• 1
  • 2
2023-08-01, 15:10
Medlem
Run3s avatar
Hur loggar och tänker ni kring arbetad tid, som ni sen fakturerar kunden för? Tar ni helt enkelt 8 h per arbetad dag? Eller har ni en timer som ni startar när ni börjar jobba för dagen? När ni tar paus eller lunch, avrundar ni tiden då till något (t.ex. till närmsta kvart)?
Citera
2023-08-01, 15:16
Medlem
Jag jobbar 8 tim per dag och fakturerar även för det. Min timmes lunch faktur ja ej för
Citera
2023-08-01, 15:18
Medlem
ethernals avatar
beror på uppdrag, är det mindre uppdrag är det per påbörjad timme, fasta uppdrag är 40h i veckan
Citera
2023-08-01, 15:26
Medlem
heffaheffas avatar
De flesta uppdragen är specade för 40 timmar i veckan.
Citera
2023-08-01, 15:29
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
De flesta uppdragen är specade för 40 timmar i veckan.
Så då tar du betalt för 40 h även om du hade tandläkarbesök en morgon och tog halvdag på fredagen?
Citera
2023-08-01, 15:32
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
beror på uppdrag, är det mindre uppdrag är det per påbörjad timme, fasta uppdrag är 40h i veckan
Gör du något för att undvika att det blir fusk med det systemet?

T.ex. kan du ju jobba 8:00 - 12:01, så räknas det som 5 h och du har alltså lunchrasten betald. Sen kan du börja jobba igen 13:00 - 16:00. Och då har du dina 8 h, trots att du jobbat 7:01 h.
Citera
2023-08-01, 15:32
Moderator
vhes avatar
Timer knuten till skärmsläckaren som klockar när jag kommer och går. Lägger ihop total tid över en månad, avrundar upp till närmaste hela timme i slutet på månaden.
Citera
2023-08-01, 15:33
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Jag jobbar 8 tim per dag och fakturerar även för det. Min timmes lunch faktur ja ej för
Och om du kommer in sent någon dag, då går du helt enkelt hem senare också? Eller om du behöver gå tidigt, räknar du det ändå som 8 h och antar att det går ihop i slutändan?
Citera
2023-08-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Och om du kommer in sent någon dag, då går du helt enkelt hem senare också? Eller om du behöver gå tidigt, räknar du det ändå som 8 h och antar att det går ihop i slutändan?

Då jobbar man ikapp det som konsult.
Citera
2023-08-01, 15:35
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Gör du något för att undvika att det blir fusk med det systemet?

T.ex. kan du ju jobba 8:00 - 12:01, så räknas det som 5 h och du har alltså lunchrasten betald. Sen kan du börja jobba igen 13:00 - 16:00. Och då har du dina 8 h, trots att du jobbat 7:01 h.

jag försöker inte game:a systemet för att lura kunden på pengar utan jag jobbar mina timmar helt enkelt. bryter jag för lunch så tar jag inte betalt för den timmen (dvs går jag på lunch 11.30 - 12.30 så gills de två halvtimmarna som en hel timme, inte två)
Citera
2023-08-01, 15:36
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Då jobbar man ikapp det som konsult.
Ok, du jobbar varje vecka exakt 40 h. Men hur håller du koll på att du jobbat så lång tid? Hur vet du när/om du behöver jobba ikapp något? Då måste du ju logga varje dag hur mycket tid du jobbade, för att i slutet av veckan veta hur mycket du behöver jobba ikapp.
Citera
2023-08-01, 15:38
Avstängd
Citat:
Hur loggar och tänker ni kring arbetad tid, som ni sen fakturerar kunden för? Tar ni helt enkelt 8 h per arbetad dag? Eller har ni en timer som ni startar när ni börjar jobba för dagen? När ni tar paus eller lunch, avrundar ni tiden då till något (t.ex. till närmsta kvart)?

Kontraktet reglerar alltid om du generellt får fakturera betald övertid, inom IT 90% har nej där.

Då är det 8h/dqg som gäller om du gör en full dag.

Annars drar man bara ner antal timmar för den dagen.

Inom IT förväntas du drar ner timmarna om du tog halvdag när anställda gör det eller du är sjuk.

Annars fakturerar man 8h/dag oavsett hur du fikat, handlat på ICA eller tagit en tupplur efter lunchen.

Är det mycket att göra vid deadlines är det mer fokus så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in