2023-08-02, 13:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
I Wilmas fall var det ju så mycket spår att hundarna inte visste var eller hur dom skulle markera.
Och här var det precis tvärtom, därför tror inte jag att T legat död i lgh i mer än 30 min.

Js berättelse stämmer heller inte med grannens vittnesmål om tiden. J ljuger om hur det hela gått till. Den enda säkra sanning hon levererar är det vi, och hon, kunnat läsa I FUP.
Citera
2023-08-02, 13:12
Avslutad
Ännu inget svar från HR gällande rättegångsdatum.
Samtliga försvarare har inga problem med att ha rättegång som planerat, förutom Clea.
Advokat Gillberg har förhinder mot ytterligare senarelagd rättegång, så det återstår att se om Clea får något "extraliv" då det mest lämpliga är att hålla förhandlingarna nu, då det är uppskjutet en gång redan..
Citera
2023-08-02, 13:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns ingen under utredningens gång eller under rättegången som tar upp att dessa spark/slagljud skulle kunna komma från en död eller omedveten Tove. Ingen expert eller journalist har tagit upp denna ytterst viktiga punkt som skulle kunna fria Maja, om det visade sig att ljuden inte kom från en kämpande Tove.

Det är enbart på flashback som en sådan långsökt förklaring till ljuden görs.
Jag menar inte att T skulle varit död redan då utan endast medvetandepåverkad. Att hon skulle varit fullt medveten ser jag som högst osannolikt.

Vad händer i kroppen vid kvävning.
https://www.emergency-live.com/sv/health-and-safety/choking-suffocation-or-asphyxia-definition-causes-symptoms-death/
Citera
2023-08-02, 13:25
Medlem
flashmaners avatar
Efter den senaste informationen som kommit fram med tillägg från rättsläkarna och tidsstämplingar m.m. i mobilerna så kommer här en tidslinje baserat på detta med utgångsläget att mordet ska ha skett i linje med åklagarens påstående, baserat på dunsen, vilket också ligger i linje med huvudfokus i tråden är. Här kan man också ana varför Rullman kommit fram till den tidpunkt han gjort.

0245 Lahanj och Johanna ger sig av mot donken
0242 - 0244 Johanna går upp till lägenheten, pratar med Maja, hämtar, nycklar, mobil, jacka etc och går ner till Lahanj igen
0240 - 0242 Johanna kommer ut ur lägenheten, går ner för trappan och stöter på Lahanj och hans pappa. De samtalar och Johanna berättar om sin kompis och att hennes mamma skall komma och hämta henne för att åka till donken och köpa mat. Lahanjs pappa erbjuder Johanna att Lahanj kan köra henne till donken. Johanna accepterar detta och säger att hon skall gå upp till sin lägenhet för att hämta sin telefon (har jag för mig det var)
0236 - 0239 Lahanj och hans pappa står nere i trapphuset eller i hallen och pratar om det som inträffat.
0234 - 0235 Lahanj går upp och ringer på hos Johanna, han väntar och lyssnar men hör inget. Efter en stund ringer han på igen. Han hör plötsligt några knackningar i väggen. Han väntar en stund till, men hör inget mer.
0232 - 0233 Lahanj och hans pappa sitter i soffan när de plötsligt hör en kraftig duns. Enlig Lahanj hörs därefter ytterligare 3-4 kraftiga dunsar med ca 10-15 sekunders mellanrum. Han och hans pappa konfererar om vad det kan vara och vad som hänt. De beslutar till sist att Lahanj skall gå upp och ringa på hos Johanna för att se vad som hänt.

Strypningen skall ha tagit 4-8 minuter. Det spekuleras i tumult innan strypningen påbörjas, med fällning och "brottning" på golvet.

Om fällningen orsakade den (första) kraftiga dunsen så bör bråket ha startat med fällningen runt 0232-0233 och strypningen som inletts där. Det innebär att strypningen har pågått från 0232-0233 till 0236-0241. Efter strypningen skall sedan Johanna ha trampat i kiss, städat upp, bytt sockor, irrat omkring i lägenheten, innan Johanna till sist tog fattning till sig igen, sprang ut och in genom ytterdörren några gånger, innan hon till sist gick ner till Lahanj vid 0240.

Tiden för Johannas uppenbarelse i trapphuset, 0240, faller inom ramen för när strypningen skall ha pågått, 0236 - 0241. Frågan är då om det är möjligt att det som sker mellan strypningen avslutas och Johannas uppenbarelse i trapphuset kan ske på de fyra minuterna från 0236 - 0240. Det är alltså städningen, sockbyte, och spring i lägenheten. Det kan i alla fall inte uteslutas ha skett på de fyra minutrarna även om det förefaller tajt.

Så där har vi då tidslinjen. Den utgår från den fastställda tiden i Lahanjs mobiltelefon för när de ger sig av till donken, och räknar sedan baklänges givet de olika tidsrymder och förlopp som framkommer i FUP.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-02 kl. 13:30.
Citera
2023-08-02, 13:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ännu inget svar från HR gällande rättegångsdatum.
Samtliga försvarare har inga problem med att ha rättegång som planerat, förutom Clea.
Advokat Gillberg har förhinder mot ytterligare senarelagd rättegång, så det återstår att se om Clea får något "extraliv" då det mest lämpliga är att hålla förhandlingarna nu, då det är uppskjutet en gång redan..

Clea skulle inkommit med svar igår, gjorde hon inte det?
Citera
2023-08-02, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Clea skulle inkommit med svar igår, gjorde hon inte det?
Jo, hon bestrider fortfarande och vill att förhandlingarna flyttas fram..
Citera
2023-08-02, 13:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, hon bestrider fortfarande och vill att förhandlingarna flyttas fram..

Ok. Då får vi se vad domstolen beslutar. Smart drag av Gillberg där. Jag tycker nog att domstolen skall hålla på sitt förslag om att bara skjuta de två sista dagarna en vecka. Skulle det då, vid förhandlingen, vissa sig att det behövs mer tid, så kan de då utlysa en dags extra förhandling ytterligare någon vecka framåt för att Clea skall kunna göra den extra förberedelse hon behöver, om hon då vid den tidpunkten och med den vetskapen om rättsliga rådets utlåtande anser sig behöva mer tid. Vilket jag finner föga sannolikt, då det hon redan fått i den rättsmedicinska tilläggsrapporten lär vara mer än tillräckligt för hennes föreberedelse. Jag har svår att se att rättsliga rådet skulle ha något att tillföra i sak, och snarare mest bara kommer ge sitt stöd till antingen AE's ifrågasättanden, eller till rättsläkarnas slutsatser.
Jag gissar på det senare. Men det återstår att se.
Citera
2023-08-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag menar inte att T skulle varit död redan då utan endast medvetandepåverkad. Att hon skulle varit fullt medveten ser jag som högst osannolikt.

Vad händer i kroppen vid kvävning.
https://www.emergency-live.com/sv/health-and-safety/choking-suffocation-or-asphyxia-definition-causes-symptoms-death/

Ok, så om jag uppfattat dig rätt tror du att J och T kämpat ca 3 minuter inne i badrummet vid tidpunkten grannen ringer på? Att Tove till och från varit så pass medvetandesänkt att hon inte haft möjlighet att orsaka J några skador, eftersom J låst fast hennes armar med sina egna ben?
Citera
2023-08-02, 13:46
Avslutad
Citat:
Jag kan bara konstatera att du som vanligt har noll koll och inte är något annat än en hejdlös killgissare. Du får läsa på såväl åtalet som om processföring. Du är så fel ute på alla punkter ovan att det inte går att besvara. Gör om, gör rätt, återkom.
Jag ska återkomma i frågan när det står pinsamt klart att varken åklagaren eller Majas försvarare lägger fram telefonfipplandet 02:33 som bevis för att Maja inte har deltagit i mordet. Då är det du som blir idiotförklarad.
Citera
2023-08-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att en person med adhd/ADD är känsligare för typ sömnbrist och energibrist än andra individer.

Från KI studie:

”Mer sårbara för sömnbrist
Gruppen som inte fick sova blev mer instabila i sina svar. Resultaten visade också att personer med kraftigare adhd-tendenser var mer sårbara för sömnbrist, och försämrades mer än de med lägre adhd-tendenser.”

https://nyheter.ki.se/personer-med-adhd-drag-ar-mer-sarbara-for-somnbrist

Sömnbrist drabbar adhd hjärnan hårdare, artikel Svd:

”Och allra störst var försämringen för de som uppvisat flest adhd-tendenser, enligt studiens resultat som publicerats i tidskriften Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging.”

https://www.svd.se/a/zg4gR5/somnbrist-drabbar-dem-med-adhd-drag-hardare

Detsamma gäller nog om en person med adhd/ADD inte ätit ordentligt, sovit för lite och sedan dricker på det. Deras hjärna är känsligare för störningar som dessa misstänker jag.

Nu har jag inte tillgång till FUP, men jag minns att Maja hade ätit på vägen från Gtb, och visst kan hon ha sovit i bilen.

Det kan hända att hon undanhåller något där, men kan det faktiskt vara så att allt sammantaget med konsert, för lite sömn, oregelbundet matintag (kanske för lite) och så ny utekväll med vin och drinkar blir en större påfrestning för Maja än för personer utan Adhd/ ADD.

Intressant det du refererar till.

Mark Levengood pratade i sitt Sommar i P1 om hur ADD påverkat honom. När han fick sin diagnos vid 57 år var den som en 'välsignelse'.
Så här säger han bland annat
'Jag missar flyg, jag missar båtar, jag blir så trött så jag somnar tre gånger per dag. Jag fortsätter harva mig fram genom tillvaron som jag gjort hela livet. Jag gissar, jag chansar, jag hoppas. 'Det finns en del buggar i mitt system som alltid ställer till det'.

Han nämner sedan också att han tror att de återkommande depressionerna han drabbats av berott på ADD och dess effekter. Det ger en sårbarhet i systemet.

Nu för tiden är det ju en del som vill bli av med sina ADHD-diagnoser och begär ny utredning. Men för andra är det en lättnad att få den. Jag läste även om Sarah Dawn Finer. Detta är ju personer med hög funktion och intelligens men som ändå upplevt stor påverkan på livet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-02 kl. 13:57.
Citera
2023-08-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ok. Då får vi se vad domstolen beslutar. Smart drag av Gillberg där. Jag tycker nog att domstolen skall hålla på sitt förslag om att bara skjuta de två sista dagarna en vecka. Skulle det då, vid förhandlingen, vissa sig att det behövs mer tid, så kan de då utlysa en dags extra förhandling ytterligare någon vecka framåt för att Clea skall kunna göra den extra förberedelse hon behöver, om hon då vid den tidpunkten och med den vetskapen om rättsliga rådets utlåtande anser sig behöva mer tid. Vilket jag finner föga sannolikt, då det hon redan fått i den rättsmedicinska tilläggsrapporten lär vara mer än tillräckligt för hennes föreberedelse. Jag har svår att se att rättsliga rådet skulle ha något att tillföra i sak, och snarare mest bara kommer ge sitt stöd till antingen AE's ifrågasättanden, eller till rättsläkarnas slutsatser.
Jag gissar på det senare. Men det återstår att se.

Gillberg har kanske giltiga skäl.
Vi får hoppas att rättegången blir som planerat med en extra dag veckan efter.
Citera
2023-08-02, 14:03
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Som jag och flera med mig har påtalat under en längre tid så är det ur Majas perspektiv inte viktigt alls, eftersom det inte finns några bevis mot Maja som stöder en fällande dom, oavsett vid vilken exakt tidpunkt mordet ska ha begåtts.

Det jag påtalar här är istället det omvända, nämligen att om mordet, som åklagaren vill göra gällande, inleddes vid 0230, så har vi nu ett tekniskt bevis som friar Maja från att ha hållit i Toves armar så som åklagaren gör gällande.

För Johanna är det egentligen på samma vis gällande fällande dom, det är bevisat att hon har tagit Tove av daga, och de bevisen är lika starka oavsett om hon begick gärningen vid 0200 eller 0230. Inte heller där är alltså tidpunktens exakthet viktig.

Det var väl någon juridisk expert som uttalade sig i media för en tid sedan om att det är ytterst ovanligt att en dödstidpunkt ringas in med så stor noggrannhet som minuter. Ändå fälls många mördare. Det visar rent generellt att en exakt tidpunkt sällan är nödvändig.

Undantaget är så klart om det krävs en exakt tidpunkt för binda en mördare till mordet, det handlar då sannolikt om att den exakta tidpunkten kan utesluta alla andra alternativ, vilka skulle kunna bli möjliga om mordet skett vid en annan tidpunkt.

Det är ju så det är här, fast omvänt, med Maja, att hon kan bevisas vara oskyldig om det kan bevisas att mordet inleddes 0230. (Givet att man tar telefonupplåsningen som ett bevis på att Maja låst upp sin telefon då).

Kan åklagaren ange en ny förmodad tid när döden inträdde vid förhandlingen i HR? Exempelvis 02:00-02:45?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in