2023-08-01, 19:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hovrätten kommer besluta om rättegångsstart i veckan

Ja, Cleas svar på rättens förslag om huvudförhandling v34 + v36 skall ha inkommit idag. Eventuellt kan vi få nya datum redan imorgon.
Citera
2023-08-01, 19:08
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, det är sparkljuden också vi har olika syn på.

Jag skrev för ett par timmar sen om att rättsläkarna ser skillnad på blåmärken/märken på kroppen före och efter döden.
Citera
2023-08-01, 19:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Folk dividerar om oväsentligheter. Hela målet handlar om att åklagaren skall bevisa att Maja i samråd och samförstånd med Johanna har mördat Tove. Det är där allt spricker. Alla rekvisit saknas för ett fällande för mord.

Upprepas charaden i Hovrätten? Tror inte det. Inte med en vettig advokat vid Majas sida, samt en erfaren domstol.

Rent juridiskt stämmer det, men flera i tråden menar sig säkra på Majas delaktighet, då bl a grundat på att de tror ( eller säger sig mena att de vet) att Maja ljuger.

Jag är inne på din linje, att bevisningen är obefintlig och dessutom grundad på flera rena felaktigheter, med början av mordtidpunkten.

Jag tror att Maja kan gå helt fri från mordmisstankarna i HR.
Citera
2023-08-01, 19:11
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Härligt att läsa. Hoppas hon får smaka sin egen medicin, tjejer kan vara riktigt vidriga.
Johanna som trivdes så bra har förmodligen gjort sig ovän med fel brudar på hinsan..🍿
Eller så är det bara så enkelt att hon ljuger för att få förmåner, sympatier eller vad som helst som kan ge henne rubriker. Hon var ju lite missnöjd med GWs dokumentärkortis...

Hon kommer få ett helvete om hon försöker ställa till problem på anstalten. Manipulera och skvallra etc. Tydligen fick hon bra styrfart i början, men nu är det inte lika roligt längre. "Hej, jag heter Johanna och har strypmördat en tjej, hehe". Det duger INTE på anstalten.
Citera
2023-08-01, 19:12
Medlem
Citat:
Inom juridiken fungerar det så att medmisstänkts vittnesmål automatiskt har lägre bevisvärde. Det handlar om värdering av samverkande vittnesmål bla.
Johanna försöker genom utpekningen Maja minska sin roll och skuld genom detta påstå att mordet inte var meningen, och att hon aldrig skulle ha mördat Tove såvida inte Maja hjälpt till. Vad för värde har ett sådant utpekande egentligen?

Det var Maja som pekade ut Johanna som den som bragt Tove om livet. Vill Johanna hämnas?
Vad är det som gör den som mördat Tove trovärdig? Johanna är en känd hämnare med psykopatiska drag. Varför skulle hon inte hämnas nu när hon hela sitt liv hämnats dem som gått emot henne? Maja tjallade även på Johanna gällande andra brott. Gillar Johanna det? Nej.

Utpekandet har således inte mkt värde även om det skulle vara sant. Inte mkt mer att säga om det egentligen. Sen att det inte finns någon som helst teknisk bevisning eller tillstymmelse till uppsåt gör målet mot Maja svagt. En Uselt författad dom och förklaring hur Domaren trollat ihop domen för att få 18-åringen dömd gör inte saken bättre.

Bra analys där! Genom att dra in M delar hon ansvaret och indirekt hintar om att T hade levt om M inte hjälpt till. Samtidigt som J får in självförsvar, då M enligt J tog bort Ts händer från Js hals
Johannas beskrivning av hur Maja ska ha hjälpt till är dessutom ganska orimlig, att hon från en position om sidan av T ska ha hållt båda Ts händer och tryckt ned armarna. Samtidigt som J satt på T och ströp.
Citera
2023-08-01, 19:13
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Härligt att läsa. Hoppas hon får smaka sin egen medicin, tjejer kan vara riktigt vidriga.
Johanna som trivdes så bra har förmodligen gjort sig ovän med fel brudar på hinsan..🍿
Eller så är det bara så enkelt att hon ljuger för att få förmåner, sympatier eller vad som helst som kan ge henne rubriker. Hon var ju lite missnöjd med GWs dokumentärkortis...

Artikeln är låst. Har du möjlighet att kopiera ett stycke och lägga ut?
Citera
2023-08-01, 19:21
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rent juridiskt stämmer det, men flera i tråden menar sig säkra på Majas delaktighet, då bl a grundat på att de tror ( eller säger sig mena att de vet) att Maja ljuger.

Jag är inne på din linje, att bevisningen är obefintlig och dessutom grundad på flera rena felaktigheter, med början av mordtidpunkten.

Jag tror att Maja kan gå helt fri från mordmisstankarna i HR.

Din analys är i mina ögon korrekt.

Du och jag pratar om en juridisk sanning medan de flesta andra pratar om vad de tror och gärna vill tro. Själv tror jag ingenting. Det har för mig inget värde att gå runt och tro saker. Jag granskar objektivt det som finns på bordet och inser hur svagt åtalet är. Domen är ännu svagare. Det finns goda möjligheter för ett frikännande.

Kanske är Maja skyldig. Ingen vet. Den absoluta sanningen kommer vi aldrig att få reda på.
Citera
2023-08-01, 19:24
Medlem
Citat:
Folk dividerar om oväsentligheter. Hela målet handlar om att åklagaren skall bevisa att Maja i samråd och samförstånd med Johanna har mördat Tove. Det är där allt spricker. Alla rekvisit saknas för ett fällande för mord.

Upprepas charaden i Hovrätten? Tror inte det. Inte med en vettig advokat vid Majas sida, samt en erfaren domstol.

Att det sitter några tyckare hemma på stugan och lajar ihop konspiratoriskt trams om varför MH fälldes i tingsrätten innebär inte att bevisningen "spricker". MH är dömd för mord och bevisningen nu när detta har överklagats till hovrätten är om något ännu starkare.
Citera
2023-08-01, 19:25
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Tyvärr ställer jag inget större hopp till HR. Det är bara att titta på senaste tidens haverier. Snippadommen, fallet med Jeanette och pedofilen i Umeå. Undrar om Riksåklagaren ens har tid att ta lunch med alla pajasar i HR.

Men Ja, låt henne komma hem så hon får sitt riktiga straff. Hon kommer inte att kunna visa sig ute, kommer aldrig att kunna gå till Nöjet eller hämta en pizza. Det är bara att gissa vad killarna i yngre tonåren kommer att skrika efter henne på gatan. Hon har inte en kompis eller en chans att få någon. Det är väldigt få, om någon som kommer att acceptera henne i lilla Vetlanda.

+100 👍
Ja frias Maja så kommer hon ändå inte få det lätt, det känns bra att veta.
Alla har fastnat i olika teorier om Maja var med i badrummet eller inte, egentligen skiter jag i vilket.
Maja var i lägenheten när Tove blev mördad, ljög för förhörsledarna hur länge som helst.
Folk försöker pracka på Maja ännu mer diagnoser och att hon måste ha varit livrädd, med mera med mera. Så tröttsamt

Jag hoppas att Toves anhöriga inte är härinne och läser skiten..
Citera
2023-08-01, 19:28
Avslutad
Citat:
Citat från ab:
Nu har Johanna slagit larm till Kriminalvården om att hon känner obehag när hon befinner sig i närheten av intagna från andra avdelningar, enligt Aftonbladets uppgifter.

Leshem Jansson har uppgett att de pekat finger och gjort hotfulla tecken mot henne. De ska även ha ropat hotfulla saker till henne.

Slut citat

Hon kan inte styra som hon vill, helt enkelt.
Då blir det offerkofta på...

Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Artikeln är låst. Har du möjlighet att kopiera ett stycke och lägga ut?
En liten citering, annars var det "gammal skåpmat" om tidigare felaktigt beteende av Johanna.
Citera
2023-08-01, 19:30
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Bra analys där! Genom att dra in M delar hon ansvaret och indirekt hintar om att T hade levt om M inte hjälpt till. Samtidigt som J får in självförsvar, då M enligt J tog bort Ts händer från Js hals
Johannas beskrivning av hur Maja ska ha hjälpt till är dessutom ganska orimlig, att hon från en position om sidan av T ska ha hållt båda Ts händer och tryckt ned armarna. Samtidigt som J satt på T och ströp.

Indeed, åtalet mot Maja spricker inne i badrummet. Det är en orimlig händelseförklaring.

Vill inte säga att jag är förvånad att åklagaren fattat beslut om åtal, eftersom åklagare av regel åtalar av de mest besynnerliga anledningar. Det visar alla friande domar. De chansar eftersom de själv inte klarar av att bestämma om den misstänkte ska gå på gatan eller inte. Det är ryggradslöst. De kunde ha besparat domstolen tramset. Men det finns åklagare som har lite pondus och inte lägger bördan på domstolen. I detta fall blev det värre då Domaren är ökänd som åklagaren som bytte yrke för att han inte fick till tillräckligt många fällande domar för att göra honom lycklig. Det hela är osmakligt.
Citera
2023-08-01, 19:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har så klart helt rätt. Allt det där är bara rena påhitt och lögner från Heretic77 och resten av Maja-hatar gänget.

Vi har såväl tjejernas egna uttalanden som bildbevis på att Maja gick tillbaka in en gång, kollade efter Tove, och gick tillbaka ut igen efter att hon sett Tove.

Någon vakt lär ha sagt att Maja sprang ut och in 3-4 gånger, och det stämmer ju alldeles utmärkt, ut en gång med Johanna, in en gång för att kolla efter Tove, ut en sista gång efter att ha sett Tove. Det blir tre gånger det. Precis som vakten sa. Det där ha vi påtalat otaliga gånger i tråden. Men Heretic77s minne är sämre än Majas

Men inte ens med sådana lögner och påhitt kan de bevisa att Maja deltog i mordet.
Alldeles rätt. M har inte ljugit om antalet gånger hon var in och kollade efter T, men information ur FUP förvanskas i tråden där sanningen allt oftare har kommit att bli sekundär.

Det är heller inte sant att M har beskrivit sig själv som redlöst berusad. Att hon var hyfsat dragen kan vi räkna ut med hjälp av uppgifter om intagen alkoholmängd under kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in