Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Fast det talar ju om ett nytt förbund med Israel och Juda. Och såvitt jag kan se avser "inte ett sådant förbund" ungefär "inte på samma sätt", inte att förbundet i sig skulle ha annorlunda innehåll.
Kan någon som kan läsa gammalhebreiska förtydliga vad som det faktiskt står i Jer 31:31?
(Calovius?)
Ett nytt förbund som Israel och Juda förkastade.
Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. Matt 21:43
GT: Lär ut dem till era barn genom att tala om dem när du sitter i ditt hus och när du är ute och går, när du lägger dig och när du stiger upp. 5Mos 11:19
Människor skulle lära sina barn.
NT: Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt. Jes 59:21
Gud lär människor genom anden.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jer 31
Förutom alla andra redan nämnda skillnader. Äta allt osv.