2023-08-03, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Och här var det precis tvärtom, därför tror inte jag att T legat död i lgh i mer än 30 min.

Js berättelse stämmer heller inte med grannens vittnesmål om tiden. J ljuger om hur det hela gått till. Den enda säkra sanning hon levererar är det vi, och hon, kunnat läsa I FUP.

Du skriver:
"Därför tror inte jag att T legat död i lgh i mer än 30 minuter".

Vid vilken tid tror du att mordet utfördes och var befann sig T.s kropp efter dessa 30 minuter (innan färden ut i skogen)?
Citera
2023-08-03, 08:41
Medlem
Såg en dokumentär om nån seriemördare en gång och han sa att det är svårare att strypa en människa än vad man tror. Det kan ta typ 20 min. Jag tänkte på det när johanna sa att hon ströp i typ 10 sekunder.
Citera
2023-08-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så det skulle vara en slags odiskutabel sanning att M ljuger om sin trötthet, sina 2-3 glas vin och 1-2 sexor och har för avsikt att manipulera/måla upp en falsk bild av vad som skett.
Vad finns det för bevis på att hon drack så mycket?
Citera
2023-08-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Såg en dokumentär om nån seriemördare en gång och han sa att det är svårare att strypa en människa än vad man tror. Det kan ta typ 20 min. Jag tänkte på det när johanna sa att hon ströp i typ 10 sekunder.

Ja, det är fysiskt jobbigt att strypa någon, eftersom offret kämpar för sitt liv. Kränger och vrider hela kroppen, slår och klöser med sina händer. Men det kan gå fort om man vet vart man ska trycka. Och tydligen visste J det, eftersom det saknades skador på många ställen på halsen som man normalt sett ser vid strypmord. Men längre än 10 sek tror jag det tog. Nån minut tills att hon förlorade medvetandet, och ytterligare ett par minuter med konstant tryck.
Senast redigerad av Heretic77 2023-08-03 kl. 09:04.
Citera
2023-08-03, 09:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Du skriver:
"Därför tror inte jag att T legat död i lgh i mer än 30 minuter".

Vid vilken tid tror du att mordet utfördes och var befann sig T.s kropp efter dessa 30 minuter (innan färden ut i skogen)?
Det blev en lite märklig dubbeltydig mening beroende av var man lägger betoningen, ser jag nu.

Om mordet skett direkt då de kom till lgh hade kroppen sedan legat runt en timme innan den flyttades och då borde hundarna markerat tydligare.

Och Js egen kommentar om att hon inte kunde ha T liggande död i lgh tyder också på att hon flyttades så snart det bara gick. J föreföll inte vila på hanen utan skulle direkt iväg för att flytta cykeln och ev. slänga mobil och nycklar, vilket grannen omedvetet satte P för.
Citera
2023-08-03, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det blev en lite märklig dubbeltydig mening beroende av var man lägger betoningen, ser jag nu.

Om mordet skett direkt då de kom till lgh hade kroppen sedan legat runt en timme innan den flyttades och då borde hundarna markerat tydligare.

Och Js egen kommentar om att hon inte kunde ha T liggande död i lgh tyder också på att hon flyttades så snart det bara gick. J föreföll inte vila på hanen utan skulle direkt iväg för att flytta cykeln och ev. slänga mobil och nycklar, vilket grannen omedvetet satte P för.

Vad menar du med att det blev en lite märklig dubbeltydig mening beroende av var man lägger betoningen?

Hur som haver så hade T.s kropp legat längre än en halvtimme efter hennes död i lgh (om inte du har något bättre ställe).

Kommer inte ihåg exakt tid när JJ.s telefon började förflytta sig (i samband med att de båda kvinnorna bar ner T.s kropp) men det var iaf långt mer än en halvtimme.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-03 kl. 10:10.
Citera
2023-08-03, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vad menar du med att det blev en lite märklig dubbeltydig mening beroende av var man lägger betoningen?

Hur som haver så hade T.s kropp legat längre än en halvtimme efter hennes död i lgh (om inte du har något bättre ställe).

Kommer inte ihåg exakt tid när JJ.s telefon började förflytta sig (i samband med att de båda kvinnorna bar ner T.s kropp) men det var iaf långt mer än en halvtimme.
Den rörelsesession på Johannas telefon som bör höra ihop med att de bar ner Toves kropp inleds 03:35:08 och slutar 03:41:40.

Toves telefon förflyttar sig i bil från Johannas bostad kl 03:45.
Citera
2023-08-03, 10:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det är fysiskt jobbigt att strypa någon, eftersom offret kämpar för sitt liv. Kränger och vrider hela kroppen, slår och klöser med sina händer. Men det kan gå fort om man vet vart man ska trycka. Och tydligen visste J det, eftersom det saknades skador på många ställen på halsen som man normalt sett ser vid strypmord. Men längre än 10 sek tror jag det tog. Nån minut tills att hon förlorade medvetandet, och ytterligare ett par minuter med konstant tryck.

5-10 sekunder till medvetslöshet är vad som omnämns i rättsläkarens protokoll i detta fallet. Och det är då efter att Tove har fått slag i huvudet som kan ha sänkt hennes medvetandenivå redan från början.

Sedan nämns 4-8 minuter för strypningen totalt. Johanna har alltså fortsatt strypa Tove flera minuter efter att Tove blivit medvetslös.
Citera
2023-08-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är rättsvidrigt.
Maja har inte getts en rättvis prövning.
Hon måste få upprättelse.
Stackars tjej, hon har berättat efter bästa förmåga.
Hon har erkänt sin del, gravfridsbrott, vilket stämmer väl med vad hon berättat.
Johanna hade mordplanen klar, det skulle vara ett försvinnande, som inte skulle inte klaras upp.
Johanna anser sig själv vara den smartaste i rummet...
Nu påstår hon att hon är rädd och känner sig orygg inne på Hinseberg...dom andra pekar finger och gör tecken...
Tillåt mig småle, detta är bara början Johanna, pilutta dig..

Tror du hon tyckte synd om Tove eller hennes anhöriga när hon i förhör sa:

(förhör 31/10)
Vi har inte hittat Tove än, hon har sina anhöriga, du vet ju själv hur glad du blev när
du fick prata med dina föräldrar.
Ja
Kan du hjälpa oss hitta Tove, så gör det, så någon annan får lite ro i sin själ också.
Ja. (lång tystnad).

Vill du ha en paus så måste du säga till?
Jag kan ta en paus
Paus klockan 13.39
Återupptas kl. 13.52
Är det något du vill berätta efter pausen?
Nää, nej.

Det finns så mycket konstigt i det här Maja, det absolut enklaste är ju att berätta
sanningen. Jag tror inte du gör det Maja.
Nähä, men det gör jag. (lång tystnad)

När ni är där dagen efter, vid Illharjen, vad pratade du och Johanna om då?
Vi pratade om det som hänt.
Gråter ni? Är ni ledsna?
Nej, jag är i chock.
Över vad?
Att hon inte kommit hem. (lång tystnad)
Citera
2023-08-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Den rörelsesession på Johannas telefon som bör höra ihop med att de bar ner Toves kropp inleds 03:35:08 och slutar 03:41:40.

Toves telefon förflyttar sig i bil från Johannas bostad kl 03:45.
Vart kan man se hur Toves mobil förflyttar sig under aktuella kvällen?
Citera
2023-08-03, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vart kan man se hur Toves mobil förflyttar sig under aktuella kvällen?
I FUPen finns uppgifter, sid 16 Sammanställning av digitala spår.
Citera
2023-08-03, 11:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Johanna brukade väl städa med aceton som jag minns, det kan ju ha förvillat sökhundarna.
Aceton borde ha förstört ytskiktet på den nya plastmattan i badrummet, men poliserna hade reagerat på den starka lukten av rengöringsmedel, så visst kan det ha förvillat hundarna.

Jag tror dock mer på Ms berättelse, att de satte sig i köket först. Samtidigt kan jag undra varför de inte satte sig i rummet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in