2023-08-02, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"Ändrad gärningsbeskrivning" på vilken punkt då menar du?

Ännu mera noll koll från din sida. Du får väl gå tillbaka och läsa mina inlägg så får du se att jag redan har uttalat mig om den saken.
Hovrätten kommer ta sin utgångspunkt i underlaget från tingsrätten, kompletterat med vad parterna sänder in i tilläggsyrkanden till Hovrätten. Om inte åklagaren skickar in någon förändring i sin inställning till hovrätten så gäller det han hävdade i tingsrätten. Och du som hävdar att åklagaren har preciserat mordtillfället till exakt 02:30 - ja, det ger då Majas advokat trumf på hand! Så nu förväntar jag mig att du låter tråden veta hur inkompetent Majas advokat är om han inte utnyttjar detta trumfkort. Du har ju idiotförklarat mig och flera andra för att jag inte köper att det är ett trumfkort. Är det ett trumfkort eller ej? Ska du backa på det nu?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-08-02 kl. 11:30.
Citera
2023-08-02, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Att Maja inte ville medverka med Johanna som närvarande i rättssalen kan ju ha sin förklaring i att hon skäms (inför J) för att hon inte talar sanning. Rädd för Johanna är hon inte, det finns ingenting som tyder på det. Varken före eller efter gärningen.

Grannen ville nog inte vittna alls eller bli inblandad i ärendet, det kan konstateras i de första kontakterna som han hade med polisen. Där fick ju någon släkting gå in för att be honom medverka då han var upprörd.
Man är skyldig att vittna om man kallas.
Grannen begärde att få höras från en intilliggande sal, men fick nej. Han kände rädsla och obehag.

Att Maja är rädd framgår för dom flesta, utom ett fåtal tydligen.
Citera
2023-08-02, 11:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag personligen är inte emot att tolk hade används. Men eftersom varken åklagare, försvarare eller han själv påkallade tolk, ansågs det att det inte behövdes för att han skulle kunna ge en rättvis bild av vad han iakttagit.

Grannen säger levande när han får frågan av åklagaren under rättegången, vad han trodde ljuden kom från eller nåt liknande.
Ok. Det hade jag tappat bort.

Att Rullman inte ansåg tolk nödvändig är helt klart. Han visste med säkerhet vad grannen avsåg.

Men att inte Svegfors reagerade på osäkerheten kan jag tycka lite märkligt. AL lämnade inte uppgifter som klart antydde sparkar av en fullt medveten T, tvärt om, så att Svegfors skulle hört sig för och fått annat besked ser inte jag som troligt.
Citera
2023-08-02, 12:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hovrätten kommer ta sin utgångspunkt i underlaget från tingsrätten, kompletterat med vad parterna sänder in i tilläggsyrkanden till Hovrätten. Om inte åklagaren skickar in någon förändring i sin inställning till hovrätten så gäller det han hävdade i tingsrätten. Och du som hävdar att åklagaren har preciserat mordtillfället till exakt 02:30 - ja, det ger då Majas advokat trumf på hand! Så nu förväntar jag mig att du låter tråden veta hur inkompetent Majas advokat är om han inte utnyttjar detta trumfkort. Du har ju idiotförklarat mig och flera andra för att jag inte köper att det är ett trumfkort. Är det ett trumfkort eller ej? Ska du backa på det nu?

På vilken punkt menade du att åklagaren skulle ändra gärningsbeskrivningen?

Jag har redan som jag påtalade i förra inlägget kommenterat hur Gillberg borde hantera Majas häktning, där hittar du svaret på det.
Citera
2023-08-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är stor skillnad utomhus med väder och vind.

Visst kan hundar missa, mest tydligt var det väl med Wilma.
Det var dock mer än en hund som var i lgh och snusade och jag tycker det är anmärkningsvärt att hundarna endast visade förhöjt intresse, ett klart observandum.

En möjlighet skulle förstås vara att T försågs med plastsäckar så snart J avslutat. Över huvudet hade hon kanske en redan sedan första överfallet.

Oavsett vilket, är minst hälften av vad J berättade lögn, antingen kronologin eller efterspelet eller både ock. Js tidsangivelse stämmer inte alls med grannens vittnesmål.

I Wilmas fall var det ju så mycket spår att hundarna inte visste var eller hur dom skulle markera.
Citera
2023-08-02, 12:27
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Man är skyldig att vittna om man kallas.
Grannen begärde att få höras från en intilliggande sal, men fick nej. Han kände rädsla och obehag.

Att Maja är rädd framgår för dom flesta, utom ett fåtal tydligen.
Är man det minsta insatt i hur rättsväsendet fungerar så vet man också att blir man kallad att vittna så är man skyldig att infinna sig på rättegång.
Det är inget jag behöver få förklarat för mig

Grannen kände säkert obehag då det inte är särskilt trivsamt att måsta vittna (av egen erfarenhet) Men att Maja skulle ha varit rädd för Johanna är bara trams, baserat på hennes egna ageranden.
Citera
2023-08-02, 12:29
Avslutad
Citat:
På vilken punkt menade du att åklagaren skulle ändra gärningsbeskrivningen?

Jag har redan som jag påtalade i förra inlägget kommenterat hur Gillberg borde hantera Majas häktning, där hittar du svaret på det.
Om åklagaren har ändrat uppfattning från rättegången när tiden för mordet inträffade, t ex baserat på den utvidgade analysen av mobildatat, så måste han naturligtvis komplettera med denna ändrade uppfattning. Du påstår att åklagaren har hävdat att tiden för mordet inträffade exakt 02:30, det bör han naturligtvis revidera om han ska hålla fast vid gärningsbeskrivningen av Maja som delaktig.

Om han inte gör det måste Gillberg i sin tur påpeka detta innan hovrätten inleder sina förhandlingar. Han vill väl få gärningsbeskrivningen ändrad om han kan? Tycker du inte att det ligger i Majas intresse att få gärningsbeskrivningen i åtalet ändrad så att hon inte längre står åtalad för mord?

Edit: du idiotförklarar mig och andra i tråden för att vi inte köper att den nya bevisningen frikänner Maja som du säger, men du verkar ta väldigt lätt på att de verkliga aktörerna i målet inte använder datat på det sätt du säger är självklart. Varför?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-08-02 kl. 12:32.
Citera
2023-08-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ok. Det hade jag tappat bort.

Att Rullman inte ansåg tolk nödvändig är helt klart. Han visste med säkerhet vad grannen avsåg.

Men att inte Svegfors reagerade på osäkerheten kan jag tycka lite märkligt. AL lämnade inte uppgifter som klart antydde sparkar av en fullt medveten T, tvärt om, så att Svegfors skulle hört sig för och fått annat besked ser inte jag som troligt.

Det finns ingen under utredningens gång eller under rättegången som tar upp att dessa spark/slagljud skulle kunna komma från en död eller omedveten Tove. Ingen expert eller journalist har tagit upp denna ytterst viktiga punkt som skulle kunna fria Maja, om det visade sig att ljuden inte kom från en kämpande Tove.

Det är enbart på flashback som en sådan långsökt förklaring till ljuden görs.
Citera
2023-08-02, 12:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om åklagaren har ändrat uppfattning från rättegången när tiden för mordet inträffade, t ex baserat på den utvidgade analysen av mobildatat, så måste han naturligtvis komplettera med denna ändrade uppfattning. Du påstår att åklagaren har hävdat att tiden för mordet inträffade exakt 02:30, det bör han naturligtvis revidera om han ska hålla fast vid gärningsbeskrivningen av Maja som delaktig.

Om han inte gör det måste Gillberg i sin tur påpeka detta innan hovrätten inleder sina förhandlingar. Han vill väl få gärningsbeskrivningen ändrad om han kan? Tycker du inte att det ligger i Majas intresse att få gärningsbeskrivningen i åtalet ändrad så att hon inte längre står åtalad för mord?

Jag kan bara konstatera att du som vanligt har noll koll och inte är något annat än en hejdlös killgissare. Du får läsa på såväl åtalet som om processföring. Du är så fel ute på alla punkter ovan att det inte går att besvara. Gör om, gör rätt, återkom.
Citera
2023-08-02, 12:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns ingen under utredningens gång eller under rättegången som tar upp att dessa spark/slagljud skulle kunna komma från en död eller omedveten Tove. Ingen expert eller journalist har tagit upp denna ytterst viktiga punkt som skulle kunna fria Maja, om det visade sig att ljuden inte kom från en kämpande Tove.

Det är enbart på flashback som en sådan långsökt förklaring till ljuden görs.

Om alla alternativ är omöjliga, varför påtalade du då från början att de kom från en "levande" Tove?
Citera
2023-08-02, 12:37
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Du är en sådan sanslös velepelle. Vänder kappan efter vinden hela tiden i dina fruktlösa försök att skuldbelägga Maja.

Ena stunden är hon en mördare, nu helt plötsligt är det bara möjligt.

Återigen har du fattat nada. Mordet kan ha begåtts 0200 och Maja kan då ha varit med och hållit i Toves armar. Det har jag aldrig förnekat. Kan du få in det i din ärthjärna?

Det jag säger nu är att Maja bevisligen inte kan ha deltagit i mordet så som hon anklagas för. Rullman påstår nämligen att mordet inleddes vid 0230. Och om du återigen fattar nada och undrar över den tidpunkten så har jag exakt samma referenser som förra gången, så kolla upp saken själv!

Kan jag till sist uppfatta dig som att du medger att även om Maja kan ha deltagit i mordet, så finns det inga bevis för saken? Eller fattar du fortfarande nada?

Hur viktig är exakt tid på minuten för en fällande dom (mord) i HR🤔?
Citera
2023-08-02, 12:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hur viktig är exakt tid på minuten för en fällande dom (mord) i HR🤔?

Som jag och flera med mig har påtalat under en längre tid så är det ur Majas perspektiv inte viktigt alls, eftersom det inte finns några bevis mot Maja som stöder en fällande dom, oavsett vid vilken exakt tidpunkt mordet ska ha begåtts.

Det jag påtalar här är istället det omvända, nämligen att om mordet, som åklagaren vill göra gällande, inleddes vid 0230, så har vi nu ett tekniskt bevis som friar Maja från att ha hållit i Toves armar så som åklagaren gör gällande.

För Johanna är det egentligen på samma vis gällande fällande dom, det är bevisat att hon har tagit Tove av daga, och de bevisen är lika starka oavsett om hon begick gärningen vid 0200 eller 0230. Inte heller där är alltså tidpunktens exakthet viktig.

Det var väl någon juridisk expert som uttalade sig i media för en tid sedan om att det är ytterst ovanligt att en dödstidpunkt ringas in med så stor noggrannhet som minuter. Ändå fälls många mördare. Det visar rent generellt att en exakt tidpunkt sällan är nödvändig.

Undantaget är så klart om det krävs en exakt tidpunkt för binda en mördare till mordet, det handlar då sannolikt om att den exakta tidpunkten kan utesluta alla andra alternativ, vilka skulle kunna bli möjliga om mordet skett vid en annan tidpunkt.

Det är ju så det är här, fast omvänt, med Maja, att hon kan bevisas vara oskyldig om det kan bevisas att mordet inleddes 0230. (Givet att man tar telefonupplåsningen som ett bevis på att Maja låst upp sin telefon då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in