2023-08-02, 11:45
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Har sjekket nasjonal drapsstatistkk fra 2019 til 2022.

Ja, det stemmer at «Kvinne 68 år» med gjerningsdato 31.10.2018 ligger under «Drapssaker uten domfellelse» i perioden 1991 - 2019. (Skaanseth har riktig her)

Men i nasjonal drapssatistikk for årene 2020, 2021 og 2022 er denne oppføringen fjernet fra statistikken.

Dette er åpen informasjon som ligger på politiet.no så alle kan sjekke det om de ønsker. (søk «nasjonal drapsstatistkk» og årstall)

Da kan det samtidig stemme det som står på Wikipedia.

Kanskje Holden har hatt en finger med i spillet her? Virker ikke som han har vært helt enig med politet i alt. Hvem vet

Jeg prøvde å forklare i går at en drapssak ikke lenger regnes som uoppklart etter Kripos sine kriterier når noen blir siktet. Det kom siktelser i 2020.

Her, fra den nyeste oversikten:

"5. UOPPKLARTE DRAP 1990–2022
Som hovedregel regnes alle lovbrudd hvor politiet og påtalemyndigheten har siktet minst
én person
ved avsluttet etterforskning, som oppklarte.

35 drapssaker i perioden 1990–2022 har verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter
lengre tids etterforskning
, og regnes derfor som uoppklart."

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/nasjonal-drapsoversikt-2022.pdf

Derfor står saken oppført under uoppklarte drap på oversikten frem til 2019, men den er ikke inkludert på listen over uoppklarte drap hvor det ikke er "verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter lengre tids etterforskning" etter dette, siden noen ble siktet for drapet i 2020.
Senast redigerad av Niffy 2023-08-02 kl. 11:49.
Citera
2023-08-02, 12:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Den er vel ikke fjernet men derimot unnlatt, hvis den fremdeles er å finne i den for 1991-2019.
Kan være som du sier Holden som står bak. Etter holdens anmeldelse til spesialenheten, har politiet gått over til å bruke ord som "to konkurende hypoteser", men alle et jo hva som er deres egentlige tanker rundt drapet, at det er TH som står bak.
En annen mulighet kan være at saken rett og slett regnes som oppklart og at det ligger ann til tiltale.
Politiet regner ikke saker hvor det er tatt ut en eller flere siktelser som uoppklarte. Det står klart på deres sider.

Jeg vil anta at "fordelingsnøkkelen" mellom de konkurrerende hypotesene er omtrent samsvarende med ektepakten, m.a.o. er TH "tungen på vektskåla" i begge tilfeller.
Citera
2023-08-02, 12:23
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg prøvde å forklare i går at en drapssak ikke lenger regnes som uoppklart etter Kripos sine kriterier når noen blir siktet. Det kom siktelser i 2020.

Som hovedregel regnes alle lovbrudd hvor politiet og påtalemyndigheten har siktet minst
én person

35 drapssaker i perioden 1990–2022 har verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/nasjonal-drapsoversikt-2022.pdf

Derfor står saken oppført under uoppklarte drap på oversikten frem til 2019, men den er ikke inkludert på listen over uoppklarte drap hvor det ikke er "verken noen siktet, tiltalt eller domfelt etter lengre tids etterforskning" etter dette, siden noen ble siktet for drapet i 2020.
«5. UOPPKLARTE DRAP 1990–2022
Som hovedregel regnes alle lovbrudd hvor politiet og påtalemyndigheten har siktet minst én person ved avsluttet etterforskning, som oppklarte.»

—

Feil, etterforskingen er ikke avsluttet så kriteriene for at oppføringen skulle bli tatt ut av statistikken oppfylles ikke.

At det på Wikipedia er krav til «kildebruk, nøytralitet og respekt for opphavsrett» betyr mest sannsynlig at innholdet i Wikipedia-artikkelen er verifisert, særlig i en slik alvorlig sak som dette.
Citera
2023-08-02, 12:25
Medlem
Niffys avatar
Jeg sier ikke at saken er oppklart eller ferdig etterforsket, jeg sier at den ikke er uoppklart.
Citera
2023-08-02, 12:30
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg vil anta at "fordelingsnøkkelen" mellom de konkurrerende hypotesene er omtrent samsvarende med ektepakten, m.a.o. er TH "tungen på vektskåla" i begge tilfeller.

TH er jo den eneste som har motiv, rett og slett.
Ikke er de interessert i penger, og ikke er de interessert i å fremlegge livsbevis.
Det virker som at TH er mer opptatt av å gi dem penger, enn at de er opptatt av å spørre om penger.
Ihvertfall etter at siktelsen kom.
Tidligere sa jo politiet at kidnapping for løsepenger-teorien er å anse som mindre sannsynlig.
Citera
2023-08-02, 12:30
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Jeg sier ikke at saken er oppklart eller ferdig etterforsket, jeg sier at den ikke er uoppklart.
Alt i orden Niffy👍 Men kriteriene for at saken kan bli tatt ut av statistikken er at den er ferdig etterforsket. Det er den ikke basert på hva man vet fra media. Den ble tatt ut av statistikken i 2020.
Senast redigerad av Legokatt 2023-08-02 kl. 12:40.
Citera
2023-08-02, 12:41
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
TH er jo den eneste som har motiv, rett og slett.
Ikke er de interessert i penger, og ikke er de interessert i å fremlegge livsbevis.
Det virker som at TH er mer opptatt av å gi dem penger, enn at de er opptatt av å spørre om penger.
Ihvertfall etter at siktelsen kom.
Tidligere sa jo politiet at kidnapping for løsepenger-teorien er å anse som mindre sannsynlig.

Jeg har jo lurt på om dersom disse "løsepengene" han betalte var oppgjør for jobben, om det
kan ha vært snakk om en slags opsjonsavtale der de kanskje skulle fått mer penger dersom
saken ble henlagt som uoppklart bortføring, snarere enn en drapssak. Jeg vet selvsagt ikke.
Men ser ikke helt bort fra at TH også kan ha benyttet "gulrot og pisk"-strategi overfor innleide folk.
Kan likevel ikke se for meg at noen stiller velvillig opp i et slikt prosjekt. En hodeløs affære som
har gjort S4 til et slags skammens hus. Hva tenkte TH da han var så oppsatt på å flytte inn igjen?
"Endelig kvitt'a"?
Citera
2023-08-02, 13:44
Avslutad
Citat:

én person

Én av de siktede, og som fremdeles er siktet, har vært siktet siden før saken ble offentliggjort, så det du skriver stemmer ikke.
Det gir heller ingen mening, dersom man tenker logisk, siden saken ikke er løst og etterforskes med stor styrke.
Senast redigerad av Havhest 2023-08-02 kl. 14:06.
Citera
2023-08-02, 13:58
Avslutad
Citat:
Mye ordmasse. Tror vi kan konkludere med at vi kan stole mer på det som kommer fram på politiet.no sine sider enn det som står på wikipedia.
Du får lese det jeg skrev en gang til. Jeg har ikke skrevet at vi ikke kan stole på politiets nettsider. Det er jo politiet som har advart oss angående slik svindel og forfalskninger, politiet har varslet at også de kan bli utsatt for dette. Det er særlig lenker fra anonyme personer vi skal vokte oss for, siden disse kan være infiserte eller være forfalsket. Det er ikke så lett å se forskjell på politiets nettsider og de forfalskede, derfor råder politiet oss til å søke opp nettsidene selv, istedet å gå direkte via linker.
Citera
2023-08-02, 15:27
Medlem
Niffys avatar
Jøss, jeg visste ikke at de som ble siktet i starten av etterforskningen var siktet for drap...
Citera
2023-08-02, 15:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jøss, jeg visste ikke at de som ble siktet i starten av etterforskningen var siktet for drap...

Nei, først ble han siktet for grov frihetsberøvelse, så ble han siktet for identitetskrenkelse
med etterfølgende påtaleunnlatelse, før de siktet ham for identitetskrenkelse på nytt i 2021
hvorpå han ble avhørt. Forsvareren sier hans klient har stilt seg disponibel for inngående
etterforskning uten at det har ført til noen reaksjoner mot ham.

VG skriver også at politiet har hatt et ganske omfattende KK- og spaningsopplegg mot ham.

Dette viser ihvertfall at det blir gjort omfattende etterforskningsskritt av alle potensielle spor.
Som et lite vink til dem som anklager politiet for å ha tunnelsyn.
Citera
2023-08-02, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Igjen presenterer du en løgn. Ingen av foreningsmedlemmene har ropt noe ut i media. De gikk direkte til politiet med den informasjonen de har fått fra AE, så spar deg for å rakke ned på AEs gode venner. De er en viktig stemme for AE etter et mangeårig og godt vennskap. AE hadde vært med i foreningen i over 20 år. Det sier alt om hvor mye AE satte pris på miljøet og menneskene der. AE trivdes og hadde flere venner hun kunne betro seg til når det var vanskelig på hjemmefronten. Flere opplevde at AE var svært lei seg og fortvilet like før hun forsvant. Hun var faktisk helt knust og fortalte at hun sto overfor en vanskelig avgjørelse hun ikke visste hvordan hun skulle takle. AE hadde også betrodd seg om at hun hadde det vanskelig i ekteskapet pga en konflikt med TH, men at hun hadde fått nok. Vitnet fikk inntrykk av at AE hadde bestemt seg. Et annet vitne fikk også vite at AE ønsket å skille seg. Ser man alt dette i sammenheng med andre uavhengige vitneutsagn utenfor foreningen, samt en rekke funn som er gjort i etterforskningen, så avtegner det seg et veldig tydelig bilde det ikke er mulig å misforstå. Det er påfallende hvordan TH både bagatelliserer og forsøker å avlede politiets oppmersomhet vekk fra vitnene og de funn som er gjort gjennom etterforskningen.
Citat:
spar deg for å rakke ned på AEs gode venner
Hva er årsaken til at du er så sikker på at det er greit å rakke ned på hele AEHs familie? Hvorfor mener du at familien fortjener å bli trakassert?
Du skjønner vel at alle de stygge kommentarene her i tråden, er verst og mest urettferdig for familien? Du tror vel ikke at familien hatet henne?
Og du skjønner vel at det er mye verre å bli rakke ned på, som en offentlig person, sammenlignet med situasjonen for vitnene i "foreningen", som er anonym?
Citat:
De er en viktig stemme for AE etter et mangeårig og godt vennskap. AE hadde vært med i foreningen i over 20 år. Det sier alt om hvor mye AE satte pris på miljøet og menneskene der.
Det er et dårlig argument, at AEH og foreningsmedlemmene har vært venner i 20 år, familien og andre venner har kjent AEH lenger.
Jeg tror AEH var veldig glad i både TH og barna sine, selvom ekteparet fremdeles ikke klarte å legge fra seg "90-talls-krisen".

Man kan jo lure på hvem disse menneskene er, som sier de er AEHs stemme. Hva slags forening er dette? Var de pleietrengende? Var de egentlig AEHs venner? Eller hadde AEH påtatt seg et slags frivillig verv i en slags "ideell organisasjon", det har jo blitt nevnt at hun fikk noen oppgaver i denne "lokale foreningen"? Noe skurrer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in