2023-08-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du får ursäkta, men dina ihärdiga jämförelser med MMA är smått patetiska. Den enda likheten är att en håller fast och den andre försöker ta sig loss.
Inga förutsättningar är jämförbara över huvud taget.

Men du har din tro och jag har min.

Det finns tio tusentals dokumenterade MMA matcher. Videoinspelade för alla att söka själv och se. Hitta en enda låsning som liknar det som påstås så kan vi diskutera. Eller ett enda strypmord där denna låsning skett så gm kunnat strypa sitt offer utan att själv bli skadad.

Du verkar fortfarande tro att T varit oförmögen att göra motstånd. Men i den nya rapporten så kan du läsa just det. Tove har försökt göra motstånd! Givetvis försöker hon då även använda sina armar om dom inte hade varit fasthållna!
Citera
2023-08-02, 21:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du får ursäkta, men dina ihärdiga jämförelser med MMA är smått patetiska. Den enda likheten är att en håller fast och den andre försöker ta sig loss.
Inga förutsättningar är jämförbara över huvud taget.

Men du har din tro och jag har min.

Instämmer med dig!

Den enda rimliga jämförelsen man kan göra är den att Johanna är fem viktklasser större än Tove, och det säger inte lite om vilket övertag Johanna hade enbart av att vara så mycket större.
Citera
2023-08-02, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
synd att du inte var där och sa åt henne det..

Tror du verkligen att alla som skulle råka hamna i det läget som Tove gjorde skulle tänka så?

Du försöker verkligen hitta alla små små halmstrån för att bevisa att någonting som t.om rättsläkaren säger är möjligt absolut inte går.
Det går på instinkt. Jag kände direkt hur jag skulle göra. Försök föreställa dig att du ligger på rygg med någon som låser dina armar mot golvet. Du kanske skulle ligga där som en död fisk, jag skulle direkt börja vrida och vända mig. Om nån har mina armar böjda utåt, där jag har handflatorna uppåt så skulle jag instinktivt dra armarna, fortfarande böjda, uppåt längs golvet. Så handen träffar mitt huvud. Det är den rörelse som känns naturligast i det läget. Det känns inte som att nån skulle kunna hindra den rörelsen med ett tryck av sina ben. Det krävs att mina armar är fastlåsta av händer.
Citera
2023-08-02, 21:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns tio tusentals dokumenterade MMA matcher. Videoinspelade för alla att söka själv och se. Hitta en enda låsning som liknar det som påstås så kan vi diskutera. Eller ett enda strypmord där denna låsning skett så gm kunnat strypa sitt offer utan att själv bli skadad.

Du verkar fortfarande tro att T varit oförmögen att göra motstånd. Men i den nya rapporten så kan du läsa just det. Tove har försökt göra motstånd! Givetvis försöker hon då även använda sina armar om dom inte hade varit fasthållna!

Hur vore det om du som har gått igenom 300+ strypmord och tiotusentals MMA matcher, visade oss en enda där någon som fått ett så hårt slag i huvudet att de blivit medvetandepåverkade och sedan medvetslösa inom 5-10 sekunder, som åsamkar sin motståndare tydliga skador.

Lägg ovanpå det att den som blir strypt som regel inte åsamkar sin motståndare fysiska skador, utan istället åsamkar, om någon, sig själv fysiska skador, i försök att ta bort strypgreppet från sin hals.

Det är lite sånt där som man skulle ha trott att du hade lite koll på, om du nu har gått igenom 300+ strypfall i sådan detalj som du hävdar. Men icke.
Citera
2023-08-02, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis! Sen kan man undra om det menas att J använder tyngden till att pressa ner T s armar. För då försvinner ju tyngd från Toves bröst/buk samtidigt. Eller fördelas den jämt? Inte krävs det enbart enorm styrka, utan även en utomjordisk balans, där J behöver parerar T s alla muskelrörelser från hennes armar när hon försöker slita sig loss. Och detta med J s egna knän om jag fattat det rätt.
Jag tänkte också på det. Hur får man till ett samtidigt tryck på diafragman, båda knäna och händerna, för Johanna måste ju haft ett högt tryck mot Toves hals och det måste ha varit tyngd från Johannas kropp bakom strypgreppet. Det är mycket enklare att se hur det gick till om Johanna får hjälp med att hålla i Toves händer. Då kan Johanna fokusera sin kraft och tyngd åt ett enda håll - framåt mot Toves hals, sittande på hennes bil/bröst. Men när hon ska ha tyngden/kraften samtidigt fördelad mot sina knän, buken/bröstet och halsen - jag får inte ihop det.
Citera
2023-08-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänkte också på det. Hur får man till ett samtidigt tryck på diafragman, båda knäna och händerna, för Johanna måste ju haft ett högt tryck mot Toves hals och det måste ha varit tyngd från Johannas kropp bakom strypgreppet. Det är mycket enklare att se hur det gick till om Johanna får hjälp med att hålla i Toves händer. Då kan Johanna fokusera sin kraft och tyngd åt ett enda håll - framåt mot Toves hals, sittande på hennes bil/bröst. Men när hon ska ha tyngden/kraften samtidigt fördelad mot sina knän, buken/bröstet och halsen - jag får inte ihop det.

Just det. Trycket mot halsen tänkte jag inte ens på! Dit ska kraften också fördelas. Det hårda djupa trycket som RL beskrev. Det är ingen som får ihop det, utan M s hjälp.
Citera
2023-08-02, 22:04
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Det går på instinkt. Jag kände direkt hur jag skulle göra. Försök föreställa dig att du ligger på rygg med någon som låser dina armar mot golvet. Du kanske skulle ligga där som en död fisk, jag skulle direkt börja vrida och vända mig. Om nån har mina armar böjda utåt, där jag har handflatorna uppåt så skulle jag instinktivt dra armarna, fortfarande böjda, uppåt längs golvet. Så handen träffar mitt huvud. Det är den rörelse som känns naturligast i det läget. Det känns inte som att nån skulle kunna hindra den rörelsen med ett tryck av sina ben. Det krävs att mina armar är fastlåsta av händer.
varken du eller jag är Tove så vi vet ju inte riktigt hur hon skulle göra, men för mig räcker det att RL beskriver att det är fullt möjligt att Johanna själv har låst fast Toves armar.

Ingen av oss vet ju med säkerhet vad som hänt, jag tror att Johanna gjort det själv och du tror att Maja var med.
Men att ta för givet att Tove skulle tagit sig loss blir så fel, vi har ju ingen aning om hur Tove kände där och då.
Att Johanna är mycket större och längre än Tove får man ha i åtanke med, samt att Tove var rätt påverkad av alkohol.
Citera
2023-08-02, 22:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jo, min grundtanke var att där kunde blivit någon skada i samband med blödningen, men jag kan klart ha tänkt fel.
Alltid klokt att prova vitt skilda hypoteser och ur olika perspektiv för att antingen kunna revidera eller behålla, helt rätt.

Tyvärr så hade ju också kroppen bränts och legat ute ett bra tag så samtliga skador har säkert heller inte kunnat dokumenteras.
J trodde i sin enfald på googlingstipset om att bränna bort DNA.
Citera
2023-08-02, 22:43
Medlem
Alonens avatar
AVSEENDE STRYPNING… kan jag berätta att en perfekt applicerad kampsport-strypning avseende carotiderna (stora artärerna till huvudet på halsen) kräver inte så mycket kraft men väldigt mycket och perfekt teknik. (Strypa på luft är en annan teknik.)

”Sitter” strypningen perfekt handlar det om sekunder innan man slocknar, och kroppen blir lealös.

Upplevelsen av att bli strypt är liknande den man upplever vid inducerande av en narkos, först blir synfältet i gråskala, tunnelseende, sen godnatt. Man har bara några sekunder på sig att ”klappa ut sig”.

Den strypta vaknar ganska omgående efter att man släppt greppet. Lite förvirrad, men hämtar sig snabbt.

Nu tror jag inte att Johanna har fått till en sådan ”perfekt strypning”, då hade man inte sett de skador som obduktionen visade.

Jag - tror - mer att Johanna har flippat ur, och tok-strypt Tove i blint raseri. (Luft OCH blod).

Dunsarna i lgh - tror - jag kommer ifrån det agonala stadiet (dödsryckningar) och/eller att Johanna dunkade Toves huvud i golvet.

Sammantaget är detta svåra avvägningar att avgöra för HR/HD. Likaså hur mycket Majas uppsåt skall bedömas och värderas.

Majas medverkande vid själva strypandet/mördandet tror jag bara inte på, ffa pga att föräldrarna vittnade ju om att Maja inte ens tålde att se våld på TV…

Detta blir en mycket intressant rättegång. Blir inte förvånad om det går till HD, delar av domen lär ju bli prejudicerande…. Time will tell…
Senast redigerad av Alonen 2023-08-02 kl. 22:46.
Citera
2023-08-02, 22:46
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Alltid klokt att prova vitt skilda hypoteser och ur olika perspektiv för att antingen kunna revidera eller behålla, helt rätt.

Tyvärr så hade ju också kroppen bränts och legat ute ett bra tag så samtliga skador har säkert heller inte kunnat dokumenteras.
J trodde i sin enfald på googlingstipset om att bränna bort DNA.
Absolut är det klokt att gå igenom olika hypoteser, men när det måste krånglas till för att få sin egen hypotes trovärdig så blir det i slutändan endast blaj.

Maja var högst troligt medveten om att kroppen skulle brännas. Hon avlägsnade sig, som den undergivna varelse hon är.

En dominant och en undergiven är ett recept på katastrof = Seriemördare

Turligt nog var Johanna så korkad att hon tog med sin mobil.
Citera
2023-08-02, 22:52
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Absolut är det klokt att gå igenom olika hypoteser, men när det måste krånglas till för att få sin egen hypotes trovärdig så blir det i slutändan endast blaj.

Maja var högst troligt medveten om att kroppen skulle brännas. Hon avlägsnade sig, som den undergivna varelse hon är.

En dominant och en undergiven är ett recept på katastrof = Seriemördare

Turligt nog var Johanna så korkad att hon tog med sin mobil.

Javisst, bara att ”mörda hemma” är ju genomkorkat - mot bakgrund av de resurser kriminalteknikerna har tillgång till idag. (Luminol, DNA, hundar…) Hela lgh luktade rengöringsmedel (om jag minns rätt…)

Åsså ta med egna mobilen till fyndplatsen…
Citera
2023-08-02, 22:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Tänk dig snöänglar, änglavingar; raka armar med handflatorna uppåt. För alltså ut armarna en bit från kroppen, för övrigt en position som inom yogavärlden kallas för "resting pose" för att det är ett naturligt sätt att vila på rygg (Clea som yogainstruktör borde inse hur J har gått tillväga).
Låt någon sätta sig ovanpå dig med grenslade ben och lägga sina underben rakt över armbågsleden (förutsätter viss rörlighet i bäckenet). Samtidigt som denne placerar sig över diafragma (inte nedanför).

J är förmodligen lårstark så att kontrollera och tygla T:s armar och andningsmuskler för att emellanåt trycka tummen i ögat och dunka skallen mot underlaget har nog varit fullt möjligt.
Mottrycksskadorna har eventuellt orsakats av att T i ett första skede försökt häva sig uppåt med hjälp av armbågar och hela skulderpartiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in