Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Jag kollade i FUP igen, och så är det, 0602 är den senaste loggade aktiviteten, vid 0700 anges "ser telefonen ut att upphöra i aktivitet".
Inga aktiviteter registrerade däremellan, och ingen information om vad det är för loggning i telefonen som polisen tolkar som "ser telefonen ut att upphöra i aktivitet", vilket ju är en minst sagt tvetydig notering.
Jag har något minne av att det var att telefonen låste sig, och att den kan ha gjort det av sig själv, på samma vis som vid 0233. Att det tog så mycket längre tid mellan 6-7 kan t.ex. bero på att telefonen lagts på laddning och kanske med någon app igång som håller skärmen lysande, men att det inte skett någon aktivitet därför att Maja somnade vid 0702. Detta har diskuterats i tråden tidigare, så informationen finns där ute någonstans.
Jag kan flika in att iPhonen loggar om den laddas med tidsstämplar för batteriprocent, batteritemperatur och om den är undr laddning eller ej. Tidsperioden den är under laddning loggas alltså.
Är appar igång så finns det tidstämplar att gödsla med i loggarna från iPhonen också.
Jag har haft lite dåligt med tid sedan protokollen kom ut, men har börjat kika närmare.
Polisen har använt en ganska enkel metod för att kolla i databaserna. Det är Magnet Axiom som programmet heter och det vi ser är förindexerade artefakter, alltså användardata som programmet presenterar "automatiskt".
Vi ser exempel i akt 79 s.4-6 hur de presenterar datan från 02:30.
Just protokoll som är akt 79 ska vara en detaljerad analys.
Är det en detaljerad analys undrar ni?
Nja. Inte så mycket som man kan önska.
Men så här står det i protokollet:
"Detta protokoll kommer att redovisa dessa enhetshändelser mer detaljerat."
Detaljerat är ett realativt begrepp.
I den här länken
https://gofile.io/d/urHynz finns två skärmklipp. Det ena är från min skärm och det andra är från polisens detaljerade analys.
Vi jobbar lite olika kan man kanske tycka.
I min bild så ser man i fönstret vid röda siffran 1 det som i polisens fynd i MH:s mobil benämns Activity Level.
I två st fönster med röd siffra så ser man Magnets (som utvecklar Axiom som polisen använt för senaaste analysen här) program för att "skräddarsy" artefakter, alltså digitala bevis från iPhonens databaser. I det här exemplet KnowledgeC som syns i tabellen från polisens analys av 02:33 osv.
Resultatet av det programmet ser man i två fönster vid röda siffran 3.
Datan i XML-format kan användas på olika sätt. Dels går filen att importera direkt i Axiom efter att artefakten blivit skräddarsydd. Eller så kikar man i rådatan som lite fusklapp och så kan man skriva script ( instruktioner) till databasen m h a dem. Likt jag gjort uppe i vänstra hörnet vid röda ettan.
Så Activity Level 02:33 vad tusan är det då?
Det vet knappt polisens leverantörer ens. Men lite har de klurat ut och det är att 0 är ingen aktivitet i iPhonen. 1 är aktivitet och 8 (vilket inte är med i protokollet) är någon bakgrundsaktivitet. Sen finns det en rad "Activity Levels" till.
Men det går att hitta mer aktivitet i iPhone som tillhör MH. Men då måste det göras av någon som har den kunskapen. För vad är annars de här "bevisen" värda?
En annan intressant iakttagelse jag hunnit göra här är att i akt 79 sidan 6 så ser man att MH:s skärm är släckt från 02:33 till 02:59. Det är 02:43 hon går 48 steg och det menar hon i förhör att det kan bero på att hon går och hämtar mobilen vid sängen efter att ha pratat/väckts av JJ. Hon går isf 48 steg EFTER att hon hämtat iPhonen eftersom det är appen i den som reggar stegen.
Dessa 48 steg avslutas 02:48:02. Hon bär på mobilen i runt fem minuter utan att väcka den.
Hon sitter(?) alltså på toa och "väntar" på JJ tills SMS kommer. på sid 6 så ser man att skärmen är släckt fram till att den tänds 02:59:48.
Hon måste mått väldigt dåligt eller inte orkat använda mobilen när hon var på toa där.
Sedan så kommer SMS och då öppnar MH det med "metoden"
indirectclear och
defaultaction ser vi i protokollet där. Det betyder att från låst skärm så öppnar hon SMS-appen i iPhonen genom att svepa/klicka på notisen.
Jag har nog mer att tillägga om de här protokollen men det får bli i annat inlägg.