2023-07-31, 10:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Snön kommer i november och försvinner under april.

Temperaturerna är -25 när det är som kallast (eller ibland -30) och 22-25 när det är som varmast.
Tack för svar! Det låter ju inte så farligt, med tanke på att man förmodligen slipper slaskandet och det ständiga töandet på vintern?
Citera
2023-07-31, 10:35
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tack för svar! Det låter ju inte så farligt, med tanke på att man förmodligen slipper slaskandet och det ständiga töandet på vintern?
Den meteorologiska vintern startar i början av december och tar slut med vårvinterns start i slutet av mars.

Tö och slask kan hända, men det är bara under några dagar under årstidsväxingen.

Det skrivs om mygg och extremlåga temperaturer i tråden. Luleå har inget sånt. Jag har varit med om en dag med -40 (för över 20 år sedan) och myggen finns i inlandet på vissa utsatta ställen när det är vindstilla.
Citera
2023-07-31, 10:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Den meteorologiska vintern startar i början av december och tar slut med vårvinterns start i slutet av mars.

Tö och slask kan hända, men det är bara under några dagar under årstidsväxingen.

Det skrivs om mygg och extremlåga temperaturer i tråden. Luleå har inget sånt. Jag har varit med om en dag med -40 (för över 20 år sedan) och myggen finns i inlandet på vissa utsatta ställen när det är vindstilla.
Nej, mygg är jag inte så rädd för, brukar inte vara ett jätteproblem i städer enligt min erfarenhet. Men för en sörlänning är även -30 väldigt kallt, mycket sällan det blir så kallt här i Mälardalen, knappt -20 längre. Jag vet att det varierar hur kylan känns pga luftfuktighet etc.
Citera
2023-07-31, 10:51
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:

Det finns mygg i Luleå men eftersom det blåser oftast i Luleå så märker man inte utav dem så mycket.
Mygg är inte så farligt, tycker det är värre med knotten, tur är väl att knotten inte gillar att vara inomhus.

Annars ska man flytta till Norrland så bör man tänka på framtiden.
Har man inte barn men kommer skaffa så se till att ni har bra kommunikationer till städer och skolor, ifall ni bosätter er en bit från en större stad. Busslinjer går i vissa områden bara morgon, lunch och eftermiddag.
Nära till flyg-, och tågstation. (ifall man byter jobb och det kräver en massa resor.)
Avstånd till Sjukhus / hälsocentral, man blir inte yngre.

Skotta snö lär ni få göra ifall ni köper hus, kan vara lite svårt att få undan den ifall man bor i ett villakvarter.
Kamin är grymt bra att ha ifall strömmen går under vintertiden.
Undvik direktverkande el.
Citera
2023-07-31, 10:55
Medlem
Citat:

Det absolut viktigaste som snön gör är att allting blir mycket, mycket ljusare. Jag spenderade två veckor i Stockholm i slutet av januari i år där det inte var någon snö alls utan mer ett litet täcke med frost och helvetes jävlar vad mörkt allting blir.

Jag hade inte klarat av snöfria vintrar. Då hade jag blivit deprimerad. Snön bidrar med en märkbart ljusare tillvaro och jag är övertygad om att om klimatförändringarna skapar snöfria vintrar på ställen här i Norrbotten kommer den psykiska hälsan dala. Åtminstone på mig.
Citera
2023-07-31, 11:02
Medlem
Citat:
Nej, mygg är jag inte så rädd för, brukar inte vara ett jätteproblem i städer enligt min erfarenhet. Men för en sörlänning är även -30 väldigt kallt, mycket sällan det blir så kallt här i Mälardalen, knappt -20 längre. Jag vet att det varierar hur kylan känns pga luftfuktighet etc.

Grejen är att när det är -30 så brukar det i regel inte blåsa, så det är väldigt lätt att "klä" sig mot den sortens kyla. Det är svårt att förklara men den kylan har inte samma råhet. Personligen tycker jag en dag i +3 grader, regn och blåst känns mycket(!) kallare.
Sen är det klart, man är inte ute och ränner i onödan när det är -30 men med rätt typ av kläder är det helt klart hanterbart.

Och det är inte många dagar på en vinter som är så kalla, brukar komma en köldknäpp i januari/februari med någon enstaka dag med -30. Skulle tippa på att majoriteten av vintern här uppe har temperaturer på -5 till -15.
Citera
2023-07-31, 11:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Det absolut viktigaste som snön gör är att allting blir mycket, mycket ljusare. Jag spenderade två veckor i Stockholm i slutet av januari i år där det inte var någon snö alls utan mer ett litet täcke med frost och helvetes jävlar vad mörkt allting blir.

Jag hade inte klarat av snöfria vintrar. Då hade jag blivit deprimerad. Snön bidrar med en märkbart ljusare tillvaro och jag är övertygad om att om klimatförändringarna skapar snöfria vintrar på ställen här i Norrbotten kommer den psykiska hälsan dala. Åtminstone på mig.
Förstår hur du tänker. Förr låg ju snön (oftast) mellan december och mars även i Stockholm och Mälardalen. Däremot var det ju väldigt sällan under -10 grader någon längre period, utan temperaturen pendlade mycket runt nollan även då.

Har varit en del i Jämtland och känner en del folk där och även där har vintrarna blivit mildare med rätt långa töperioder etc. Det blir ju mycket halka när det fryser och töar hela tiden också, det skulle vara skönt att slippa. Men frågan är om Luleå är kallare än tex. Östersund?
Citera
2023-07-31, 11:10
Medlem
Full-Retards avatar
Tror Gällivare skulle passa dig.
Citera
2023-07-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Jämförelsen med Sibirien är lite fel, jag tycker nog att jämföra med Alaska stämmer bättre.
Vi har en mängd orter i Norrbotten med enormt goda förutsättningar när det gäller arbetstillfällen.
Har man en yrkesutbildning och är man anställningsbar får man jobb!
I de orterna där arbete finns i överflöd är infrastrukturen väl fungerande (men med begränsad lokaltrafik, egen bil är därför bra att ha). Vi har fungerande sjukvård och skola samt god ordning i samhällena.
På många sett likt de framgångsrika orterna i Alaska enligt mig.
Sedan är det inne alla som klarar av att bo i Alaska eller i Norrbotten då storstadens bekvämlighet för många är större än de fördelar som finns här i Norrbotten.

Nej, Norrbotten har inte fungerande vård. Tro mig, jag har också ett mått av lokalpatriotism i mig, men jag skulle aldrig säga att vi har fungerande vård här uppe. För att påstå något sådant har man antingen aldrig varit i behov av vård eller så lever man i förnekelse. Har vänner som jobbar på andra regioner utspritt i landet och region Norrbotten används som avskräckande exempel och det är allmänt känt att vården i Norrbotten är en av dom sämsta i landet och har varit det under en längre tid.

Skolor är jag också ytterst tveksam till, kanske att skolan fungerar någorlunda i Luleå-Piteå-Boden men på många orter läggs skolor ner, slås ihop (så att barn får åka väldigt långa sträckor och får långa resdagar), eller dras med sparkrav. Det är svårt att få tag på legitimerade lärare och arbetsmiljön är undermålig. Och det kommer inte(!) bli bättre med dom nya industrisatsningarna då det som sker i malmfälten nu även kommer ske i Luleå och Boden dvs att slutkörda lärare (och annan offentlig personal från t.ex. vården) lämnar skola och vårdinrättningar för välbetalda jobb inom industrin. Så det kommer bli otroligt svårt att få folk att vilja jobba inom skola och vård. Dom har ju till och med stängt skolor med skyddsstopp i Kiruna på grund av dålig arbetsmiljö och lärarbrist.
Senast redigerad av knarkmamma 2023-07-31 kl. 11:13.
Citera
2023-07-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Bor du ens Norr om Stockholm eller är det ordet by som förvirrar dig?

Du behöver inte vara orolig. Jag bor definitivt norr om Stockholm och är uppvuxen i malmfälten så jag vet hur det är att bo där uppe.

När det gäller bredband i Kiruna kommun så är det ett av det bättre ställena i Sverige. Alla villor där någon är skriven i Kiruna kommun kommer att kunna koppla upp sig mot stadsnätet för en kostnad på 2000kr detta oavsett om det är en by med 15 bofasta invånare eller centrala Kiruna. Priset på 2000kr gäller när de väl bygger ut bredbandet på just det ställe man bor på.
Citera
2023-07-31, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Nej, Norrbotten har inte fungerande vård. Tro mig, jag har också ett mått av lokalpatriotism i mig, men jag skulle aldrig säga att vi har fungerande vård här uppe. För att påstå något sådant har man antingen aldrig varit i behov av vård eller så lever man i förnekelse. Har vänner som jobbar på andra regioner utspritt i landet och region Norrbotten används som avskräckande exempel och det är allmänt känt att vården i Norrbotten är en av dom sämsta i landet och har varit det under en längre tid.

Sjukvården fungerar hyffsat nere vid kusten och framför allt i Luleå och Piteå. Men i övriga Norrbotten så har primärvården stora problem.

Börjar vi sen prata om Malmfälten så är det ju en skandal att exempelvis Kiruna med så pass många invånare och tunga industrin saknar ett "riktigt" sjukhus. Kiruna sjukhus saknar exempelvis kirurgi osv.
Citera
2023-07-31, 13:56
Bannlyst
Citat:
Mycket snack om Luleå i tråden. Jag blir lite nyfiken faktiskt, men hur är klimatet i Luleå om man jämför med tex. Mälardalen? När kommer snön normalt och när försvinner den på våren? Hur kalla är vintrarna?

Vissa vintrar först nån dag före julafton, men snittet är väl i mitten november.

När den försvinner är inte så intressant, utan vad som händer i början av mars när det börjar bli ljust till 19 och takdropp. Vårvintern är nåt i hästväg i Norrbotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in