2023-07-30, 12:23
Medlem
Så här tror jag att det har gått till, och det är därför man inte fått någon lösning på Helena Andersson fallet. Någon, eller några har i en måhända, stulen bil passerat Mariestad. Kört in i stan för att kolla något lämpligt objekt. Här har man fått syn på Helena, ryckt in henne i bilen och kört ut ur staden, gjort det man velat och sedan dumpat kroppen längs med E 20. Så tror jag att det har gått till.
Citera
2023-07-31, 01:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
I P4-dok del 3, 4.50min. in: "Åh Polisen har också fått veta att han gick hem tidigare från jobbet måndagen efter försvinnandet. Och att han sjukskrev sig på Tisdagen"

Det blir väl så här då att han säger till chefen/arbetsledaren för hans avdelning att han går hem för han känner sig dålig. Sedan stämplar han ut då. Dagen efter måste han ju då ringa till något särskilt telefonnummer på E-lux som behandlar sjukskrivning/frånvaro, . Sådana här stora arbetsplatser har väl kanske en särskild enhet för sådant här, eller hur det funkar.

De säger i P4-dok då det de minimalt måste säga om ErAn, att han sjukskrev sig på Tisdagen. Självklart är det så att han påbörjar sjukskrivningen då. För lägger man då till det han själv säger till Lotte ,att han sedan åkte på semester till södra Jylland för att hjälpa vänner att flytta, blir det ju ett mycket logiskt konstaterande att han blir borta upp emot en vecka. Lägger man till även PNs påstådda sjukrivning från samma arbetsplats och bortavaro en vecka, så det blir mycket intressant då PN som bekant var tvungen att ha chaufför, då han saknade körkort.

De fina i allt detta är även i det förhör på SRs hemsida om hans tjejkompis som upplyser Polisen om att hon hade blivit lovad att låna ErAns bil på Söndag eftermiddag för att skriva på ett lägenhetskontrakt, men blivit nekad av ErAn för att han och "XXX" (person med tre bokstäver i förnamnet) skulle polera "XXXs" bil blev det till slut, fast ingen tvätt före. Han vill också verkligen förtydliga för Polisen i förhöret att han aldrig sagt till tjejkompisen att han skulle tvätta bilen på Söndagen den 14 juni (SR förhör s.4 längst ner). Ordet "tvätt" i detta sammanhang verkar ErAn sky som pesten. Helt livsfarligt. XXX är enligt min mening ingen annan än P e*r Nielse*n.

* PN var i så fall då på samma förfest som ErAn, den 13 juni 1992 hos Ki*m M och Ev*a.

* PN hade också enligt uppgifter pratat med kompisar om att de skulle till Stadt den kvällen.

* Vi har också misstänkt biltrafik från PNs bostad på Bråtenvägen 70 vid 22:30 och senare efter 2:00 någon gång enligt loudamus källa som bodde vägg i vägg med PN. Denna bil som bl a annat sågs, skall ha varit i alla fall beige av halvkombi typ till småbil. Kan även ha varit ErAns ljusbeigea Ford Sierra.
En ljusbeige bil återkommer sedan till hit på Söndagen vid 10:30 snåret (kom de tillbaks från Trankärr då?) Samma bil är sedan borta efterkommande vecka (Danmark med ErAn, största sannolikhet).

* De båda ErAn och PeNi är då med mycket stor sannolikhet enligt min mening även tillsammans dagen efter på Söndagen den 14 juni, engagerade i "bilvård".

* På den dagen när PeNi kommer tillbaka till lägenhet på Bråtenvägen 70 är hans flickvän där och hon skall ha frågat enligt loudamus källa som skall hört denna igenom en öppen balkongdörr: "Hur gick det med Helena ?", därefter hon bryskt nedtystas av minst två arga mansröster att : "De aldrig skulle nämna Helena igen". Detta skall ha hänt strax efter de kom hem och då bör de två arga mansrösterna tillhört: än en gång, ErAn och PeNi.

Det är onekligen mycket som fortfarande talar för EA. Vem vet, kanske hade polisen Qvist rätt?! Och turerna med PN är mycket intressanta. De här två ihop bildar ett mycket intressant "par" i fallet när vi tar hänsyn till bilar, bilvittnen (inte minst med tanke på vad loudamus har sagt om PN och bilbyte) och "balkongvittnet" som överhörde något mycket intressant. Men om vi ska lita också på PK, måste även PU in. "Hanna" talade om minst två upprörda mansröster, så varför då inte tre? Och vad sa vittnet i Trankärr? Hur många var det i bilen? Det var väl fler än bara två? Eller?
Citera
2023-07-31, 11:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag greppar tag igen då i detta. Vilken vän som kan tänkas vara den förbindelselänk emellan Helena och ErAn samt PeNi ? OM hon kan ha bekantat sig med dessa innan försvinnandet . Tankarna går då till den person som har dryftats länge i detta sammanhang och som var jämnårig vän med Helena och nu är avliden : Jen *s Lu. (f.1970). Denne man skall varit ödmjuk och snäll och varit vän med Helena. Var de klasskompisar ? Dock hade han missbruksproblem med narkotika då och tills han avled.

Enligt Prinzezzan skall han trott sig veta vad som hände Helena. Han skall även kanske p ga detta haft dåligt samvete också av detta. Han hade en misstänkt som han delgett till Prinzezzan, som jag inte tror hon vill lämna ut då. Min gissning är att det var: PeNi.

JeLu skall med stor sannolikhet umgåtts med Le*ne*tte Bo*je (f.1971) och hon är vän med så väl ErAn som med PeNi. Då som ThordOlav skriver uppe, så är hennes bror ThBo vän med JeLus son. LeBo är dessutom vän med Ki*m M och E*va L som hade den förfest som ErAn körde tjejerna ifrån, till Stadt enligt SR förhöret. LeBo är även vän med E*vas syster Pi*a. Med på denna fest var också med stor sannolikhet(enligt ThordOlav) även MaPa(f.1972) den kvinna som PeNi efter denna fest blev ihop med och fick barn med. Det kan alltså vara E*va, Pi*a och MaPa som ErAn kör till Stadt.

Ser man i SR förhöret om man mäter maskningen med linjal och jämför med typsnittet, är det ett kvinnonamn som har fem bokstäver, som var lovad av ErAn att låna bilen. Detta kan alltså vara MaPa som har fem bokstäver i förnamnet. OM det är hon kan hon ha blivit lovad detta på denna förfest eller tidigare. Det intressanta här är att denna kvinnliga kompis vem det än må vara, ändå väljer att lämna dessa uppgifter om ErAn till Polisen.

JeLu kände alltså ErAn ,PeNi samt LeBo. Han var bekant med "danskkretsen", droger hade han gemensamt med de två förstnämnda. Han bodde även i föräldrahemmet vid Lugnås i alla fall på våren 1992. Lugnås och Trankärr-trakten kan då varit bekant för dessa danskar , när vi även hade en annan dansk med knytning till PeNis krets som bott där i närheten: Benn*y Sai*ne-Bran*dt.

Om han kan ha hängt med t e x LeBo på Stadt kan han även ha introducerat kanske även ErAn och även PeNi för Helena vid några tillfällen. ErAn som körde ungdomar till och från fester i stan bör ju många känt till och ha spridit sig i denna lilla småstad Mariestad. Alltså många tjejer i Helenas ålder åkte ju med honom. Enligt Lotte säger hon i sin bok att: "Och alla vet vem han e". PW hade aldrig varken sett eller hört talas om han förut, då hon sade: "Vem e han ? Han har jag aldrig sett i stan förut ." Frågan är då hur mycket hon var ute egentligen, då hon hade fast sällskap då. De verkade lite olika Helena och PW. Helena var nog öppen och dömde ingen på förhand, men visste nog vad hon ville. PW gör ett mycket mindre sympatiskt intryck, enligt min bedömning.

Vad säger Prinzezzan om JeLu och Helenas vänskap ? Hur såg den ut egentligen ? Var de klasskompisar ?

Det är många år sedan JeLu avled nu, och jag hade kontakt med honom någon dag innan han dog. Så det är länge sedan jag pratade/skrev med honom. Jag ska titta igenom PM och mail vid tillfälle. Jag tror dock att jag pratade mer med honom i telefon, och då borde jag ha anteckningar från dessa samtal - någonstans.

JeLu talade mycket väl om Helena. Han verkade ha tyckt mycket om henne. Jag minns inte om han sa att de gått i samma klass, men antingen gjorde de det eller så sa han "skolkamrater". Som jag förstod det genom honom, så hade de varit bra vänner, sedan minns jag inte om det var under skoltiden eller även i "nutid" (runt -92).

Han berättade att de hade pratat om (planerat?) en resa, då båda gillade "Milli Vanilli-musik". Som jag kommer ihåg, så hade resan med deras musikintresse att göra.

JeLu hade pratat med en del personer mot slutet av sitt liv, personer runt PU. Han blev då personligen mer övertygad om att denne var inblandad.

Det sista som hände (dagarna innan han avled) var att han sa att det var något viktigt han hade, som vi behövde diskutera. Vad det var som han ville att vi skulle prata om, det fick jag aldrig reda på. Han sa att jag skulle ringa honom dagen efter, för då var han i Mariestad och kunde prata. Jag ringde honom några gånger under de kommande dagarna, men fick aldrig något svar. Sedan fick jag veta varför han inte svarat... Han hade avlidit. Tyvärr.

JeLu verkade mycket angelägen om att Helenas försvinnande skulle klaras upp, då han hade tyckt så mycket om henne.

Jag uppfattade JeLu som trovärdig och tillförlitlig. Han ändrade aldrig sina berättelser. Han kunde berätta om en sak som han berättat om ett år tidigare, och det var samma berättelse. Ingenting i hans utsagor ändrades. Trots att han ibland verkade lite "seg" (påverkad?)

Av vad jag kommer ihåg, så nämnde han aldrig ErAn, den s k "Dansken". Det blev nog aldrig aktuellt, då han var övertygad om en annan gm.

Jag önskar att jag fått prata med honom en sista gång, så att jag hade fått reda på vad det var så viktigt för oss att prata om. Eller att han hade kunnat nämna det lite snabbt vid det sista samtalet, så att jag hade fått en hum om vad det handlade om i alla fall. Men jag har för mig att han var mitt uppe i en flytt, så han kanske inte hann vid just det tillfället.
Citera
2023-07-31, 12:49
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Tack Prinzezzan för en bra sammanställning av din kommunikation med JeLu.

Det mesta har du skrivit förut, men en sak var ny för mig, fast du nämnt det en gång förut: Båda gillade Milli Vanilli.

Det är en extremt viktigt bit information eftersom vissa vill ha det till att JeLu och Helena bara umgicks på högstadiet. Milli Vanilli bildades 1988 och var aktiva till 1991.

Med andra ord har du lyckats visa att Helena och JeLu umgicks någon gång mellan sommaren 1988 och sen vinter 1991* vilket är den period då danskarna kom in i Sverige. JeLu lämnade Mariestad kort innan mordet på Helena.

Med tanke på att JeLu kände ErAn och med tanke på hur litet Mariestad är så har du i praktiken styrkt tesen att Helena mycket väl kan ha varit bekant med danskarna. Samtidigt bekräftar det att Helena haft kontakt med personer med koppling till knark och Lugnås.

Beträffande PU har Thord Olavsson visat att det finns folk som spridit falska uppgifter om PU, som att han kommit hem till NiZa och bett om alibi den aktuella natten. JeLu har med andra ord fiskat i mörka vatten efter information...

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är många år sedan JeLu avled nu, och jag hade kontakt med honom någon dag innan han dog. Så det är länge sedan jag pratade/skrev med honom. Jag ska titta igenom PM och mail vid tillfälle. Jag tror dock att jag pratade mer med honom i telefon, och då borde jag ha anteckningar från dessa samtal - någonstans.

JeLu talade mycket väl om Helena. Han verkade ha tyckt mycket om henne. Jag minns inte om han sa att de gått i samma klass, men antingen gjorde de det eller så sa han "skolkamrater". Som jag förstod det genom honom, så hade de varit bra vänner, sedan minns jag inte om det var under skoltiden eller även i "nutid" (runt -92).

Han berättade att de hade pratat om (planerat?) en resa, då båda gillade "Milli Vanilli-musik". Som jag kommer ihåg, så hade resan med deras musikintresse att göra.

JeLu hade pratat med en del personer mot slutet av sitt liv, personer runt PU. Han blev då personligen mer övertygad om att denne var inblandad.

Det sista som hände (dagarna innan han avled) var att han sa att det var något viktigt han hade, som vi behövde diskutera. Vad det var som han ville att vi skulle prata om, det fick jag aldrig reda på. Han sa att jag skulle ringa honom dagen efter, för då var han i Mariestad och kunde prata. Jag ringde honom några gånger under de kommande dagarna, men fick aldrig något svar. Sedan fick jag veta varför han inte svarat... Han hade avlidit. Tyvärr.

JeLu verkade mycket angelägen om att Helenas försvinnande skulle klaras upp, då han hade tyckt så mycket om henne.

Jag uppfattade JeLu som trovärdig och tillförlitlig. Han ändrade aldrig sina berättelser. Han kunde berätta om en sak som han berättat om ett år tidigare, och det var samma berättelse. Ingenting i hans utsagor ändrades. Trots att han ibland verkade lite "seg" (påverkad?)

Av vad jag kommer ihåg, så nämnde han aldrig ErAn, den s k "Dansken". Det blev nog aldrig aktuellt, då han var övertygad om en annan gm.

Jag önskar att jag fått prata med honom en sista gång, så att jag hade fått reda på vad det var så viktigt för oss att prata om. Eller att han hade kunnat nämna det lite snabbt vid det sista samtalet, så att jag hade fått en hum om vad det handlade om i alla fall. Men jag har för mig att han var mitt uppe i en flytt, så han kanske inte hann vid just det tillfället.

* https://de.wikipedia.org/wiki/Milli_Vanilli
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-07-31 kl. 13:14.
Citera
2023-07-31, 16:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre

Det mesta har du skrivit förut, men en sak var ny för mig, fast du nämnt det en gång förut: Båda gillade Milli Vanilli.

Det är en extremt viktigt bit information eftersom vissa vill ha det till att JeLu och Helena bara umgicks på högstadiet. Milli Vanilli bildades 1988 och var aktiva till 1991.

Med andra ord har du lyckats visa att Helena och JeLu umgicks någon gång mellan sommaren 1988 och sen vinter 1991* vilket är den period då danskarna kom in i Sverige. JeLu lämnade Mariestad kort innan mordet på Helena.

Med tanke på att JeLu kände ErAn och med tanke på hur litet Mariestad är så har du i praktiken styrkt tesen att Helena mycket väl kan ha varit bekant med danskarna. Samtidigt bekräftar det att Helena haft kontakt med personer med koppling till knark och Lugnås.

Beträffande PU har Thord Olavsson visat att det finns folk som spridit falska uppgifter om PU, som att han kommit hem till NiZa och bett om alibi den aktuella natten. JeLu har med andra ord fiskat i mörka vatten efter information...

Någonstans långt bak finns ett minne av något med Etiopien, reggae-musik och rasta. Kan resan ha haft med det att göra? Mer en retorisk fråga. Men någon som kände dem kanske har hört/hörde något om detta?

Jag har för mig att även PaRu nämnde Milli Vanilli och rasta i samband med Helena. Jag minns i alla fall säkert att han berättade att Helena gillade mörka killar, typ Milli Vanilli-killarna.

Det är inte omöjligt att Helena kände (igen, i alla fall) ErAn m fl, om hon hade kontakt med JeLu de sista åren. Det är enbart en spekulation från min sida. Det är ingen uppgift jag fått.
Citera
2023-07-31, 16:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre

Tack, Prinzezzan för detta. Det är alltså klart styrkt att dessa två JeLu och Helena var vänner. Du kanske hittar mer info då, även om det viktigaste än en gång får vi säga blir klarlagt för oss i tråden- deras vänskap.

Mycket bra uppsnappat Reimer då med Milli Vanilli. Då var båda två 18 år fyllda 1988. Båda fyllde år för övrigt i januari. JeLu var även med i ett rockband från Mariestad också , va ?

Vi ser ju då helt klart här att det fanns då stor chans att JeLu och kanske även ibland tillsammans med Lene*tte B*oje kunde ha introducerat Helena i fel kretsar och mot danskarna i stan. D v s mot ErAn och PeNi.

Man kan väl säga så här om PU, så tänker jag mig att om han av en slump skulle varit med dessa danskar så hade ju helt klart dessa hållit ihop i första hand och sett till att PU skulle bli syndabock, om det blev kritiskt. Han blir en udda fågel då ihop med dessa danskar. Passar alltså inte för ögat riktigt friktionsfritt ihop, men jag kan inte heller helt avfärda honom. JohLa passar mer naturligt ihop med dessa danskar om det fanns en tredje man. Hm.

Man kan ju undra varför JohLa vill ge ErAn alibi för kvällen ? Ger han ErAn alibi för hela kvällen/natten eller är det bara fram till 23:00 då han , enligt han själv går från Stadt och på väg till sin flickvän ? Det skulle vara bra att än en gång få läsa alla artiklar om detta som finns på Kungliga Biblioteket. Någon kanske kan kopiera dem och lägga upp här ? Det var nog både Aftonbladet och GT har jag för mig.

Man kan undra varför då PU, om han var inblandad vill outa sig tråden ? Lite konstigt ändå. Man kan också se det som ett försvarande av sig själv mot "storebror" PKs beskyllningar. Hm.

Helena kommer då i kontakt med en person JeLu som har koppling till Lugnås och knark. JeLu bodde i närheten där under våren 1992, även DaLi och en annan knarkare KL höll till där i trakten. Vi har också även en annan person som hade sitt föräldrahem väldigt nära Trankärr: Västerkärr och det var PJP som var god vän med PeNi. Jag tror dock inte att PJP är inblandad men om de tvä var vänner, kan även PeNi har bekantat sig med den trakten även på detta sätt. Varför dessa två blev vänner , var väl kanske genom E-lux kan jag tänka mig. PJP skall väl ha jobbat där också. För övrigt vill jag nog inte dra in PJP mer i detta, känner jag. Han kan emellertid ha något "matnyttigt" att berätta om PeNi. Kanske, inte säkert.
Citera
2023-08-01, 00:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tack, Prinzezzan för detta. Det är alltså klart styrkt att dessa två JeLu och Helena var vänner. Du kanske hittar mer info då, även om det viktigaste än en gång får vi säga blir klarlagt för oss i tråden- deras vänskap.

Mycket bra uppsnappat Reimer då med Milli Vanilli. Då var båda två 18 år fyllda 1988. Båda fyllde år för övrigt i januari. JeLu var även med i ett rockband från Mariestad också , va ?

Vi ser ju då helt klart här att det fanns då stor chans att JeLu och kanske även ibland tillsammans med Lene*tte B*oje kunde ha introducerat Helena i fel kretsar och mot danskarna i stan. D v s mot ErAn och PeNi.

Man kan väl säga så här om PU, så tänker jag mig att om han av en slump skulle varit med dessa danskar så hade ju helt klart dessa hållit ihop i första hand och sett till att PU skulle bli syndabock, om det blev kritiskt. Han blir en udda fågel då ihop med dessa danskar. Passar alltså inte för ögat riktigt friktionsfritt ihop, men jag kan inte heller helt avfärda honom. JohLa passar mer naturligt ihop med dessa danskar om det fanns en tredje man. Hm.

Man kan ju undra varför JohLa vill ge ErAn alibi för kvällen ? Ger han ErAn alibi för hela kvällen/natten eller är det bara fram till 23:00 då han , enligt han själv går från Stadt och på väg till sin flickvän ? Det skulle vara bra att än en gång få läsa alla artiklar om detta som finns på Kungliga Biblioteket. Någon kanske kan kopiera dem och lägga upp här ? Det var nog både Aftonbladet och GT har jag för mig.

Man kan undra varför då PU, om han var inblandad vill outa sig tråden ? Lite konstigt ändå. Man kan också se det som ett försvarande av sig själv mot "storebror" PKs beskyllningar. Hm.

Helena kommer då i kontakt med en person JeLu som har koppling till Lugnås och knark. JeLu bodde i närheten där under våren 1992, även DaLi och en annan knarkare KL höll till där i trakten. Vi har också även en annan person som hade sitt föräldrahem väldigt nära Trankärr: Västerkärr och det var PJP som var god vän med PeNi. Jag tror dock inte att PJP är inblandad men om de tvä var vänner, kan även PeNi har bekantat sig med den trakten även på detta sätt. Varför dessa två blev vänner , var väl kanske genom E-lux kan jag tänka mig. PJP skall väl ha jobbat där också. För övrigt vill jag nog inte dra in PJP mer i detta, känner jag. Han kan emellertid ha något "matnyttigt" att berätta om PeNi. Kanske, inte säkert.

Min fetning: Man kan se på detta på olika sätt, men klart är ju att PU har hängts ut som syndabock - inblandad eller inte. Om PU sedan skulle ha kommit hem till NiZa och bett om alibi den aktuella natten eller inte, vet vi väl inte säkert? Det trassliga däremot blir att bortförklara PK:s utsaga.

Och kom ihåg att PU själv har bekräftat ALLT som PK beskyllde honom för - utom att han skulle ha bett om alibi.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-08-01 kl. 00:44.
Citera
2023-08-01, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Man kan se på detta på olika sätt, men klart är ju att PU har hängts ut som syndabock - inblandad eller inte. Om PU sedan skulle ha kommit hem till NiZa och bett om alibi den aktuella natten eller inte, vet vi väl inte säkert? Det trassliga däremot blir att bortförklara PK:s utsaga.

Och kom ihåg att PU själv har bekräftat ALLT som PK beskyllde honom för - utom att han skulle ha bett om alibi.
Om N.Z är den jag tror ska jag försöka fråga honom om P.U försökte skaffa alibi för natten mellan 13-14/6-92!
För övrigt är danskspåret intressant..undrar vad snuten tycker🤔
Citera
2023-08-01, 11:34
Medlem
PartyVovvens avatar
Inläggen om PU gjorde mig nyfiken och jag tror tråden faktiskt har missat en viktig pusselbit:

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Efter att som hastigast kollat igenom det gamla Efterlyst-programmet en gång var det ju en hel del man reagerade på. Ska titta på det igen lite noggrannare vid senare tillfälle. En sak som jag reagerade på var att GW påstod att dom visste att flera personer ljugit i förhör o de visste även varför de ljugit. Det sägs även att bilen som är aktuell som GM-bil sannolikt är bakhjulsdriven. I så fall skulle ex.vis både Golf, Peugeot 205 o PU's Camry falla bort, och i fallet Kadett blir det som nyast årsmodell 1973-79, senare är framhjulsdrivna.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opel_Kadett_City_orange_pre_facelift.jpg

Ex.vis Volvo 740 o Ford Sierra kvalar däremot in som bakhjulsdriven. Man ska dock komma ihåg att "sannolikt bakhjulsdriven" inte är ett speciellt säkert fakta. Ingen av de två olika bilmodeller som förekom i rekonstruktionen är bakhjulsdrivna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rednecksvedala2
Bilden du visar på länken var en sådan bil som vi åkte ner i. eller i vart fall liknande och tillhörde joha. fredrik.... Har för mig att dom från flyktingmottagningen åkte i något liknande. Jag såg ju den bilen blåsa förbi statts parken, men polisen kollade upp flyktingarna, och dom var inte av intresse, det jag hört och stått i tidningarna var att det var en vit bil. typ toyota camry eller liknande, med kantigt bakslut, en vit sådan.

Dvs JoFr skall så vitt jag förstår ha en vit bil. Om PeKr talar sanning är det alltså en bakhjulsdriven bil med avhugget bakparti. Observationen av en bil som kör på cykelvägen ned mot Marieforsleden, Gatstens "första vittne" kan helt enkelt vara en observation av JoFr som kör in mot stan. Man kan även tänka sig att JoFr kör någon som spanar efter sin flickvän när hon är hos Ulrika.

Hur vanlig var Opel Kadett City år 1992. När den slutade tillverkas (1977) var vittnena i bilen runt fem år. Länken nedan har en länk till en karta. Där kan man se att av alla Opel Kadett som ännu finns kvar i Sverige är blott 3,5% Opel Kadett City. Kan det vara så att 1992 finns det så få Opel Kadett City i Sverige att killarna helt enkelt inte har koll på den modellen?

https://www.car.info/sv-se/opel/kadett/kadett-city-c-130700

Notera att Opel Kadett City har en kofångare som kan blänka som en lampa i rätt vinkel:
https://s.car.info/image_files/1920/opel-kadett-city-side-power-big-meet-2016-3-275490.jpg
Senast redigerad av PartyVovven 2023-08-01 kl. 11:46.
Citera
2023-08-01, 19:35
Medlem
Jag tror så här:

1) Den vita bilen är iblandad i detta. Det finns flera observationer av den och den verkar ha startat med en rivstart som lämnat spår i asfalten.
2) Brottsplatsen är kohagen. Det är alltför långsökt att tro att mördaren återvänt för att hämta kroppen och placera ut villospår.
3) Det är oplanerat, ett bråk som går över styr, troligtvis efter ovälkomna närmanden

4) 3) Förklarar varför mördaren lämnat ringar och skor. Han befinner sig i total panik och tänker inte klart efter att oavsiktligen slagit ihjäl Helena. Att han lyckats gömma själva kroppen under alla år är ingenting annat än tur, att mordet råkar ske just i Mariestad som ligger där det gör precis intil Sveriges djupaste och största sjö.

5) Helena kom dit i den vita bilen. Detta följer av ovanstående. Detta skulle innebära att hon känner eller är bekant med mördaren då systrarna hävdar att hon aldrig skulle gå in i en okänd persons bil.

6) Mannen i pilotglasögon är en perfekt gärningsman. Han har just denna kväll visat på stort risktagande och en besatthet av Helena genom att uppvakta henne inne på Stadt trots att det är ovälkommet och trots att han vid tiden är tillsammans med Helenas kompis, MEN man får inte ihop honom med bilen. Han färdades inte i bil den här kvällen, han var väldigt berusad och han hade inte tillgång till en ljus bil.

7) Det finns en observation av Helena tillsammans med Mannen med pilotglasögon på Marieholmsbron strax efter Stadt stängde. Den observationen är trovärdig så tillvida att den kom in bara några dagar efter försvinnandet och den beskriver Helenas byxor som var väldigt speciella, samt även en man med pilotglasögon långt innan det var känt att han var en av de misstänkta.

Slutsats - kan det ha varit så att mördaren/mördarna i den vita bilen fick syn på Helena och Mannen i pilotglasögon någonstans efter Marieholmsbron och att Helena i det läget väljer att kliva in i bilen trots att hon inte känner de som kör den, eller bara känner dem ytligt, för att bli av med den klängiga Mannen i pilotglasögon? I det läget väljer hon mellan pest eller kolera, men vad hon då inte vet är att hon hamnar ur askan i elden?

Detta skulle innebära att Mannen i pilotglasögon är ett väldigt viktigt vittne och inte gärningsman. Kanske känner han de som satt i den vita bilen och kanske har de under alla år skrämt honom till tystnad? Det skulle också kunna förklara varför polisen lagt så mycket tid och resurser på honom trots att det finns en hel del som talar emot att han är gärningsmannen.
Senast redigerad av craigkarr 2023-08-01 kl. 19:49.
Citera
2023-08-02, 00:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
Inläggen om PU gjorde mig nyfiken och jag tror tråden faktiskt har missat en viktig pusselbit:

Dvs JoFr skall så vitt jag förstår ha en vit bil. Om PeKr talar sanning är det alltså en bakhjulsdriven bil med avhugget bakparti. Observationen av en bil som kör på cykelvägen ned mot Marieforsleden, Gatstens "första vittne" kan helt enkelt vara en observation av JoFr som kör in mot stan. Man kan även tänka sig att JoFr kör någon som spanar efter sin flickvän när hon är hos Ulrika.

Hur vanlig var Opel Kadett City år 1992. När den slutade tillverkas (1977) var vittnena i bilen runt fem år. Länken nedan har en länk till en karta. Där kan man se att av alla Opel Kadett som ännu finns kvar i Sverige är blott 3,5% Opel Kadett City. Kan det vara så att 1992 finns det så få Opel Kadett City i Sverige att killarna helt enkelt inte har koll på den modellen?

https://www.car.info/sv-se/opel/kadett/kadett-city-c-130700

Notera att Opel Kadett City har en kofångare som kan blänka som en lampa i rätt vinkel:
https://s.car.info/image_files/1920/opel-kadett-city-side-power-big-meet-2016-3-275490.jpg

Det känns om att det är två "skolor" nu:

Den ena skolan gäller EA och PN samt eventuellt någon mer inblandad. Och absolut att "bilbytet" och "balkonghändelsen" pockar på uppmärksamhet.

Den andra skolan gäller PU och JF enligt PK:s tänk. (Det var PK som lyfte JF som chaufför.) PU:s beteende i PK:s lägenhet kan inte negligeras givet förutsättningen att PK talar sanning.

Om jag måste välja mellan de här två skolorna, väljer jag fortfarande den om PU och JF. (Så länge som vi inte kan sticka hål på PK:s utsaga.) Historien om EA känns fortfarande "tunn" med tanke på Törebodakillens märkliga agerande.
Citera
2023-08-02, 00:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av craigkarr
Jag tror så här:

1) Den vita bilen är iblandad i detta. Det finns flera observationer av den och den verkar ha startat med en rivstart som lämnat spår i asfalten.
2) Brottsplatsen är kohagen. Det är alltför långsökt att tro att mördaren återvänt för att hämta kroppen och placera ut villospår.
3) Det är oplanerat, ett bråk som går över styr, troligtvis efter ovälkomna närmanden

4) 3) Förklarar varför mördaren lämnat ringar och skor. Han befinner sig i total panik och tänker inte klart efter att oavsiktligen slagit ihjäl Helena. Att han lyckats gömma själva kroppen under alla år är ingenting annat än tur, att mordet råkar ske just i Mariestad som ligger där det gör precis intil Sveriges djupaste och största sjö.

5) Helena kom dit i den vita bilen. Detta följer av ovanstående. Detta skulle innebära att hon känner eller är bekant med mördaren då systrarna hävdar att hon aldrig skulle gå in i en okänd persons bil.

6) Mannen i pilotglasögon är en perfekt gärningsman. Han har just denna kväll visat på stort risktagande och en besatthet av Helena genom att uppvakta henne inne på Stadt trots att det är ovälkommet och trots att han vid tiden är tillsammans med Helenas kompis, MEN man får inte ihop honom med bilen. Han färdades inte i bil den här kvällen, han var väldigt berusad och han hade inte tillgång till en ljus bil.

7) Det finns en observation av Helena tillsammans med Mannen med pilotglasögon på Marieholmsbron strax efter Stadt stängde. Den observationen är trovärdig så tillvida att den kom in bara några dagar efter försvinnandet och den beskriver Helenas byxor som var väldigt speciella, samt även en man med pilotglasögon långt innan det var känt att han var en av de misstänkta.

Slutsats - kan det ha varit så att mördaren/mördarna i den vita bilen fick syn på Helena och Mannen i pilotglasögon någonstans efter Marieholmsbron och att Helena i det läget väljer att kliva in i bilen trots att hon inte känner de som kör den, eller bara känner dem ytligt, för att bli av med den klängiga Mannen i pilotglasögon? I det läget väljer hon mellan pest eller kolera, men vad hon då inte vet är att hon hamnar ur askan i elden?

Detta skulle innebära att Mannen i pilotglasögon är ett väldigt viktigt vittne och inte gärningsman. Kanske känner han de som satt i den vita bilen och kanske har de under alla år skrämt honom till tystnad? Det skulle också kunna förklara varför polisen lagt så mycket tid och resurser på honom trots att det finns en hel del som talar emot att han är gärningsmannen.

Jag håller i stort med dig, och jag har flera gånger tagit upp flera av dina synpunkter. Helena kan mycket väl ha börjat att gå hem i sällskap med "Mannen med pilotglasögon", men att de blev ikapphunna av någon/några i en bil. Jag är långt från övertygad om att "Mannen med pilotglasögon" var helt ärlig i TV3 med sina tårar. Jag tror inte att "Mannen med pilotglasögon" mördade Helena, men han kan mycket väl veta något, trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in