinosauriefossil var påhittade tex, det tillsammans med kvinnoföraktet, antisemitismen och den obehagliga hierarkin med ofelbara äldste gjorde sitt till. Jag var nog ett bra vittne innan puberteten som redovisade plikttrogen fälttjänst och deltog i flera bibelstudier förutom mötena.
Citera
2023-08-03, 21:27
Medlem
Citat:
Jag hann aldrig bli döpt. Men din spaning låter rimlig, att förvägras människor naturlig och skamlöst sexliv får många människor att sparka bakut.

Precist, du vet väl att många f.d. Jv förnekar detta, och skyller på att man tappat tron först, och sedan hade man "skamlöst sexliv", när det i själva verket var att man först ville ha ett "skamlöst sexliv", som sedan ledde till uteslutning?

Jag anser att den främsta orsaken till uteslutning är otukt enligt bibeln, och du verkar hålla med mig?

Citat:
Det var bara en del av anledningarna till att jag lämnade sekten. Då förkastade vakttornet helt evolutionen, påstod att dinosauriefossil var påhittade tex, det tillsammans med kvinnoföraktet, antisemitismen och den obehagliga hierarkin med ofelbara äldste gjorde sitt till. Jag var nog ett bra vittne innan puberteten som redovisade plikttrogen fälttjänst och deltog i flera bibelstudier förutom mötena.

Det var puberteten, skamlöst sexliv och porr som var den viktigaste faktorn att lämna, eller hur?
Citera
2023-08-03, 21:30
Medlem
Citat:
Precist, du vet väl att många f.d. Jv förnekar detta, och skyller på att man tappat tron först, och sedan hade man "skamlöst sexliv", när det i själva verket var att man först ville ha ett "skamlöst sexliv", som sedan ledde till uteslutning?

Jag anser att den främsta orsaken till uteslutning är otukt enligt bibeln, och du verkar hålla med mig?

Det var puberteten, skamlöst sexliv och porr som var den viktigaste faktorn att lämna, eller hur?
Jag tror vi är överens för en gångs skull, den största anledningen var ändå den offentliga skammen jag fick utstå. Sättet som min mamma blev skuldbelagd spelade också stor roll.
Citera
2023-08-03, 21:50
Medlem
Citat:
Jag tror vi är överens för en gångs skull, den största anledningen var ändå den offentliga skammen jag fick utstå. Sättet som min mamma blev skuldbelagd spelade också stor roll.

Jag har ingen aning om ditt fall, men jag anser att uteslutningar och problem i församlingen ska vara offentliga och belysas, och bevisas på alla möjliga sätt. Men som sagt, jag är ödmjuk i att jag kanske inte vet hur Gud vill ha det och vad som är det bästa sättet.

Jag kan också förstå tanken att privata saker inte ska vara offentliga, om man t.ex. vill komma tillbaka till församlingen, med tanke på att människor kan döma andra, men samtidigt tycker jag att kristna inte ska döma andra. Ja, jag är osäker i detta.

Men det är lite lustigt att hur än Jehovas vittnen gör, så är det alltid fel i andras ögon.
Citera
2023-08-04, 00:13
Medlem
Citat:
"Skadestånd", har inte det med samhällets domstolar att göra? Så samhället bäddade för att pedofiler inte lätt kunde anmälas på grund av risken av skadestånd?

Nu var det det organisationen som anpassade reglerna efter juridiken. Pengarna var tydligen viktiga för organisationen. Precis som nu. 😁Men du blandar ihop två olika saker. Pedofili och vanliga normala "synder" som inte är brottsliga.
Men uppenbarligen ville organisationen inte förlora pengar i en massa förtalsrättegångar. Man kunde dock fortsätta pålysa, men det kunde i s f kosta pengar att ta heder och ära av människor som inte begått några brott. Dessutom började avhoppen öka, och församlingarna skulle säkert undra varför det blev vanligare med avhopp än uteslutning..
Slutligen, om du tänker efter en smula, hur tror du församlingarna hade reagerat om de visste att det fanns pedofiler bland dem. Hur hade församlingarna sett på att pedofilen inte blev polisanmäld? Och hur hade församlingarna sett på en pedofil som blivit återupptagen som JV?
Du kommer väl ihåg de 1006 pedofilerna i Australien som sällskapet hade registrerat? Då kommer du säkert också ihåg att ingen av dessa blev polisanmälda. Kan det vara en slump?
Citera
2023-08-04, 00:20
Medlem
Citat:
Då, i början av åttiotalet så var det offentligt varför jag skulle tillrättavisas av de äldste. Jag fick veta både i förväg och efteråt att min dåliga moral och mina hedniska ifrågasättanden var ämne för tillrättavisning. Alltså, andra vittnen kom till mig och frågade varför jag inte kunde rätta mig i ledet. Dessutom skulle jag och min mor stanna kvar efter mötet vid några tillfällen, då stod de äldste i kapprummet bredvid oss och väntade ut att alla andra skulle åka. För att göra det tydligt att vi skulle talas "till rätta" Kamratfostran i all ära, men jag tycker fortfarande det var jävligt kränkande och osmidigt. Jag förstår såklart att det är stor skillnad mellan olika församlingar har det hanteras, men jag tror ändå att grundtanken delas i organisationen. Jag tolkar det som att du hade velat dra den smutsiga byken för hela församlingen, och det gör mig illamående. Jag är så sjukt glad jag tog mig ur Jv,s klor så tidigt som jag gjorde.

Jag är säker på att broder Titsup skulle älska att få gotta sig i sånt. Då kan han känna sig ännu mer självbelåten (om nu detta är möjligt).
För övrigt är det egendomligt att Titties lyckats undvika att bli äldste om han blev JV som vuxen redan på 90-talet. Det är i sanning en stor prestation. 😁😎
Citera
2023-08-04, 00:40
Medlem
Citat:
Du blev utesluten för sexuell omoraliskhet , eller hur?

Du verkar patologiska intresserad av andras påstådda "synder". Vad i helvete har du med det att göra? Skärp dig ordentligt. Tråden handlar om samfundet Jehovas vittnen vittnen och problemen med detta den handlar , inte om att du ska känna dig moralistiskt överlägsen andra för att du aldrig kommit nära en kvinna.
Citera
2023-08-04, 00:47
Medlem
Citat:

Normala människor har de facto en pubertet och inleder då sitt sexliv. Detta är helt naturligt. Men varav din sjukliga besatthet av andra människors sexliv, Titties? Jag tror de flesta som läser tråden förstår. Det är väl inte så enkelt att du är avundsjuk, Titties ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in