Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Jag greppar tag igen då i detta. Vilken vän som kan tänkas vara den förbindelselänk emellan Helena och ErAn samt PeNi ? OM hon kan ha bekantat sig med dessa innan försvinnandet . Tankarna går då till den person som har dryftats länge i detta sammanhang och som var jämnårig vän med Helena och nu är avliden : Jen *s Lu. (f.1970). Denne man skall varit ödmjuk och snäll och varit vän med Helena. Var de klasskompisar ? Dock hade han missbruksproblem med narkotika då och tills han avled.
Enligt Prinzezzan skall han trott sig veta vad som hände Helena. Han skall även kanske p ga detta haft dåligt samvete också av detta. Han hade en misstänkt som han delgett till Prinzezzan, som jag inte tror hon vill lämna ut då. Min gissning är att det var: PeNi.
JeLu skall med stor sannolikhet umgåtts med Le*ne*tte Bo*je (f.1971) och hon är vän med så väl ErAn som med PeNi. Då som ThordOlav skriver uppe, så är hennes bror ThBo vän med JeLus son. LeBo är dessutom vän med Ki*m M och E*va L som hade den förfest som ErAn körde tjejerna ifrån, till Stadt enligt SR förhöret. LeBo är även vän med E*vas syster Pi*a. Med på denna fest var också med stor sannolikhet(enligt ThordOlav) även MaPa(f.1972) den kvinna som PeNi efter denna fest blev ihop med och fick barn med. Det kan alltså vara E*va, Pi*a och MaPa som ErAn kör till Stadt.
Ser man i SR förhöret om man mäter maskningen med linjal och jämför med typsnittet, är det ett kvinnonamn som har fem bokstäver, som var lovad av ErAn att låna bilen. Detta kan alltså vara MaPa som har fem bokstäver i förnamnet. OM det är hon kan hon ha blivit lovad detta på denna förfest eller tidigare. Det intressanta här är att denna kvinnliga kompis vem det än må vara, ändå väljer att lämna dessa uppgifter om ErAn till Polisen.
JeLu kände alltså ErAn ,PeNi samt LeBo. Han var bekant med "danskkretsen", droger hade han gemensamt med de två förstnämnda. Han bodde även i föräldrahemmet vid Lugnås i alla fall på våren 1992. Lugnås och Trankärr-trakten kan då varit bekant för dessa danskar , när vi även hade en annan dansk med knytning till PeNis krets som bott där i närheten: Benn*y Sai*ne-Bran*dt.
Om han kan ha hängt med t e x LeBo på Stadt kan han även ha introducerat kanske även ErAn och även PeNi för Helena vid några tillfällen. ErAn som körde ungdomar till och från fester i stan bör ju många känt till och ha spridit sig i denna lilla småstad Mariestad. Alltså många tjejer i Helenas ålder åkte ju med honom. Enligt Lotte säger hon i sin bok att: "Och alla vet vem han e". PW hade aldrig varken sett eller hört talas om han förut, då hon sade: "Vem e han ? Han har jag aldrig sett i stan förut ." Frågan är då hur mycket hon var ute egentligen, då hon hade fast sällskap då. De verkade lite olika Helena och PW. Helena var nog öppen och dömde ingen på förhand, men visste nog vad hon ville. PW gör ett mycket mindre sympatiskt intryck, enligt min bedömning.
Vad säger Prinzezzan om JeLu och Helenas vänskap ? Hur såg den ut egentligen ? Var de klasskompisar ?
Det är många år sedan JeLu avled nu, och jag hade kontakt med honom någon dag innan han dog. Så det är länge sedan jag pratade/skrev med honom. Jag ska titta igenom PM och mail vid tillfälle. Jag tror dock att jag pratade mer med honom i telefon, och då borde jag ha anteckningar från dessa samtal - någonstans.
JeLu talade mycket väl om Helena. Han verkade ha tyckt mycket om henne. Jag minns inte om han sa att de gått i samma klass, men antingen gjorde de det eller så sa han "skolkamrater". Som jag förstod det genom honom, så hade de varit bra vänner, sedan minns jag inte om det var under skoltiden eller även i "nutid" (runt -92).
Han berättade att de hade pratat om (planerat?) en resa, då båda gillade "Milli Vanilli-musik". Som jag kommer ihåg, så hade resan med deras musikintresse att göra.
JeLu hade pratat med en del personer mot slutet av sitt liv, personer runt PU. Han blev då personligen mer övertygad om att denne var inblandad.
Det sista som hände (dagarna innan han avled) var att han sa att det var något viktigt han hade, som vi behövde diskutera. Vad det var som han ville att vi skulle prata om, det fick jag aldrig reda på. Han sa att jag skulle ringa honom dagen efter, för då var han i Mariestad och kunde prata. Jag ringde honom några gånger under de kommande dagarna, men fick aldrig något svar. Sedan fick jag veta varför han inte svarat... Han hade avlidit. Tyvärr.
JeLu verkade mycket angelägen om att Helenas försvinnande skulle klaras upp, då han hade tyckt så mycket om henne.
Jag uppfattade JeLu som trovärdig och tillförlitlig. Han ändrade aldrig sina berättelser. Han kunde berätta om en sak som han berättat om ett år tidigare, och det var samma berättelse. Ingenting i hans utsagor ändrades. Trots att han ibland verkade lite "seg" (påverkad?)
Av vad jag kommer ihåg, så nämnde han aldrig ErAn, den s k "Dansken". Det blev nog aldrig aktuellt, då han var övertygad om en annan gm.
Jag önskar att jag fått prata med honom en sista gång, så att jag hade fått reda på vad det var så viktigt för oss att prata om. Eller att han hade kunnat nämna det lite snabbt vid det sista samtalet, så att jag hade fått en hum om vad det handlade om i alla fall. Men jag har för mig att han var mitt uppe i en flytt, så han kanske inte hann vid just det tillfället.