2023-08-02, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg prøvde å forklare i går at en drapssak ikke lenger regnes som uoppklart etter Kripos sine kriterier når noen blir siktet. Det kom siktelser i 2020.

Her, fra den nyeste oversikten:

"5. UOPPKLARTE DRAP 1990–2022
Som hovedregel regnes alle lovbrudd hvor politiet og påtalemyndigheten har siktet minst
én person
ved avsluttet etterforskning, som oppklarte.

35 drapssaker i perioden 1990–2022 har verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter
lengre tids etterforskning
, og regnes derfor som uoppklart."

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/nasjonal-drapsoversikt-2022.pdf

Derfor står saken oppført under uoppklarte drap på oversikten frem til 2019, men den er ikke inkludert på listen over uoppklarte drap hvor det ikke er "verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter lengre tids etterforskning" etter dette, siden noen ble siktet for drapet i 2020.
Citat:
Jøss, jeg visste ikke at de som ble siktet i starten av etterforskningen var siktet for drap...
Hvor har du det fra, at jeg mener at den siktede er siktet for drap? Det var innlegget ditt øverst jeg svarte på.
Poenget mitt er at politiet hadde siktet noen allerede før saken ble kjent i media (januar 2019), og vedkommende er fremdeles siktet. Derfor mener jeg at ditt resonnement er feil, når du velger å legge THs siktelse i 2020 til grunn for påstanden din.
Denne saken er under full etterforskning.
Senast redigerad av Havhest 2023-08-02 kl. 16:11.
Citera
2023-08-02, 16:13
Medlem
Niffys avatar
TH's siktelse for drap, ja, det er liksom kjernen her.

Men for all del, det er ikke jeg som har problemer med at dette er en drapssak så jeg har sagt mitt.
Citera
2023-08-02, 16:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg tror AEH var veldig glad i både TH og barna sine, selvom ekteparet fremdeles ikke klarte å legge fra seg "90-talls-krisen".

Ja, AE var glad i både TH og sine barn. Men TH klarte ikke legge bak seg krisen de hadde, til
tross for at AE ba om tilgivelse. AE sa til sin nære venninne at TH tråkket på henne på grunn
av dette. Hun sa at han ville ta fra henne alt hvis hun prøvde å skilles.

TH på sin side skrev private notater der det sto at livet etter 1993 var "vondt", at han måtte
"løsrive seg 100%", og at han måtte "foreta seg noe". Han har også i notatene erkjent at han
hadde truet med å drepe "eks-svogeren", som han også gjentatte ganger hadde skjelt ut og truet
i telefonsamtaler.

Det er veldig vanskelig å se bort fra disse tingene i lys av forsvinningen.
Citera
2023-08-02, 16:22
Avslutad
Citat:
Jeg prøvde å forklare i går at en drapssak ikke lenger regnes som uoppklart etter Kripos sine kriterier når noen blir siktet. Det kom siktelser i 2020.

Her, fra den nyeste oversikten:

"5. UOPPKLARTE DRAP 1990–2022
Som hovedregel regnes alle lovbrudd hvor politiet og påtalemyndigheten har siktet minst
én person
ved avsluttet etterforskning, som oppklarte.

35 drapssaker i perioden 1990–2022 har verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter
lengre tids etterforskning
, og regnes derfor som uoppklart."

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/nasjonal-drapsoversikt-2022.pdf

Derfor står saken oppført under uoppklarte drap på oversikten frem til 2019, men den er ikke inkludert på listen over uoppklarte drap hvor det ikke er "verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter lengre tids etterforskning" etter dette, siden noen ble siktet for drapet i 2020.
Citat:
TH's siktelse for drap, ja, det er liksom kjernen her.

Men for all del, det er ikke jeg som har problemer med at dette er en drapssak så jeg har sagt mitt.
Kan du ikke svare saklig på spørsmål og forklare hva du mener heller?
Citat:
Det er du som mener at siktelsen mot TH underbygger påstanden.
Hvorfor mener du at siktelsen av TH og RU (i2020) har mer betydning for hvordan saken blir oppført statistisk, sammenlignet med vedkommende som ble siktet allerede før saken ble offentlig kjent (januar 2019)?
Politiet etterforsker jo fremdeles kidnappingshypotesen, så det kan jo ikke bero på hva hver enkelt er siktet for, retten skal jo også godkjenne mistankegrunnlaget.
Senast redigerad av Havhest 2023-08-02 kl. 16:35.
Citera
2023-08-02, 16:28
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg har jo lurt på om dersom disse "løsepengene" han betalte var oppgjør for jobben, om det
kan ha vært snakk om en slags opsjonsavtale der de kanskje skulle fått mer penger dersom
saken ble henlagt som uoppklart bortføring, snarere enn en drapssak. Jeg vet selvsagt ikke.
Men ser ikke helt bort fra at TH også kan ha benyttet "gulrot og pisk"-strategi overfor innleide folk.
Kan likevel ikke se for meg at noen stiller velvillig opp i et slikt prosjekt. En hodeløs affære som
har gjort S4 til et slags skammens hus. Hva tenkte TH da han var så oppsatt på å flytte inn igjen?
"Endelig kvitt'a"?

Ja, man kan lure på hva han tenkte når han ville flytte inn igjen.
Undrer på om han plutselig kom på noe. Avisartiklene, notatbøkene. Annes Ipad.
Nekter nesten å tro at han ville sove i et drapsåsted.

De pengene tenker jeg er penger som han bare har satt ut i løse luften etter siktelsen, for å få politiet på andre tanker, men man kan ikke vite. Undrer på om de har funnet noe ut om pengene er tatt ut noen steder. Det er ikke mange minibanker for Monero, men det skal finnes en i London tror jeg det var. Men jeg vil tro at det normale er at man betaler torpedoer kontant. Penger i bag.
Men det må jo ha blitt betalt på forskudd isåfall. TH blir vel nærmest fotfulgt hvor enn han går.
Det er journalister og lurer overalt.
Citera
2023-08-02, 16:49
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du får lese det jeg skrev en gang til. Jeg har ikke skrevet at vi ikke kan stole på politiets nettsider. Det er jo politiet som har advart oss angående slik svindel og forfalskninger, politiet har varslet at også de kan bli utsatt for dette. Det er særlig lenker fra anonyme personer vi skal vokte oss for, siden disse kan være infiserte eller være forfalsket. Det er ikke så lett å se forskjell på politiets nettsider og de forfalskede, derfor råder politiet oss til å søke opp nettsidene selv, istedet å gå direkte via linker.

Du trenger ikke trykke på linken om du er redd for å få infisert ditt nettbrett. Det er bare å søke opp listen på Google, hvis du vet hvordan det gjøres.
Citera
2023-08-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, man kan lure på hva han tenkte når han ville flytte inn igjen.
Undrer på om han plutselig kom på noe. Avisartiklene, notatbøkene. Annes Ipad.
Nekter nesten å tro at han ville sove i et drapsåsted.

Utrolig nok reagerte TH på at han i stedet måtte bo på hotellet og beskrev senere hotelloppholdet som å sitte i forvaring. Politiet ble nødt til å forklare TH at huset i S4 var å anse som et åsted. Spesielt at også dette ble en krangelsak når åstedsgranskerne bare måtte gjøre jobben sin.
Citera
2023-08-02, 17:43
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Utrolig nok reagerte TH på at han i stedet måtte bo på hotellet og beskrev senere hotelloppholdet som å sitte i forvaring. Politiet ble nødt til å forklare TH at huset i S4 var å anse som et åsted. Spesielt at også dette ble en krangelsak når åstedsgranskerne bare måtte gjøre jobben sin.

Ja, politiet kan jo evakuere folk, og da har man vel ikke så mye man skulle sagt kanskje.
Brevet var jo fremsatt på en sånn måte at det var fare for hans liv, så da skulle han under normale omstendigheter, altså hvis brevet var ekte, være glad for at politiet passet på han.
Det er spesielt ja at han krangler om dette. Hvis han var interessert i å få tatt GM, så er det jo helt tullete å skal bo og tråkke rundt i huset når man vet hvor ømfintlig det er med disse dna-sporene.
Ingenting som henger på greip.
En annen ting er at han har penger, hvorfor ikke leie inn et sikkerhetsselskap? Han jo penger nok til å ha f.eks. 5 vektere fra et sikkerhetsselskap gående på utsiden av huset. Men nei, han lader hagla og plasserer den ved siden av senga.
Hadde ting vært reelt, og hvis han var så redd, så hadde han leid en bolig på hemmelig adresse.
Citera
2023-08-02, 18:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ja, politiet kan jo evakuere folk, og da har man vel ikke så mye man skulle sagt kanskje.
Brevet var jo fremsatt på en sånn måte at det var fare for hans liv, så da skulle han under normale omstendigheter, altså hvis brevet var ekte, være glad for at politiet passet på han.
Det er spesielt ja at han krangler om dette. Hvis han var interessert i å få tatt GM, så er det jo helt tullete å skal bo og tråkke rundt i huset når man vet hvor ømfintlig det er med disse dna-sporene.
Ingenting som henger på greip.
En annen ting er at han har penger, hvorfor ikke leie inn et sikkerhetsselskap? Han jo penger nok til å ha f.eks. 5 vektere fra et sikkerhetsselskap gående på utsiden av huset. Men nei, han lader hagla og plasserer den ved siden av senga.
Hadde ting vært reelt, og hvis han var så redd, så hadde han leid en bolig på hemmelig adresse.

Det henger ikke på greip at en som er under direkte trussel, ønsker å bo det
stedet der han er mest utsatt, samtidig som han senere uttrykker at han er
"livende redd" for at etterforskerne skal finne ting som taler for at de må
beslaglegge huset hans igjen.

I det hele tatt er det merkelig at en som er så privat som TH, tåler så godt
at fremmede har vært i huset hans og ikke minst forbrutt seg mot hans egen kone.

Jeg vet om folk som har hatt innbrudd i hjemmet sitt, og som har opplevd dette
som så traumatisk at de aldri følte seg trygg igjen der.
Citera
2023-08-02, 18:51
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
stedet der han er mest utsatt, samtidig som han senere uttrykker at han er

at fremmede har vært i huset hans og ikke minst forbrutt seg mot hans egen kone.

Ja, det kan ikke være hyggelig hvis noen hadde brutt seg inn osv.
Han har penger, og normalt ville folk med så mye penger og kommet i en slik situasjon, sikret huset.
Jeg mener å huske en forretningsmann etter forsvinningen bestemte seg for å få installert et safe-room. Altså et stål-rom på 5 kvadrat med telefonlinje.
Hvis jeg hadde vært TH og kidnappings-situasjonen var reel, så skulle jeg byttet til stål-dør og tykke skuddsikre glass. Jeg skulle byttet ut Picassoen med en skuddsikker Chevrolet Suburban osv.
Citera
2023-08-02, 19:28
Medlem
Citat:

Ville han ikke også ha sikret sin egen familie med barnebarn? Flere nevnt ved navn i trusselbrevet?
Kanskje han argumenterte for at det ikke var nødvendig om noen ba om hjelp til det siden kidnapperne, i følge trusselbrevet, passet på å nevne at overvåkingen av dem var opphørt. De kunne melde at vi holder fortsatt øye på deg. Mye penger spart i privat vakthold ved å legge til akkurat den setningen eventuelt.
Citera
2023-08-02, 19:31
Avslutad
Citat:
stedet der han er mest utsatt,
Det kan også tolkes som at han er mer redd for AEH enn seg selv. Uansett hvor han bor vil AEH være der hun er. Dersom Hagen er uskyldig, må vi ikke glemme at han har mottatt et trusselbrev, hvor det står at andre i familien vil bli et offer, dersom han ikke gjør som kidnapperne krever, nemlig må han betale, og dersom han kontakter politiet truer kidnapperne med at AEH blir drept. Jeg tror ikke at Hagen egentlig er så redd for å dø. Jeg tror han er mest redd for at han ikke klarer å få AEH tilbake. Det var AEH som var hans bauta, ifølge eldste datteren. Kanskje Hagen er en mannssjåvenist? Jeg vet ikke, men skal vi absolutt forsøke å skvise noe positivt utav egenskapene, kan det jo være at han hadde satt seg som mål å passe på kona si, så visst AEH var lei av de sjåvenistiske egenskapene før, så kan det jo være at hun er svært fornøyd nå etter at hun har sett "fra et lite hull i himmelen", at Hagen er like sta som før og har ikke tenkt å gi seg.
For orden skyld, det siste var bare en spekulasjon.
Citat:
samtidig som han senere uttrykker at han er
Det er ikke så merkelig at Hagen er opptatt og redd for at noe slik kan skje, dersom han er uskyldig og er fullstendig sikker på at ingen av hans nærmeste kan være involvert i det som har skjedd med AEH.
Det vil jo medføre at etterforskerne taper tid og ressurser og mulighetene for å få AEH tilbake blir mindre for hver dag som går.
Citat:
Det er jo ingenting som tilsier at han tåler situasjonen han er i, mannen er tydelig redusert pga situasjonen han og familien er i. Han har heller ingen mulighet til å komme seg unna, at han skulle kunne leie seg en leilighet på hemmelig adresse, med den mediaoppmerksomheten saken har fått, er jo så urealistisk som det går an å bli - for ikke å snakke om at han kunne hatt 5 sikkerhetsvakter utenfor huset, for å passe på seg selv. Det er jo så urealistisk det går an å bli, finnes det ikke grenser for dumskap dere klarer å være enig i. Det var jo meningen å holde det hemmelig, at han hadde kontaktet politiet, ellers ville AEH bli drept og neste offer sto for tur, lød trusselen.
Det virker som at det faktum at Hagen kontaktet politiet, er den største synden Hagen har gjort, når jeg leser kvakksalver-teamets synspunkter.
Citat:
Sammenligningen er direkte idiotisk og ikke representerende for majoriteten. Du vet ikke hvorfor TH vurderte at det var det beste ift situasjonen. Det er ikke kriminelt ar man ikke er en pyse, for å illustrere min uenighet, for å si det slik en pruter ville imøtegått urimeligheter.
For orden skyld, det siste var bare en lignelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in