• 1
  • 2
2023-07-31, 12:46
Medlem
SaboMuggades avatar
"En ledartext i den vänsterpopulistiska Schibsted-tidningen Aftonbladet menar att det är på tiden att namnsdagarna i almanackan görs om rejält. Andemeningen i texten är att svenska namn som skribenten hävdar är ”förlegade” bör kastas ut ur almanackan till förmån för namn som exempelvis Mohamed och Ali.

– Maka på dig Brynolf, gör plats åt Bilal, inleder den kvinnliga skribenten sin ledartext och uttrycker vidare att ”Det skulle både bli mer festligt – ju fler som firar desto bättre – och få namnsdagarna att kännas mer à jour”.

https://nyadagbladet.se/inrikes/afto...ka-almanackan/

Håller du med Aftonbladet om att det är dags att skrota det Botvid och ge plats för Ali?
Citera
2023-07-31, 12:55
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
"En ledartext i den vänsterpopulistiska Schibsted-tidningen Aftonbladet menar att det är på tiden att namnsdagarna i almanackan görs om rejält. Andemeningen i texten är att svenska namn som skribenten hävdar är ”förlegade” bör kastas ut ur almanackan till förmån för namn som exempelvis Mohamed och Ali.

– Maka på dig Brynolf, gör plats åt Bilal, inleder den kvinnliga skribenten sin ledartext och uttrycker vidare att ”Det skulle både bli mer festligt – ju fler som firar desto bättre – och få namnsdagarna att kännas mer à jour”.

https://nyadagbladet.se/inrikes/afto...ka-almanackan/

Håller du med Aftonbladet om att det är dags att skrota det Botvid och ge plats för Ali?
Nej vi bör inte byta namnsdagar mm, men tyvärr kommer det att hända i snar framtid om vi så vill eller inte.
På samma sätt kommer muslimska helgdagar att införas.
Någon av de svenska kristna kommer att tas bort till förmån för tex Ramadan.
Det handlar inte Om det kommer att ske utan När.
Citera
2023-07-31, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Nej vi bör inte byta namnsdagar mm, men tyvärr kommer det att hända i snar framtid om vi så vill eller inte.
På samma sätt kommer muslimska helgdagar att införas.
Någon av de svenska kristna kommer att tas bort till förmån för tex Ramadan.
Det handlar inte Om det kommer att ske utan När.

Det blir en jäkla semester om Ramadan skall in, det är i praktiken en extra månads semester då eller en väldig massa kristna helgdagar (i praktiken ALLA) som skulle få stryka på foten.

Frågan är om de kommer ta bort namnsdagar eller bara lägga till flera. Det finns redan en hel del dagar med dubbelnamn, och alternativa stavningar. Bara att lägga till en nivå till för mussenamnen då. Det blir väl lite kanelbullensdag över det hela. Ingen som bryr sig riktigt mer än nära och kära. Det är knappast så att namnsdagar är helg- eller semester dagar.

Brynolf är förövrigt inte riktigt vad jag skulle klassa som ett katolskt, eller ens kristet, namn. Möjligen som sagt mer tyskt eller nordiskt. Att sedan inte så många heter det är en annan femma. Men namnsdagar är väl knappast till för att vara någon typ av tävling. Den enda jag vet med det namnet är väl farsa till en av vännerna, så han borde väl vara i 70-80 års åldern. Gissar på att medelåldern för just Brynolf därmed är tämligen hög.

Däremot kan Aftonbladet kultur så att säga ta sig i röven. Man börjar tro att de i praktiken är professionella troll som jobbar där och skriver all denna skit bara för att trigga igång folk.
Senast redigerad av 101000111 2023-07-31 kl. 13:07.
Citera
2023-07-31, 13:04
Medlem
Personligen tycker jag det vore hyfsat festligt om vi kunde byta ut namnet på Aftonbladet till typ hallalnytt och ersätta alla journalister där med chat gpt.

Kom igen nu bonnier ni vet att ni vill sparka fler journalister....Just do it!

https://www.youtube.com/watch?v=ZXsQ...el=MotivaShian
Citera
2023-07-31, 13:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Men det ändras ju hela tiden. Brynolf som exempel var poppis och med för många på 50-talet hette Brynolf. Det läggs till och tas bort namn hela tiden. Högst troligt kommer namn som Ali med förr eller senare för det är väldigt många som heter Ali i Sverige idag.
Citera
2023-07-31, 13:06
Medlem
nittinies avatar
Är Brynolf och Botvid gamla namn på helgon eller mytiska kungar från förr?
Då ska dom vara kvar, historiska namn bör värnas.
Men varför inte börja använda en annan tideräkning, som före H.H (Håkan Hellström) världens fräschaste muslim.
Eller nåt.
Citera
2023-07-31, 13:10
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det blir en jäkla semester om Ramadan skall in, det är i praktiken en extra månads semester då eller en väldig massa kristna helgdagar (i praktiken ALLA) som skulle få stryka på foten.

Frågan är om de kommer ta bort namnsdagar eller bara lägga till flera. Det finns redan en hel del dagar med dubbelnamn, och alternativa stavningar. Bara att lägga till en nivå till för mussenamnen då. Det blir väl lite kanelbullensdag över det hela. Ingen som bryr sig riktigt mer än nära och kära. Det är knappast så att namnsdagar är helg- eller semester dagar.

Brynolf är förövrigt inte riktigt vad jag skulle klassa som ett katolskt, eller ens kristet, namn. Möjligen som sagt mer tyskt eller nordiskt. Att sedan inte så många heter det är en annan femma. Men namnsdagar är väl knappast till för att vara någon typ av tävling. Den enda jag vet med det namnet är väl farsa till en av vännerna, så han borde väl vara i 70-80 års åldern. Gissar på att medelåldern för just Brynolf därmed är tämligen hög.

Däremot kan Aftonbladet kultur så att säga ta sig i röven. Man börjar tro att de i praktiken är professionella troll som jobbar där och skriver all denna skit bara för att trigga igång folk.
Nej självklart kommer man inte att införa hela Ramadan men någon enskild dag för att fira att de är igång eller över.
Citera
2023-07-31, 13:11
Medlem
dwgs avatar
Dom firar ju inget i detta land, har dom ingen namnsdag i hemlandets kalender?
Sen förstår jag ej vikten att få in ”Mohammad”
Namnsdag är nog de sista jag firar
Citera
2023-07-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Dom firar ju inget i detta land, har dom ingen namnsdag i hemlandets kalender?
Sen förstår jag ej vikten att få in ”Mohammad”
Namnsdag är nog de sista jag firar
Vi kan ju ha Mohammed på koranbränningsdagen.
Citera
2023-07-31, 13:14
Medlem
Susanna Kierkegaard: Dags att Mohamed får en egen namnsdag

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...fa-en-namnsdag

Citat:
Redan på 1800-talet var alltså folk besvikna över att inte ha en egen namnsdag. Då handlade det om ren och skär sexism. Men kvinnorna lyckades armbåga sig in i almanackorna. I dag finns det ungefär lika många mans- som kvinnonamn i kalendern.

Trots det känns den föråldrad.

Många av namnen som förärats med sina egna dagar är så gott som borta, samtidigt som nya namn blir allt vanligare i Sverige. Den mest populära nykomlingen är förstås Mohamed, som i sina olika stavningar totalt är tilltalsnamnet på drygt 25 000 folkbokförda svenskar.

Namnsdagar är tänkta att både värna om kulturarvet och behålla kopplingen till nutidens namnbruk. Man får inte bara kasta ut gamla namn hur som helst, även om de inte är särskilt populära längre. Däremot kan nya namn få göra de gamla sällskap. Max två namn får firas per dag, och de som delar dag ska gärna vara lite lika varandra.

Så varför inte låta Bilal göra Brynolf sällskap den 16 augusti? Det finns trots allt 1500 av de förstnämnda i Sverige och bara 62 av de senare. På samma sätt skulle Algots dag den 30 juli kunna livas upp med hjälp av 16 590 stycken Ali.

Vad tycker Flashback om detta? Jag tycker det är ett ganska bra förslag och visste inte ens att det fanns sådana obskura namn med sin egna namnsdag. Varför har detta aldrig varit på tapeten tidigare?

Såg nu att tråd redan fanns även om den verkar ligga i fel underforum(?)
Senast redigerad av kidnappadIRL 2023-07-31 kl. 13:18.
Citera
2023-07-31, 13:17
Medlem
Vettigt förslag kan jag tycka. Ser inte riktigt problemet? Märkligt för mig att det tycks ha väckt arga känslor i Aftonbladets livechat.
Citera
2023-07-31, 13:17
Medlem
Islam säger väl nej till att fira namnsdagar?!

"The prohibition of birthdays is very clear based on the Quran and Sunnah, and the aforementioned analysis. If imitating a religious aspect of another nation, makes us from among them, then it's as if we have renounced Islam as our religion, thus the celebration of birthdays becomes haram."

Samma bör gälla namnsdagar.

https://islamqa.info/en/answers/1027...rate-birthdays

"What religion celebrates name day?
The celebration of name days has been a tradition in Catholic and Eastern Orthodox countries since the Middle Ages, and has also continued in some measure in countries, such as the Scandinavian countries, whose Protestant established church retains certain Catholic traditions."

https://en.wikipedia.org/wiki/Name_d...c%20traditions.

Inte en chans att en rättrogen muslim firar namnsdag. De vill inte ha det och därför ska man heller inte tvinga på dem det.
Senast redigerad av HORSVERIGE 2023-07-31 kl. 13:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in