2023-08-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det kan han absolut ha möjlighet att se. Det råder väl delade meningar om åt vilket håll OPs huvud låg i början. Var det åt tunnelgatans håll så kan han se det. Om det nu skedde direkt.

Det här är den svagaste punkten, men den måste ändå räknas in i den långa rad träffsäkra observationer. För det är fortfarande osäkert om gm kan ha sett det här, även om möjligheten såklart finns.
Den är så svag att den kan strykas.
Citera
2023-08-02, 22:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Den är så svag att den kan strykas.
Så svag tycker jag den inte är. Men visst, jag kan förstå den åsikten.

Vet du åt vilket håll OPs huvud låg när han ramlade?
Citera
2023-08-02, 22:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är väl ändå starkt?

Vi har en på plats som beter sig som SE och gör det SE säger sig göra men inte är identifierad. Hur kan du vifta bort det så lätt?

Och den här mannen är inte "framme". Han är nere vid kroppen. Det finns väldigt få människor som säger sig ha varit det. Den enda som säger sig ha varit vid kroppen men som inte är bekräftad är SE.

Eller hittar du någon som säger sig ha hjälpt till med kroppen som denne "någon" kan vara?

Som vanligt med Engström är det absolut ingen som någonsin säger "Den där gubben med keps. Eller den äldre mannen med glasögon". Vi kan aldrig någonsin säkert identifiera honom på platsen. Det är alltid bara "någon".

Och för att använda din favorit-retorik: "Hur många har fått frågan om de var "nere vid kroppen"?
Citera
2023-08-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
OK!
Jan A säger att AB hade keps men hade gärningsmannen keps?
Det är min uppfattning att GM hade huvudbonad med nån slags skärm. AD, LJk. Var nog många som missa den skärmen.
Citera
2023-08-02, 23:03
Medlem
Citat:
Så svag tycker jag den inte är. Men visst, jag kan förstå den åsikten.

Vet du åt vilket håll OPs huvud låg när han ramlade?
Nej inte läst nått om det.

Oavsett håll så går det inte att utesluta att en observation gjordes av blod ur munnen 4-5 sekunder efter första skottet.
Citera
2023-08-02, 23:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är väl ändå starkt?

Vi har en på plats som beter sig som SE och gör det SE säger sig göra men inte är identifierad. Hur kan du vifta bort det så lätt?

Och den här mannen är inte "framme". Han är nere vid kroppen. Det finns väldigt få människor som säger sig ha varit det. Den enda som säger sig ha varit vid kroppen men som inte är bekräftad är SE.

Eller hittar du någon som säger sig ha hjälpt till med kroppen som denne "någon" kan vara?

Har inte detta redan nämnts många gånger?

BP lämnar en sådan skildring. Han blev när OP vändes på rygg orolig för att blodet skulle kväva denne.

BP lämnar också bättre detaljer på vad som hände på platsen än SE. Han noterar bl.a. LB och LL.
Citera
2023-08-02, 23:15
Medlem
Citat:
Men varför påstår du konstant att vi inte kan veta? Vi kan ju absolut veta.

Nej du kan absolut inte veta om Engström fått info eller vad han sett som GM...

Om Engström är GM så får du tillsammans med Polisen 1986 inse att han snurrade upp er...

Jag har kvar Engström som misstänkt tills annan bevisning mot annan GM dyker upp...

Han är inte dömd och jag litar inte på honom...

Snyggt gjort av polisen 1986 att faktiskt misstänka honom lite isåfall trots att han bara pratade sanning...
Citera
2023-08-02, 23:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Som vanligt med Engström är det absolut ingen som någonsin säger "Den där gubben med keps. Eller den äldre mannen med glasögon". Vi kan aldrig någonsin säkert identifiera honom på platsen. Det är alltid bara "någon".

Och för att använda din favorit-retorik: "Hur många har fått frågan om de var "nere vid kroppen"?
De flesta på plats har fått den frågan. Direkt eller indirekt.

Jag kommer inte på någon där det är osäkert. Har du ett exempel?

Och att SE råkar ut för att bli "någon" kan ju till stor del förklaras med att han är ensam där. Många identifieras bara av den eller de är där med.

Men håller du det som osannolikt att den här "någon" är SE? Och vilka ser du isåfall som troligare kandidater?
Citera
2023-08-02, 23:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nej inte läst nått om det.

Oavsett håll så går det inte att utesluta att en observation gjordes av blod ur munnen 4-5 sekunder efter första skottet.
Det är ju uteslutet om huvudet föll åt Sveavägen.
Citera
2023-08-02, 23:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej du kan absolut inte veta om Engström fått info eller vad han sett som GM...

Om Engström är GM så får du tillsammans med Polisen 1986 inse att han snurrade upp er...

Jag har kvar Engström som misstänkt tills annan bevisning mot annan GM dyker upp...

Han är inte dömd och jag litar inte på honom...

Snyggt gjort av polisen 1986 att faktiskt misstänka honom lite isåfall trots att han bara pratade sanning...
Jo. Om han är första källan så kan man veta det.

Och vi vet ju var gm är när sakerna inträffar. Så det kan vi också veta.

Fast jag har presenterat bevisning för dig. Det hjälper ju inte
Citera
2023-08-02, 23:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har inte detta redan nämnts många gånger?

BP lämnar en sådan skildring. Han blev när OP vändes på rygg orolig för att blodet skulle kväva denne.

BP lämnar också bättre detaljer på vad som hände på platsen än SE. Han noterar bl.a. LB och LL.

Helt riktigt!

Palm satt kvar i sin bil i några sekunder, uppskattningsvis tio - femton sekunder, eftersom han blivit relativt säker på mannen som låg på gatan var skjuten, och han inte ville att själv bli utsatt för skottlossning.

Han satt i bilen tills dess han såg en annan manReferens behövs som kom springande över någonstans söder om den plats där Palm stod, fram till personen som låg på trottoaren.

Palm klev då själv ur och över till platsen. Mannen som sprungit över Sveavägen före Palm var i 25-års åldern och Palm vill minnas att han hade en vit jacka.

Även en ung kvinna (Anna Hage) och en man (Stefan Glantz) hade kommit fram till platsen mannen låg, och kvinnan, och mannen hade gemensamt satt in upplivningsförsök.

Palm påpekar härvid att återupplivningsförsöket satts in en stund efter det han kommit fram till platsen.

Palm hade varit den förste, eller åtminstone av de första som kom fram till mannen som senare visade vara Palme.

När Palm kom fram så hade Palme legat i framstupa sidoläge.
Han vändes senare på rygg då återupplivningsförsöken sattes in.
Palm hade sett hur blodet liksom pumpade ut ur munnen på Palme, och han hade sagt till de som försökte hjälpa att se upp så han inte kvävdes.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E491-00-A

Vad som slår mig är ännu ett vittne som på ett ganska tydligt sätt beskriver andra vittnen.
Men Engström är som vanligt helt borta......
Citera
2023-08-02, 23:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
De flesta på plats har fått den frågan. Direkt eller indirekt.

Jag kommer inte på någon där det är osäkert. Har du ett exempel?

Och att SE råkar ut för att bli "någon" kan ju till stor del förklaras med att han är ensam där. Många identifieras bara av den eller de är där med.

Men håller du det som osannolikt att den här "någon" är SE? Och vilka ser du isåfall som troligare kandidater?

Bengt Palm är det troligaste kandidaten.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E491-00-A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in