2023-08-03, 18:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag förstår vad du menar men det är en liten sak som skaver...

Han är alltså framme på brottsplatsen ca 40sek efter skottet som vittne och ett samtal med väktarna....

Detta tycker alltså Engström är alldeles för sent och vill placera sig ännu närmare mordet ca 20sek efter skotten vill han alltså hellre vara !!

Men dessa 20sek extra som han "vinner" är lite poänglösa då han ändå slarvar bort det på att titta på klockan , inte se GM..börjar även svamla om att det kan vara avgasknall..osv..

Min fråga är då ...

Kände Engström att han inte var tillräckligt tidigt framme som vittne ?

Även för mig är detta märkligt. Men det är ändå så det ser ut. SE lämnar den här oriktiga uppgiften när han fått reda på utstämplingstiden och det till synes för att komma ut på gatan tidigare än han faktiskt var.

Vi vet inte vilket klockslag SE (och måhända RB) antog att skotten avlossades. Det fanns olika uppgifter 1/3. Dock hade ju vittnet SE möjlighet till att ha en god uppfattning om tidpunkten. GM-SE visste att han hann ut på Sveavägen i tid för mordet trots väktarsamtalet.

Och vi vet inte heller hur långt samtalet med väktarna var. Jag tror minst en minut och sannolikt längre. Särskilt som SE hade mycket gott om tid.

Hur än svårbegripligt, så går det hela ändå logiskt ihop med vittnet SE som vill vara ute på Sveavägen tidigare än som var fallet. Men inte med GM-SE som får alibi av sig själv i samtalet med RB, om premisserna är riktiga.

Om vittnet SE kommer ut på gatan just efter skotten låter det inte orimligt att han då skulle anlända mordplatsen ungefär då GM försvunnit från krönet?
Citera
2023-08-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Även för mig är detta märkligt. Men det är ändå så det ser ut. SE lämnar den här oriktiga uppgiften när han fått reda på utstämplingstiden och det till synes för att komma ut på gatan tidigare än han faktiskt var.

Vi vet inte vilket klockslag SE (och måhända RB) antog att skotten avlossades. Det fanns olika uppgifter 1/3. Dock hade ju vittnet SE möjlighet till att ha en god uppfattning om tidpunkten. GM-SE visste att han hann ut på Sveavägen i tid för mordet trots väktarsamtalet.

Och vi vet inte heller hur långt samtalet med väktarna var. Jag tror minst en minut och sannolikt längre. Särskilt som SE hade mycket gott om tid.

Hur än svårbegripligt, så går det hela ändå logiskt ihop med vittnet SE som vill vara ute på Sveavägen tidigare än som var fallet. Men inte med GM-SE som får alibi av sig själv i samtalet med RB, om premisserna är riktiga.

Om vittnet SE kommer ut på gatan just efter skotten låter det inte orimligt att han då skulle anlända mordplatsen ungefär då GM försvunnit från krönet?

Jag personligen tycker han gör en liknade sak med språngmarschen alltså att han sen slarvar bort det med ingenting....

Alltså att han vill placera in saker men sen inte använder dom till något...

Han vill alltså vara nära skottet men ändå inte se något...

Vill lämna signalement men låtsas inte se poliser och sen blir nekad....

Då blir ju återigen tanken att han verkligen vill synas och spela viktig....Men på mordnatten så använder han minsann inte media och inte ens när han lämnar Skandia 23:55 så traskar han dit i 10min och spelar viktigt vittne !

Så jag får inte ihop bilden av Vittnet-SE..

Sen det första han nämner är förväxling till Polisen är det en känsla han får dagen efter ? Eller överhör han verkligen ett "supervittne" ?

Sen detta med att han säger att han är hörd av polisen på brottsplatsen till väktarna...? Varför säger han inte att han blev nekad ?

Varför är han så rörig som Vittnet-SE...
Citera
2023-08-03, 18:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det kommer lite längre fram i Skivis73s alldeles förträffliga analys.
Svart på vitt lite senare i tråden således.
Snart dax för blå täckjacka samt Engströms påstådda språngmarsch in i gränden.
Allt som Engström sagt sig göra och vara är med stor sannolikhet inte sant.
En i grunden objektiv,saklig och neutral analys kommer att redogöra även för detta.

Jag avvaktar dock lite nu,för att invänta vad poster Ursprungligen möjligen har att säga om det s.k Bohemiavittnet,som ju pinpointar Stig Engström som den man som kommer in på Bohemia strax efter mordet.

Är SE Bohemiamannen del 1.

Det finns en anteckning i polisens lista från mordnatten där det antecknas 02.05 ungefär: "mystisk man kommer in på restaurang Bohemia".

I Rapport 04.00 på mordnatten intervjuas Gör@n Berntss0n. Tittar man noga på vad GB har på sig i TV noterar man att han saknar ytterkläder. GB har som han berättar i reportaget varit på restaurang och kommit till mordplatsen när ambulansen med OP redan är borta och talat med AH innan hon får kontakt med en journalist. GB återger lite vad han hör AH säga till journalisten i Rapportinslaget.

Rapportinslaget med GB: https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=50

När man studerar de förhör som GB finns med i framgår att han och hans sällskap, två bröder, lämnat mordplatsen och begett sig till Frejgatan och där druckit whiskey. GB har dessutom via bekanta fått kontakt med Rapportredaktionen och intervjun i inslaget görs utanför lägenheten på Frejgatan. GB tittar ut på Frejgatan utan ytterkläder och Rapport klipper det hela som om GB intervjuas på mordplatsen. Man ser dock att GBs bakgrund är för mörk för att kunna vara Sveavägen. Som grädde på moset ringer också GB till polisen med tipset om den mystiska mannen inne på Bohemia kl 02.05. Det är inte GB själv som sett den mystiska mannen utan det är en av bröderna.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-02-08-17-30-G54-05_Vittnen_resturang_Bohemia.pdf/1

När kom den "mystiska mannen" in på Bohemia? Vi vet att det framgår att den mystiska mannen kom in på Bohemia klockan 00.30 i polisens noteringar eller 23.00-23.30(se länkade dokument). Det stämmer inte med att sällskapet lämnade Bohemia ca kl 23.30 och begav sig till Frejgatan. Jag tror att tipsmottagaren på polisen skrivit fel tid. Kl 00.30 hade Bohemia för övrigt varit stängt i 30 min, så tiden 00.30 måste vara fel antecknad.

https://drive.google.com/file/d/1qvFcqIaopWT9JPo6tnPLsw5gPhDd_OrQ/view

Denna länk knyter ihop GBs "historia" och det första och färskaste intrycket som fick GB att ringa polisen från lägenheten på Frejgatan på mordnatten kl 02.05 var att en man med mörk rock kommit in på Bohemia....

Där avslutar jag del 1 om SEs besök inne på Bohemia.

Jag återkommer i:
- "Är SE Bohemiamannen del 2" till Damsällskapet och deras minutprecisa angivelse av Bohemiamannens besök och iakttagelse av sinnestillstånd.
- "Är SE Bohemiamannen del 3" handlar om SEs egen berättelse och iakttagelser angående SEs sinnestillstånd inne på Skandia efter mordet.
- "Är SE Bohemiamannen del 4" handlar om en helt ny omständighet som jag inte kände till innan som knyter ihop påsen att SE är identisk med Bohemiamannen.

Jag delar upp det i avsnitt så att även de som tänker lite långsamt ska kunna greppa det hela.
Citera
2023-08-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du borde själv inse hur osannolika dina invändningar är kan man tycka.
Jag har gett utrymme för att gärningsman stannat kvar ett fåtal sekunder.Det ändrar ingenting i sak.
Gärningsman har eventuellt tagit ett eller ett par steg bakåt från Palmes fallna kropp.Han har betraktat situationen i ett mycket fåtal sekunder..om vi nu skall vända på alla parametrar maximalt i för dina invändningar gynnsamt riktning.
Gärningsman kan inte från denna position se att det väller fram blod ur Palmes mun.
Det är fakta.Dels från sin position,dels beroende på att Palmes mössa av gammal stor öststatsmodell(då lite på modet)skymmer,dels beroende på tidsaspekten.Det tar helt enkelt längre tid för mycket blod att välla fram efter skottet än enbart ett fåtal sekunder.
Det spelar naturligtvis stor roll att det är mycket blod som vällt fram.Angivelsen av mängden samt att det fått Palme att se vanställd ut är självfallet av betydelse eftersom det är just detta som Engström uppgett i samtal med väktarna på Skandia strax efter mordet.
Gärningsmannen kan vid denna tidpunkt inte känna till att detta skett.

Dina punkter är sålunda av tramskvalite.Det borde du inse kan man tycka.
Det är inte möjligen så att du har investerat alltför mycket av dig själv som förespråkare för hypotes Stig Engström..och att detta börjat göra dig faktaresistent emot all saklig och logisk kritik emot hypotesen ifråga?
Om så är fallet så är du tyvärr inte ensam om detta beteende i den allmänna debatten om mordet på Olof Palme.
Vidare progressivt är det i så fall inte under några omständigheter.

Vidare så fortgår analysen av de saker som Engström sagt,gjort och övriga av hans uppgifter från brottsplatsen.Det krävs bara att en av alla dessa punkter är sannolik och logiskt riktig plus baserad på materialevidensia för att det skall omöjliggöra att Stig Engström var Olof Palmes mördare.
Jag hoppas att du inser självklara saker som dessa.
Då har vi olika uppfattning i frågan
Citera
2023-08-03, 18:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej nej nej...Du är helt ute och reser nu...

Om jag går till valfri person och frågar dom om dom handlat på Lidl idag så är sannolikheten max 5%

Men om jag står på Lidl parkering och frågar exakt samma fråga så är sannolikheten 98%

Så med Engström så är det exakt likadant om man misstänker att han är GM så ökar självklart att han har vapen väsentligt...

Det är en självklarhet
Det gör den inte. Det är din upplevda sannolikhet som ökar. Hade det faktiskt framkommit något konkret som tyder på att SE är gm så hade sannolikheten ökat. Men det har det inte gjort. Så vi väntar fortfarande på att ta oss till Lidls parkering.
Citera
2023-08-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det gör den inte. Det är din upplevda sannolikhet som ökar. Hade det faktiskt framkommit något konkret som tyder på att SE är gm så hade sannolikheten ökat. Men det har det inte gjort. Så vi väntar fortfarande på att ta oss till Lidls parkering.

Nej det är inte min upplevda sannolikhet utan det är så....

Låt säg att YN hade pekat ut Engström som mannen hon troligen sett springa på DBG....

Direkt så hade Engström haft vapen till 25%...

Det är så det funkar...

Du får tro mig på detta
Citera
2023-08-03, 18:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag personligen tycker han gör en liknade sak med språngmarschen alltså att han sen slarvar bort det med ingenting....

Då blir ju återigen tanken att han verkligen vill synas och spela viktig....Men på mordnatten så använder han minsann inte media och inte ens när han lämnar Skandia 23:55 så traskar han dit i 10min och spelar viktigt vittne !

Sen det första han nämner är förväxling till Polisen är det en känsla han får dagen efter ? Eller överhör han verkligen ett "supervittne" ?

Sen detta med att han säger att han är hörd av polisen på brottsplatsen till väktarna...? Varför säger han inte att han blev nekad ?

Ja, han har lite otur.

Det första skottet hör han inte eftersom han befinner sig bakom reklampelaren.

Det andra skottet hör han, men ser ingenting av det hela eftersom han tittar på klockan.

Han får inte syn på GM, men däremot på LJ, som han tycker ser hotfull ut.

Han hjälper till med livräddning men ingen kommer ihåg honom.

GS ser honom inte, fastän han befinner sig mellan GS och kroppen.

Han springer i gränden, men den enda som ska ha sett honom är ett okänt vittne.

Han gör sig hörd inför en polisman och ett vittne. Enligt Anér kommer ingen ihåg honom.

Han hör av AB och KJ att offret är OP. Men AB ska aldrig ha sagt detta. KJ minns honom inte.

Han missar det gyllene tillfället att bre ut sig i media, som anländer någon minut senare.

Han är i kontakt med polisen fem gånger, men ur detta kommer bara två förhörsprotokoll.

Han blir inte kallad till någon av rekonstruktionerna.

Utredningen blandar ihop honom med JÅS.

Han blir ifrågasatt i rätten av GS.

Han blir ifrågasatt per brev av Anér.

Han blir slutligen misstänkt för själva mordet.

Har jag glömt något? MOP var onekligen ett motigt kapitel för vittnet SE.
Citera
2023-08-03, 18:42
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Kan det inte vara så att SE, oavsett roll, inte hade något minne av att han stannade till och pratade med väktarna?

Har detta med väktarsamtalen utvecklats av SE någonstans?
Citera
2023-08-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, han har lite otur.

Det första skottet hör han inte eftersom han befinner sig bakom reklampelaren.

Det andra skottet hör han, men ser ingenting av det hela eftersom han tittar på klockan.

Han får inte syn på GM, men däremot på LJ, som han tycker ser hotfull ut.

Han hjälper till med livräddning men ingen kommer ihåg honom.

GS ser honom inte, fastän han befinner sig mellan GS och kroppen.

Han springer i gränden, men den enda som ska ha sett honom är ett okänt vittne.

Han gör sig hörd inför en polisman och ett vittne. Enligt Anér kommer ingen ihåg honom.

Han hör av AB och KJ att offret är OP. Men AB ska aldrig ha sagt detta. KJ minns honom inte.

Han missar det gyllene tillfället att bre ut sig i media, som anländer någon minut senare.

Han är i kontakt med polisen fem gånger, men ur detta kommer bara två förhörsprotokoll.

Han blir inte kallad till någon av rekonstruktionerna.

Utredningen blandar ihop honom med JÅS.

Han blir ifrågasatt i rätten av GS.

Han blir ifrågasatt per brev av Anér.

Han blir slutligen misstänkt för själva mordet.

Har jag glömt något? MOP var onekligen ett motigt kapitel för vittnet SE.

Han vill inget hellre än att vara på brottsplatsen så han gör allt han kan men misslyckas med allt och ingen minns honom....

Stackars sate
Citera
2023-08-03, 18:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Det må så vara. Men om man nu fokuserar på lögnen om rusningen genom receptionen för att komma ut tidigare på gatan.

Den går logiskt ihop med vittnet SE.

Idén om SE som GM fallerar istället av detta hans agerande. Den tycks bli vederlagd. Om inte tolkningen av förhöret är fel eller någon rimlig tolkning av lögnen i relationen till honom i rollen som GM framkommer.

Ty, GM-SE kan rimligen inte lämna oriktiga uppgifter för att undkomma ett alibi han vet att han inte har. Och det för att kunna spegla sig själv, som uppenbarligen kom ut i tid på gatan för att hinna skjuta Palme.

(Sen är det ytterst anmärkningsvärt att en GM alls ljuger för att inte riskera att få alibi.)
Citera
2023-08-03, 18:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej det är inte min upplevda sannolikhet utan det är så....

Låt säg att YN hade pekat ut Engström som mannen hon troligen sett springa på DBG....

Direkt så hade Engström haft vapen till 25%...

Det är så det funkar...

Du får tro mig på detta

Jo, men nu har inte det hänt. Nu har du höjt sannolikheten innan något konkret kommit fram.

Du får vänta lite med det. Just nu har vi bara statistik att gå på. Och den säger att det inte är ett 50/50-läge
Citera
2023-08-03, 18:52
Medlem
Citat:
Det må så vara. Men om man nu fokuserar på lögnen om rusningen genom receptionen för att komma ut tidigare på gatan.

Den går logiskt ihop med vittnet SE.

Idén om SE som GM fallerar istället av detta hans agerande. Den tycks bli vederlagd. Om inte tolkningen av förhöret är fel eller någon rimlig tolkning av lögnen i relationen till honom i rollen som GM framkommer.

Ty, GM-SE kan rimligen inte lämna oriktiga uppgifter för att undkomma ett alibi han vet att han inte har. Och det för att kunna spegla sig själv, som uppenbarligen kom ut i tid på gatan för att hinna skjuta Palme.

(Sen är det ytterst anmärkningsvärt att en GM alls ljuger för att inte riskera att få alibi.)

Jag tror att som GM-SE så vet han att samtalet med väktarna bara varit ett Hejdå och lycka till med Idre...

Så menar du att han då skulle "chansa" att påstå att han pratat med väktarna för att få komma ut lite senare ?

Risken är väl uppenbar att dom skulle säga: Nja samtal och samtal...Vi sa typ Hejdå och lycka till med Idre.

Därför så var Engström mkt mer intresserad av utstämplingstiden och försökte i någon form att senare lägga den tiden som möjlig alibi...

Jag tror att när Engström fick tiden 23:19 så var han noga med att RB inte skulle ge ut tiden till Polisen men inte för han själv skulle leverera tiden utan för att ingen skulle leverera den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in