2023-08-03, 00:59
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kroppen reagerar instinktivt på olika hot. Det är väl ingen som lägger handen på en het platta och står och funderar på vad man ska göra? Kroppen reagerar instinktivt på hotet och rycker bort handen.

Ligger man på rygg och har en tyngd på bröstet/buken som hämmar andningen så är det också ett hot som kommer utlösa reaktioner av kroppen för att göra sig av med tyngden. Klart man kan träna in olika tekniker och grepp/tag och på så sätt göra sig av med en angripare snabbare, men även den som är oförberedd och otränad i försvarsteknik kommer göra instinktiva kropprörelser för att bli av med tyngden.
Skönt att läsa att ni tar upp slagsmålet och hur det egentligen kan gå till. Blir frustrerad och läsa de som påstår att detta skulle vara en enkel match för JJ. Det är som sagt en omöjlighet utan att hon fått hjälp
Citera
2023-08-03, 01:07
Medlem
flashmaners avatar
Höll Maja i Toves armar.

Det är frågan.

Frihet eller livstids fängelse.

Där finns ingen gråskala.

Antingen eller.

Tufft.

Men det är faktiskt inte så.

Och det är något som tycks glömts bort helt och hållet i tråden.

Om Maja höll i armarna så har hon mördat Tove och då ska hon minsann dömas till livstids fängelse. Sägs det i tråden.

Men så säger faktiskt inte lagen.

Det är inte så enkelt.

Det räcker inte

att Maja höll i Toves armar.

Den inkompetenta rätten i Eksjö, med rådman Handmark som domare, förstod sig inte ens dom på vad ett insiktsuppsåt är för något. Trots sin ofattbara inkompetens hade de makten att döma Maja till livstids fängelse.

Som tur är finns hovrätten.

Men, frågar sig vän av ordning - var finns bevisen för Majas uppsåt?

För det är vad lagen säger. Det räcker inte med att man har dödat någon, för att dömas till livstids fängelse.

Man måste också ha haft ett uppsåt att döda.

Sådan är lagen.

Maja kan ha hållit i Toves armar när Johanna och Tove brottades.

Men ändå undkomma en morddom, och det med rätta.

För om Maja inte hade uppsåt att döda Tove, då ska hon heller, helt enligt lagen, inte dömas för mord.

Uppsåt är det första rekvisitet som måste vara uppfyllt för att ett brott skall ha begåtts.

Så, innan någon påstår att Maja höll i Toves armar, och därför skall dömas för mord - så, kan det vara bra att presentera bevisen för uppsåtet.

Tingsrätten hittade på en helt egen, direkt rättsvidrig lösning, eftersom åklagaren helt missat att han behövde bevisa uppsåt. Rullman är inte helt torr bakom öronen.

Hovrätten behöver aldrig ens fundera över om Maja höll i Toves armar, för det finns inget uppsåt.
De kommer säkerligen att göra det ändå, och presentera sitt resonemang, men de behöver egentligen inte. De kan med all rätt nöjda sig med att skriva i domskälet att det saknas uppsåt och därför är vidare bevisvärdering i frågan överflödig och har ej genomförts.

Så är det.
Citera
2023-08-03, 01:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Skönt att läsa att ni tar upp slagsmålet och hur det egentligen kan gå till. Blir frustrerad och läsa de som påstår att detta skulle vara en enkel match för JJ. Det är som sagt en omöjlighet utan att hon fått hjälp

Det var en enkel match för Johanna.

Ett hårt slag i huvudet på Tove och sedan ströp Johanna henne. Tove hade aldrig skuggan av en chans.
Citera
2023-08-03, 01:23
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Ett hårt slag i huvudet på Tove och sedan ströp Johanna henne. Tove hade aldrig skuggan av en chans.

Ja, inom fighting brukar man säga ”en stor man slår en liten man”

Sannolikt hade Johanna (180 cm?) inga problem att ”skrynkla ihop” Tove (160 cm nånting) Tove kunde nog knappt bjuda motstånd… mot en ursinnig Johanna.

R.I.P Tove å kondoleanser till nära å kära.
Citera
2023-08-03, 01:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kroppen reagerar instinktivt på olika hot. Det är väl ingen som lägger handen på en het platta och står och funderar på vad man ska göra? Kroppen reagerar instinktivt på hotet och rycker bort handen.

Ligger man på rygg och har en tyngd på bröstet/buken som hämmar andningen så är det också ett hot som kommer utlösa reaktioner av kroppen för att göra sig av med tyngden. Klart man kan träna in olika tekniker och grepp/tag och på så sätt göra sig av med en angripare snabbare, men även den som är oförberedd och otränad i försvarsteknik kommer göra instinktiva kropprörelser för att bli av med tyngden.

Precis

Och precis som du säger med olika tekniker även en oförberedd och otränad gör precis allt för att bli av med tyngden...

Jag tränade med en snubbe som var om inte 30kg lättare än mig så iafall 20... och han var typ 2 decimeter kortare men det var omöjligt att kontrollera honom på det sättet folk påstår JLJ skulle ha kontrollerat Tove.
Citera
2023-08-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Precis inga rivskador inget...

Folk i tråden har aldrig varit i ett slagsmål... själv har jag tävlat i mma/submission wrestling och det är oerhört svårt att kontrollera en person på golvet... och även när du har "kontroll" kan en person tillfoga dig skador om den vill.

Kyokushin karate och jujutsu här. Johanna är ingen erfaren mördare eller strypare. Hon hade börjat med mordbränder och avancerade till strypmördare med en gång. Du och jag vet att där det blir mest skador är när nybörjare kör igång…och här var det en kamp på liv och död, adrenalinet måste ha varit skyhögt hos dem alla tre…Men Johanna i enbart trosor och med bara ben och någon slags blus har inte ett blåmärke. Inte ett rivsår på kinder, ben, armar eller bål. Inte någonting. Det fungerar inte så. De måste ha varit två mördare som aktivt målmedvetet hållit Toves kropp under kontroll tills hon kunde strypas till döds. Den natten blev en ung kvinna av med sitt liv och två andra kvinnor blev mördare.

Vi vet vad Maja har gjort.
Hela Vetlanda vet vad Maja har gjort.
Citera
2023-08-03, 01:26
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

*gäsp* återigen så lyser din inkompetens igenom... ett hårt slag i huvudet på Tove gör henne inte lätt att kontrollera på backen...

Du har aldrig varit i ett slagsmål som utspelat sig på backen det märks...
Citera
2023-08-03, 01:27
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, inom fighting brukar man säga ”en stor man slår en liten man”

Sannolikt hade Johanna (180 cm?) inga problem att ”skrynkla ihop” Tove (160 cm nånting) Tove kunde nog knappt bjuda motstånd… mot en ursinnig Johanna.

R.I.P Tove å kondoleanser till nära å kära.

Längden har ingen betydelse...

https://www.youtube.com/watch?v=82FmcJOb1vA

Hong man choi 2,18 m 160kg

Fedor 1,83 m 110kg
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-08-03 kl. 01:35.
Citera
2023-08-03, 01:31
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Kyokushin karate och jujutsu här. Johanna är ingen erfaren mördare eller strypare. Hon hade börjat med mordbränder och avancerade till strypmördare med en gång. Du och jag vet att där det blir mest skador är när nybörjare kör igång…och här var det en kamp på liv och död, adrenalinet måste ha varit skyhögt hos dem alla tre…Men Johanna i enbart trosor och med bara ben och någon slags blus har inte ett blåmärke. Inte ett rivsår på kinder, ben, armar eller bål. Inte någonting. Det fungerar inte så. De måste ha varit två mördare som aktivt målmedvetet hållit Toves kropp under kontroll tills hon kunde strypas till döds. Den natten blev en ung kvinna av med sitt liv och två andra kvinnor blev mördare.

Vi vet vad Maja har gjort.
Hela Vetlanda vet vad Maja har gjort.

Ja alla med en fungerande hjärna vet att det är minst två mördare...

Som du säger JLJ är helt utan skador det är inte ens en gnutta troligt... såvida Tove inte varit helt borta vilket vi vet att hon inte varit.
Citera
2023-08-03, 04:48
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du är för gullig du, Du tillhör kategorin människor som tror att ingen kan bli dömd till mord på enbart indicier utan det måste vara bortom rimligt tvivel uppbackad med både DNA och teknisk bevisning.
Stefan Davidsson blev dömd till 18 år av en enad Hovrätt utan ett endaste bevis, utan ett mordvapen, utan ett enda DNA spår på brottsplatsen.

Ja åklagaren har bevisbördan men det är domstolen som dömer, Och i domen mot SD så måste nog HR ha glömt bort både bevis och rimligt tvivel, eller vad tror du själv?

Jag måste nog ta och ringa Hanna Davidsson och få henne till att be HD att riva upp domen mot Stefan, Argumentet säger sej självt, ingen kan bli dömd för mord om du ljuger i förhör och i domstolen.

Här snackar vi skadestånd i storleken 50-75 miljoner, satan Hanna du och barnen blir mångmiljonärer.

Hur kom du fram till din listiga slutsats att jag inte tror att någon kan dömas för mord bara på indicier???

Jodå. Jag vet flertalet som dömts för mord, bara på indicier. Och jag har inga problem med det. Inga som helst problem.

Men i detta fall anser jag inte att det finns bevis/indicier som räcker för ett livstidsstraff för Maja.

Tex Johannas utsaga om att Maja har hållit i Toves händer när Johanna strypt Tove. Johanna är väldigt osäker på hur,var när Maja hållit i Toves händer. Att tingsrätten sätter så stor tilltro till en tilltalads uppgifter mot en medåtalad är förvånansvärt. Dessa uppgifter ska tillmätas mycket lite värde.

Tingsrätten skriver i domen.
"Naturligtvis ska en medtilltalads uppgifter normalt bedömas med stor försiktighet särskilt om
den som lämnar uppgiften själv försöker komma i en bättre position genom att skylla ifrån sig
och påstå att det är någon annan som begått brottet. Dessa förhållanden är dock inte aktuella i
detta fall. Även om Johanna Leshem Jansson förnekar uppsåtligt dödande har hon lämnat
uppgifter om sin egen medverkan som är mycket besvärande för henne själv. Hon försöker
alltså inte skylla ifrån sig. "

Ändå sätter man stor tilltro till vad Johanna påstår. Och man bortser fullständigt att det skulle kunna vara en hämnd för att Maja började berätta och bröt deras pakt att tiga rakt ut. Vidare.

"Tingsrätten har dock vid sin bevisprövning funnit att många av de uppgifter som Johanna
Leshem Jansson lämnat om just händelseförloppet vid strypningen inte stämmer överens med
den övriga utredning som lagts fram som bevis (jfr till exempel med rättsläkaren Aleksandra
Lazarevic uppgifter om hur lång tid strypningen måste ha pågått för att den effekt som blev resultat skulle inträffa). Johanna Leshem Janssons uppgifter om när gärningen ägde rum
tidsmässigt stämmer inte heller med den övriga bevisning som åklagaren åberopat (jfr särskilt
vittnesförhöret med Lahanj Kornasan"

Så i samma mening hävdar tingsrätten att Johanna ljuger om tidpunkten, ljuger om hur länge hon strypt Tove,men talar sanning om att Maja hållit i Toves händer. I samma mening. Snacka om att plocka russinen ur kakan. Hur är det möjligt.

Sen avslutar tingsrätten med.

"När det gäller de uppgifter som
Johanna Leshem Jansson lämnat om Maja Hellmans medverkan vid gärningen har tingsrätten
tillmätt uppgiften om att Maja Hellman höll fast Toves armar betydelse. Denna uppgift har
stärkt bevisläget mot Maja Hellman. "
Citera
2023-08-03, 07:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Hur kom du fram till din listiga slutsats att jag inte tror att någon kan dömas för mord bara på indicier???

Jodå. Jag vet flertalet som dömts för mord, bara på indicier. Och jag har inga problem med det. Inga som helst problem.

Men i detta fall anser jag inte att det finns bevis/indicier som räcker för ett livstidsstraff för Maja.

Tex Johannas utsaga om att Maja har hållit i Toves händer när Johanna strypt Tove. Johanna är väldigt osäker på hur,var när Maja hållit i Toves händer. Att tingsrätten sätter så stor tilltro till en tilltalads uppgifter mot en medåtalad är förvånansvärt. Dessa uppgifter ska tillmätas mycket lite värde.

Tingsrätten skriver i domen.
"Naturligtvis ska en medtilltalads uppgifter normalt bedömas med stor försiktighet särskilt om
den som lämnar uppgiften själv försöker komma i en bättre position genom att skylla ifrån sig
och påstå att det är någon annan som begått brottet. Dessa förhållanden är dock inte aktuella i
detta fall. Även om Johanna Leshem Jansson förnekar uppsåtligt dödande har hon lämnat
uppgifter om sin egen medverkan som är mycket besvärande för henne själv. Hon försöker
alltså inte skylla ifrån sig. "

Ändå sätter man stor tilltro till vad Johanna påstår. Och man bortser fullständigt att det skulle kunna vara en hämnd för att Maja började berätta och bröt deras pakt att tiga rakt ut. Vidare.

"Tingsrätten har dock vid sin bevisprövning funnit att många av de uppgifter som Johanna
Leshem Jansson lämnat om just händelseförloppet vid strypningen inte stämmer överens med
den övriga utredning som lagts fram som bevis (jfr till exempel med rättsläkaren Aleksandra
Lazarevic uppgifter om hur lång tid strypningen måste ha pågått för att den effekt som blev resultat skulle inträffa). Johanna Leshem Janssons uppgifter om när gärningen ägde rum
tidsmässigt stämmer inte heller med den övriga bevisning som åklagaren åberopat (jfr särskilt
vittnesförhöret med Lahanj Kornasan"

Så i samma mening hävdar tingsrätten att Johanna ljuger om tidpunkten, ljuger om hur länge hon strypt Tove,men talar sanning om att Maja hållit i Toves händer. I samma mening. Snacka om att plocka russinen ur kakan. Hur är det möjligt.

Sen avslutar tingsrätten med.

"När det gäller de uppgifter som
Johanna Leshem Jansson lämnat om Maja Hellmans medverkan vid gärningen har tingsrätten
tillmätt uppgiften om att Maja Hellman höll fast Toves armar betydelse. Denna uppgift har
stärkt bevisläget mot Maja Hellman
. "
Det är rättsvidrigt.
Maja har inte getts en rättvis prövning.
Hon måste få upprättelse.
Stackars tjej, hon har berättat efter bästa förmåga.
Hon har erkänt sin del, gravfridsbrott, vilket stämmer väl med vad hon berättat.
Johanna hade mordplanen klar, det skulle vara ett försvinnande, som inte skulle inte klaras upp.
Johanna anser sig själv vara den smartaste i rummet...
Nu påstår hon att hon är rädd och känner sig orygg inne på Hinseberg...dom andra pekar finger och gör tecken...
Tillåt mig småle, detta är bara början Johanna, pilutta dig..
Citera
2023-08-03, 07:54
Medlem
HaroldSnepstss avatar
När vi återigen kommit in på Johannas längd så tänker jag på alla förundersökningar om mord jag läst genom åren. I ett flertal fall framkommer den misstänktes längd och vikt genom att det helt enkelt är nedskrivet. I andra fall är den misstänkte fotograferad bredvid en "längdremsa" eller vad det heter, en sådan som sitter vid t ex utgången i butiker. Något sådant har jag dessvärre inte hittat i denna fup.

Däremot när förundersökningsledarna ber Johanna att beskriva poliserna hon talat med utanför Nöjet säger hon "de var längre än 173 centimeter"
Enlig mig beror denna uppskattning på en av två saker.
1. Johanna är 173 cm lång och poliserna var längre än henne.
2. Ytterligare en person stod bredvid och Johanna vet att denna person är 173 cm och poliserna var längre än denne.

När man ser foton på Johanna ser hon på vissa av dessa ut att vara väldigt lång, cirka 185 cm.
Det finns något foto på Johanna och Tove bredvid varandra där man tydligt ser att Johanna är en rejäl bit längre än Tove som väl var 160 cm? 13 cm gör ganska stor skillnad varpå min gissning landar i att Johanna är 173 centimeter lång.
Men det borde ju finnas nån som känner till henne som kan dela med sig av om hon är drygt 170 eller närmare 190.
Den här längdgrejen gnager i mig och det borde inte vara svårt att få den utredd. Det är trots allt på Flashback de bästa detektiverna finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in