Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Du är för gullig du, Du tillhör kategorin människor som tror att ingen kan bli dömd till mord på enbart indicier utan det måste vara bortom rimligt tvivel uppbackad med både DNA och teknisk bevisning.
Stefan Davidsson blev dömd till 18 år av en enad Hovrätt utan ett endaste bevis, utan ett mordvapen, utan ett enda DNA spår på brottsplatsen.
Ja åklagaren har bevisbördan men det är domstolen som dömer, Och i domen mot SD så måste nog HR ha glömt bort både bevis och rimligt tvivel, eller vad tror du själv?
Jag måste nog ta och ringa Hanna Davidsson och få henne till att be HD att riva upp domen mot Stefan, Argumentet säger sej självt, ingen kan bli dömd för mord om du ljuger i förhör och i domstolen.
Här snackar vi skadestånd i storleken 50-75 miljoner, satan Hanna du och barnen blir mångmiljonärer.
Hur kom du fram till din listiga slutsats att jag inte tror att någon kan dömas för mord bara på indicier???
Jodå. Jag vet flertalet som dömts för mord, bara på indicier. Och jag har inga problem med det. Inga som helst problem.
Men i detta fall anser jag inte att det finns bevis/indicier som räcker för ett livstidsstraff för Maja.
Tex Johannas utsaga om att Maja har hållit i Toves händer när Johanna strypt Tove. Johanna är väldigt osäker på hur,var när Maja hållit i Toves händer. Att tingsrätten sätter så stor tilltro till en tilltalads uppgifter mot en medåtalad är förvånansvärt. Dessa uppgifter ska tillmätas mycket lite värde.
Tingsrätten skriver i domen.
"Naturligtvis ska en medtilltalads uppgifter normalt bedömas med stor försiktighet särskilt om
den som lämnar uppgiften själv försöker komma i en bättre position genom att skylla ifrån sig
och påstå att det är någon annan som begått brottet. Dessa förhållanden är dock inte aktuella i
detta fall. Även om Johanna Leshem Jansson förnekar uppsåtligt dödande har hon lämnat
uppgifter om sin egen medverkan som är mycket besvärande för henne själv. Hon försöker
alltså inte skylla ifrån sig. "
Ändå sätter man stor tilltro till vad Johanna påstår. Och man bortser fullständigt att det skulle kunna vara en hämnd för att Maja började berätta och bröt deras pakt att tiga rakt ut. Vidare.
"Tingsrätten har dock vid sin bevisprövning funnit att många av de uppgifter som Johanna
Leshem Jansson lämnat om just händelseförloppet vid strypningen inte stämmer överens med
den övriga utredning som lagts fram som bevis (jfr till exempel med rättsläkaren Aleksandra
Lazarevic uppgifter om hur lång tid strypningen måste ha pågått för att den effekt som blev resultat skulle inträffa). Johanna Leshem Janssons uppgifter om när gärningen ägde rum
tidsmässigt stämmer inte heller med den övriga bevisning som åklagaren åberopat (jfr särskilt
vittnesförhöret med Lahanj Kornasan"
Så i samma mening hävdar tingsrätten att Johanna ljuger om tidpunkten, ljuger om hur länge hon strypt Tove,men talar sanning om att Maja hållit i Toves händer. I samma mening. Snacka om att plocka russinen ur kakan. Hur är det möjligt.
Sen avslutar tingsrätten med.
"När det gäller de uppgifter som
Johanna Leshem Jansson lämnat om Maja Hellmans medverkan vid gärningen har tingsrätten
tillmätt uppgiften om att Maja Hellman höll fast Toves armar betydelse. Denna uppgift har
stärkt bevisläget mot Maja Hellman. "