2023-08-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vem som helst förstår ju att man inte går upp till grannen och knackar på mitt i natten för EN duns.
Grannarna under hörde slagsmålet givetvis, annars hade han aldrig gått upp.

Det är ett viktigt vittne

Håller med ett väldigt viktigt vittne det ska han ha allt cred för.
Citera
2023-08-02, 00:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vem som helst förstår ju att man inte går upp till grannen och knackar på mitt i natten för EN duns.
Grannarna under hörde slagsmålet givetvis, annars hade han aldrig gått upp.

Det är ett viktigt vittne

Så grannarna ljuger alltså. De hörde ett slagsmål men säger att de inte hörde något annat än en duns. Eller ja, det är väl lite luddigt, den ena säger en duns inget mer, den andra säger först en och sedan tre-fyra till (eller nåt sånt) och sedan inget mer, förrän han står utanför dörren. Men inte ett ord om något slagsmål. De, grannarna, är heller inte överens om tiden, det är hej vilt fram och tillbaka vid 3, efter 3, vid halv tre, vid tjugo i tre. Undrar vilken tid de kommer hitta på till hovrättsförhandlingen. Då kanske grannen kommer säga tjugo över två istället, vem vet.

Grannarnas klockslag går helt enkelt inte att lita på. Frågan är om deras tidsangivelser, antal minuter de gjort saker eller väntat, går att lita på. Man får, tyvärr, ta allt de säger med en nypa salt, för det spretar som sjutton åt alla håll hela tiden.
Citera
2023-08-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ärligt talat så är det inte helt klart för mig vilka bevis det är som åklagaren menar visar bortom rimligt tvivel att Maja är skyldig som medgärningsman till mord på Tove. Det finns väl egentligen ingenting annat än Johannas ord på den saken, och där står Johannas ord mot Majas, så frågan är då varför åklagaren menar att Johanna är trovärdig men inte Maja. Tingsrättens domare sa själv i intervjun i Studio Ett, trots att de dömde Maja på Johannas ord, att Johanna inte var trovärdig.

På ett sätt kan man ur Majas perspektiv se det som positivt att hon åtalas för mord och frias. Då har hennes skuld prövats i domstol och hon har en dom på att hon är oskyldig.

Men så var det väl också att Maja skulle fungera som JJs passopp. Hon fick ju kolla efter var Tove fanns på Nöjet.
Citera
2023-08-02, 00:14
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja.? Hänger det ihop med sparkljuden som grannen hörde?

Nej, jag menar inte sparkljudrn..
Har både läst tr-domen och lyssnat på ALs redovisning i TR men hittar inte om hon har avgjort om märkena på ryggen och i nacken skedde före eller efter döden.

Om de uppkom efter döden så kan de bero på släpandet från bilen in i skogen. Skedde de förr döden kan det vara motvörnsskador de på ryggen.

Men de två märkena i nacken sitter precis utanpå ett andningscenter i halskotpelaren.

Tidigare idag hänvisade jag till en länk angående just blåmärken och hur rättsläkare kan se skillnaden.

Är intresserad av detta. Får kolla obd.protokollet igen.
Citera
2023-08-02, 00:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror du att dödsryck kan vara så kraftiga så dom uppfattas som sparkljud från andra sidan väggen?
Varför tror du inte J drog undan kroppen eller höll i benen, så dom inte träffade väggen 5-10 gånger? J visste ju att någon stod utanför och lyssnade, eftersom ringklockan ring 30 sek tidigare?
Tycker du inte det är konstigt att denna tes inte ens nämndes under rättegången?
Ja, jag tror att det var omedvetna "spasmer" (kloniska kramper).

TR har väl, liksom du, tagit för givet att det rört sig om sparkar I fullt medvetet tillstånd och inte reflekterat över att det skulle kunna vara något annat. Det är ju även en del andra tolkningar TR har stadfäst som sanningar.
Citera
2023-08-02, 00:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Det är bevisat att hon inte sov, om du inte förstår detta är en annan historia.

Jag kan hålla med om att det finns starka indicier på att hon inte sov vid 0219-0225, samt ett indicium (som i dagsläget inte är starkt) på att hon inte sov vid 0233. Men att påstå att det är bevisat att hon inte sov håller jag absolut inte med om. Hon kan mycket väl ha sovit under större delen av tiden.

Problemet för åklagaren är bara att vid 0233 menar han att Maja höll i Toves armar men om han samtidigt menar att hon Maja fipplade med sin mobiltelefon, så kan hon inte hållit i Toves armar.
Citera
2023-08-02, 00:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men så var det väl också att Maja skulle fungera som JJs passopp. Hon fick ju kolla efter var Tove fanns på Nöjet.

Som Johannas passopp ja, men inte som Johannas torped. Det är en stor, mycket stor, skillnad där vill jag mena.
Citera
2023-08-02, 00:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Där visar du din totala okunskap. Det finns gott om indicier som pekar mot att Maja är medgärningsman. Läs på om indiciemål och kom in i matchen sen.

Nej, det gör det inte. Det är du som får läsa på om indicier och indiciemål, om det är vad du tror.
Citera
2023-08-02, 00:20
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med om att det finns starka indicier på att hon inte sov vid 0219-0225, samt ett indicium (som i dagsläget inte är starkt) på att hon inte sov vid 0233. Men att påstå att det är bevisat att hon inte sov håller jag absolut inte med om. Hon kan mycket väl ha sovit under större delen av tiden.

Problemet för åklagaren är bara att vid 0233 menar han att Maja höll i Toves armar men om han samtidigt menar att hon Maja fipplade med sin mobiltelefon, så kan hon inte hållit i Toves armar.

Problemet är då att Maja 02.33 fipplade med mobilen. Hon kan då ca. 15 sekunder? senare vara med och mörda Tove.
Citera
2023-08-02, 00:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
"Brus som är anpassat för adhd" är helt vanligt brus - vitt brus (alla *hörbara* frekvenser lika mycket) eller brunt brus (i princip vitt brus med lågpassfilter).

Jag personligen tror det är nonsens att det skulle "hjälpa" nån med adhd, och det finns inga mekanismer som förklarar varför det skulle göra det. En internetfluga som råkat bekräftas av nån enstaka studie som inte kommer gå att replicera.
Frågan var om sådant skulle registrerats i tfn. Och så var fallet enligt Avel. Alltså lyssnadw M inte på brus.
Citera
2023-08-02, 00:23
Medlem
Citat:
Som Johannas passopp ja, men inte som Johannas torped. Det är en stor, mycket stor, skillnad där vill jag mena.

Ja, så långt vet vi, men inte mer om hon verkligen hjälpte till med att ta livet av Tove.
Citera
2023-08-02, 00:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Problemet är då att Maja 02.33 fipplade med mobilen. Hon kan då ca. 15 sekunder? senare vara med och mörda Tove.

Jaha, så nu inleddes mordet som tog 5-10 minuter inte förrän vid 0234. Den tidpunkt vid vilken mordet måste ha varit klart för att tidslinjen skall gå ihop. Och Exakt på sekunden innan mordet inleddes så skulle Maja bara kolla lite på sin klocka först. Ja, säkert.

Ni Maja-hatare är som vilka lögnare som helst, ni har hela tiden problem med att få era historier att gå ihop, för ni glömmer hela tiden bort alla lögner ni totar ihop i varje enskilt ögonblick för att hävda att just det ena argumentet är rätt, åsså stjälper ni ert förra istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in