2023-08-02, 20:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er ikke så merkelig at Hagen er opptatt og redd for at noe slik kan skje, dersom han er uskyldig og er fullstendig sikker på at ingen av hans nærmeste kan være involvert i det som har skjedd med AEH.
Det vil jo medføre at etterforskerne taper tid og ressurser og mulighetene for å få AEH tilbake blir mindre for hver dag som går.

Jeg kunne forstått argumentet ditt hvis det ikke var for at huset faktisk var åsted for forbrytelsen.
Der ligger hele grunnlaget for politiets behov for å gjennomsøke det grundig, uten innblanding
fra husets beboer. De måtte gjort akkurat de samme undersøkelsene uavhengig av hva som
var deres hovedhypotese. Hadde TH fått viljen sin, ville det vært direkte medvirkende til at
etterforskerne tapte ytterligere tid og muligheter til å løse saken.
Citera
2023-08-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, det kan ikke være hyggelig hvis noen hadde brutt seg inn osv.
Han har penger, og normalt ville folk med så mye penger og kommet i en slik situasjon, sikret huset.
Jeg mener å huske en forretningsmann etter forsvinningen bestemte seg for å få installert et safe-room. Altså et stål-rom på 5 kvadrat med telefonlinje.
Hvis jeg hadde vært TH og kidnappings-situasjonen var reel, så skulle jeg byttet til stål-dør og tykke skuddsikre glass. Jeg skulle byttet ut Picassoen med en skuddsikker Chevrolet Suburban osv.

Det er vel, siden våren 2020, ingen som igjen har tenkt tanken på at dette var en reell kidnapping. Fingert sier politiet. Villedet til å tro.
Med det de i dag vet er det ingenting som peker i retning av at dette var en feil vurdering av dem, snarere tvertimot. Derfor består siktelsen mot TH. Og derfor er en ny person siktet for det samme, drap/medvirkning til drap.
Citera
2023-08-02, 20:03
Avslutad
Citat:
Ja, det kan ikke være hyggelig hvis noen hadde brutt seg inn osv.
Han har penger, og normalt ville folk med så mye penger og kommet i en slik situasjon, sikret huset.
Ifølge boken "Lørenskog Mysteriet", har TH forklart i avhør at det ikke fantes noen materielle verdier, i form av penger og ting. Det eneste verdifulle i S4 den 31.10.18 var AEH, hun var hans trygghet, hans bauta ifølge eldste datteren. Og de færreste klarer å forestille seg at man kan bli et kidnappingsoffer i lille Norge, særlig når man bor så beskjedent som Hagenparet gjorde, inntil skogholtet, med nydelig utsikt til stjernehimmelen fra stua, med barndomsminner fra Gjøvik og Jaren på 50-tallet, hvor de begge vokste opp med sunne interesser som ski- og skjøytesport. Hva kan gå galt liksom, når man på toppet av det hele har sikret fremtiden økonomisk fremover for flere generasjoner, sikret den situasjonen som var den eneste utrygge situasjonen han hadde tidligere erfaringer med, dengang da han hadde fremtiden foran seg. Nei, svært få tenker at kidnapping kan skje I Norge, vi som har vokst opp med selvbetjening langs veien sommerdager, og får dårlig samvittighet når vi mangler ett kronestykke og gir en femmer som bonus istedet.
Citat:
Jeg mener å huske en forretningsmann etter forsvinningen bestemte seg for å få installert et safe-room. Altså et stål-rom på 5 kvadrat med telefonlinje.
Forretningsmannen har nok innsett at AEH mest sannsynlig er kidnappet.
Citat:
Hvis jeg hadde vært TH og kidnappings-situasjonen var reel, så skulle jeg byttet til stål-dør og tykke skuddsikre glass. Jeg skulle byttet ut Picassoen med en skuddsikker Chevrolet Suburban osv.
Derimot har det alltid vært lett å være etterpåklok, men selv ikke det klarer du.. I et scenario hvor din ektefelle blir kidnappet, ser du det som en genial plan å gå til innkjøp av ny skuddsikker bil.. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.. Dette er altså der beste du kommer på, i en situasjon du ikke engang er truet.
Citera
2023-08-02, 20:15
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det er vel, siden våren 2020, ingen som igjen har tenkt tanken på at dette var en reell kidnapping. Fingert sier politiet. Villedet til å tro.
Med det de i dag vet er det ingenting som peker i retning av at dette var en feil vurdering av dem, snarere tvertimot. Derfor består siktelsen mot TH. Og derfor er en ny person siktet for det samme, drap/medvirkning til drap.

mm..
Tror de fleste skjønte at de hadde TH i sikte når de gikk ut i media og sa at de mente at hun hadde blitt drept hjemme. Dette var vel i midten av 2019. Holden ble rimelig desperat og mente at hun ikke hadde blitt drept men at det kunne være en kidnapping som gikk galt. Han prøvde å overtale politiet til å forandre sin konklusjon. Også når de i januar tok hull på isen og gikk ut i media, skjønte nok mange at de hadde TH i kikkerten. Det sto jo i brevet at AE ville bli drept hvis politiet ble kontaktet.
Angivelig fant de et bilskilt og en telefon der, men det var nok mer for å lure TH til å tro at de lette etter spor fra GM og ikke liket av Anne.
TH skjønte nok allerede da at han var under mistanke.
Citera
2023-08-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ja, man kan lure på hva han tenkte når han ville flytte inn igjen.
Undrer på om han plutselig kom på noe. Avisartiklene, notatbøkene. Annes Ipad.
Nekter nesten å tro at han ville sove i et drapsåsted.
.
Det er kjent at mange av de mest kyniske og kalde drapsmennene ønsker å "insert themselves into the investigation" som det heter. TH scorer nesten 10/10 her.
Citera
2023-08-02, 20:33
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ifølge boken "Lørenskog Mysteriet", har TH forklart i avhør at det ikke fantes noen materielle verdier, i form av penger og ting. Det eneste verdifulle i S4 den 31.10.18 var AEH, hun var hans trygghet, hans bauta ifølge eldste datteren. Og de færreste klarer å forestille seg at man kan bli et kidnappingsoffer i lille Norge, særlig når man bor så beskjedent som Hagenparet gjorde, inntil skogholtet, med nydelig utsikt til stjernehimmelen fra stua, med barndomsminner fra Gjøvik og Jaren på 50-tallet, hvor de begge vokste opp med sunne interesser som ski- og skjøytesport. Hva kan gå galt liksom, når man på toppet av det hele har sikret fremtiden økonomisk fremover for flere generasjoner, sikret den situasjonen som var den eneste utrygge situasjonen han hadde tidligere erfaringer med, dengang da han hadde fremtiden foran seg. Nei, svært få tenker at kidnapping kan skje I Norge, vi som har vokst opp med selvbetjening langs veien sommerdager, og får dårlig samvittighet når vi mangler ett kronestykke og gir en femmer som bonus istedet.

Forretningsmannen har nok innsett at AEH mest sannsynlig er kidnappet.

Derimot har det alltid vært lett å være etterpåklok, men selv ikke det klarer du.. I et scenario hvor din ektefelle blir kidnappet, ser du det som en genial plan å gå til innkjøp av ny skuddsikker bil.. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.. Dette er altså der beste du kommer på, i en situasjon du ikke engang er truet.

Forretningsmannen uttalte seg på den infoen som fantes i media den gang, akkurat som den mannen som mente at man burde se mot eks-jugoslaviske land.
TH kunne bli kidnappet eller angrepet i ettertid av de samme GM, og derfor ville det vært en god ide å sikre huset, hvis det kunne misforstås.
Ingen verdier sier du, men det kan jo ikke GM vite, at de hadde med Lørenskogs kjipeste og gjerrigste mann å gjøre, for normalt så har jo milliardærer mye verdisaker hjemme. Gull og mahogny. Men det mest verdifulle i THs hjem er vel den 20 år gamle 32 tommers flatskjermen og den gullringen han har på fingeren. Ellers er jo interiøret å sammenlikne med ting man kan finne på et loppemarked.
Selv hans bil, hvis man kan kalle det en bil den Picassoen, var sikkert ikke verdt mer enn 15.000 kroner.
Stakkars kone som måtte leve med et sånt kjipt krek av et menneske som tilogmed krevde at hun skulle betale strømregning av de usle pengene hun hadde.
Hun var hans bauta, eller skal vi si pute under armene, men han var nok ikke hennes bauta, det er sikkert.
Citera
2023-08-02, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg kunne forstått argumentet ditt hvis det ikke var for at huset faktisk var åsted for forbrytelsen.
Der ligger hele grunnlaget for politiets behov for å gjennomsøke det grundig, uten innblanding
fra husets beboer. De måtte gjort akkurat de samme undersøkelsene uavhengig av hva som
var deres hovedhypotese. Hadde TH fått viljen sin, ville det vært direkte medvirkende til at
etterforskerne tapte ytterligere tid og muligheter til å løse saken.
Nå er du inne på dette jeg skrev om i et innlegg kort tid siden. Man skal ikke synke så lavt at man driver med victim-blaming, dersom Hagen er uskyldig er slik mentalitet kun til gjerningspersonen(e)s fortjeneste.
Det er ikke slik at noen kan forvente at fornærmede i forbindelse med alvorlige kriminalsaker skal opptre profesjonelt, slike krav kan bare stilles til de som faktisk er profesjonelle i slike sammenhenger, f.eks. politiet, media, jurister og domstol.
Jeg tror uansett ikke det finnes noe som helst dekning for at TH eller noen andre i familien har tilført etterforskningen noe som er i nærheten av det du påstår, tvertimot er S4 landets mest undersøkte åsted ifølge Kripos, så der er de profesjonelle uenig med deg.
Familien har strukket seg svært langt, det er alldeles umenneskelig det de har blitt utsatt for. Det at det finnes mennesker og godter seg og slenger usaklig dritt om den nærmeste familie til offeret, samtidig som politiet har sagt at de ikke utelukker kidnapping, vitner om en svært brutal mentalitet. Når man samtidig bruker AEH som verktøy for å male et empatisk bilde av egen person, er man ikke bare til å spy av, man er også mildt sagt splitte pine gal.
Citat:
Forretningsmannen uttalte seg på den infoen som fantes i media den gang, akkurat som den mannen som mente at man burde se mot eks-jugoslaviske land.
TH kunne bli kidnappet eller angrepet i ettertid av de samme GM, og derfor ville det vært en god ide å sikre huset, hvis det kunne misforstås.
Ingen verdier sier du, men det kan jo ikke GM vite, at de hadde med Lørenskogs kjipeste og gjerrigste mann å gjøre, for normalt så har jo milliardærer mye verdisaker hjemme. Gull og mahogny. Men det mest verdifulle i THs hjem er vel den 20 år gamle 32 tommers flatskjermen og den gullringen han har på fingeren. Ellers er jo interiøret å sammenlikne med ting man kan finne på et loppemarked.
Selv hans bil, hvis man kan kalle det en bil den Picassoen, var sikkert ikke verdt mer enn 15.000 kroner.
Stakkars kone som måtte leve med et sånt kjipt krek av et menneske som tilogmed krevde at hun skulle betale strømregning av de usle pengene hun hadde.
Hun var hans bauta, eller skal vi si pute under armene, men han var nok ikke hennes bauta, det er sikkert.
For Hagen er det fruen som er det mest verdifulle, og åpenbart visste boven det.
Citat:
Vi har jo også lært at vi må være kildekritisk i disse tider, plutselig dukker det opp forfalskede kilder f.eks. ved bruk av falske pdf-filer, falske bildelinker, falske e-poster, falske nettsider osv. Listen med muligheter er lang, og er stort problem i jakten på sannheten.

Det beste er å søke opp kjente medier som; VG, Dagbladet, Aftenposten osv i nettleseren eller bøker som er tilgjengelig for offentligheten, istedet for å klikke på lenker fra anonyme personer i sosiale medier. Dette er først og fremst for egen sikkerhet, men også fordi alt kan forfalskes.

https://www.digi.no/artikler/vaer-ekstra-forsiktig-med-pdf-filer/509202

https://technoglitz.com/norway/hvordan-lage-en-falsk-pdf-trojan-med-applescript-del-2-forkledning-av-skriptet-null-byte-wonderhowto /

Jeg utelukker ikke at GM(ene) kan ha benyttet seg av lignende metoder jeg refererer til, og på den måten fått nødvendige opplysninger, for å gjennomføre planen.
De som er på Facebook, har sikkert allerede opplevd flere ganger de siste årene, å få venneforespørsel eller merkelige meldinger fra venner, som viser seg å være falske facebook-profiler.
Det er dessverre ikke alltid like lett å avsløre, de er meget ondskapsfulle og utspekulerte, og det er ikke alltid penger som er motivet.

Citat:
Jeg siterer alltid det jeg vil belyse i artikkelen, i den grad det lar seg gjøre. På den måten er det lettere, for den som ønsker å søke seg frem til artikkelen selv, for å undersøke at opplysningene stemmer.
Ellers har jeg referert til bøker og filmer, som er offentlig tilgjengelig og som angår saken. Det er opp til hver enkelt om de ønsker å stole på informasjonen eller selv lese bøkene og se filmene/seriene jeg refererer til. Jeg bestemmer på ingen måte, hvilke lenker andre skal trykke på, det er opp til hver enkelt. Jeg sier bare at man aldri kan vite helt sikkert, om opplysningene som blir gitt stemmer, eller hva og hvem man kan stole på.
Jeg tror ikke på alt som står i anerkjente medier heller jeg, fordi jeg vet at det stadig dukker opp feil opplysninger og nye detaljer. Man må ta det meste med en klype salt, inntil bevis blir godkjent i retten. Når saken får en løsning viser det seg gang på gang, og nye detaljer kommer frem ifm tiltale og rettsak, kan helheten gi et helt annet bilde enn tidligere. Dette skjer fordi politiet må holde mange opplysninger hemmelig mens etterforskningen pågår. Og slik må det selvsagt være. Jeg har svært lite behov for å forhåndsdømme andre mennesker, så det går helt fint for meg. I denne tråden har forhåndsdømmingen gått altfor langt, og det tror jeg mange er enig med meg i. Salt og sil anbefales
Citat:
Du trenger ikke trykke på linken om du er redd for å få infisert ditt nettbrett. Det er bare å søke opp listen på Google, hvis du vet hvordan det gjøres.
Du får lese hva jeg skrev en gang til, det jeg skrev er ikke noe å være uenig om, hvem som helst kan bli utsatt for svindel og forfalskning, inkludert pst, politiet, banker, og det sier litt om hvilken verden vi lever i.
Jeg forsøker ikke å være noe ekspert på området, for det er jeg ikke, de fleste advarsler er kommet fra politiet og banker, og særlig har det blitt advart mot fiendlige digitale linker som leder til forfalskede nettsider, så det å forsøke å vri det til at f.eks en pdf-fil tilsynelatende fra politiet, er en slags verifisering ift sikkerhet, må du lenger på landet med, for såpass vet til og med jeg ikke er tilfelle.
Senast redigerad av Havhest 2023-08-02 kl. 21:03.
Citera
2023-08-02, 20:35
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Det er kjent at mange av de mest kyniske og kalde drapsmennene ønsker å "insert themselves into the investigation" som det heter. TH scorer nesten 10/10 her.

Ja, man kan jo begynne å lure om han har gjort alt med vilje. Om han ønsker noen slags lek med politiet. Som en nifs amerikansk drapssak fra 80-tallet.
Citera
2023-08-02, 20:43
Medlem
Citat:
mm..
Tror de fleste skjønte at de hadde TH i sikte når de gikk ut i media og sa at de mente at hun hadde blitt drept hjemme. Dette var vel i midten av 2019. Holden ble rimelig desperat og mente at hun ikke hadde blitt drept men at det kunne være en kidnapping som gikk galt. Han prøvde å overtale politiet til å forandre sin konklusjon. Også når de i januar tok hull på isen og gikk ut i media, skjønte nok mange at de hadde TH i kikkerten. Det sto jo i brevet at AE ville bli drept hvis politiet ble kontaktet.
Angivelig fant de et bilskilt og en telefon der, men det var nok mer for å lure TH til å tro at de lette etter spor fra GM og ikke liket av Anne.
TH skjønte nok allerede da at han var under mistanke.

TH med følge burde jo egentlig forstått allerede når de «komponerte» dette trusselbrevet at dette til slutt kom til å føre dit det har gjort. At de, av en eller annen grunn, også valgte en løsning hvor de fiktive kidnappere deres ikke hadde noen nevneverdig interesse av å kunne føre bevis for at hun var i live eller viste noen interesse for løsepenger gjorde ikke akkurat saken noe bedre med tanke på å overbevise noen om at dette var en reell kidnapping.

Dessverre, for Fru Hagen, tok det sin tid før politiet gjennomskuet det hele. Noen ser ut til å tro at de nå, fem år senere, driver og roter rundt med en fortsatt tanke om at kidnapping er et reelt alternativ til drapshypotesen og leter etter indikasjoner på det. Det gjør de selvfølgelig ikke.
Senast redigerad av Kokadu 2023-08-02 kl. 20:51. Anledning: Rette
Citera
2023-08-02, 22:26
Avslutad
Hva tenker dere om Hagens hypotese; «En lokal operasjon»?

Kilde: «Lørenskog Mysteriet»

«En lokal operasjon» (side 194-196)

Sitat; "Han mener også at den som står bak forsvinningen, verken bor «i Bergen eller Baltikum», men i eller nær Lørenskog kommune. Han tror at hovedmannen har et yrke og en sosial status som dekker over at han har en «daglig leder»-rolle og er kriminell. Til politiet skriver Hagen at han mener vedkommende er god til å skjule seg, og at han har en plan for å forvirre.
Hagen er stadig opptatt av plankebiten som lå på trappa da han kom hjem på forsvinningsdagen. Han tenker at den kan ha blitt lagt der for å få politiet til å tro at kidnapperne brukte hovedinngangen når de i realiteten kan ha benyttet verandadøra på baksiden av huset.
Han tar også for seg trusselbrevet. Hagen har en oppfatning av at budskapet kommer fra hovedmannen blant kidnapperne, og at budskapet er rettet mot ham direkte til ham personlig. Måten han skriver selvsikkert, nesten arrogant, kan tyde på det. Han viser til formuleringen «følge instruktioner perfekt». Hagen mener at slike ord kanskje sier noe om den som har skrevet det.
«Det er nok ikke bare vi som må følge hans instruksjoner, det samme gjelder de som arbeider for ham. Han er 'hands on' og skal denne operasjonen forløpe perfekt, er du tett på, i Lørenskog og omegn, og ikke I utkanten, i et annet land. Da er det også mulig å finne ham.»
At brevskriveren har kunnskap om både ham og hans familien, tyder ifølge Hagen på at hovedmannen befinner seg i nærheten.
Politiet jobber iherdig for å finne ut hvor lenge ugjerningen mot Lisbeth har vært planlagt. Hagen viser til at det i juli, noen måneder før forsvinningen, ble skrevet flere nyhetsartikler om hans rikdom i finanspressen. Hvis dette har vært utløsende, tyder det på at brevskriveren forstår norsk, påpeker Hagen, som heller ikke utelukker at «operasjonen» har vært planlagt lenger enn bare i noen måneder.
Han spør seg også om «monero-jobben» er for mye arbeid for én person. Ja, kryptovaluta og kryptobetaling er krevende, men største-delen av jobben er det han og politiet som har gjort. Motparten har bare opprettet kontoen, skrevet instruksjoner, printet det ut og lagt igjen brevet på en stol i gangen i Sloraveien 4. Det er overkommelig for en smart person, mener Hagen.
Avslutningsvis skriver han at notatet er basert på det han har observert, og at han på bakgrunn av det har forsøkt å forstå hva som har skjedd. Han påpeker det selv: «Grundigere undersøkelser kan gi helt andre konklusjoner»."
Citera
2023-08-03, 00:50
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Hva tenker dere om Hagens hypotese; «En lokal operasjon»?

Kilde: «Lørenskog Mysteriet»

«En lokal operasjon» (side 194-196)

Sitat; "Han mener også at den som står bak forsvinningen, verken bor «i Bergen eller Baltikum», men i eller nær Lørenskog kommune. Han tror at hovedmannen har et yrke og en sosial status som dekker over at han har en «daglig leder»-rolle og er kriminell. Til politiet skriver Hagen at han mener vedkommende er god til å skjule seg, og at han har en plan for å forvirre.
Hagen er stadig opptatt av plankebiten som lå på trappa da han kom hjem på forsvinningsdagen. Han tenker at den kan ha blitt lagt der for å få politiet til å tro at kidnapperne brukte hovedinngangen når de i realiteten kan ha benyttet verandadøra på baksiden av huset.
Han tar også for seg trusselbrevet. Hagen har en oppfatning av at budskapet kommer fra hovedmannen blant kidnapperne, og at budskapet er rettet mot ham direkte til ham personlig. Måten han skriver selvsikkert, nesten arrogant, kan tyde på det. Han viser til formuleringen «følge instruktioner perfekt». Hagen mener at slike ord kanskje sier noe om den som har skrevet det.
«Det er nok ikke bare vi som må følge hans instruksjoner, det samme gjelder de som arbeider for ham. Han er 'hands on' og skal denne operasjonen forløpe perfekt, er du tett på, i Lørenskog og omegn, og ikke I utkanten, i et annet land. Da er det også mulig å finne ham.»
At brevskriveren har kunnskap om både ham og hans familien, tyder ifølge Hagen på at hovedmannen befinner seg i nærheten.
Politiet jobber iherdig for å finne ut hvor lenge ugjerningen mot Lisbeth har vært planlagt. Hagen viser til at det i juli, noen måneder før forsvinningen, ble skrevet flere nyhetsartikler om hans rikdom i finanspressen. Hvis dette har vært utløsende, tyder det på at brevskriveren forstår norsk, påpeker Hagen, som heller ikke utelukker at «operasjonen» har vært planlagt lenger enn bare i noen måneder.
Han spør seg også om «monero-jobben» er for mye arbeid for én person. Ja, kryptovaluta og kryptobetaling er krevende, men største-delen av jobben er det han og politiet som har gjort. Motparten har bare opprettet kontoen, skrevet instruksjoner, printet det ut og lagt igjen brevet på en stol i gangen i Sloraveien 4. Det er overkommelig for en smart person, mener Hagen.
Avslutningsvis skriver han at notatet er basert på det han har observert, og at han på bakgrunn av det har forsøkt å forstå hva som har skjedd. Han påpeker det selv: «Grundigere undersøkelser kan gi helt andre konklusjoner»."

I mine øyne er dette TH som beskriver seg selv. Han tenkte sikkert at han var et geni.
Men jeg tror kanskje ikke han tenker det nå. Han er fanget i sitt eget nett.
Citera
2023-08-03, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
I mine øyne er dette TH som beskriver seg selv. Han tenkte sikkert at han var et geni.
Men jeg tror kanskje ikke han tenker det nå. Han er fanget i sitt eget nett.
Jeg tolker det ikke som at Hagen mener at GM er så smart, egentlig. Jeg tolker det mer som at Hagen ikke kan utelukke at GM er nokså smart, pga at han selv ikke kan så mye om kryptovaluta. Ellers synes jeg at Hagen gir uttrykk for at selve operasjonen ikke krever så mye annet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in