2023-08-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inget konstigt alls.

Mycket data uppvisar säsongsvariationer. Då kan man beräkna sagda säsongsmönster.
Och titta på datat säsongsjusterat. Då kompenserar man för säsongsvariationerna. Det är intressant för marknadspriser om man vill förstå hur trenden går.

Men vill man se faktiska data så tittar man utan att säsongsjustera.
Man kan också titta på årlig förändring. Då försvinner säsongsmönster.
Har du någon konkret ekvation som tar det faktiska förändringar som sedan spottar ut den "justerade" förändringen?
Citera
2023-08-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Varför har du överbelånat dig så hårt att du hoppas att det ska välla in miljoner som ska efterfråga din BR?

Utan nya bolånetorskar kan ej pyramidspelet som är svensk bostadsmarknad fortsätta.
Citera
2023-08-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64675yfdfhfh
kvalitetsskillnader kan vara stambytt, ny el, renoverat badrum, kakel, klinker, köksstandard, golvstandard, ventilation, fiber mm

Booli/sbab har dock inte tillgång till den typen av detaljerad information. De använder följande:

Citat:
Prisindexmodellen är ett hedoniskt timedummy-index parametersatt med information om bostädernas storlek, antal rum, våning, månadsavgift till föreningen m.m. samt geografisk information i form av kommun- och stadsdelstillhörighet.

https://pro.booli.se/indices/
Citera
2023-08-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
För en lite korkad person, som jag, vad innebär detta egentligen?
"Dessutom, om man tar i beaktande tillfälliga effekter som säsongspåverkan, så indikeras i stället en prisuppgång på 0.4 procent."

Hur kan en faktiskt nedgång bli en uppgång? För att de brukar gå ned mer i Juli i vanliga fall? Vad är det egentligen för algoritmer som används för att "kvalitetsjustera* siffrorna?

Kvalitetjustering och säsongsjustering är två olika saker.

Kvalitetsjusterat: ettor brukar ha högre kvm pris.
Säsongsjusterat: priserna brukar gå ner i juli.

Eftersom priserna brukar gå ner mycket i juli är en liten nedgång ett styrkebesked.

I augusti blir det tvärtom då blir en liten uppgång säsongsjusterad ett svaghetstecken.

I boolis pressmeddelande skriver de så här om säsongsjusteringen:

Citat:
Trendvärdena är beräknade med metoden X11 som rensar bort både normala säsongseffekter och andra tillfälliga effekter.
Senast redigerad av trickget 2023-08-02 kl. 23:31.
Citera
2023-08-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64675yfdfhfh
statens pyramidspel, det är staten som erbjuder bankerna en valuta på svenskarnas bekostnad
Nu har jag läst detta tio ggr men jag fattar inte vad du menar.
Citera
2023-08-03, 00:02
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Jag vill höra exempel från verkligheten. Känner, eller vet du om, någon annan (helst parhushåll) än förstagångsköpare som svettas av årets ränteutveckling? Man skriver gärna ”den och den får betala så mycket mer när den bundna räntan löpt ut, då jävlar går det intr bo kvar längre”, men jag ser inga i min närhet. Här fläskas det på med utlandsresor och utekvällar trots hus köpta för 5mkr+ och inkomster runt 40tkr. Den stora bulken av hushåll är inte förstagångsköpare, och krisen verkar sitta väldigt långt inne. Är det först vid skilsmässor och dödsfall vi får se raset, för det kan liksom dröja…

Jag har en kompis med 4.5 miljoner i lån varav hälften ska sättas om 2024 och han har nämt flera ggr att han och hans fru är lite oroliga. Dom har under 2% i ränta just nu.
Dom har ägt hus i 25 år men det här huset i kanske 8 år.
Men annars har jag inte hört nåt.
Citera
2023-08-03, 00:43
Avstängd
Citat:
Varför har du överbelånat dig så hårt att du hoppas att det ska välla in miljoner som ska efterfråga din BR?

Det är din generation som blåst upp bubblan. Jag behövde bara någonstans att bo. Ska strax binda om lånet på 543 000 och ränteförändringen lär hamna på ca 1 procent upp med min nya ränta tack vare såna som dig
Citera
2023-08-03, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det är din generation som blåst upp bubblan. Jag behövde bara någonstans att bo. Ska strax binda om lånet på 543 000 och ränteförändringen lär hamna på ca 1 procent upp med min nya ränta tack vare såna som dig

Jag är 30, men okej.

Sluta skylla ifrån dig.
Citera
2023-08-03, 00:49
Avstängd
Citat:
Jag är 30, men okej.

Sluta skylla ifrån dig.

Jag är 28 men förstår åtminstone att vi kan tacka våra 70 och 60-talister för prissättningen vi har nu.
Citera
2023-08-03, 02:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Jag vill höra exempel från verkligheten. Känner, eller vet du om, någon annan (helst parhushåll) än förstagångsköpare som svettas av årets ränteutveckling? Man skriver gärna ”den och den får betala så mycket mer när den bundna räntan löpt ut, då jävlar går det intr bo kvar längre”, men jag ser inga i min närhet. Här fläskas det på med utlandsresor och utekvällar trots hus köpta för 5mkr+ och inkomster runt 40tkr. Den stora bulken av hushåll är inte förstagångsköpare, och krisen verkar sitta väldigt långt inne. Är det först vid skilsmässor och dödsfall vi får se raset, för det kan liksom dröja…

Du verkar ha missat att den var en pandemi där patetisk medelklass satt hemma i 2 år, jobbade distans, drog in på all sedvanlig konsumtionsslöseri och sparade säkert nästan lika mycket som slemhog av sina löner gör ett vanligt pandemi fritt år. Detta är en stor bidragande orsak till inflationen när samhället började öppnas igen.
Därmed kan många leva som vanligt nu, trots högre räntor och inflation senaste året, men snart ska många bolånetorskars och föreningars lån läggas om, sparpengarna tar slut och räntan ökar på än mer, då påbörjas fas 2 i denna prisnedgång hehe
Senast redigerad av slemhog 2023-08-03 kl. 02:12.
Citera
2023-08-03, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nu har jag läst detta tio ggr men jag fattar inte vad du menar.

staten ger ut den svenska kronan, inte bankerna
Citera
2023-08-03, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Utan nya bolånetorskar kan ej pyramidspelet som är svensk bostadsmarknad fortsätta.
Ja, skulle Sverige bli lika tryggt som grannländerna hade en hel generation svenskar gått i personlig konkurs när det inte längre fanns någon anledning att belåna sig djupt för att kunna bo vitt och friktionsfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in