2023-08-02, 23:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns tio tusentals dokumenterade MMA matcher. Videoinspelade för alla att söka själv och se. Hitta en enda låsning som liknar det som påstås så kan vi diskutera. Eller ett enda strypmord där denna låsning skett så gm kunnat strypa sitt offer utan att själv bli skadad.

Du verkar fortfarande tro att T varit oförmögen att göra motstånd. Men i den nya rapporten så kan du läsa just det. Tove har försökt göra motstånd! Givetvis försöker hon då även använda sina armar om dom inte hade varit fasthållna!
Om det så finns en miljon MMA-matcher, så tror jag inte du kan hänvisa till en enda där
- en av brottarna är ovetande om att han ska gå en match
- en av brottarna är alkoholpåverkad
- en av brottarna fälls före startsignalen gått
- en av brottarna får två hårda slag i huvudet, varav minst en ger hjärnskakning före match
- en av brottarna får ena ögat intryckt
- en av brottarna lägger all sin tyngd på ett tummgrepp på motståndarens hals
- en av brottarna har för avsikt att strypa den andre till döds

Hitta ett klipp där alla ovanstående förutsättningar är uppfyllda så kan vi diskutera fasthållningen efteråt.

Jag är inte det minsta intresserad av MMA, har aldrig sett och kommer troligtvis aldrig att se någon match, men jag gissar att de försiggår på en något dämpande matta och inte direkt på ett stumt golv.
Citera
2023-08-02, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det går på instinkt. Jag kände direkt hur jag skulle göra. Försök föreställa dig att du ligger på rygg med någon som låser dina armar mot golvet. Du kanske skulle ligga där som en död fisk, jag skulle direkt börja vrida och vända mig. Om nån har mina armar böjda utåt, där jag har handflatorna uppåt så skulle jag instinktivt dra armarna, fortfarande böjda, uppåt längs golvet. Så handen träffar mitt huvud. Det är den rörelse som känns naturligast i det läget. Det känns inte som att nån skulle kunna hindra den rörelsen med ett tryck av sina ben. Det krävs att mina armar är fastlåsta av händer.
Tove var inte kapabel pga överraskningsmomentet och hon blev troligast medvetslös vid fallet där hon slog i huvudet, ögat var intryckt, ett hårt strypgrepp av en rasande Johanna, som själv beskrivit hur Tove lät och såg ut, vilket rättsläkarna kunnat bekräfta och påvisa genom sina grundliga undersökningar.
Vad är det man brukar säga? det är lätt att vara världsmästare när man sitter på läktaren...
Citera
2023-08-02, 23:09
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tove var inte kapabel pga överraskningsmomentet och hon blev troligast medvetslös vid fallet där hon slog i huvudet, ögat var intryckt, ett hårt strypgrepp av en rasande Johanna, som själv beskrivit hur Tove lät och såg ut, vilket rättsläkarna kunnat bekräfta och påvisa genom sina grundliga undersökningar.
Vad är det man brukar säga? det är lätt att vara världsmästare när man sitter på läktaren...

Nej rättsläkaren har inte sagt att Tove troligast var medvetslös... varför ljuger du?

Däremot så kan hon ha varit groggy och även om du är groggy så kickar överlevnads instinkten in... de har jag själv varit med om när jag tävlat och blivit träffad så jag sett dubbelt...
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-08-02 kl. 23:11.
Citera
2023-08-02, 23:14
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Du har fortfarande svårt att förstå att Tove hade Mottrycksskador, hon har alltså levt OCH gjort motstånd.
Citera
2023-08-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag kollade i FUP igen, och så är det, 0602 är den senaste loggade aktiviteten, vid 0700 anges "ser telefonen ut att upphöra i aktivitet".

Inga aktiviteter registrerade däremellan, och ingen information om vad det är för loggning i telefonen som polisen tolkar som "ser telefonen ut att upphöra i aktivitet", vilket ju är en minst sagt tvetydig notering.

Jag har något minne av att det var att telefonen låste sig, och att den kan ha gjort det av sig själv, på samma vis som vid 0233. Att det tog så mycket längre tid mellan 6-7 kan t.ex. bero på att telefonen lagts på laddning och kanske med någon app igång som håller skärmen lysande, men att det inte skett någon aktivitet därför att Maja somnade vid 0702. Detta har diskuterats i tråden tidigare, så informationen finns där ute någonstans.

Jag kan flika in att iPhonen loggar om den laddas med tidsstämplar för batteriprocent, batteritemperatur och om den är undr laddning eller ej. Tidsperioden den är under laddning loggas alltså.

Är appar igång så finns det tidstämplar att gödsla med i loggarna från iPhonen också.

Jag har haft lite dåligt med tid sedan protokollen kom ut, men har börjat kika närmare.

Polisen har använt en ganska enkel metod för att kolla i databaserna. Det är Magnet Axiom som programmet heter och det vi ser är förindexerade artefakter, alltså användardata som programmet presenterar "automatiskt".

Vi ser exempel i akt 79 s.4-6 hur de presenterar datan från 02:30.

Just protokoll som är akt 79 ska vara en detaljerad analys.

Är det en detaljerad analys undrar ni?
Nja. Inte så mycket som man kan önska.

Men så här står det i protokollet:

"Detta protokoll kommer att redovisa dessa enhetshändelser mer detaljerat."

Detaljerat är ett realativt begrepp.

I den här länken https://gofile.io/d/urHynz finns två skärmklipp. Det ena är från min skärm och det andra är från polisens detaljerade analys.

Vi jobbar lite olika kan man kanske tycka.

I min bild så ser man i fönstret vid röda siffran 1 det som i polisens fynd i MH:s mobil benämns Activity Level.

I två st fönster med röd siffra så ser man Magnets (som utvecklar Axiom som polisen använt för senaaste analysen här) program för att "skräddarsy" artefakter, alltså digitala bevis från iPhonens databaser. I det här exemplet KnowledgeC som syns i tabellen från polisens analys av 02:33 osv.

Resultatet av det programmet ser man i två fönster vid röda siffran 3.
Datan i XML-format kan användas på olika sätt. Dels går filen att importera direkt i Axiom efter att artefakten blivit skräddarsydd. Eller så kikar man i rådatan som lite fusklapp och så kan man skriva script ( instruktioner) till databasen m h a dem. Likt jag gjort uppe i vänstra hörnet vid röda ettan.

Så Activity Level 02:33 vad tusan är det då?

Det vet knappt polisens leverantörer ens. Men lite har de klurat ut och det är att 0 är ingen aktivitet i iPhonen. 1 är aktivitet och 8 (vilket inte är med i protokollet) är någon bakgrundsaktivitet. Sen finns det en rad "Activity Levels" till.

Men det går att hitta mer aktivitet i iPhone som tillhör MH. Men då måste det göras av någon som har den kunskapen. För vad är annars de här "bevisen" värda?

En annan intressant iakttagelse jag hunnit göra här är att i akt 79 sidan 6 så ser man att MH:s skärm är släckt från 02:33 till 02:59. Det är 02:43 hon går 48 steg och det menar hon i förhör att det kan bero på att hon går och hämtar mobilen vid sängen efter att ha pratat/väckts av JJ. Hon går isf 48 steg EFTER att hon hämtat iPhonen eftersom det är appen i den som reggar stegen.

Dessa 48 steg avslutas 02:48:02. Hon bär på mobilen i runt fem minuter utan att väcka den.

Hon sitter(?) alltså på toa och "väntar" på JJ tills SMS kommer. på sid 6 så ser man att skärmen är släckt fram till att den tänds 02:59:48.

Hon måste mått väldigt dåligt eller inte orkat använda mobilen när hon var på toa där.

Sedan så kommer SMS och då öppnar MH det med "metoden" indirectclear och defaultaction ser vi i protokollet där. Det betyder att från låst skärm så öppnar hon SMS-appen i iPhonen genom att svepa/klicka på notisen.

Jag har nog mer att tillägga om de här protokollen men det får bli i annat inlägg.
Citera
2023-08-02, 23:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den stora skillnaden ligger troligtvis att hon ville vara vaken när hon kom hem, spela spel och glömma bort vad hon varit med om

Du vet väl att när du äter så blir du trött eftersom magmusklerna börjar arbeta för att smälta maten.

Men Maja tog nog fram sina målarböcker när hon kom hem och började färglägga enhörningar och tänkte på rosa sockervadd och tänkte att vad roligt det skulle vara att få klättra upp på regnbågen och leta efter krukan med guld.
Citera
2023-08-02, 23:44
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Beror det på att Johanna var en fullfjättrad yrkesmördare? Till och med Schakalen och Ted Bundy är grön av avundsjuka i sina gravar, för dom så tog det 4-5 mord innan dom bemästrade konsten att mörda.

Bravo Johanna bravo.
Citera
2023-08-02, 23:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns tio tusentals dokumenterade MMA matcher. Videoinspelade för alla att söka själv och se. Hitta en enda låsning som liknar det som påstås så kan vi diskutera. Eller ett enda strypmord där denna låsning skett så gm kunnat strypa sitt offer utan att själv bli skadad.

Du verkar fortfarande tro att T varit oförmögen att göra motstånd. Men i den nya rapporten så kan du läsa just det. Tove har försökt göra motstånd! Givetvis försöker hon då även använda sina armar om dom inte hade varit fasthållna!
Jag har aldrig trott och aldrig påstått att T skulle legat som en död fisk och varit oförmögen att göra motstånd. Däremot tror jag att förmågan varit mycket begränsad. Jag tror hon kämpat intensivt för att komma loss, men inte lyckats.
Citera
2023-08-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om det så finns en miljon MMA-matcher, så tror jag inte du kan hänvisa till en enda där
- en av brottarna är ovetande om att han ska gå en match
- en av brottarna är alkoholpåverkad
- en av brottarna fälls före startsignalen gått
- en av brottarna får två hårda slag i huvudet, varav minst en ger hjärnskakning före match
- en av brottarna får ena ögat intryckt
- en av brottarna lägger all sin tyngd på ett tummgrepp på motståndarens hals
- en av brottarna har för avsikt att strypa den andre till döds

Hitta ett klipp där alla ovanstående förutsättningar är uppfyllda så kan vi diskutera fasthållningen efteråt.

Jag är inte det minsta intresserad av MMA, har aldrig sett och kommer troligtvis aldrig att se någon match, men jag gissar att de försiggår på en något dämpande matta och inte direkt på ett stumt golv.

Det är klart att man inte hittar exakt samma förutsättningar oavsett om man jämför med andra strypmord eller mma. Poängen är att själva greppet inte är genomförbart längre än ett par sekunder även om personen fått åtskilliga slag i huvudet innan (som ofta sker i mma) eller att offret är alkoholpåverkat eller överaskat (som strypoffer ofta är). Titta på en match så ser du hur många slag som kan träffa huvudet utan att dom slutar slåss för det. Att dessa diskreta mjukdelsblödningar skulle gett upphov till någon hjärnskakning får du gärna belägga.

Över 50% av alla strypmord inleds med misshandel. Kan garantera att många av dessa offer också fått diskreta mjukdelsblödningar/blåmärken i huvudet men ändå gjort motstånd och rivit gm.

Som påtalats många gånger nu, är överlevnadsinstinkten extremt stark. Man måste vara helt medvetslös för att inte göra motstånd. Och nu vet vi att Tove försökt göra motstånd. Får du inte luft gör du allt i din makt för att få bort händerna som stryper dig. Du får styrka du normalt sett inte har pga kroppen försätts i akut stress. Att J då skulle lyckas strypa, hålla/trycka ner kroppen på T så hon inte lyckas vrida och vända sig, och samtidigt låsa fast hennes armar, faller på sin orimlighet.
Citera
2023-08-02, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tänk dig snöänglar, änglavingar; raka armar med handflatorna uppåt. För alltså ut armarna en bit från kroppen, för övrigt en position som inom yogavärlden kallas för "resting pose" för att det är ett naturligt sätt att vila på rygg (Clea som yogainstruktör borde inse hur J har gått tillväga).
Låt någon sätta sig ovanpå dig med grenslade ben och lägga sina underben rakt över armbågsleden (förutsätter viss rörlighet i bäckenet). Samtidigt som denne placerar sig över diafragma (inte nedanför).

J är förmodligen lårstark så att kontrollera och tygla T:s armar och andningsmuskler för att emellanåt trycka tummen i ögat och dunka skallen mot underlaget har nog varit fullt möjligt.
Mottrycksskadorna har eventuellt orsakats av att T i ett första skede försökt häva sig uppåt med hjälp av armbågar och hela skulderpartiet?
Vänta, nu förstår jag inte. Menar du att Tove skulle legat med raka armar ut från kroppen och att Johanna med sina ben skulle ha klarat av att fixera Toves armar på detta sätt?

För det första - hur fick Tove plats med raka armar ut från kroppen i det lilla badrummet?

För det andra - Toves armbågsleder måste vara 30 cm ut från kroppen om armarna är rakt ut från kroppen. Johanna måste alltså ut med sina knän 30 cm på ömse sidor om kroppen, hon skulle alltså sitta i princip i spagat på Toves kropp. Det verkar vara en väldigt avancerad ställning.

För det tredje - hur får Johanna något tryck i knäna när hon sitter så brett isär med knäna? Och hur får hon kraft i strypgreppet när hon ska få kraft i två punkter som ligger 30 cm ut från Toves kropp? Och samtidigt även få så stor tyngd i att sitta på Toves kropp att hon hämmar andningen?

Jag ser inte att det går att få en sån kraft i två punkter så pass långt ut från kroppen att det går att låsa fast någons armar på det sättet. Inte ens om det är det enda man gör, dvs även om man inte tar stryptag och behöver lägga kraft där. Ligger man på golvet kan man knyta näven och vrida armen fram och tillbaka och skapa instabilitet för den som trycker med knät mot armbågsleden. Då far knät av armbågsleden.
Citera
2023-08-02, 23:56
Avslutad
Citat:
Hur gjorde Tove mottrycksskador på armbågar och rygg när hon var medvetslös?
Citera
2023-08-02, 23:57
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänkte också på det. Hur får man till ett samtidigt tryck på diafragman, båda knäna och händerna, för Johanna måste ju haft ett högt tryck mot Toves hals och det måste ha varit tyngd från Johannas kropp bakom strypgreppet. Det är mycket enklare att se hur det gick till om Johanna får hjälp med att hålla i Toves händer. Då kan Johanna fokusera sin kraft och tyngd åt ett enda håll - framåt mot Toves hals, sittande på hennes bil/bröst. Men när hon ska ha tyngden/kraften samtidigt fördelad mot sina knän, buken/bröstet och halsen - jag får inte ihop det.

Skulle Johanna göra så som du beskriver har hon inte direkt någon super balans heller... ett litet lätt brygg försök utav Tove skulle kasta Johanna av Tove då hon har absolut noll nada zero balans... och sen får alla Maja dyrkare i tråden fortsätta med sitt copium intag... men det hade Tove kunnat göra med lätthet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in