2023-03-19, 08:15
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultenz
Någon?

Utbildningen kan vara lämpligt för personer som är nya inom IT och programmering, eftersom det ger en bred förståelse för systemutveckling och IT-projekt. Programmet innehåller också kurser som ger grundläggande kunskaper i programmering, såsom objektorienterad programmering och webbdesign, som kan vara användbart för någon vars IT-förkovring kommer ligga i startgroparna.

Utbildningsplanen du delade täcker en bred sortiment av kurser som omfattar både teori och praktik inom systemvetenskap, inklusive databasdesign, datalagring och hantering, webbapplikationsutveckling, maskininlärning och artificiell intelligens. Dessa kurser ger en stabil och bred kunskapsbas som kan vara till hjälp för olika karriärer inom IT-branschen.
Citera
2023-03-19, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Utbildningen kan vara lämpligt för personer som är nya inom IT och programmering, eftersom det ger en bred förståelse för systemutveckling och IT-projekt. Programmet innehåller också kurser som ger grundläggande kunskaper i programmering, såsom objektorienterad programmering och webbdesign, som kan vara användbart för någon vars IT-förkovring kommer ligga i startgroparna.

Utbildningsplanen du delade täcker en bred sortiment av kurser som omfattar både teori och praktik inom systemvetenskap, inklusive databasdesign, datalagring och hantering, webbapplikationsutveckling, maskininlärning och artificiell intelligens. Dessa kurser ger en stabil och bred kunskapsbas som kan vara till hjälp för olika karriärer inom IT-branschen.

Jag har lite svårt att förstå vilka av kurserna som är programmering förutom objektprogrammering. Jag tänker om det är tillräckligt mycket programmering för att få en bra kunskapsbas att stå på om man är helt färsk inom området.

Tack så mycket!
Citera
2023-04-03, 01:27
Medlem
JeanBops avatar
Citat:
Är systemvetenskapliga programmet något för en nybörjare inom IT och programmering? Jag har ingen kunskap alls inom området men jag har god datorvana.

Kurserna ser ut så här på programmet, ser det bra ut? ;

År 1

Data- och informationshantering, 15 hp
Databassystem, 7,5 hp
Datakommunikation I, 7,5 hp
Forskningsmetodik, 7,5 hp
IT-projekthantering, 7,5 hp
Objektorienterad programmering, 7,5 hp
Responsiv webbdesign, 7,5 hp

År 2

Artificiell intelligens, 7,5 hp
Design av webbapplikationer, 7,5 hp
Dynamiska webbapplikationer, 7,5 hp
Maskininlärning och Data Science, 7,5 hp
Objektorienterad design och problemlösning, 7,5 hp
Statistisk analys, 7,5 hp
System- och verksamhetsutvecklng, 7,5 hp
Webbaserade geografiska informationssystem (GIS), 7,5 hp

År 3

Data Storage & Management Technologies, 7,5 hp
Distributed Computing, 7,5 hp
Examensarbete för kandidatexamen i Informatik, 15 hp
IT-arkitektur, 7,5 hp
Projektbaserad systemutveckling, 7,5 hp
Systemförvaltning och test av IT-system, 7,5 hp
Tillämpad Big Data och Cloud Computing, 7,5 hp
Jag vet vilken skola detta är för jag går exakt den utbildningen. Jag gör sista kurserna under år 2 nu och hade sedan innan inga programmeringskunskaper. Det är ganska mycket programmering, vi har kört Java, python, plSQL och javascript. Men jag tyckte det gick bra!
Citera
2023-04-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gastank999
Någon som har erfarenhet av datavetenskap vid UU? Hur upplevde ni utbildningen? var det lätt att få jobb efteråt? Har läst att man får i princip välja vilka kurser man vill men jag ser att det finns en studieplan med kurser osv, är det bara rekomenderade kurser eller hur funkar det? Kan man t.e.x välja bort kurser man inte är intresserade av och ersätta dem med andra ifall man vill?

Generellt bra program, trevlig studieort och ganska bra forskningsmöjligheter efter. Lärarna kan vara lite väl forskningsinriktade och varierar lite. Överlag så är det en kvalitativ utbildning som ger en mycket god grund i programmering. Hyfsat högt tempo med en del avhopp och en del kurser som inte är super-relevanta för yrkeslivet men som är bildande. Man kommer komma ut med en solid teoretisk förståelse för hur datorer fungerar. Vill du ha den snabbaste vägen till ett jobb hade jag inte rekommenderat DV men är ditt mål att långsiktigt bygga en karriär och bygga en bred bas inom programmering är det en bra utbildning.

Det är nästan ingen som blir arbetslös. Dock kan det bli lite av en chock att behöva tillämpa saker när man kommer ut.

Det är en ganska fri studieplan men skulle verkligen rekommendera folk att följa planen. Den finns av en anledning. Det är få som fullföljt en examen i datavetenskap och ångrat sig. Generellt ganska hög sammanhållning i klassen, nya lokaler och relativt nära till Stockholm.

Citat:
Är systemvetenskapliga programmet något för en nybörjare inom IT och programmering? Jag har ingen kunskap alls inom området men jag har god datorvana.

Kurserna ser ut så här på programmet, ser det bra ut? ;

År 1

Data- och informationshantering, 15 hp
Databassystem, 7,5 hp
Datakommunikation I, 7,5 hp
Forskningsmetodik, 7,5 hp
IT-projekthantering, 7,5 hp
Objektorienterad programmering, 7,5 hp
Responsiv webbdesign, 7,5 hp

År 2

Artificiell intelligens, 7,5 hp
Design av webbapplikationer, 7,5 hp
Dynamiska webbapplikationer, 7,5 hp
Maskininlärning och Data Science, 7,5 hp
Objektorienterad design och problemlösning, 7,5 hp
Statistisk analys, 7,5 hp
System- och verksamhetsutvecklng, 7,5 hp
Webbaserade geografiska informationssystem (GIS), 7,5 hp

År 3

Data Storage & Management Technologies, 7,5 hp
Distributed Computing, 7,5 hp
Examensarbete för kandidatexamen i Informatik, 15 hp
IT-arkitektur, 7,5 hp
Projektbaserad systemutveckling, 7,5 hp
Systemförvaltning och test av IT-system, 7,5 hp
Tillämpad Big Data och Cloud Computing, 7,5 hp

Utan att ha koll alls så verkar det vara en ganska bra utbildning för att bli webb-utvecklare. Skulle säga att det är knäppt att ha 15 HP AI/maskininlärning med så pass lite matte. Det känns lite som någon tyckte AI lät coolt men inte vill stressa eleverna med matte så det lät bra. Hade nog försökt välja lite fler kurser i programmering/algoritmer.
Citera
2023-04-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanBop
Jag vet vilken skola detta är för jag går exakt den utbildningen. Jag gör sista kurserna under år 2 nu och hade sedan innan inga programmeringskunskaper. Det är ganska mycket programmering, vi har kört Java, python, plSQL och javascript. Men jag tyckte det gick bra!

Tack så mycket. Känner du dig orolig över arbetslivet eller tror du programmet ger tillräckligt mycket för att kunna utföra arbetet utan förkunskaper eller en speciell fallenhet för programmering?
Citera
2023-08-03, 14:12
Medlem
hur klarar man sig på programmet om man är mer eller mindre lätt sifferhandikappad? sett att utbildningen i flera städer bara kräver ma2a, och i örebro inte ens det, utan där bara grundläggande behörighet. samtidigt har åtminstone jag svårt att föreställa mig en IT-inriktad utbildning utan massa siffror.
Citera
2023-08-03, 15:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
hur klarar man sig på programmet om man är mer eller mindre lätt sifferhandikappad? sett att utbildningen i flera städer bara kräver ma2a, och i örebro inte ens det, utan där bara grundläggande behörighet. samtidigt har åtminstone jag svårt att föreställa mig en IT-inriktad utbildning utan massa siffror.

Lär troligen gå bra så länge du inte tänkt syssla med något mattetungt efter examen (t.ex. spelutveckling). De flesta kurserna på grundnivå kräver inte avancerade mattekunskaper och du kan ju välja en inriktning där du slipper matte. Kurser i t.ex. webbutveckling etc. kräver inga direkta mattekunskaper.
Citera
2023-08-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Lär troligen gå bra så länge du inte tänkt syssla med något mattetungt efter examen (t.ex. spelutveckling). De flesta kurserna på grundnivå kräver inte avancerade mattekunskaper och du kan ju välja en inriktning där du slipper matte. Kurser i t.ex. webbutveckling etc. kräver inga direkta mattekunskaper.

hmm, all right. tack för svaret!

tror således systemvetenskap hamnar högt på listan över potentiella utbildningar jag tar mig an nästa år. hur säkert sitter en systemvetare i båten nu när AI är både på tapeten och horisonten? har lyckats lusläsa mig fram till att det främst är enklare skrivbordsyrken som ryker först - huruvida systemvetare kvalar in i den kategorin eller inte kan jag dock inte svara på. förstår samtidigt att det är en bred, svår och antagligen jävligt spekulativ fråga.
Citera
2023-08-03, 16:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
hmm, all right. tack för svaret!

tror således systemvetenskap hamnar högt på listan över potentiella utbildningar jag tar mig an nästa år. hur säkert sitter en systemvetare i båten nu när AI är både på tapeten och horisonten? har lyckats lusläsa mig fram till att det främst är enklare skrivbordsyrken som ryker först - huruvida systemvetare kvalar in i den kategorin eller inte kan jag dock inte svara på. förstår samtidigt att det är en bred, svår och antagligen jävligt spekulativ fråga.

Det behövs ju systemvetare även för att arbete med AI (men dessa tjänster kräver just mattekunskaper).

Men överlag kan man arbeta med väldigt mycket efter utbildningen så jobb lär det finnas.
Citera
2023-11-01, 01:41
Medlem
Leder denna utbildningen till arbete?

https://www.ehl.lu.se/utbildning/pro...idatprogrammet

Jag har hört att det finns en hög efterfrågan på it-akademiker. Har dock också hört att just denna utbildning inte ses som särskilt attraktiv hos arbetsgivarna.
Citera
2023-11-06, 20:03
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jubilant2-6-6-5
https://www.ehl.lu.se/utbildning/pro...idatprogrammet

Jag har hört att det finns en hög efterfrågan på it-akademiker. Har dock också hört att just denna utbildning inte ses som särskilt attraktiv hos arbetsgivarna.

Beror på vad du vill jobba med, det är en bred utbildning. I dessa tider är det svårare överlag att få jobb inom IT som junior, oberoende av utbildning. Fram tills nu har Systemvetenskap varit en stabil utbildning som gett jobb.
Citera
2023-11-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Beror på vad du vill jobba med, det är en bred utbildning. I dessa tider är det svårare överlag att få jobb inom IT som junior, oberoende av utbildning. Fram tills nu har Systemvetenskap varit en stabil utbildning som gett jobb.

Hur tror du att framtiden för systemvetare ser ut med tanke på AI o sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in