2023-08-03, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Ja, skulle Sverige bli lika tryggt som grannländerna hade en hel generation svenskar gått i personlig konkurs när det inte längre fanns någon anledning att belåna sig djupt för att kunna bo vitt och friktionsfritt.

Ja, kanske dags för massutvisningar av en miljon dysfunktionella och parasiterande invandrare.

Bostadspriserna skulle krascha med tiotal procent första veckan.
Citera
2023-08-03, 08:57
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ja, kanske dags för massutvisningar av en miljon dysfunktionella och parasiterande invandrare.

Bostadspriserna skulle krascha med tiotal procent första veckan.
Ja det är ju ett skräckscenario för en del liberaler här som har byggt hela sin existens kring en lyckad bostadskarriär.
Citera
2023-08-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag har en kompis med 4.5 miljoner i lån varav hälften ska sättas om 2024 och han har nämt flera ggr att han och hans fru är lite oroliga. Dom har under 2% i ränta just nu.
Dom har ägt hus i 25 år men det här huset i kanske 8 år.
Men annars har jag inte hört nåt.

Hur I H-VETE kan man ha 4,5 mil i lån efter 25 års husägande? Hade de det dubbla vid millennieskiftet eller har de inte amorterat en krona på ett halvt vuxenliv? De hade kunnat vara skuldfria vid det här laget.
Citera
2023-08-03, 09:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Har du någon konkret ekvation som tar det faktiska förändringar som sedan spottar ut den "justerade" förändringen?
Finns lite olika sätt att minimera felet. Jag vet inte vilken metod just dom här använder. Men det är knappast signifikant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Seasonal_adjustment

Men denna är ju vanlig: https://en.wikipedia.org/wiki/X-13ARIMA-SEATS
Citera
2023-08-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64675yfdfhfh
det är ju upp till de oljeschejkerna att göra dåliga affärer, till slut så kommer det inte gå längre
Du lever inte i denna världen. Oljeschejkerna kan bränna i miljard i veckan i hundra år. Dåliga affärer? De gör dåliga affärer ofta men det bekommer de inte.
Citera
2023-08-03, 10:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hur I H-VETE kan man ha 4,5 mil i lån efter 25 års husägande? Hade de det dubbla vid millennieskiftet eller har de inte amorterat en krona på ett halvt vuxenliv? De hade kunnat vara skuldfria vid det här laget.
Varför inte?

Låt oss säga att dom sparat 4.5 MSEK som du föreslår. Då hade dom haft 4.5 MSEK mer i sparande. Men dom hade haft mindre konsumtion motsvarande 4.5 MSEK.

Varför skall dom sitta på något dom uppfattar som 4.5 MSEK i onödigt sparande?
Varför kan inte dom göra som folk som hyr. Konsumera och acceptera att betala kapitalkostnaden varje månad?
Citera
2023-08-03, 10:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag är 28 men förstår åtminstone att vi kan tacka våra 70 och 60-talister för prissättningen vi har nu.
Du tänker att det är dom som jobbat upp levnadsstandarden och den höga boendestandarden?

Och som du nu "parasiterar" på?

Citat:
Du kunde alltså inte komma med något matnyttigt. Nåja erkänn bara att du hade fel och ställ dig i skamvrån för resten utav dagen. Fy skäms!
Det var du som påstod. Och jag som synade.

Än så länge är det helt tomt på redogörelse från din sida. En total oförmåga att ge sakliga svar.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-08-03 kl. 10:11.
Citera
2023-08-03, 10:18
Medlem
Citat:

Dom kanske belåna upp bostaden och köpte en segelbåt. Det var vanligt några år sedan.

Varför skulle man inte göra det då, pengar var gratis, det betyder att din nyköpta segelbåt var gratis också.
Citera
2023-08-03, 11:25
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Jag är 28 men förstår åtminstone att vi kan tacka våra 70 och 60-talister för prissättningen vi har nu.

Medborgarna har bara levt efter de förutsättningar som givits. Ska man peka finger är det åt politikerna. Vi har inte haft en bostadspolitik värt namnet åtminstone under min livstid. Samtidigt som de fyllt på landet utifrån.

Citat:

Finns en viss kategori som aldrig nöjer sig utan ständigt strävar uppåt på statusstegen där boendet är väldigt viktigt. Om man får generalisera är det oftast kvinnan i relationen som är drivande i det.
Citera
2023-08-03, 11:26
Medlem
Citat:
De har väl bytt upp sig, låter väl rimligt att de bor i ett hus i 17år, sedan köper ett dyrare som de nu bott 8år i.

Köpte första för 1miljon, sålde för 4 och köpte ett nytt för 9miljoner eller något.
Citera
2023-08-03, 11:44
Medlem
Mäklarnas (företagen) vinster rasar (under 2022): https://omni.se/maklarnas-vinster-rasar-permafrost-pa-marknaden/a/GMgxgl

Först sviker omsättningen, sedan priserna
Citera
2023-08-03, 11:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Med den höga inflation vi har nu i Sverige kommer bostadspriserna att fortsätta stiga. Jag tror det är bra köpläge nu. Det lär inte bli särskilt mycket billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in