2023-08-02, 22:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, men Johannes Döparen. Det förklaras enklast med att Jesus inte kunde säga till sådana som var födda att stå under lagen att GT skulle ersättas med ett nytt förbund. Inte för de som håller sig till Moses lag genom omskärelsen utan för alla som håller sig till Kristus. Olika förbund, olika regler. Inget konstigt med det.

Ja, du har rätt i att det inte skulle vara så bra att Jesus skulle säga till sådana som var födda att stå under lagen att GT skulle ersättas med ett nytt förbund, men det betyder inte att han behövde lägga till att Lagen skulle bestå till punkt och pricka tills jorden och mimlen förgås, eller hur? Och det gamla förbundet var med Israels folk, medan det nya med alla folk, men det är samma förbund, bara en ny målgrupp eftersom judarna hade övergett sin Gud.

Den lilla detaljen verkar du helt bortse ifrån i din argumentation. Du läser bara det som bekräftar din fasta uppfattning. Konfirmationsbias kallas det. Du kan argumentera att jag gör likadant (det gör vi alla i viss mån).

Ett annat sätt att se på saken är att när någon accepterat ett fel, så gör man allt man kan för att släta över det och vill gärna acceptera vad som helst som brekräftar att det egentligen inte var fel. Så när man ville strunta i reglerna så tog man villigt vad som helst som ursäkt för att fortsätta att göra det. På den vägen ändras religiösa regler och till slut blir det protestantism eller till och med mormonism när det blir extremt. De tar ju vad som helst som stöd för att få ha flera hustrur och annat extremt. De kristna i USA använder Bibeln som stöd för slaveriet. Vad som helst som ger stöd för de dumheter som man vill att den ska ge stöd för så att man slipper ha dåligt samvete för att man inte gör som Gud vill.

Andra, som t.ex. Jehovas vittnen, försöker istället att göra tvärtom och försöker att gå tillbaka till de första kristna snarare än senare påfund, men de går inte tillräckligt långt tillbaka (till Jesus själv).
Senast redigerad av Smeso 2023-08-02 kl. 22:38.
Citera
2023-08-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, du har rätt i att det inte skulle vara så bra att Jesus skulle säga till sådana som var födda att stå under lagen att GT skulle ersättas med ett nytt förbund, men det betyder inte att han behövde lägga till att Lagen skulle bestå till punkt och pricka tills jorden och mimlen förgås, eller hur? Och det gamla förbundet var med Israels folk, medan det nya med alla folk, men det är samma förbund, bara en ny målgrupp eftersom judarna hade övergett sin Gud.

Den lilla detaljen verkar du helt bortse ifrån i din argumentation. Du läser bara det som bekräftar din fasta uppfattning. Konfirmationsbias kallas det. Du kan argumentera att jag gör likadant (det gör vi alla i viss mån).

Ett annat sätt att se på saken är att när någon accepterat ett fel, så gör man allt man kan för att släta över det och vill gärna acceptera vad som helst som brekräftar att det egentligen inte var fel. Så när man ville strunta i reglerna så tog man villigt vad som helst som ursäkt för att fortsätta att göra det. På den vägen ändras religiösa regler och till slut blir det protestantism eller till och med mormonism när det blir extremt. De tar ju vad som helst som stöd för att få ha flera hustrur och annat extremt. De kristna i USA använder Bibeln som stöd för slaveriet. Vad som helst som ger stöd för de dumheter som man vill att den ska ge stöd för så att man slipper ha dåligt samvete för att man inte gör som Gud vill.

Andra, som t.ex. Jehovas vittnen, försöker istället att göra tvärtom och försöker att gå tillbaka till de första kristna snarare än senare påfund, men de går inte tillräckligt långt tillbaka (till Jesus själv).
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herre. Jer 31 och Heb 8

Olika förbund. Inte samma regler.
Citera
2023-08-03, 01:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herre. Jer 31 och Heb 8

Olika förbund. Inte samma regler.

Fast det talar ju om ett nytt förbund med Israel och Juda. Och såvitt jag kan se avser "inte ett sådant förbund" ungefär "inte på samma sätt", inte att förbundet i sig skulle ha annorlunda innehåll.

Kan någon som kan läsa gammalhebreiska förtydliga vad som det faktiskt står i Jer 31:31?
(Calovius?)
Citera
2023-08-03, 08:13
Medlem
Citat:
Fast det talar ju om ett nytt förbund med Israel och Juda. Och såvitt jag kan se avser "inte ett sådant förbund" ungefär "inte på samma sätt", inte att förbundet i sig skulle ha annorlunda innehåll.

Kan någon som kan läsa gammalhebreiska förtydliga vad som det faktiskt står i Jer 31:31?
(Calovius?)
Ett nytt förbund som Israel och Juda förkastade.

Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. Matt 21:43

GT: Lär ut dem till era barn genom att tala om dem när du sitter i ditt hus och när du är ute och går, när du lägger dig och när du stiger upp. 5Mos 11:19

Människor skulle lära sina barn.

NT: Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt. Jes 59:21

Gud lär människor genom anden.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jer 31

Förutom alla andra redan nämnda skillnader. Äta allt osv.
Citera
2023-08-03, 09:21
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om du inte själv begriper vilken fundamentalt och helt bisarr logiskt feltramp ett sådant påstående är så är det nog tyvärr kört för dig grabben.

Tror inte att det finns någon normalt fungerande person inte skulle instämma i ditt påstående eller att resultatet i princip att det är helt omöjligt att till slut inte tro på Jultomten om man applicerar din logik ovan över tid.

”Bara de erfarenheter och upplevelser som bekräftar Jultomten kan leda till en verklig tro på Jultomten.” No shit! Sherlook.

Grattis kompis! Du har just satt nytt fallasi-rekord i tråden genom det mest korkade cirkelargument man troligtvis kan häva ur sig.
Som sagt anser jag att dina åsikter är ointressanta att bemöta. Lycka till med din "fallasi".
Citera
2023-08-03, 09:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du ägnar dig åt att argumentera vad som helst utom huvudämnet. Det är avledande argumentation.

Förstår du nu?
I svenskan skrivs denne profets namn "Jona", inte "Jonah" etc.
Senast redigerad av Calovius 2023-08-03 kl. 09:52.
Citera
2023-08-03, 09:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

(Calovius?)
V. 31:
‮הִנֵּ֛ה יָמִ֥ים בָּאִ֖ים נְאֻם־יְהוָ֑ה וְכָרַתִּ֗י אֶת־בֵּ֧ית יִשְׂרָאֵ֛ל וְאֶת־בֵּ֥ית יְהוּדָ֖ה בְּרִ֥ית חֲדָשָֽׁה׃
V. 32:
‮לֹ֣א כַבְּרִ֗ית אֲשֶׁ֤ר כָּרַ֨תִּי֙ אֶת־אֲבֹותָ֔ם בְּיֹום֙ הֶחֱזִיקִ֣י בְיָדָ֔ם לְהֹוצִיאָ֖ם מֵאֶ֖רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲשֶׁר־הֵ֜מָּה הֵפֵ֣רוּ אֶת־בְּרִיתִ֗י וְאָנֹכִ֛י בָּעַ֥לְתִּי בָ֖ם נְאֻם־יְהוָֽה׃

Vad diskuterar ni (vad är ni oense om)?
Citera
2023-08-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Som sagt anser jag att dina åsikter är ointressanta att bemöta. Lycka till med din "fallasi".

Mina åsikter är i alla fall verkliga, till skillnad från din fantasikompis guds så lycka till med dina pratande åsnor och ormar.

Att som vuxen leka Harry 24/7 vet jag av egen erfarenhet inte är ett särskilt bra recept för att förstå sig på livet.
Citera
2023-08-03, 09:54
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Mina åsikter är i alla fall verkliga, till skillnad från din fantasikompis guds så lycka till med dina pratande åsnor och ormar.

Att som vuxen leka Harry 24/7 vet jag av egen erfarenhet inte är ett särskilt bra recept för att förstå sig på livet.
Verkliga? Du avgör vad som är verklighet och fantasi?

Ha det bra med din fallasi.
Citera
2023-08-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Verkliga? Du avgör vad som är verklighet och fantasi?

Ha det bra med din fallasi.

Menar du att det finns något metod för att beskriva den verklighet vi befinner oss i eller vad som är närmat sanning än vetenskap och vetenskapliga metoder?
Citera
2023-08-03, 16:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
I svenskan skrivs denne profets namn "Jona", inte "Jonah" etc.

Helt korrekt att det i en svensk Bibel skrivs som Jona. Jag har aldrig påstått något annat.

Däremot finns det andra ställen i svenskan där det förekommer även andra stavningar vid hänvisningar till just profeten Jona, vilket jag bevisade genom att ge ett exempel som Västerås Stadsarkiv publicerade för endast ett par år sedan.
Det finns fler exempel.

Samma gäller för övrigt för Noa, Noah och Noak. Alla tre är accepterade stavningar i svenskan, men det är Noa som används i dagens Biblar.
Citera
2023-08-03, 16:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
V. 31:
‮הִנֵּ֛ה יָמִ֥ים בָּאִ֖ים נְאֻם־יְהוָ֑ה וְכָרַתִּ֗י אֶת־בֵּ֧ית יִשְׂרָאֵ֛ל וְאֶת־בֵּ֥ית יְהוּדָ֖ה בְּרִ֥ית חֲדָשָֽׁה׃
V. 32:
‮לֹ֣א כַבְּרִ֗ית אֲשֶׁ֤ר כָּרַ֨תִּי֙ אֶת־אֲבֹותָ֔ם בְּיֹום֙ הֶחֱזִיקִ֣י בְיָדָ֔ם לְהֹוצִיאָ֖ם מֵאֶ֖רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲשֶׁר־הֵ֜מָּה הֵפֵ֣רוּ אֶת־בְּרִיתִ֗י וְאָנֹכִ֛י בָּעַ֥לְתִּי בָ֖ם נְאֻם־יְהוָֽה׃

Vad diskuterar ni (vad är ni oense om)?

Det jag undrade över var hur den andra raden börjar.
"not as·the·covenant which" står det i den interlinjära översättningen.

Vad jag undrade då är om det hebreiska ord som översatts som "as" är lika tvetydigt som på engelska.
På svenska har det översatts som "inte ett sådant förbund som" men jag undrar om det inte skulle kunna tolkas som "inte på samma sätt som" eller "inte så som det gjodes den gången", snarare än att det syftar på att det nya förbundet nödvändigtvis skulle behöva ha ett annat innehåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in