Citat:
Ursprungligen postat av
Pythia_88
Hur viktig är exakt tid på minuten för en fällande dom (mord) i HR🤔?
Som jag och flera med mig har påtalat under en längre tid så är det ur Majas perspektiv inte viktigt alls, eftersom det inte finns några bevis mot Maja som stöder en fällande dom, oavsett vid vilken exakt tidpunkt mordet ska ha begåtts.
Det jag påtalar här är istället det omvända, nämligen att om mordet, som åklagaren vill göra gällande, inleddes vid 0230, så har vi nu ett tekniskt bevis som friar Maja från att ha hållit i Toves armar så som åklagaren gör gällande.
För Johanna är det egentligen på samma vis gällande fällande dom, det är bevisat att hon har tagit Tove av daga, och de bevisen är lika starka oavsett om hon begick gärningen vid 0200 eller 0230. Inte heller där är alltså tidpunktens exakthet viktig.
Det var väl någon juridisk expert som uttalade sig i media för en tid sedan om att det är ytterst ovanligt att en dödstidpunkt ringas in med så stor noggrannhet som minuter. Ändå fälls många mördare. Det visar rent generellt att en exakt tidpunkt sällan är nödvändig.
Undantaget är så klart om det krävs en exakt tidpunkt för binda en mördare till mordet, det handlar då sannolikt om att den exakta tidpunkten kan utesluta alla andra alternativ, vilka skulle kunna bli möjliga om mordet skett vid en annan tidpunkt.
Det är ju så det är här, fast omvänt, med Maja, att hon kan bevisas vara oskyldig om det kan bevisas att mordet inleddes 0230. (Givet att man tar telefonupplåsningen som ett bevis på att Maja låst upp sin telefon då).